SEDMO VANREDNO ZASEDANjE, 04.07.2005.

7. dan rada

OBRAĆANJA

...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Pošto smo završili pretres Predloga zakona, u pojedinostima, da li predstavnik predlagača Zoran Stojković, ministar pravde, želi završnu reč? (Ne.)
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i celini.
Prelazimo na 4. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SUDSKIM TAKSAMA (pojedinosti)
Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Marko Krstin, Vjerica Radeta, Zoran Krasić, Nataša Jovanović, Nemanja Šarović, Milovan Radovanović, Goran Cvetanović, Dragoljub Stamenković, Gordana Pop-Lazić, Momir Marković, Mileta Poskurica, Igor Bečić, Dragan Čolić, Veroljub Arsić, Darko Glišić, Vitomir Plužarević, Zlatan Jovanović, Milan Stevović, Miljko Četrović, Tomislav Penezić, Rodoljub Gačević, Radiša Ilić, Ivan Radić, Zoran Antić, Vojislav Milajić, Aleksandar Đorđević, Branislav Rankić, Nikola Todorović i Dragoljub Anatasovski.
Narodni poslanik Marko Krstin, pisanim putem, a zatim i na sednici Odbora za pravosuđe i upravu, povukao je amandman na član 11. Predloga zakona.
Primili ste izveštaj Odbora za pravosuđe i upravu i Zakonodavnog odbora.
Pošto je Narodna skupština, obavila načelni pretres, saglasno članu 140. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 12. amandman je podnela narodni poslanik Vjerica Radeta.
Odbor za pravosuđe i upravu predlaže da se ovaj amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 13. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Krasić.
Odbor za pravosuđe i upravu predlaže da se ovaj amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Pošto se nadam da je poslanicima jasno na šta smo pisali ove amandmane i šta smo amandmanima obuhvatili, zbog javnosti moram da kažem da mi našim amandmanima nismo dirali one članove ovog predloga zakona koji se tiču terminološkog usklađivanja ovog propisa sa propisima koji su u međuvremenu promenjeni, a tiču se pre svega Zakona o parničnom postupku i drugih zakona. Nismo dirali ni ono što je obaveza na osnovu Ustavne povelje u pogledu podeljene nadležnosti i pravosudnih organa.

Svi naši amandmani, a deluje da ima puno amandmana, zato što Predlog zakona ima 46, odnosno 47 članova, ali moram da kažem da je od 12. člana do 40 i nekog člana potpuno nepotrebno materija razbijena na članove i to po tarifnim stavkama. To ste mogli sve da tretirate praktično kao jedan član. Mislim da je mnogo ispravnije bilo da se tretira kao jedan član, a ne sa 30 članova da menjate tarifne stavke, koje su prilog Zakona. Ali, da sada ne idemo u širu elaboraciju. Zakonodavstvo vam je dalo saglasnost da ovako ide, pa, verovatno su procenili da to tako treba da bude.

Osnovna primedba koju ističemo, i mi našim amandmanima praktično tražimo da se brišu ove izmene tarifnih stavki, tarifnih brojeva, svodi se na to što mi stvarno smatramo da ne postoje razlozi da se ovoliko povećavaju sudske takse.

Radi primera, tamo gde je bilo 200 dinara, sada je 260, tamo gde je bilo 400 dinara, sada je 650. Mislim da je prisutna logika 20%. Čime se to pravda? Pravda se time da je od 2000. godine do danas inflacija učinila svoje, a da ovaj zakon u međuvremenu nije menjan, te verovatno Mlađan Dinkić misli da se tu gubi na supstanci, jer on kakav je ekonomista, on bi tu pronašao i gubitak na supstanci. Možete vi da uzdišete koliko hoćete, ali to je tako.

Moram da ponovim ono što stalno ističem. Sudske takse služe da bi se evidentirao predmet, a imaju neku vrednost, neki iznos, da bi stranka pokazala ozbiljnost kada se nekim podneskom obratila sudu. Sudske takse nikada nisu izvor prihoda tog značaja koji se pridaje sudskim taksama od 2001. godine do danas. Nikada nemaju, ako mogu da upotrebim ove norme, žargone ovih eksperata, te fiskalne kapacitete. To je smislila neka pametna glava 2001. godine, pa kaže – mi da povećamo takse, pa onda će ljudi manje da se tuže. Moguće je da ima i to uticaja, ali sporovi nisu rešeni. Oni su ostali.

