Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine predsedavajući, svi mi bez obzira da li smo pravnici ili ne znamo od kakve je važnosti ovaj Zakon o izvršnom postupku i znamo njegovu težinu sprovođenja u praksi. Zbog toga smo mi, srpski radikali, napisali niz amandmana koji su povezani jedan sa drugim sa ciljem da poboljšamo tekst ovog zakona i sa ciljem da ovaj zakon bude jasniji i da bude primenljiv u praksi.
Jedan od tih amandmana je i moj amandman na član 32. koji sam podneo sa ciljem da se promeni kompletan tekst člana 32. ovog zakona. Da bi bolje razumeli, pokušaću da vam pročitam stav po stav i člana 32. koji je podnela Vlada Republike Srbije i amandmana na član 32. koji sam ja predložio.
Vlada Republike Srbije predložila je član 32. stav 1.: „Sudskom odlukom, u smislu ovog zakona, smatra se presuda, rešenje, kao i druga odluka doneta u postupku pred sudom, arbitražom i Sudom časti Privredne komore, a sudskim poravnanjem smatra se poravnanje zaključeno pred sudom, arbitražom ili Sudom časti i Privredne komore”.
Videćete čitanjem mog amandmana koliko je poboljšan ovaj prvi stav, koliko je ovde u pitanju jasnoća i preciznost u izvršenju. Naime: „Sudskom odlukom u smislu ovog zakona smatra se presuda, odnosno odluka, rešenje, platni i drugi nalog suda, izabranog suda i arbitraže, a sudskim poravnanjem smatra se poravnanje zaključeno pred tim sudom”. Mi smo predvideli da se pred izabranim sudom i arbitražom može zaključiti poravnanje. U ovom drugom smislu, dato je da to bude Sud časti ili Sud Privredne komore. Daju se takva rešenja koja po nama nisu dobra.
Stav 2. predloženog člana 32. glasi: „Odlukom u upravnom postupku, u smislu ovog zakona, smatra se rešenje ili zaključak koji su u upravnom postupku doneli organi, službena i pravna lica koja vrše javna ovlašćenja, a upravnim poravnanjem smatra se poravnanje zaključeno u upravnom postupku”.
Predvideo sam da stav 2. glasi ovako: „Odlukom u upravnom postupku u smislu ovog zakona smatra se rešenje i zaključak organa uprave i drugog državnog organa, kao i preduzeća ili druge organizacije, donesenih u vršenju poverenih javnih ovlašćenja, a poravnanjem u upravnom postupku smatra se poravnanje zaključeno u smislu Zakona o opštem upravnom postupku”.
Znači, ne samo da je jezički izmenjen smisao ovog člana, nego je mnogo preciznije data formulacija i primena ovog drugog stava člana 32. Normalno, iz ovoga proizilazi stav 3. kojim mi predlažemo da: „Odlukom u prekršajnom postupku, u smislu ovog zakona, smatra rešenje koje je doneo sudija za prekršaje ili drugi nadležni organ”.
Moram da vas podsetim da ovaj amandman jeste iz dosadašnjeg važećeg zakona, a mi smo u praksi videli da je ovaj amandman primenjiv bio u dosadašnjem zakonu. Moj amandman treba prihvatiti jer je u praksi primenljiv i na taj način celokupan ovaj zakon ima jedan bolji smisao i bolji tekst.
Apelujem na poslanike da prihvate ovaj tekst amandmana na član 32. jer je sama formulacija mnogo jasnija i preciznija i pozivam i ministra pravde da se tome pridruži.