ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE, 21.07.2004.

12. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE

12. dan rada

21.07.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:55 do 18:00

OBRAĆANJA

Emilija Krstić

| Predsedava
Reč ima ministar Tomica Milosavljević.

Tomica Milosavljević

Poštovane dame i gospodo, zahvaljujem na prilici da ponovo progovorim o ovoj oblasti. Klinička ispitivanja lekova su komplikovana oblast koja podrazumeva definisanje pojmova. Postoji više faza kliničkog ispitivanja i postoji veliki broj članova ovog zakona koji se time bavi i koji podrazumeva ne samo ovu stvar koja se tiče ovog jednog člana i sugestije da se uvede amandman ili da se ne uvede, nego čitave procedure.
Ta procedura je vrlo pažljivo usklađivana sa međunarodno prihvaćenim zajedničkim stavovima da se pravo obolele osobe posebno zaštiti. Na tome činimo maksimalne napore i mogu vam reći da poslednjih godinu dana Republička stručna komisija za mentalno zdravlje posle jednogodišnjeg rada ima Nacrt zakona o zaštiti prava mentalno obolelih osoba. Takav zakon ima 21 zemlja u svetu i bićete u prilici da u ovom parlamentu razmatrate Nacrt ovog zakona. Upravo je poslednjih nekoliko nedelja u toku naša kampanja koja se zove - ujedinjene boje duše, protiv stigmatizacije, protiv obeležavanja duševno obolelih osoba.
Voleo bih da bude potpuno jasno, drago mi je da je u ovom visokom domu pomenuta i "anamneza", razgovor, odnos sa pacijentom kakav treba da bude vraćen svakom zdravstvenom radniku. U zaštiti prava pacijenata ovo ministarstvo i ovaj tim, ova vlada, učinili su više nego mnogi pre, u insistiranju na kvalitetu koji podrazumeva niz poteza, a jedan od njih je obaveza etičkih komiteta u zdravstvenim ustanovama koja se sprovodi poslednjih meseci.
Dakle, uz sve uvažavanje potpuno pozitivnih namera i dobre energije moram da kažem da su sve dobre želje već u ovom zakonu. Zbog toga se nismo saglasili sa amandmanom i to je velikoj većini članova Odbora za zdravlje i porodicu jasno.

Emilija Krstić

| Predsedava
Da li o ovom amandmanu još neko želi reč?
Reč ima narodni poslanik Branislav Blažić, replika, pogrešno tumačenje od strane ministra.
...
Srpska napredna stranka

Branislav Blažić

Srpska radikalna stranka
Nije dobro protumačeno. Ministar se u obrazlaganju da ne prihvata ovaj amandman pozvao na član 50. stav 2. koji glasi: "Za lica koja nemaju poslovnu sposobnost" i stalno insistira na tome, lica koja nemaju poslovnu sposobnost.
Ovde se ne radi o tim licima. Radi se o licima koja imaju poslovnu sposobnost, ali se privremeno, zbog svog stanja, nalaze na lečenju. Posle tog lečenja oni se vraćaju na svoj posao i normalno se vraćaju u društvo.
Znači, ovaj stav 2. ne opravdava odbijanje amandmana. Ne radi se o tim ljudima koji imaju staratelja neprekidno, nego se radi o ljudima koji samo u nekom delu svog života, za jedan kraći period mogu da dođu u stanje nekritičnosti, nerasuđivanja i nesvesnosti onoga da prihvate ili odbiju predloženo ispitivanje na njima nekog novog leka. Tu je suština i samo se precizno odnosi na te ljude, a ne ono što je već u zakonu uvršteno.

Emilija Krstić

| Predsedava
Da li o ovom amandmanu još neko želi reč?
Reč ima narodni poslanik Goran Cvetanović.

Goran Cvetanović

Srpska radikalna stranka
 Dame i gospodo narodni poslanici, ministar zdravlja je na kraju svog izlaganja malopre rekao da je na Odboru za zdravlje većina članova glasalo protiv, što uopšte nije tačno. Većina članova Odbora je glasala za ovakav amandman.
Doduše, znam da ministar ima stalnu tendenciju da zakazuje neke tajne odbore, iako nije nadležan da zakazuje te odbore i mnogo puta se dešavalo - kada su bile odluke o transfuziji krvi i transformaciji ove službe kakva jeste, i kada ministar nije bio zadovoljan zaključcima koje smo jednoglasno doneli na Odboru za zdravstvo, onda je pokušao sam da zakaže novu sednicu Odbora za zdravstvo gde su bili samo prisutni članovi pozicije. Verovatno su na nekom tajnom odboru ovakve odluke donete na koje je malopre ministar ukazao.

Emilija Krstić

| Predsedava
Da li o ovom amandmanu još neko želi reč? (Ne.)
Na član 56. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Mašić.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Zoran Mašić.

