Morali smo da podnesemo amandman, jer smo protiv toga da se vodi mandatni postupak u krivičnom postupku. Ova promena koju vi predlažete tiče se člana 449. Taj član i tih 10 članova iza njega sigurno ne bi smeli da postoje u našem Zakoniku o krivičnom postupku. Da bi se shvatilo o čemu se radi – ono što je Poveljom garantovano u krivičnom postupku, a to je da se obavi javni pretres i da se, u skladu sa zakonom, donese presuda o nečijoj krivici, ovaj član negira, jer se u njemu kaže: "Za krivična dela za koja se može izreći novčana kazna kao glavna kazna ili kazna zatvora do tri godine sudija može, na predlog javnog tužioca, doneti rešenje o kažnjavanju i bez održavanja glavnog pretresa".
Vlada je samo dodala ovo "ili kazna zatvora do tri godine". Znači, povećala je mogućnost gde je bez glavnog pretresa moguće da se odlučuje o nečijoj odgovornosti. Po međunarodnim konvencijama to nije dozvoljeno, kao što nije dozvoljeno ni da istražni sudija kažnjava, kao što nema mesta u ovom zakonu ni članu 236, gde se kaže - javni tužilac može, uz saglasnost suda, odložiti krivično gonjenje, ukoliko okrivljeni prihvati jednu od mera. Mere su vrlo korektne, ali to nije materija za ovaj zakon. To može biti za Zakon o javnom tužilaštvu. Buni nas ovo što ste sada ubacili "uz saglasnost suda" jer, praktično, ubacujete sud u proces razmišljanja javnog tužioca da li postoji osnov za gonjenje i da li će on da goni ili neće da goni.
Neću da vam navodim primere da su moguće zloupotrebe ukoliko je krivičnu prijavu podnelo neko krivično lice, pa javni tužilac krenuo da radi posao, pa dođe u ovu poziciju da se nagađa da li će da pokrene krivični postupak ili u ovu situaciju da neko prihvati neku meru, da da sponzorski prilog nekoj humanitarnoj organizaciji, da se ne bi kaznio za izvršeno krivično delo, pogotovo bez glavnog pretresa ili pogotovo ono što tamo stoji – da u fazi istrage to može istražni sudija da uradi.
U našem zakonodavstvu ne bi smele da postoje ove odredbe, ne bi smele da postoje zbog okrivljenih, bez obzira što se u ovim odredbama govori ili može pronaći njihova prećutna saglasnost da se ovaj posao uradi ovako kako je navedeno. Javni pretres je obavezan stadijum utvrđivanja bilo čije krivice i on mora da se održi, jer svi standardi kažu da se na osnovu javnog pretresa, u skladu sa zakonom, uz sve garancije koje se pružaju optuženom u pogledu minimalnih prava koja ima da zaštiti svoja prava, tek onda može doneti odgovarajuća presuda, bez obzira da li je ona osuđujuća ili je oslobađajuća.
Povodom ovih amandmana i ovih članova koje sam sada naveo, naravno, to nije izum ove vlade koja je predložila promenu ovih članova, to je nešto što je nasleđeno još iz vremena kad je Grubač predlagao zakonik o krivičnom postupku. Ima mesta, ima osnova da se ovo izbaci iz pravnog sistema, jer je u suprotnosti sa normama međunarodnog prava, a po Ustavnoj povelji one čak imaju primat nad domaćim pravom. Ne može domaće pravo da bude u suprotnosti sa međunarodnim pravom.
Ovamo se svi zaklinju u neke međunarodno priznate standarde, a kada dođemo na teren konkretnog, onda postoji neki razlog, postoji neki izgovor, hajde nešto da promenimo. Slažem se da je možda efikasnije za sud, ali je u suprotnosti sa standardima. Kao što vidite, povodom svih ovih amandmana, mi smo samo diktirali međunarodno priznate standarde. Nismo se bavili nekim izmišljanjem, nego smo samo prikazali ono što je pravilno.