PRVO VANREDNO ZASEDANjE, 16.02.2005.

15. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVO VANREDNO ZASEDANjE

15. dan rada

16.02.2005

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:45 do 02:03

OBRAĆANJA

Slobodan Lalović

Samostalni poslanik
Prvo bih hteo da vas obavestim da Vlada prihvata amandman narodnih poslanika Bojana Kekića i Živodarke Dacin na član 70. Predloga porodičnog zakona.
Hteo bih još da vam kažem i da smo obavili konsultacije oko amandmana na član 5. koji je ovde bio toliko problematičan. Na osnovu konsultacija koje smo obavili, Vlada Republike Srbije prihvata amandman Anite Beretić na član 5. Hvala.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Molim, ako bi mogao Odbor da zaseda u pauzi, pre kraja ovog zasedanja, da prihvati ovaj amandman, kako bi postao sastavni deo Predloga zakona, a radi se o amandmanu na član 5. narodnog poslanika Anite Beretić, a ... Ništa se ne sekirajte, samo redom. Ako ne, onda će Skupština morati da se izjašnjava o tome u danu za glasanje.
Naravno, pošto su amandman narodnih poslanika Bojana Kekića i Živodarke Dacin prihvatili Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu, a Zakonodavni odbor smatra da je pravno moguć, konstatujem da je on postao sastavni deo Predloga zakona. Prelazimo na sledeći član.
Na član 83. amandman je podnela narodni poslanik Anita Beretić.
Vlada predlaže da se ovaj amandman ne prihvati, Odbor za zdravlje i porodicu predlaže da se amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Anita Beretić.
...
Demokratska stranka

Anita Beretić

Demokratska stranka – Boris Tadić
Poštovani potpredsedniče, ministre, želim prvo da se zahvalim na ovom hrabrom i politički mudrom gestu i da kažem da će važnost ovakve odluke biti merena u vrlo skorom i dugom periodu koji je pred nama i da smo ovim, kao parlament, poslali jednu izuzetnu poruku ženama u Srbiji. Verujem da delimo mišljenje da su one to, na osnovu svih iskustava i različitih iskustava u kakvim žive, u potpunosti zaslužile. Hvala vam još jednom.
Što se tiče amandmana na član 83, taj član glasi: "Roditelju se može vratiti roditeljsko pravo kada prestanu razlozi zbog kojih je bio potpuno ili delimično lišen roditeljskog prava". Mi predlažemo da se reči "potpuno ili" brišu. Zašto to činimo? Članom 81. predloženog zakona i članom 82. vrlo precizno, i to je jako dobro, definišu se uslovi pod kojima roditelji mogu biti potpuno, odnosno delimično lišeni roditeljskog prava. Član 81. u stavu 2. kaže: "Roditelj zloupotrebljava prava iz sadržine roditeljskog prava: 1. ako fizički, seksualno ili emocionalno zlostavlja dete; 2. ako izrabljuje dete sileći ga na preterani rad ili na rad koji ugrožava moral, zdravlje ili obrazovanje deteta, odnosno na rad koji je zabranjen zakonom; 3. ako podstiče dete na vršenje krivičnih dela; 4. ako navikava dete na odavanje rđavim sklonostima; 5. ako na drugi način zloupotrebljava prava iz sadržine roditeljskog prava".
Smatramo da ukoliko u životu ima situacija, a nažalost ima ih, a želimo da verujemo da ih nema u dramatično velikom broju ili da će, pak, primenom ovog novog zakona način razmišljanja o porodici i milje biti drugačiji, savremeniji, nije zgoreg razmisliti da se u slučaju iskustava kroz koje dete prolazi, a pri tome trpi nasilje tipa fizičkog, seksualnog ili emocionalnog zlostavljanja, što spada i u domen krivičnih dela, pa bez obzira, kada prestanu razlozi, jer se kaže - može se vratiti roditeljsko pravo kada prestanu razlozi za lišavanje, bilo delimično ili potpuno.
Smatram da ovako grubo narušavanje psihofizičkog zdravlja deteta, često i sa smrtnim ishodima, jeste dovoljan razlog da se razmisli o tome da se u takvim drastičnim slučajevima roditeljsko pravo praktično ne vraća.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem se narodnom poslaniku Aniti Beretić.
Reč je tražio narodni poslanik Miroslav Nedeljković. Izvolite.

