Gospodine predsedniče, gospodine ministre, želim da ovo izlaganje otpočnem pozitivnom crtom i reći ću da, iako to smatram normalnim, posebno priznanje odajem vama lično, kao čoveku koji je uvek prisutan ili najčešće prisutan u Skupštini kada brani zakon. To je kompliment vama, ali ne Vladi, jer situacija u Vladi nije takva kakvom je vi činite.
Drugo, statistika je čudo. Vi svi znate da je statistika čudo, ali ne znam da li svi znate jednu narodnu izreku iz okoline Sopota. Ta narodna izreka kaže "ide Mica posred sela 10% nevesela". Brojevi kojima se rad ove skupštine opravdava su moćni, po količini zakona koji su usvojeni, ali da se donese zakon samo zato da bi se mahalo brojem, pomalo je besmisleno.
Zašto ovo kažem? Zato što mislim da će svako ko dođe posle nekih sledećih izbora, ako zaista želi da razvije alternativne načine rešavanja sporova, morati da menja ovaj zakon. Dakle, stav poslaničke grupe DS – Boris Tadić, a i moj stav je da je bolje da se ovaj zakon povuče, da se od njega odustane, nego da se on usvoji.
Mimikrija je osobina koja je prisutna u prirodi kroz kamuflažu. Mimikrijom se služe životinje da bi se zaštitile od neprijatelja ili da bi došle do plena, do hrane i ta mimikrija je zapravo kamuflaža kojom ona poprima spoljni izgled neke druge životinje. Mimikrija je poznata i u izrekama našeg naroda, pa znamo da postoji ono - od komarca praviti magarca.
Osim toga, postoje i legende o kentaurima – pola čovek, pola konj itd. Meni se čini da je ova priča o kentauru dobra priča o ovom zakonu. Pola čovek pola konj, dakle, pola neki metod rešavanja sporova, pola nešto drugo, pola alternativni, pola državni i na kraju će njegova upotrebna vrednost da se iscrpi u njakanju. Neće biti ni čovek ni konj, nego magarac.
Nažalost, znam da jako loše pričam o ovom predlogu zakona, a verujte mi, u životu puno radim u alternativnom pravosuđu, jer kao što imate državno pravosuđe, odavno je država dala koncesiju na pravosuđe i nekim drugim telima, i ta koncesija postoji i ti alternativni načini rešavanja sporova postoje.
Problem je što ovaj zakon neće rešiti nijedan problem niti stranaka, niti države, a mogao je i jednih i drugih da je išao drugim putem, da ste na izazov, pritisak koji vam je dao svet reagovali ispravno i rekli - hajde da vidimo kako ovaj pritisak možemo da iskoristimo.
Nažalost, to u ovom zakonu nije rečeno i naravno da niste mogli da zadovoljite ni stranke, ali ni sam državni interes. Naravno da problem možda nije u strankama. Stranke su navikle na maltretiranje. Stranke su navikle na svašta u našem pravosuđu, ali problem je što država sopstveni interes nije zadovoljila. To je meni krucijalni problem, zato ćemo mi morati da budemo protiv ovog teksta zakona, ne kao ideje, već kao načina rešavanja problema.
Jedan od elemenata suverene vlasti svake države je sudska vlast. Ta sudska vlast, najgrublje govoreći, iscrpljuje se u krivičnom, administrativnom i građanskom sudstvu. Građansko sudstvo ima jednu specifičnost koja ga odvaja od krivičnog sudstva i administrativnog sudstva. Radi se o tome što u njemu postoji veliki broj dispozitivnih propisa, postoji mogućnost stranaka da disponiraju svojim pravima i postoji mogućnost da se poravnaju.
Opterećena velikim brojem slučajeva, svaka država može reagovati na razne načine, može povećavati efikasnost svog sudstva do granice naprezanja, ne može preko granice naprezanja. Ali, postoji drugi izlaz. Taj drugi izlaz je rešavanje sporova, iz državnog sudstva izbaciti i prebaciti u neko drugo sudstvo. To drugo sudstvo je davno formirano. Formirano je istovremeno kada i država. To su arbitraže.
Arbitraže su nedržavno sudstvo, alternativni način rešavanja sporova, kojim država s jedne strane rasterećuje sopstveno sudstvo, prepušta nekom drugom troškove, vođenje postupka, donošenje odluka, povećava efikasnost pravde kao institucije, a angažovana je samo u onoj fazi izvršenja. Dakle, posle tzv. pravosnažnosti i posle proteka paricionog roka, ako stranka ne izvrši dobrovoljno itd, reagovaće država svojim prinudnim sredstvima.
Znači, stvarajući alternativne puteve rešavanja sporova, država samoj sebi pomaže i ne odriče se suverene vlasti, da svuda bude pop i da svuda sudi, zato što su pojedini sporovi u toj meri dispozitivni da je za državu svejedno da li ću ja baciti ili pokloniti svoje pare, ili ću se boriti za svoje pare. To je ideja alternativnog rešavanja sporova. Dajte to drugima, povećajte sopstvenu efikasnost, obezbedite im samo izvršenje i na taj način činite se zadovoljnim, a ne uništavate i ne ruinirate sopstveni suverenitet.