Možda je taksa nekoga sprečila da traži zaštitu pred sudom, a gde onda on da traži zaštitu. Da li sam da preuzima zaštitu? Ja ne smem nikoga da pozivam da sam preuzima svoju zaštitu, osim onoga što je samo zakonom dozvoljena pomoć. Odlika, između ostalog, pravosudnog sistema na teritoriji ove naše države, ne od 1990. godine, nego od neke daleke prošlosti je, upravo ta, da se omogućava građaninu da pod relativno beneficiranim uslovima, u odnosu na pravosudne sisteme zapadne Evrope, može da se obrati sudu za zaštitu. Tu ima dve prednosti: prva, što se građanin obraća tamo gde je pravo mesto, a druga prednost, što poštuje državu, što poštuje proceduru.

U našim propisima nije bilo rigoroznih uslova da bi se građanin javio kao stranka u postupku. Verujte, danas ove takse opterećuju ljude i u ovom iznosu. Da su plate povećane nekoliko puta, pa onda da se nešto i prihvati, ali ovde nema opravdanja.

U doba ekonomskog prosperiteta, statističkog, u doba velikih pohvala sa Zapada, da li su baš velike ili nisu, nije ni bitno, ali bitno je da su prisutne u medijima. U doba kada se firme zatvaraju, u doba kada država otpušta radnike. Vi se hvalite da ste tri hiljade i nešto ljudi otpustili, neselektivno. Otpuštaju se ljudi sa pedeset i nešto godina i primaju ljudi sa pedeset i nešto godina po partijskoj pripadnosti i to tačno isparcelisano po ministarstvima.

Zna se u trgovini SPO-vci....pa možda dođe i neka gospođa sa četvoro unučadi da prosto dehidriraju oni koji treba da nauče šta da rade i kako da rade, ne, ali ona će biti primljena na mesto one koja više nije podobna. Može da bude i dve godine mlađa.

To su neki procesi koji se dešavaju kod nas. Na sve to dodajte i povećanje ovih taksi, onda budite sigurni da SRS za taj deo ne želi da glasa, ne može da glasa, jer ne vidimo osnovni razlog zašto bi se to povećavalo.

Ja sam u načelnoj raspravi dao jedan predlog, neki su to prihvatili kao šalu. Najbolje bi bilo da sudsku taksu vratimo u oblik taksene marke, da upravo na taj način pokažemo kolika vrednost treba da bude takse za vođenje nekog spora.

Vi danas nemate nijednu taksu u obliku taksene marke, sve ide uplatama na neki tekući račun sa uplatnicama, pa mora da se plati provizija, mora ovo, mora ono, da se proknjiži itd. Vratite taksene marke, apoensku strukturu odredite u skladu sa propisom da bi to bilo normalno, neminovno moraju da se smanje te takse ili makar da se zadrže na postojećem nivou.