Miroslav Nedeljković

Mislim da ovaj amandman ne treba da se prihvati. Daću obrazloženje. Gospođa Beretić je čitala razloge zbog kojih se može oduzeti roditeljsko pravo, ali nije pročitala sve do kraja. Pročitala je pet tačaka, ali je propustila da pročita još pet zbog kojih se može oduzeti roditeljsko pravo, a to su: 1. ako je roditelj napustio dete; 2. ako se ne stara o detetu; 3. ako izbegava da izdržava dete itd. Znači, ako je iz ovih razloga roditelju uskraćeno roditeljsko pravo i ako ovi razlozi prestanu, a složićete se da mogu prestati, onda zašto da se sudskom odlukom ne vrati roditeljsko pravo.
Možda bi ovo moglo da se usvoji kada bi član 81. bio raščlanjen na više članova, pa da ovo što je pod naslovom – roditelj zloupotrebljava prava iz sadržine roditeljskog prava, ovih prvih pet tačaka, da je to poseban član; ja bih se složio, ako je roditeljsko pravo oduzeto iz ovih razloga, da stvarno nema logike da se ikada vrati, da to može raditi samo mentalno bolesna osoba.
Ali, s obzirom da imamo i ove druge tačke, koje roditelj može da ispravi tokom života, onda ne treba zatvarati zakonski mogućnost da mu se vrate roditeljska prava.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem se gospodinu Nedeljkoviću.
Za repliku se javila narodni poslanik Anita Beretić. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Anita Beretić

