ČETVRTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 08.11.2004.

5. dan rada

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Zaključujem zajednički načelni pretres o Predlogu zakona o sanitarnom nadzoru i Predlogu zakona o zaštiti stanovništva od zaraznih bolesti.

Nastavljamo rad po dnevnom redu.

Prelazimo na 3. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O SANITARNOM NADZORU (pojedinosti)

Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.

Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici Goran Cvetanović, Milivoje Vuković, Miroslav Nedeljković, Mileta Poskurica, Branislav Blažić, Dragoslav Milković, Milomir Dunjić i Vjerica Radeta.

Primili ste izveštaje Odbora za zdravlje i porodicu i Zakonodavnog odbora, kao i mišljenje Vlade Republike Srbije o podnetim amandmanima.

Pošto je Narodna skupština obavila zajednički načelni pretres, u okviru koga je razmatran i Predlog zakona o sanitarnom nadzoru, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Narodni poslanik Goran Cvetanović podneo je amandman na naziv Predloga zakona, naslov iznad člana 1. i član 1.

Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu predlažu da se ovaj amandman ne prihvati, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.

Reč ima Goran Cvetanović.

Goran Cvetanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, Predlog zakona o sanitarnom nadzoru u članu 1. je definisano da se ovim zakonom uređuju poslovi sanitarnog nadzora, način i postupak vršenja sanitarnog nadzora, određuju oblasti i objekti koji podležu sanitarnom nadzoru i sanitarni uslovi koje ti objekti moraju ispunjavati, kao i ovlašćenja, prava i dužnosti sanitarnih inspektora u postupku sanitarnog nadzora.
U ime SRS-a podneo sam amandman na član 1. da se naziv zakona menja i glasi: "Predlog zakona o sanitarnoj inspekciji " umesto "Predlog zakona o sanitarnom nadzoru", kao i da se naslov iznad člana 1. briše, a u članu 1. reč "oblasti" zamenjuje se rečju "delatnosti". Ovo amandmansko rešenje Srpske radikalne stranke je mnogo primerenije od predloženog, a sama reč "oblast" faktički definiše teritoriju, pa je samim tim mnogo primerenije.
Sam naziv Predloga zakona o sanitarnom nadzoru nije odgovarajući, pre svega zbog toga što je suština u određivanju mesta, uloga i sadržaja rada sanitarne inspekcije, kao delatnosti u okviru organa državne uprave, pa zbog toga zakon i treba da nosi naziv - predlog zakona o sanitarnoj inspekciji. Sam pojam sanitarnog nadzora je mnogo širi. Uključuje mnoge druge subjekte, poslove i aktivnosti koje po svojoj prirodi ne pripadaju organima državne uprave, a pre svega se misli na poslove preventivne medicinske zaštite, koje obavljaju zdravstvene institucije, fakulteti zdravstvene struke i slično.
Sanitarni nadzor predstavlja inspekcijski nadzor nad sprovođenjem zakona i drugih propisa, koji obuhvataju nadzor nad licima i delatnostima, građevinskim objektima, prostorijama, prostorom, postrojenjima i uređajima koji na bilo koji način mogu štetno da utiču na zdravlje ljudi.
Suština ovog predloga je da sve što je štetno po zdravlje treba da bude podvrgnuto sanitarnoj inspekciji, odnosno kontroli koja pripada sektoru zaštite zdravlja. Zbog toga smatramo da ministar treba da prihvati predloženi amandman, jer je mnogo bolje i preciznije predlog zakona definisan.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? Narodni poslanik Paja Momčilov.

Paja Momčilov

Srpska radikalna stranka
Poštovani narodni poslanici, mislim da je potpuno jasna ova intervencija kolege Cvetanovića. Ja bih samo ukazao na još jednu nepovoljnu situaciju. Mi nismo dobili odgovor Vlade na ove amandmane. Odgovor Vlade na amandmane za zakon o zaraznim bolestima smo dobili u toku popodneva u petak. Prema tome, mi ne znamo šta je Vlada odgovorila i mislim da ovakav način rada nije u redu.
Mislim da je kolega Cvetanović potpuno u pravu, jer pošto je sam predlagač zakona u članu 2. već definisao sanitarni nadzor kao inspekcijski nadzor, logično je bilo da se i ovaj zakon tako i naziva; tako se naziva i hrvatski zakon i neki drugi zakoni koji se ovim bave.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Ujedno molim poslanike da čitaju mišljenja koja se nalaze ispred njih. Podeljena su još u petak. Nemojte ostavljati materijale za sobom.
Narodni poslanik Milivoje Vuković podneo je amandman na naslov iznad člana 2. i član 2.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu predlažu da se ovaj amandman ne prihvati, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? Narodni poslanik Milivoje Vuković.

