ČETVRTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 05.11.2004.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETVRTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

4. dan rada

05.11.2004

Sednicu je otvorio: Vojislav Mihailović

Sednica je trajala od 11:15 do 18:05

OBRAĆANJA

...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Reč ima ministar pravde, gospodin Zoran Stojković.

Zoran Stojković

De fakto ovaj amandman se vezuje za član 22. a mi smo prihvatili amandman na taj član i brisali ga. Tako prihvatamo i ovaj amandman.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Hvala.
Na član 67. amandmane, u istovetnom tekstu, podneli su narodni poslanici Boško Ristić i Petar Jojić.
Odbor za pravosuđe i upravu i predstavnik predlagača nisu prihvatili amandmane, a Zakonodavni odbor smatra da su ovi amandmani pravno mogući.
Da li neko želi reč? Izvolite, reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Mislim da je ovo potpuno identična situacija ministre. Ovde se sada javlja treće lice, predlog trećeg lica. Potpuno je identična situacija. Molim vas, dok smo imali do 2000. godine neke slične odredbe u Zakonu o izvršnom postupku, znate i sami da su izvršne sudije gotovo jedva čekale da se pojavi treće lice sa nekim svojim pravom.
Molim vas, da ne bude zabune, mi želimo da potenciramo odredbe ovog zakona koje se tiču protivizvršenja. Ako treba, dogradite tu oblast sa još preciznijim odredbama koje štite izvršnog dužnika u slučaju kada naknadno, po vanrednom pravnom leku, padne izvršna isprava. Dajte to. To nije nikakav problem.
Da me pogrešno ne shvatite, to ne znači doneto rešenje, zabetonirano, mora da se sprovede, ne uvažava se ništa što se naknadno desi. Mora da se uvaži, ali opet ukoliko onaj autoritet u parničnom postupku odluči. Vi ćete imati realnu opasnost, ukoliko izvršne sudije restriktivno primene onu odredbu člana 29. tačka 13. oko izjave o imovini, da poverilac i nije u mogućnosti da sazna na čemu bi mogao da ostvari svoje potraživanje. Da, ne bi znao na čemu može da ostvari potraživanje.
Uostalom, to je nedostatak i parničnog postupka. Znate i sami, kada tužilac ne zna da precizira svoj tužbeni zahtev, a neki tužbeni zahtevi su direktno vezani sa budućim predmetom izvršenja, to je problem i za jedan i za drugi sud.
Znači, ako je potrebno dajte da dogradimo odredbe o protivizvršenju, da damo još veću sigurnost izvršnom dužniku u slučaju ako po vanrednom pravnom leku padne izvršna isprava. Tu se u potpunosti slažemo. Načelo pravičnosti nalaže da tako nešto bude.
Ali ako dozvolimo da se kao treće lice javi svastika, komšija, kolega sa posla, firma, odrednice o izvršenju u nekom predmetu, on kaže: „Pa, molim vas, to nije moj predmet, frižider nije moj” – doduše frižider baš ne može, ali nije bitno – „Regal nije moj, ne on je u mom stanu, čuvam ga, a to je komšije Pere”. Imaćete takve situacije.
I onda se postavlja pitanje zašto smo mi vodili postupak. Pojačajte odredbe o protivizvršenju da bi dali garanciju izvršnom dužniku da i on ima sigurnost, ali u onim slučajevima kada padne izvršni nalog. A ovako, samo vam skrećem pažnju, da ne pričam imena, ima sudija koje jedva čekaju da se javi neko kao treće zainteresovano lice i on lepo odloži predmet i kaže: „Pokrenite vi parnicu, ostvarite vaše pravo”. Da li će biti izvršna ili izvršna tužba nije bitno, završićete svoj posao. To nije u funkciji efikasne zaštite prava građana.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Hvala. Za reč se javio Gašo Knežević.
...
Demokratska stranka

Gašo Knežević

Demokratska stranka – Boris Tadić
Gospodine predsedavajući, gospodine ministre, kolege, čitav problem izvršnog postupka vidim, ako sistemski posmatramo stvari, kao odnos prema parnici – da li je izvršni nastavak parnice i da li zapravo lice koje je parničnom presudom ovlašćeno da se naziva u budućnosti poverilac, da li njemu omogućava brže ili kraće ostvarivanje kompletnog cilja.         Dakle, realizaciju postupka od prvostepenog parničnog do konačnog izvršnog.
Sa tog aspekta nekada jugoslovenski izvršni parnični postupak se veoma često u literaturi kvalifikovao kao postupak koji štiti dužnika. Mi smo živeli u tom režimu i na neki način bili smo socijalna ustanova dugi niz godina, u želji i pod jednom prethodnom mišlju da je zapravo dužnik siromašan a poverilac bogat.
To su kategorije koje su proistekle još iz Drugog svetskog rata i zbog toga je naš sistem bio nakaradan, odnosno tako je ukazivano na njega. Ovo je prilika da se taj sistem izmeni.
Na jako dobrom je tragu ovo što je zapravo usvojen amandman na član 65. Zakona i izbačena ova prvostepena presuda i tužba za poništaj arbitražne odluke. Međutim, potpuno bih se složio da je i član 67. isto tako podoban za brisanje. Zašto dozvoliti trećim licima da, upravo ovo što je gospodin Krasić govorio, ometaju tok jednog postupka.
Dajte da probamo da pojačamo protivizvršna sredstva i ako protivizvršna sredstva podignemo na viši nivo onda ćemo dozvoliti normalan tok parničnog postupka do njegovog okončanja, a protivizvršenjem ćemo omogućiti svim trećim licima, kojima je oštećeno pravo, ili samom dužniku iz prvostepene i drugostepene presude, da realizuju.
Prema tome moj apel je upućen samo na to da probamo da razmišljamo tako, da pojačamo efikasnost postupka i da usvojite i ovaj amandman na član 67. Samo toliko. Hvala.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko želi reč?
Reč ima narodni poslanik Vladimir Homan.