Ne želim povodom ovog amandmana, koji sam podneo, baš konkretno da pričam za koji podnesak i koliko da se predloži povećanje, ali treba vlast da izbaci to iz glave, sudske takse ne smeju da budu taj izvor prihoda od koga bi se finansirala država, pravosuđe itd. Ne, nego samo neki novčani iznos koji omogućava da se predmet evidentira i da se pokaže da je onaj ko je potpisao taj podnesak ozbiljno mislio podnoseći taj podnesak, da se on ozbiljno obratio da traži zaštitu.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 14. amandman je podnela narodni poslanik Nataša Jovanović.
Odbor za pravosuđe i upravu predlaže da se ovaj amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Nataša Jovanović.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, vaš motiv za predlog ovog zakona donekle mogu da razumem, zbog toga što vi niste čovek koji treba da barata oblašću finansija na jedan direktan, izvorni način.
Vi ste čuli od gospodina Krasića i kada smo govorili u načelnoj raspravi, ako se neko od kolega seća, a pretpostavljam da vi morate, jer to vam je delokrug posla, o čemu smo pričali pre 10 dana kada smo govorili (takav je sada sistem po novom Poslovniku) o ovom paketu zakona. Mi smo vam tada rekli da ne možemo nikako da opravdamo povećanje bilo kojih cena za bilo šta u državi Srbiji, u ovom trenutku, kada ljudi gladuju, kada nemaju posla i kada nemaju mogućnosti da razmišljaju o tome da li će da prime i one zaostale plate i da li će da im stignu penzije i kada, a sada i sa novim umanjenjem koje je predvideo ministar Lalović na način obračuna penzija.
Jednostavno, neprihvatljivo je i nemoralno, visoko nemoralno, danas u Srbiji da se bilo ko zalaže za povećanje cena bilo čega, a naročito kada su u pitanju sudske takse, kao što reče kolega Krasić, koje treba da pomognu građaninu Srbije da završi neki posao u nadležnom sudu.
Ovaj moj amandman se odnosi na uknjižbu, pa je data vrednost od-do, od najniže do najviše, gde je povećanje sudske takse za takve slučajeve (u članu 14.) predviđeno od 30%. Meni je jasno kako se pišu ovi zakoni, kada je u pitanju stav da nije potrebno obezbediti sredstva iz budžeta, u formalno-pravno smislu to kod nekog drugog zakona treba da stoji. Ovde je to malo degutantno, jer već u poslednjem stavu obrazloženja vi kažete – jeste, nisu potrebna dodatna sredstva u budžetu Republike Srbije za sprovođenje ovog zakona, ali će i te kako u budžetu biti korisno, jer će on biti napunjen sa ovim novim sudskim taksama.
Sada je pitanje, pre svega, za ministra finansija Mlađana Dinkića, pošto je on taj koji rukovodi javnim finansijama u našoj zemlji, zašto predlaže narodnim poslanicima kroz budžetske stavke stranu prihoda i stranu rashoda, kada je zaista očigledno da je neophodno da se poboljšaju uslovi rada i plate zaposlenih u pravosuđu. Zašto pribegava ovoj metodi koja je otpočela u vreme Đelića i Batića, a ne ide se na racionalizaciju postojećih sredstava, odnosno uštedu kojom se on hvali ovih dana.
Ako je neverovatno veliko zahvatanje od stupanja na snagu poreza na dodatu vrednost i ako je ministar izašao sa podatkom da je očigledan suficit u budžetu Republike Srbije, ako je najavio da će koliko ovih dana, dakle, (poslovnički je moguće da se to uradi i prekidom ove sednice, ali verovatno ćete vi ići na to kada se ova završi) da utvrdite rebalans budžeta, protiv koga će svakako biti SRS, ali sve, i da je obećao nosiocima pravosudnih funkcija da će da im poveća plate, taj novac je trebalo da se budžetskim rebalansom usmeri sa one strane gde je navodno izvršena neka racionalizacija, da se tamo usmeri ušteda.
Ovako, vi pribegavate nečemu što je zaista neprihvatljivo za građane Srbije, a o tome govori član 14. i amandman koji sam ja podnela. Tražimo da ostanu takse na ovom nivou.
One su visoke, iako u nominalnom iznosu vama poslanicima može da se učini da to nije neki iznos, ali, verujte mi, ovakvi zahtevi po članu 14. su najčešći, a zbog čega? Zbog toga što je u svakom gradu u kome vi živite, u kome ja živim, najmanje 50% (ja smem da tvrdim da je u Kragujevcu možda i 70 ili 80%,) objekata neuknjiženo. To je zaista jedan problem i nasleđe iz jednog višedecenijskog perioda sa kojim se sada susreće i sa kojim problem ima svaka nova lokalna samouprava.
Neka je sposobna to efikasnije da reši, neka nije, a nekada ne zavisi od nje. Naravno, jer se stvari prepliću od lokalne samouprave do Republike, preko nadležnih sudova, pa sporovi koji se vode i tako dalje.
Prema tome, ne da nije popularno, nego je neverovatno da se za ono za šta je najveći broj građana Srbije najviše zainteresovan, da taj proces reši, proces koji mora da se sprovodi narednih ko zna koliko godina – da uknjiže ono što je njihovo, bez obzira na vrednost, jer je ovde to propisano kako ide od najniže do najviše, da se povećavaju sudske takse.
Vi ste ovakvu meru, odnosno razdele pravdali činjenicom da takse nisu povećavane dve godine i da je u to ukalkulisana inflacija. Sve je to relativna stvar, kolika je zaista prava inflacija, jer ona se prikazuje na način na koji obradu podataka vrši Republički zavod za statistiku. On ne uzima u obzir da su troškovi života i komunalije i struja, koja je poskupela, (pa će nas sačekati još jedan strujni udar), da su tu u pitanju drugi troškovi života, a ne samo hleb, mleko, meso na grame, kako je to precizirano po tom šablonu za jednu prosečnu srpsku porodicu. I vi sada vidite da ovaj razlog ne može da se prihvati kao valjana argumentacija, zato što ni sami nosioci javnih funkcija koji su zaduženi za javne finansije nisu sigurni kolika će inflacija da usledi do kraja ove godine.
Ne može to da bude osnov da se od građana uzme istom merom, jer ako je inflacija u državi prisutna, nisu građani koji hoće da uknjiže svoje zemljište i objekte krivi zbog toga. Jer oni sa druge strane nemaju povećanu platu, penziju, milion njih nema posao, a zamislite samo koliko je zainteresovanih lica, građana Srbije, koji hoće da uknjiže nešto, a koji su ili sa minimalnim penzijama, (ako su to ljudi iz naše najstarije populacije) ili su možda zemljoradnici sa najmizernijim poljoprivrednim penzijama, koje se ne isplaćuju preko godinu i po dana.
Sada oni treba da dođu, da uknjiže nešto čija je vrednost 5.000 dinara, a treba iz svog sela, (pitanje je koji mu je nadležni sud,) da krene u opštinski sud, recimo, iz nekog kragujevačkog ili čačanskog sela; ne samo da dođe tamo i da plati ovu taksu, nego da krene, pa mora da se pripremi za to, da zatraži određenu pravnu pomoć, da plati troškove da ode tamo, pa možda neće iz prvog puta da završi i sve to kada se sabere, dolazite do toga da ljudi nemaju para i da je nemoguće da se traži jedan jedini dinar više od građana koji nemaju odakle da daju.
Znate onu staru srpsku poslovicu koja lepo kaže da, "onaj ko nema ništa na sebi, ne može ni da svuče".
Prema tome, ne možete od građana da tražite da se opruže više nego što je njihov guber, jer on se toliko smanjio i toliko su tanki mesečni prihodi prosečnog stanovnika u Srbiji da ispod ovoga nema više. Gde god da žive, u gradu, u selu, para nema. Prisutna je opšta besparica i zbog toga smo mi izrazito protiv ovog zakona i povećanja bilo koje takse za jedan jedini dinar, a ovde su rasponi veliki od par stotina dinara do nekoliko hiljada.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Milan Marković.
...
Demokratska stranka