Demokratska stranka – Boris Tadić
Samo kratko. Dakle, nisam propustila namerno ili zlonamerno; tačno je, ne sporim da postoje i ostale tačke, kojima se još definiše zloupotreba roditeljskog prava. Možda je prosto rasporedom ili tehničkim uređenjem samog člana došlo do iščitavanja svih tačaka, da su jednake po važnosti.
Dakle, mi insistiramo na onim situacijama kada je zloupotreba roditeljskog prava drastična. Što to sada nije kroz sam član razlučeno, pa je rečeno da se u slučaju tačke 1, 2. ili 3. može lišiti trajno roditeljskog prava, šta da radimo. Ali, ni mi nismo mogli, pri podnošenju amandmana, da budemo precizniji i da kažemo da se to odnosi samo na to.
Ne smatramo da su uzroci za delimično lišenje roditeljskog prava svakodnevna situacija, ali potpuno prihvatamo varijantu da kada se ti uzroci otklone roditeljsko pravo se vraća bez problema, kao što može da se vrati roditeljsko pravo i iz trećeg stava tačke od 1. do 5, nije sporno. Ali, vrlo je sporna tačka 1. iz drugog stava.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Zahvaljujem se narodnom poslaniku Aniti Beretić.
Da li se još neko javlja za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 94. amandman je podnela narodni poslanik Leila Ruždić-Trifunović.
Vlada predlaže da se ovaj amandman ne prihvati, Odbor za zdravlje i porodicu predlaže da se amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li se neko javlja za reč? (Ne.)
Amandman se povlači.
Na član 95. amandman je podneo narodni poslanik Paja Momčilov.
Pošto su amandman prihvatili Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 96. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Krasić.
Vlada predlaže da se amandman ne prihvati, a Odbor za zdravlje i porodicu i Zakonodavni odbor predlažu da se ovaj amandman odbije.
Reč traži narodni poslanik Vjerica Radeta.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, član 96. Predloga zakona govori kad nije potrebna saglasnost roditelja za usvojenje deteta. Predlagač je predvideo da je to u slučaju ako je roditelj potpuno lišen roditeljskog prava; ako je roditelj lišen prava da odlučuje o pitanjima koja bitno utiču na život deteta; ako je roditelj potpuno lišen poslovne sposobnosti. Mi iz SRS predlažemo da se doda još jedna tačka i da to bude u slučaju ako je roditelj očigledno napustio dete, a njegovo mesto boravišta se ne zna duže od šest meseci.
Zaista, ne postoji nijedan opravdan razlog, kojim biste me ubedili da ovo nije potpuno smislen i pravno valjan amandman.
Uostalom, u obrazloženju kolega Krasić je napisao – s obzirom da roditelj koji napusti dete, a ne zna mu se prebivalište, ne obavlja roditeljske dužnosti, zbog toga nije potrebna njegova saglasnost za usvojenje. To je nešto što je potpuno normalno i, mislim, prihvatljivo.
Vrlo sam iznenađena da Vlada nije prihvatila ovaj amandman. Još uvek očekujem da će ministar da ga prihvati, ili bar vi, kolege, u danu za glasanje, jer ovo što smo mi napisali govori u prilog tvrdnji da mi zaista ozbiljno pristupamo rešavanju ovih problema. Ne vidimo zašto bi neko dete ostalo bez usvojitelja zato što ima neodgovornog roditelja koji je nestao negde, ne zna se za njegovu adresu više od šest meseci.
Nažalost, znate da takvih situacija u životu ima, a nadam se da prihvatate činjenicu da je detetu svakako bolje da bude kod neke nove porodice koja je spremna da ga usvoji, nego da bude u nekakvim ustanovama, kakve god da su.
Nažalost, naše i nisu adekvatne za normalno opstajanje te dece koja nemaju roditelje, koja se nalaze u tim ustanovama, ali bez obzira o kakvim ustanovama da se radi, svakako da je prihvatljivije i bolje za dete da bude u krugu porodice.
Zato mi je neshvatljivo da opet kroz sve diskusije ovih poslanika koji će glasati za ovaj predlog stalno provejava kako su, eto, jedino srpski radikali protiv ovog zakona. Kako vi tumačite, ako smo protiv zakona, onda smo i protiv prava deteta i ne vodimo računa o deci. To jednostavno nije tačno.
Naprotiv, i ovim amandmanom pokazujemo da mi ovo doživljavamo mnogo ozbiljnije nego vi i da svestranije sagledavamo i ovaj problem. Zato smo predložili da se dozvoli usvojenje deteta bez saglasnosti roditelja ako se za tog roditelja ne zna duže od šest meseci, jer to naravno podrazumeva odmah da se radi o neodgovornom roditelju, koji grubo krši svoja roditeljska prava i ne postoji nikakav razlog da se sada čeka da se takav roditelj pronađe ili pojavi.
U obrazloženju zašto ne prihvata amandman SRS Vlada kaže: "Amandman se ne može prihvatiti iz razloga što predloženo rešenje nije u skladu sa članom 9. Konvencije UN o pravima deteta. Naime, ako nema saglasnosti roditelja za usvojenje, mora postojati sudska odluka o lišenju roditeljskog prava zbog napuštanja deteta, odnosno grubog zanemarivanja roditeljskih dužnosti."
Naš amandman, ministre, i kolege, nije u suprotnosti sa ovim članom 9. Konvencije UN o pravima deteta. Mi samo hoćemo da ovaj postupak ubrzamo. Ako ćemo čekati prvo da prođe šest meseci da se ustanovi da tog neodgovornog roditelja nema, pa se onda vodi postupak da se on proglasi nestalim, neodgovornim i tako dalje, mi gubimo najmanje, onako kako pravosuđe funkcioniše, čak i da funkcioniše bolje izgubili bismo najmanje još godinu dana.
Sve to svakako negativno utiče na psihološki razvoj deteta i mislimo da je bolje da dete bude usvojeno kada je u manjoj starosti.
U svakom slučaju, mislimo da bi ovaj amandman zaista trebalo prihvatiti. Koncepcijski ne kvari zakon, ali sigurno da pomaže deci koja, nažalost, zahvaljujući neodgovornim roditeljima, ostaju bez roditeljskog staranja i treba da im stvorimo uslove da se o njima staraju one porodice koje su spremne na usvojenje.

Zoran Anđelković

Socijalistička partija Srbije | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Momir Marković.

Whoops, looks like something went wrong.