ŠESTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 06.12.2004.

4. dan rada

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 13. amandman je podneo narodni poslanik Milorad Mirčić.
Amandman glasi: U članu 13. stav 1. brišu se reči "autonomna pokrajina", a reč "jedinica" zamenjuje se rečju "jedinice".
Vlada i Odbor za zaštitu životne sredine nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Milorad Mirčić.
Obrazloženje će dati, nego da ne bi bilo kod drugih amandmana gde se pojavljuju poslanici, pa isključivo čitaju sadržaj. Ne odnosi se na gospodina Mirčića.
...
Srpska radikalna stranka

Milorad Mirčić

Srpska radikalna stranka
Malo je čudno, možda pravite izuzetak. Možda ste ovaj izuzetak mogli napraviti kada je gospođa Čomić imala svoje amandmane.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Molim vas, obrazložite amandman. Nemate razloga da raspravljate i nemojte da dobacujete.
...
Srpska radikalna stranka

Milorad Mirčić

Srpska radikalna stranka
Možda je nešto interesantno dobacio, pa da ne propustim to u životu.
Naime, o čemu se radi? Radi se o tome što nešto što je donošeno u prošlom sazivu sada vidimo, kada je u pitanju nacionalna strategija zaštite okoline, da taj zakon koji smo doneli silom većine, a zove se Omnibus zakon, pravi takve probleme, prouzrokuje takve probleme da nismo ni svesni, recimo, u ovom zakonu u nečemu što bi trebalo da bude od nacionalnog značaja, a u svetu postoji nešto što možda prethodna većina nije imala u vidu, a to je da postoji neki globalizam kada je u pitanju zaštita životne sredine.
Međutim, ti proevropski globalisti nisu imali u vidu da će taj njihov čuveni i istorijski Omnibus zakon napraviti takve probleme sa nesagledivim posledicama.
Radi se o sledećem. Predlog SRS je da u nacionalnoj strategiji zaštite postoji samo država, odnosno republika i postoji lokalna samouprava.
Međutim, zbog posebnih zakona, kako to ovde zakonodavac kaže, moramo uvažavati taj posebni, pogubni zakon koji se zove Omnibus zakon i dolazimo u situaciju da država, odnosno Vlada u ime države ne može da sprovede nacionalnu strategiju. Zašto? Zato što je to komplikovano kada je u pitanju autonomija i AP Vojvodina. Onda ulazimo u jedan apsurd.
Evo vam najbolji primer. Sada je formirana većina u Skupštini Vojvodine; jedna od prvih odluka koje je doneo resorni Sekretarijat za rudarstvo i energetiku je rešenje da se Ledinačko jezero, prirodno bogatstvo na padinama Fruške gore, ponovo vrati u prvobitno stanje, da postane kamenolom. Jeste malo čudno, ali to je nov potez nove vlasti, da ne govorimo o onom nedavnom pokušaju donošenja rezolucije, ali ovo je konkretno.
Odluka je donesena, vezane su ruke resornom ministarstvu. Zašto? Zato što o prostornom planu Fruške gore ingerencije ima Pokrajina po Omnibus zakonu. Šta može Republika? Republika može samo da se meša ili da interveniše tamo gde su ugroženi interesi Republike, Pokrajina može da pravi opstrukciju, a mi ne možemo da intervenišemo.
Lokalna samouprava ja zatočenik pokrajinske administracije, ruke vezane republičkoj administraciji. Do čega to dovodi? Dovodi do katastrofe i zbog toga je SRS u ovom i u svakom zakonu koji se bude oslanjao na funkcionisanje pokrajinske administracije, a zasnovan je na Omnibus zakonu, amandmanima će pokušati da promeni, ali se nadamo da nam uskoro neće trebati amandmani.
To ćemo raditi u Skupštini Vojvodine voljom ne samo većine poslanika, nego voljom većine u Vojvodini. Zbog toga predlažemo da se autonomija, svesni činjenice da ne može dok se ne stave van snage odredbe Omnibus zakona koji reguliše ovu materiju, briše, a da se promeni stav 2. i da već u stavu 1. budu jedinice lokalna samouprave. Da postoji samo republička vlast, republičke ingerencije i lokalna samouprava, a ne treba lokalnoj samoupravi posrednik između nje i republičke vlade.
To su samo dodatni troškovi, a ovde su konkretni problemi koji se pojavljuju, a pogotovo će se pojavljivati u narednom periodu, imajući u vidu ne samo da su sukobi razmišljanja, nego da su unutar vladajuće partije koja je na čelu Pokrajinskog izvršnog veća i međufrakcijski sukobi, pa ćemo morati da čekamo rezultat sukoba tih frakcija da bi zaštitili čovekovu okolinu u Vojvodini.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi o ovom amandmanu? (Ne.)
Predlog da se posle člana 13. doda šest novih naslova i članova.
Narodni poslanik Gordana Čomić podnela je amandman kojim je predložila da se posle člana 13. doda šest novih naslova i članova.
Vlada i Odbor za zaštitu životne sredine nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Milan Stanimirović.
...
Demokratska stranka