Milivoje Vuković

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, u ime SRS-a podneo sam amandman na naslov iznad člana 2. Predloga zakona o sanitarnom nadzoru, koji se briše, a u članu 2. st. 1. i 2. menjaju se i glase: "Sanitarni nadzor je inspekcijski nadzor nad sprovođenjem zakona i drugih propisa, koji obuhvataju nadzor nad licima i delatnostima, građevinskim objektima, prostorijama i prostoru, postrojenjima i uređajima koji na bilo koji način mogu štetno da utiču na zdravlje ljudi i sanitarno-higijenske uslove.
Sanitarni nadzor je i zdravstveni nadzor na granici i drugim mestima u kojima se vrši carinjenje nad životnim namirnicama i predmetima opšte upotrebe koji se uvoze, kao i sanitarni nadzor na granici nad putnicima, njihovim stvarima i saobraćajnim sredstvima u međunarodnom saobraćaju, u skladu sa posebnim zakonima, potvrđenim međunarodnim ugovorima i međunarodnim sanitarnim konvencijama."
Inače, sam pojam sanitarnog nadzora je mnogo širok i uključuje druge subjekte, poslove i aktivnosti koje po svojoj prirodi ne pripadaju organima državne uprave, na primer, poslove preventivne medicinske zaštite, koje obavljaju zdravstvene institucije, fakulteti zdravstvene struke i slično.
Suština ovog zakona treba da bude to da sve što je štetno po zdravlje bude podvrgnuto sanitarnom nadzoru, odnosno kontroli koja pripada sektoru zaštite zdravlja. Formulacijama u članu 2. ograničava se sanitarni nadzor i stvara mogućnost da te poslove koji suštinski i organski pripadaju sektoru zdravlja preuzimaju razne interesne grupe i sektori koji nisu kompetentni da ocenjuju uticaj na zdravlje ljudi.
Najjednostavniji primer imamo kod vodosnabdevanja. Naime, 23% stanovnika u gradovima u kojima se vodovodi kontrolišu pije mikrobiološki rizičnu vodu, 20% pije fizičko-hemijski rizičnu vodu, dok 14% kombinuju oba ova rizika. To su zvanični podaci Instituta za zaštitu zdravlja "Batut".
Ne postoji jedinstvena državna strategija za rešavanje pitanja vodosnabdevanja stanovništva higijenski ispravnom vodom u dovoljnoj količini. Zbog nepostojanja takve strategije svi su u haosu, počev od javnih preduzeća koja proizvode i distribuiraju vodu, preko vodoprivrede, pa sve do institucija koje treba da kontrolišu vodu za piće i organa sanitarne inspekcije.
U takvim uslovima organizovanog haosa u ovoj oblasti stvoreni su uslovi za mešetarenje raznih interesnih grupa koje se vrlo dobro organizaciono povezuju. To stanje koriste pojedine interesne grupe koje su se okrenule promociji flaširanih voda mnogobrojnih proizvođača.
To možda i ne bi bilo tako loše da je kao u ozbiljnim zemljama pravilno rešeno javno vodosnabdevanje. U tim zemljama flaširana voda je pitanje izbora građana, a kod nas je predmet manipulacije tim istim građanima. Projekat je vrlo jednostavan. Sve je veći broj voda koje se proglašavaju neispravnim, a građani su prisiljeni da kupuju flaširanu vodu, a na tome se neko bogati.
Još bih iskoristio prisustvo gospodina ministra da ga upitam da li je upoznat sa radom novoizabranih direktora domova zdravlja u mačvanskom i lozničkom kraju.
Mislim da je bilo ozbiljnih prigovora na njihov rad, upućenih nadležnom ministarstvu, ali se ništa ne preduzima, jer se veruje njima, tj. direktorima na reč, jer su oni mahom svi iz G17 plus. Mislim da bi tu prava inspekcijska kontrola imala posla.
Kada govorimo o Predlogu zakona o sanitarnom nadzoru i sanitarni inspektori bi imali pune ruke posla, jer mnoge zdravstvene stanice nemaju ni osnovne uslove za rad. Kako rekoste, osnovni cilj donošenja ovog zakona je ostvarivanje sveukupne preventivne zaštite stanovništva. Za početak bih preporučio gospodinu ministru da sanitarni inspektori dođu kada je pijačni dan, pa da na licu mesta, kako kaže član 37, naplate kaznu od zdravstvenih radnika koji se nađu van doma zdravlja u radnoj odeći i obući. Mislim da bi to bila značajna stavka u punjenju osiromašenog budžeta.
Na kraju da kažem, amandmanom sam dao opštu definiciju sanitarnog nadzora, a u narednim članovima će moje kolege iz SRS-a detaljnije odrediti sadržinu tog nadzora.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč? Narodni poslanik Paja Momčilov.