Milan Marković

Demokratska stranka – Boris Tadić
Samo hoću jednu primedbu da stavim generalno, a vezana je za ovaj amandman i za sve druge amandmane. Odnosi se na izmene Zakona o sudskim taksama. Naime, u obrazloženju stoji: "Budući da je u proteklom periodu došlo do obezvređivanja iznosa sudskih taksi usled inflacije, predlaže se njihovo korigovanje u skladu sa stopom inflacije".
Međutim, mislim da su se sudske takse i ranije uvek određivale u odnosu na vrednost spora i onda one čine u određenom procentu prema vrednosti spora, a sada praktično dolazimo u situaciju kao da je inflacija uticala samo na vrednost sudske takse, a ne istovremeno i na vrednost spora. Znači, ovaj predlog zakona , u principu, kada se pogleda, u proseku se odnosi na povećanje u odnosu na 30 %, te sada imamo povećanje u iznosu od 30 % u odnosu na postojeću vrednost spora.
U tom smislu, ako je već inflacija onda je uticala na sve cene, na sve vrednosti koje se izražavaju u novcu, pa je tako uticala i na vrednosti spora. Ako bi neko sledeći put, usled inflacije, opet povećao 30 %, pa opet 30 %, onda bismo došli u situaciju da jednog dana taksa bude jednaka vrednosti spora. Naravno, ovo je samo slikoviti prikaz onoga što se može desiti, ukoliko se takse pomeraju nezavisno od pomeranja onih granica gde su vrednosti spora. Stoga, mislim da sam metodološki pristup povećanja vrednosti taksi nije dobar, jer narušava tu proporciju vrednosti spora i iznosa takse za, u ovom slučaju, nekih 30 %, ali perspektivno to se može nastaviti na veći postotak.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Petar Jojić.
...
Srpska radikalna stranka