Milan Stanimirović

Demokratska stranka – Boris Tadić
Gospodine predsedniče, poštovani gospodine ministre, gospodo narodni poslanici, posle člana 13. dodaje se šet novih naslova i članova.
Prvi naslov glasi: "Programi i projekti osnovnih istraživanja održivog korišćenja prirodnih resursa".
Sledi član 13a: "Osnovna istraživanja potencijala prirodnih resursa i dobara (geološka istraživanja, istraživanja mineralnih sirovina, voda, šuma, uređenja prostora, prirodnih dobara, posebnih vrednosti i drugo) i uslova njihove obnovljivosti vrše se u skladu sa dugoročnim, srednjoročnim i godišnjim programima i projektima koje obezbeđuje Ministarstvo, u saradnju sa drugim nadležnim ministarstvima, a za teritoriju AP organ AP".
Programi osnovnih israživanja iz stava 1. ovog člana izrađuju se na osnovu Strategije, ekološko-prostornih osnova i akcionih planova izrađenih za svaki pojedinačni prirodni resurs i uslov su za davanje dozvole za detaljna istraživanja u skladu sa ovim i posebnim zakonom.
Izradu programa i projekata osnovnih istraživanja iz stava 1. ovog člana obavljaju ovlašćene stručne organizacije.
(Sledeći naslov) Odobrenje za detaljna istraživanja podzemnih voda
Član 13b: Detaljna istraživanja podzemnih voda vrše se na osnovu odobrenja koje izdaje Ministarstvo, a za teritoriji AP organ AP.
Odobrenjem iz stava 1. ovog člana utvrđuje se prostorni obuhvat istraživanja, vrste, obim i uslovi istraživanja u skladu sa ovim i posebnim zakonom.
Odobrenje iz stava 1. ovog člana izdaje se na određeno vreme i ne može se preneti na drugog korisnika.
(Naslov) Zahtev za detaljno istraživanje podzemnih voda
Član 13v: Uz zahtev za izdavanje odobrenja za detaljno istraživanje podzemnih voda podnosi se:
1) program, odnosno projekat detaljnih istraživanja podzemnih voda urađen u skladu sa uslovima utvrđenim posebnim zakonom;
2) dokaz o pravu svojine ili korišćenja na zemljištu koje je određeno za eksploataciju podzemnih voda za površine obuhvaćene projektom;
3) dokaz o plaćenoj naknadi za promenu namene korišćenja poljoprivrednog zemljišta;
4) projekat o rekultivaciji zemljišta urađen u skladu sa propisima.
Ako su za detaljna istraživanja iz stava 1. ovog člana posebnim zakonom propisani i drugi uslovi, uz zahtev se podnosi i dokazi o ispunjenosti tih uslova.
(Naslov) Elaborat o rezervama podzemnih voda
Član 13g: Po završetku detaljnih istraživanja podzemnih voda izrađuje se elaborat o rezervama podzemnih voda na određenom izvorištu ili prostoru koji sadrži naročito: utvrđene količine, kvalitet, statičke i dinamičke rezerve, uslove i režim korišćenja, uslove obnovljivosti i ukupne zaštite podzemnih voda.
Bliža sadržina i način izrade elaborata iz stava 1. ovog člana uređuje se posebnim zakonom.
Primerak elaborata iz stava 1. ovog člana dostavlja se i ministarstvu nadležnom za poslove voda.
(Naslov) Planiranje i uređenje prostora
Član 13d: Planiranje i uređenje prostora, kao javnog prirodnog dobra, zasniva se na integraciji načela, kriterijuma, instrumenata i mera kojima se štite i unapređuju prirodne vrednosti i životna sredina.
(Naslov) Nadležnost organa za zaštitu životne sredine
Član 13đ: U postupku izrade planskih dokumenata u skladu sa propisima kojima se uređuje prostorno planiranje, ciljeve, prioritete i kriterijume zaštite životne sredine prostora koji je obuhvaćen planskim dokumentom utvrđuje Ministarstvo, odnosno organ AP.
U postupku pripreme urbanističkih planova u skladu sa propisima kojima se uređuje urbanističko planiranje, uslove i mere zaštite životne sredine za potrebe izrade pravila uređenja i pravila građenja utvrđuje organ jedinice lokalne samouprave, odnosno od grada, odnosno grada Beograda, nadležan za poslove zaštite životne sredine.
Ovaj amandman predlaže se u setu amandmana radi regulisanja uslova održivog korišćenja prirodnih resursa za koji EU donosi i priprema strategiju.
Regulisanje uslova održivog korišćenja resursa je po mišljenju građana Srbije 2002. godine bio jedan važan segment odvajanja "noža od pogače" (onoga o čemu je ovde već bilo reči kada smo govorili o drugim amandmanima), odnosno odvajanje onoga ko koristi ili eksploatiše resurs da sam određuje kako to čini.
Ovim amandmanom želimo da ukažemo da je neopravdano izostajanje ovih odredbi i da je oblast potrebno urediti na način da se u ovom zakonu daju okviri za utvrđivanje uslova održivog korišćenja prirodnih resursa, da bi ih ostavili za naredne generacije.
Na ovaj način obezbeđuje se saglasnost sa propisom COM (98) 333 final (dokument iz Kardifa) i uzima se u obzir niz dokumenata koji se odnose na integraciju životne sredine u različite sektore: energetiku, rudarstvo, poljoprivredu itd."