Vladimir Homan

G17 Plus
Dame i gospodo, morao bih da se saglasim sa moja dva prethodna govornika, jer ako smo brisali član 22. i član 66. zašto bi davali onda trećim licima tu mogućnost koju smo uskratili samom izvršnom dužniku. Znači, ne bi bilo više u skladu sa ovim zakonom, pošto neće imati član 22. i član 66, da član 67. ostane. To je moja konstatacija nakon usvajanja ovih amandmana.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 68. amandman je podneo narodni poslanik Boško Ristić.
Odbor za pravosuđe i upravu i predstavnik predlagača nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 68. amandman je podneo narodni poslanik Vjerica Radeta.
Odbor za pravosuđe i upravu i predstavnik predlagača nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč?
Reč ima narodni poslanik Vjerica Radeta.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
 Mi iz SRS već dva dana iznosimo primedbe na Predlog zakona o izvršnom postupku.
Prosto je neverovatno da nema dovoljno sluha za one koji imaju iskrenu nameru da ovaj zakonski tekst poboljšaju. Usvajanje ponekog amandmana suštinski ne donosi ono što bi se desilo kada bi zaista većina naših amandmana bila usvojena.
Ovde je neko od mojih kolega juče spominjao postojanje dužničkog lobija, pa se na ovoj strani čuo smeh. Nažalost, istina je da ovaj zakon ima dve karakteristike. Jedna mu je da odugovlači postupak izvršenja, a druga je da definitivno forsira dužnički lobi. Verovali ili ne, on postoji pošto u ovoj zemlji ima raznih lobija i svaki dan se pojavljuje po neki novi.
Mislim da bi trebalo prihvatiti i ovaj amandman, kao i većinu, ako ne sve amandmane SRS, jer bi bilo dobro da uvažite činjenicu da su na ovim amandmanima radili advokati, ministri, zamenici ministara, bivši i budući, i da bi to znanje i iskustvo trebalo uvažiti.
Kada je reč konkretno o članu 68. predložila sam u ime poslaničke grupe SRS da se ovaj član menja i glasi: „Sud će odložiti izvršenje za vreme koje je poverilac odredio. Ako je poverilac podneo predlog za odlaganje izvršenja u slučaju u kome je zakonom predviđeno da se izvršenje ima tražiti u određenom roku, izvršenje se ne može odložiti za vreme duže od tog roka”. U Predlogu zakona postoji ova odredba, ali ostali stavovi člana 68. svakako ne bi trebalo da ostanu u samom tekstu zakona.
Stav 3. predloženog člana 68. kaže: „Ako se izvršenje odlaže na predlog izvršnog dužnika iz člana 65. stav 1. tačke 1. i 3., izvršenje se odlaže do okončanja parničnog ili drugog postupka”. Ovo svakako ne bi smelo da ostane u tekstu ovog zakona, jer stvara i dalje mogućnost zloupotreba kod vođenja parnica, kod okončanja parnica, redosleda, a ja sam shvatila nameru ministra, a pretpostavljam i Skupštine, da izmenama i donošenjem novih akata iz oblasti pravosuđa želimo da stanje u pravosuđu popravimo.
Ovakvim odredbama zakona sigurno se to neće desiti. Naprotiv, desiće se ono što verovatno niko od nas ne želi, a to je da će u pravosuđu biti još više korupcije, još više zloupotreba i nije dobro da ostane ovaj stav 3. u okviru člana 68.
Isto tako poslednji stav koji govori da se izvršenje odlaže na predlog trećeg lica, a na vreme odlaganja izvršenja primenjuje se rok iz stava 3. ovog člana, takođe je potrebno brisati, a o postojanju trećeg lica u postupku izvršenja dovoljno je rekao moj kolega Krasić i mislim da je zaista dovoljno argumenata izneo tako da sam potpuno uverena da ovako izmenjen član 68. Predloga zakona, koji sam u amandmanu iznela, bi značajno doprineo poboljšanju teksta zakona i značajno bi doprineo radu sudova, sprečavanju i širenju zloupotreba i korupcije u pravosuđu.
Predlažem ministru i skupštinskoj većini da glasaju za ovaj amandman i da ga usvoje da bi postao sastavni deo zakona.