Paja Momčilov

Srpska radikalna stranka
Poštovani narodni poslanici, ovo je ključna stvar. Mislim da moramo ovde biti potpuno jasni. Mi nismo protiv zakona, to je valjda sasvim jasno.       
Hoću da kažem da su zakoni o sanitarnoj zaštiti u bivšoj Jugoslaviji bili perfektni, kada su kolege socijalisti vodili glavnu reč i ovaj sektor. Imali smo odlične zakone i to je istina koju treba ovde reći. Prema tome, mi sada ne dobijamo nešto što je sasvim novo i revolucionarno, nego nešto što svojom polaznom definicijom, kako je data u stavu 2, derogira ono što je ranije postojalo.
Uzeću sebi slobodu da citiram član 2. kako ga je predlagač predložio: "Sanitarni nadzor je inspekcijski nadzor nad primenom zakona, drugih propisa i opštih akata i nad sprovođenjem propisanih mera, u oblastima koje podležu sanitarnom nadzoru, uključujući i kontrolu ispunjenosti propisanih sanitarno-tehničkih i higijenskih uslova (u daljem tekstu: sanitarni uslovi) koje moraju da ispune objekti, prostorije, postrojenja, uređaji, nameštaj, oprema i pribor, namenska prevozna sredstva i lica koja podležu sanitarnom nadzoru, sa ciljem zaštite zdravlja stanovništva." Ako ovo neko uspe da mi ponovi i da kaže šta je ovde sve napisano, ja ću da mu čestitam.
Mi smo pošli od opšte definicije i ja ću je pročitati: "Sanitarni nadzor je inspekcijski nadzor nad sprovođenjem zakona i drugih propisa, koji obuhvataju nadzor nad licima i delatnostima, građevinskim objektima, prostorijama i prostoru, postrojenjima i uređajima koji na bilo koji način mogu štetno da utiču na zdravlje ljudi i sanitarno-higijenske uslove."
Uporedite ovo, pročitajte, zakoni se pišu za građane, ne pišu se za eksperte. Ko vam ponovi ovu definiciju ili bar polovinu od ovoga što ćete mu vi pročitati, ja ću njemu čestitati. No, ovim našim amandmanom hteli smo da istaknemo značaj sanitarnog nadzora na granicama i zbog toga smo ovaj pasus koji to bliže definiše stavili u svoj amandman.
Prema tome, mi ovde ne vodimo nikakvu političku raspravu. Ovog momenta vodimo krajnje stručnu raspravu. Kažem vam, ovde je problem derogiranje ranijeg boljeg zakonodavstva iz vremena kolega socijalista.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala. Da li još neko traži reč povodom ovog amandmana?
...
Demokratska stranka

Boško Ristić

Demokratska stranka – Boris Tadić
Poštovani predsedniče, poštovane dame i gospodo narodni poslanici, poštovani ministre, imam primedbu generalno na jezik kojim je pisan Predlog zakona.
Pre svega, tu su narušena neka logička pravila da se nepoznati pojmovi objašnjavaju poznatim pojmovima, jer se ovde nepoznati pojmovi razrađuju i dalje nepoznatim pojmovima.