Gospodine predsedavajući, gospodine ministre, izgleda da je kapiten vaše ekipe odlučio da izvrši zamenu. Izgleda da smo na kraju utakmice, jer povukao je ministra pravde, doveo je ovde drugog ministra koji je, istina, pravnik, što je olakšavajuća okolnost.
Poslanička grupa Demokratska stranka – Boris Tadić podnela je četiri amandmana. Mi smo otprilike izabrali neka pitanja na koja ćemo amandirati, uz prethodno znanje da će amandmani biti odbijeni, jer predstavljaju segmente jednog drugog koncepta. O tom drugom konceptu sam jutros govorio i nemam nameru da se na njega vraćam.
Obaveštavam predsedavajućeg i moje kolege poslanike da mi nećemo diskutovati o svim amandmanima, nego ću ja sada samo izneti principijelno, jer nemamo nikakvu nameru da krademo vreme i da se reprezentiramo na taj način, mi pokušavamo meritorno da raspravimo ova pitanja. Dakle, ja ću sada samo nekoliko reči reći o tim našim amandmanima i time ćemo mi završiti diskusiju o amandmanima.
Prvi amandman se odnosi na domen primene ovog zakona. Njegov cilj je da nekako drugačije postavi protivtežu po nabrajanju i isključivanju i da uvede međunarodna posredovanja. Naime, isto kao arbitraža i medijacija može biti unutrašnja i međunarodna, a ovde postoje pri Komori Srbije dve arbitraže, interna i međunarodna. Ako želite da privučete strane partnere onda morate naglasiti činjenicu da postoji i internacionalna arbitraža i zato smo je stavili u član 1. da bi to odmah bilo uočljivo.
Drugi naši amandmani odnose se, pre svega, na dejstva poravnanja. Postoje različita iskustva. Ono što nije sporno, to je da je neka egzekutiva data sporazumom o poravnanju i da je to više nego kod nas. Da li su to rešenja, odnosno odluke koje su već snabdevene klauzulom izvršnosti ili mora neki paradržavni organ, kao što je notar ili tako nešto, da stavi svoj pečat, to je drugo pitanje i to zavisi od zemlje do zemlje, ali je to to. Ovde nema ni reči o tim izvršnim dejstvima sporazuma i mislimo da je to nedostatak.
I naravno, ostaje najveći nedostatak, a to je samo koncipiranje arbitraže, dakle, suviše državnog upliva. Ja sam sada čak čuo od jednog poslanika da je visoka stručna sprema, pravno znanje potrebno zbog toga što je tako u državnim organima, ali ovo nije državni organ. Nemojmo da se igramo, nemojte da mešamo babe i žabe.
Na kraju, samo nešto bih rekao, ja sam potpuno svestan da gospodin ministar (koji nažalost nije tu, ali dovoljno je i bio) može da sagleda sve nivoe razumevanja koje je izazvao ovaj zakon, dakle od onog nivoa na kome je čitaču za ovom govornicom svejedno da li čita na srpskom ili na kineskom, i jedno i drugo ne razume, do onog nivoa koji se naslanja na kvazipravnu argumentaciju, koja, recimo, glasi, a ja sam zapisao samo jedan citat: "posrednik ne može suditi van materijalnog prava". U ovoj rečenici tačno je samo – posrednik, ništa drugo nije tačno.
Dakle, to je takođe nerazumevanje koje pretenduje da bude pravno nerazumevanje, ali isto je toliko pogrešno, jer svako nerazumevanje je pogrešno. Ja samo sam ubeđen u jednu stvar, i gospodin ministar pravde, a ja pretpostavljam i šire, dakle, ova zajednica mora biti svesna da sa ovim dobijamo još jednu imitaciju života. Ovo zapravo nije ništa.
Zbog toga želim da obavestim da ja nisam, pošto je to neko iz radikalne stranke rekao, konsultovan pri donošenju ovog zakona i da su ta imputiranja dosta niske prirode. Nisam konsultovan, i to sam jasno i glasno rekao jutros kada sam rekao da DS neće glasati za ovaj zakon. Mislim da nisam osoba koja je sklona dvojstvu ličnosti, da pomognem da nešto nastane i onda da glasam protiv toga, to nije u mojoj prirodi.
Dakle, ponavljam, žao mi je, ideja je u osnovi zdrava, realizacija nije dobra, ona je imitacija života i DS neće glasati za ovaj zakon. DS se više neće javljati povodom svojih amandmana, čime olakšavamo posao ovoj skupštini.