Zoran Mašić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ja sam u načelnoj raspravi izneo primedbu da je ovim zakonom nedovoljno regulisan postupak kliničkog ispitivanja veterinarskih lekova i da se većina datih članova odnosi na klinička ispitivanja lekova za upotrebu u humanoj medicini, a da su samo u dva-tri člana, donekle, dotaknuti uslovi i propisi kliničkog ispitivanja veterinarskih lekova.
U tom smislu podneo sam amandman na član 56. u kojem se govori da lica koja se podvrgavaju kliničkom ispitivanju moraju biti potpuno informisana o svrsi, prirodi, postupku i mogućim rizicima ispitivanja, na njima razumljiv način i u pisanoj formi.
Moj amandman se odnosi na to da u ovom članu treba iza reči "lica koja se podvrgavaju kliničkim ispitivanjima" dodati "i vlasnici životinja čije se životinje koriste za klinička ispitivanja veterinarskih lekova". Takođe moraju biti potpuno informisani o svrsi, prirodi, postupku i mogućim rizicima ispitivanja, na njima svakako razumljiv način.
Smatram da ovaj amandman ima osnova upravo u kliničkom ispitivanju veterinarskih lekova, bez obzira na kojoj životinjskoj vrsti se mogu sprovoditi. U toku postupka kliničkih ispitivanja možda će doći do potrebe nekog prinudnog klanja, da se, jednostavno, neka životinja povredila, slomila nogu ili je neki drugi proces nastupio i, da se ta životinja može ekonomski iskoristiti.
Onaj ko sprovodi klinička ispitivanja ili vlasnik životinja, da li je to neka farma, nekakvo privatno lice ili privatni vlasnik životinja, treba da zna, u slučaju potrebe prinudnog klanja ili prodaje nekih životinjskih proizvoda, recimo mleka, da li se proizvodi od tih životinja nad kojima se sprovodi klinički ogled nekog leka mogu prodavati slobodno na tržištu ili postoji zabrana dok traje kliničko ispitivanje tog leka - da se ti i takvi proizvodi iznose na tržište ili recimo meso prinudno zaklane životinje da se koristi za ishranu ljudi ili za iznošenje na tržište.
U tom smislu smatrao sam da ima osnova da onaj čije životinje se koriste za kliničko ispitivanje treba da bude precizno informisan o svrsi i načinu tog kliničkog ispitivanja tj. o mogućim posledicama na zdravlje životinja, ali i na kvalitet mesa i drugih životinjskih proizvoda koji se od tih životinja mogu koristiti. Nadam se da ima osnova da se ovo prihvati. Nije mi jasno, pošto nemam obrazloženje koje je Vlada dala, šta je bio razlog da se ne prihvati.

Emilija Krstić

| Predsedava
Reč o amandmanu ima narodni poslanik Tomislav Nikolić.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, moguće je i razumljivo da mnogi ljudi u Srbiji nisu u istom položaju, i životinje i ljudi i ja to razumem. Međutim, onome ko piše zakon takva greška ne sme da promakne.
Ovaj amandman treba da bude prihvaćen zbog stotina hiljada građana Srbije koji imaju neku životinju, zbog stotina građana čije će životinje biti podvrgnute ispitivanju. Da vas ne obaveštavam o tome da ima ljudi kojima su te životinja jedini članovi porodice, posebno stari ljudi koji se na njih oslanjaju i kojima oni znače sve u životu.
Stari ljudi bez naslednika, imaju psa ili mačku koja im znači sve u životu i nisu u istom položaju vlasnici životinja koje se ispituju i lica na kojima ili njihovi staratelji na kojima treba da bude obavljeno ispitivanje i onda je problem sa jednog drugog aspekta, sa aspekta rizika To pozivanje u obrazloženju odbijanja amandmana na član 51. stav 4. nije dovoljno, da je dovoljno onda ne biste izdvajali član 56. stav 1. ne biste izdvajali lica na kojima se obavlja kliničko ispitivanje, ne biste onda morali da kažete da njima mora da bude rečeno o čemu se radi i šta je svrha, kakvi su rizici. Mogli biste da kažete član 51. stav 3. regulisao je ministar nadležan za poslove zdravlja. Ali ne, vi ste pravilno procenili da je potrebno još dodatno zakonom regulisati to i član 56. stav 1. je odličan za lica nad kojima se vrše ispitivanja, ali nedostaje briga o životinjama.
Znači, licu možete da kažete o čemu se radi ili njegovom staratelju, a životinji ne možete, pretpostavljam, ministre ali možete vlasniku životinje na razumljiv način, jer nije dovoljno to što ministar nadležan za poslove veterine po članu 51. stav 4. bliže propisuje uslove, nije dovoljno. Šta ako on ne propiše da mora da bude upoznat, ne obavezuje
ga zakon da vlasnika životinja upozna sa rizicima, svrhom ispitivanja, postupku, načinu ispitivanja, kao što obavezuje članom 56. ministra nadležnog za poslove zdravlja.
Prihvatanjem ovog amandmana samo biste obavezali ministra nadležnog za poslove veterine, dakle, da kod svakog odobravanja ispitivanja vodi brigu o tome da vlasnik životinje bude upoznat sa svrhom, načinom, razlozima i rizicima, a to sa sobom nosi ispitivanje. Mislim da postoji potpuno opravdanje za narodne poslanike, ako već nije htela Vlada, da u Danu za glasanje prihvati ovaj amandman.