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Izvolite, ministre.

Aleksandar Popović

Ako izuzmemo činjenicu da se stalno provlači jedna greška i da u ovom amandmanu 13v svi čitaju kao 15v zato što je pisac amandmana u startu pogrešio, pa nakon toga niko da primeti tu grešku, da dam suštinski komentar.
Tačka 13a je sadržana u članu 12. Predloga zakona. Dalje, 13b, 13v i 13g primedbe su predmet regulisanja posebnog zakona o geološkim resursima. Deo 13d je preciznije uređen u članovima 18, 19, 20. Predloga zakona koji se odnosi na planiranje uređenja prostora. A nadležnost organa za zaštitu životne sredine predviđena u amandmanu pod tačkom 13đ nije prihvatljiva iz razloga što je ovo pitanje detaljnije uređeno u posebnom zakonu, odnosno u Predlogu zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu u skladu sa Direktivom. Četvrti put danas, direktive se implementiraju u nacionalna zakonodavstva, ne dokumenti EZ 2001/42 o proceni uticaja određenih planova i programa na životu sredinu.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Na član 14. amandman je podnela narodni poslanik Gordana Čomić.
Vlada i Odbor za zaštitu životne sredinu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Po ovom amandmanu niko ne želi reč.
Nastavljamo sutra u 10,00 sati amandmanom na član 15.