Umesto da se dosledno pođe tim putem, ova država je napravila jedan polukorak, koji je možda dobar u košarci, ali u pravu polukorak ničemu ne služi. On je možda dobar na drugom terenu, ali ne na pravnom.
Ne možete nekome nešto dati jednom rukom, drugom mu oduzeti. To nije ništa. Ništa niste napravili ni samom sebi ni drugim zainteresovanima.
Na taj način se zakonopisac ili predlagač zakona ponašao, upravo ovako kako sam opisao. Imao je uzore 2002. godine, komisija UN, UNCITRAL donosi model pravila o posredovanju, alternativnom rešavanju sporova, 2004. godine direktiva Parlamenta i veća Evrope. Postojali su uzori. Osnovno je bilo uhvatiti suštinu ideje, pretočiti u naše specifičnosti i dati jedan zakon kojim ćete to garantovati.
Šta je trebalo garantovati? Našao sam devet tačaka gde se možda moglo garantovati. Prvo, poverenje u medijatore, jako važno za medijaciju. Znači, to je trebalo osigurati. Drugo, poverenje stranaka u sopstvene sposobnosti da kreiraju proceduru, tzv. procesnu autonomiju volje. Treće, stranke same mogu da kreiraju put rešavanja, tzv. materijalna pravna autonomija volja. Odvojenost medijacije od sudskog postupka – odvojenost jer se radi o dva različita postupka čiji je cilj isti, da se reši neka nepravda, nešto što neko smatra nepravdom, ali idu drugim putem; tajnost postupka, za razliku od sudskog; privatnost i poverljivost podataka u medijaciji; brzina postupka; manja cena i mogućnost brzog izvršenja sporazuma.
Ako sa aspekta ovih zahteva koje medijacija ima posmatrate ovaj tekst koji imamo pred sobom, videćete da skoro ništa od ovoga nije načinjeno.
Lično znam, pošto su me kontaktirali iz UNCITRAL-a, da su oni strašno nezadovoljni. Dobili ste primedbe, ja ih imam ovde, te primedbe su na jako diplomatski način rečene - molim vas, odustanite. Nemojte se ponovo brukati. Nama ne treba ovaj zakon. Nama gori kuća, mi češljamo kosu. Kakva medijacija? Ne treba nam ovaj zakon u onom suštinskom smislu. Ako hoćete, slažem se, ZPP, ZIP itd, pa treba i ovo, onda ga načinite takvim da neće neko sutra morati da ga menja.
Ovde vi na mesto medijatora dovodite pravnike, uglavnom će to biti pravnici koji imaju ne znam koliko godina radnog iskustva. Ko će biti medijator? Sudija? Ući će u konflikt interesa sa sopstvenom sudskom profesijom jer će dobijati podatke tamo o medijaciji.
(Predsednik: Hoćete da koristite i drugih deset minuta?)
Hoću. Predsednik suda će da vrši imenovanje medijatora. Gluposti. Da sam hteo na sud, imao sam član 324. ZPP-a, onog starog teksta. Ne znam ovaj novi koji je, u poslednjoj našoj verziji ne znam koji je, član 324. kaže - svako ko hoće da tuži može prethodno da se obrati nižem sudu, da predloži poravnanje i onda da dobije sudsko poravnanje. A ovde vi imate prenormiran postupak imenovanja medijatora, sa nekim neverovatnim uslovima koji se njemu postavljaju, sa neverovatnim obrazovanjem.
Zašto potcenjujemo sebe? Hajde da vidimo ko ovde, u ovoj sali, ima fakultetsku diplomu. Garantujem da nije sto posto. Ovde za medijatora tražite fakultetsku diplomu. Mi donosimo te zakone. Na neki način, potcenjujemo sebe.
Šta će vam medijator sa fakultetskom diplomom? Nije to sudska funkcija koju edukuje tzv. pravni fakultet, pa onda samo on napravi neki kadar koji će kasnije medijaciju vršiti. Ne, to može biti bilo koji fakultet ili bilo koji život. Ljudi moji, medijator se pravi u životu. Neko to jeste ili nije. Neko ima kvalitete da shvati suštinu spora, da razloži suštinu spora i da polako vodi stranke do kompromisa i to nema veze sa pravnim fakultetom.
Mi imamo rigidne pravnike do zla boga. Ako hoćete, pravnici su po definiciji konzervativni, jer moraju konzervisati sistem. Oni brane sistem, a mi uvodimo ovde kao medijatore pravnike, koji treba ne znam kako da se ponašaju.
Dakle, imate uvod u postupak, sam postupak prenormirano, imate povezivanje sa parničnim postupkom medijacije, jer jedino tako ona ima neko dejstvo. Jedino ako je povezana sa parničnim postupkom, dakle, ako je paralelizam u parničnom postupku, onda imate mogućnost da u zapisnik kod sudije izdiktirate ugovor o medijaciji koji će dobiti snagu sudskog poravnanja i onda imate one efekte koji su neophodni.
Šta ako to nije to, šta ako osećam da mi poslovni odnos škripi, neću da se sudim, ali hoću da sredim svoj poslovni odnos, hoću da ga redefinišem, i to oseća moj poslovni partner i onda uđemo zaista u čistu medijaciju. Da li može, pa kaže – može; kod koga – kod suda, pred sudijom; pa dajte ljudi, nemojte se šaliti, onda ja gubim osnovne kvalitete, osnovne moje zahteve koji moraju biti zadovoljeni, poverljivost, tajnost postupka, ono sve što tamo kažem, to je poslovna tajna.
Da li ti možeš da operišeš sudiju koji je čuo poslovnu tajnu, da u sudskom postupku ne koristi argumente koje je čuo u toj medijaciji – ne može, nema šanse. Ako je pošten, on će se odmah izuzeti. Ako je pošten, zdravo, gotovo, mrtav je za taj postupak. On može u nekom drugom, ali taj više ne može raditi.
Dakle, mi sa ovom medijacijom nismo dobili ništa, nego magarca koji će da njače. E sada, da li je u ovoj zemlji potreban još jedan magarac koji će da njače? Mislim da nije, i savest mi ne dozvoljava da, kao čovek koji se već 20 godina bavi alternativnim rešavanjem sporova, učestvujem u donošenju ovakvog teksta. To je jednostavno kontradiktorno. Ne mogu tako da se ponašam i, pored moje najbolje volje, da kažem – ovo je savremen tekst (kao što kaže poslanička grupa G17 plus ili ko je rekao), približava nas Evropi i mi ćemo za to glasati, za taj tekst. Ja to ne mogu da kažem.
On jeste savremen u idejnom smislu, dakle, jeste nešto što je idejno savremeno i tačka. Tu se svaki njegov kvalitet završava. On nema svoju filozofiju, svoj suštinski kvalitet koji omogućava državi da ostvari svoj cilj, a državni je cilj ušteda u budžetu, manje ljudi u sudstvu, manje opterećenje sudije, a ako hoćete, možda i mogućnost da im dignete plate, jer ako negde hoćete nešto da uznapreduje, da povećate nekome platu, vi ne možete to raditi istovremeno tako što ćete podići platu i broj sudija.
Gospodin ministar dobro zna koliki je broj predmeta u radu kod svakog sudije, kolika je to opterećenost i oni kada izrade 30 odluka mesečno, oni se osećaju umorno i svaka odluka vredi 1.000 dinara. Čekajte, da li zaista vredi samo 1.000 dinara, ne znam koliko je otprilike, pravim paralele. Dakle, ili imaju neku normu, ili saradnici imaju neku normu. U moje vreme, kada sam radio u sudu, bile su neke norme.
Dakle, nemojte pokušavati da idete jedan korak levo, jedan desno. To stalno pokušavate. Ovim zakonom to pokušavate. Preuzmite na sebe odgovornost i recite, O.K., to je vaša potreba, kažem vaša, nekog belog sveta, vi imate tu medijaciju, nama ne treba medijacija, šta će nam kog đavola. To je pošteno, a ovo, ovo nije pošteno ni prema sopstvenoj zemlji, ni prema sopstvenim strankama, ni prema belom svetu. Dakle, ni pred kim ovakvo ponašanje nije pošteno.
Kao čovek koji se toliko godina bavi tom alternativom ja zaista to moram da kažem, jer ništa nećete dobiti, neće biti stranca koji će ovde doći na medijaciju. Onaj centar koji je osnovan u nekom sudu, ne znam da li je Prvi ili Drugi centar za medijaciju, i koji je imao podršku Svetske banke, vi sami znate da će izgubiti, vi već sada znate da će izgubiti, ne treba ja to da vam govorim za skupštinskom govornicom.
Oni jednostavno traže nešto drugo. I, zašto su oni to uveli? Kažu da je medijacija došla iz Amerike, uopšte nije bitno. Zato što je američko pravosuđe toliko skupo, da odere onoga ko pokušava da uđe i da istera pravdu, i opterećeno je; i oni su rekli – dajte da razmišljamo kao racionalni ljudi, da tim ljudima pružimo neku drugu mogućnost za rešavanje sporova, da uštedimo ljudske potencijale, da uštedimo vreme, novac, a da se angažujemo samo u jednoj fazi, a ta faza je kada je ugovor o medijaciji već zaključen ako stranke ne žele da ga ostvare.
Mislim da je to problem ovog zakona, i zbog toga vam najiskrenije, dakle, kao čovek koji se ovim bavi, ne kao čovek koji je za skupštinskom govornicom, predlažem da ovo povučete. Znam da to ne može imati uticaja, da ste vi rešili da na svom pištolju zacrtate 87. ili 90. recku u donošenju zakona i znam da ovo jednostavno neće imati dejstvo, ali da spasem dušu, to moram da kažem. Hvala.