Petar Jojić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, Predlog ovog zakona uporedite sa propisom koji se odnosi na uknjižbu prava vlasništva kada je u pitanju katastarska knjiga. Nije usklađena, a u katastarske knjige, kao javne knjige, vrši se upis prava svojine i upis prava vlasništva. Dakle, između katastarskih i zemljišnih knjiga kod nas postoji bitna razlika i nije izvršeno usaglašavanje.
Ako ćete i u katastru i u zemljišnoj knjizi povodom iste pravne stvari i istog pravnog osnova tražiti uknjižbu, videćete da kod katastra nije usklađeno sa zakonom i sa druge strane da okolnosti zbog kojih se traži izmena i dopuna, odnosno povećanje taksi nije opravdano u ovakvom iznosu iz više razloga. O tome su govorili Nataša Jovanović i Zoran Krasić, poslanici SRS, koji su ukazali da naši građani treba da ostvare svoja prava pred sudom, ali na ovaj način biće im uskraćeno pravo, jer neće moći da plaćaju enormno visoke takse koje se traže za podneske kojima se građani obraćaju pred sudom.
U Predlogu ovog zakona u Taksenoj tarifi, u tarifnom broju 1. – pred sudovima opšte nadležnosti za tužbu, protivtužbu i prigovor traži se plaćanje takse u iznosu od 1.300 dinara, a povodom istih takvih i sličnih podnesaka i vrednosti ako se obraćate trgovinskom sudu tamo je 2.600 dinara. Nije jasno, zašto se pravi razlika ako je u pitanju trgovinski sud i ako je u pitanju sud opšte nadležnosti.
Po mom mišljenju, trebalo bi da bude ujednačena taksa ako se građanin obraća tužbom sudu opšte nadležnosti, ako podnosi podnesak, protivtužbu, ako podnosi prigovor, ako podnosi žalbu, da u tom slučaju ne može biti razlika između trgovinskog suda i suda opšte nadležnosti.
Ponovo napominjem, do 10.000 dinara vrednosti, u tarifnom broju 1, pred sudovima opšte nadležnosti je taksa 1.300 dinara, a kod trgovinskih sudova 2.600. Zašto? Nema obrazloženja za to, niti ima opravdanja da se pred trgovinskim sudovima plaća veća taksa nego što je to kod ovih sudova opšte nadležnosti.
Ponovo da ponovim da između katastra i zemljišne knjige, takođe, postoji velika razlika kada se obraćate za uknjižbu prava vlasništva. U pravnom saobraćaju građani nemaju drugome da se obrate da regulišu neka svoja osnovna prava, nego sudu.
To znači, overa ugovora o poklonu, o kupoprodaji, overa testamenta, overa ugovora o doživotnom izdržavanju, podnošenje tužbe po bilo kom osnovu, ulaganje žalbi, revizija. Dakle, mislimo da se nisu okolnosti toliko promenile da bi se u ovolikom procentu građanima nametnulo davanje.
Zamislite ako je vrednost spora 100.000 dinara, duguje nekome 100.000 dinara, on treba da plati taksu 6.500 dinara samo na tužbu. Uz to, ako se građanin upusti u parnicu i ako sud nije agilan i vredan, pa ta parnica bude trajala godinama, ovaj građanin će tri putav više morati da plati, nego što bi to u realnim uslovima trebalo da plati, a pogotovo ako se odlažu ročišta.
Kada su u pitanju sudske takse, napominjem i ponavljam da SRS smatra da pravosuđu treba ostaviti takse sto posto, a ne uzimati i ne usmeravati u budžet Republike Srbije.
Dakle, i budžet pravosuđa mora biti jednog dana konačno obezbeđen da se pravosudni organi finansiraju iz tog budžeta i da taj budžet niko ne dira sa strane, ni Vlada, ni ministar finansija, a da uticaja mora imati ministar pravde pri kontrolisanju izvršenja ovog dela računa kada su u pitanju sudske takse.
Dakle, SRS je protiv povećanja, jer za to nema opravdanja. Građanima Srbije nije povećana ni plata, ni penzija, a nažalost, penzionerima se skidaju penzije i smanjuju, pa i oni imaju pravo da se obrate sudu ako treba da ostvare neko svoje pravo.
Porezi i dažbine građana takođe su povećani. Mi mislimo da se okolnosti nisu promenile da bi se moglo ići sa povećanjem sudskih taksi.
SRS neće glasati za ovaj predlog, ali ponovo podvlačim da je SRS ponovo, ponovo i ponovo, i zato je ministar pravde i oni koji se pitaju, oni koji imaju uticaja na Vladu, da se formira jednom pravosudni budžet, ali sudska taksa da ostane sudovima, jer će se na taj način poboljšati položaj sudija, tužilaca, a i zaposlenih u pravosuđu.
...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Vojislav Mihailović

Nova Srbija i samostalni poslanici 9+9 | Predsedava
Hvala. Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 15. amandman je podneo narodni poslanik Nemanja Šarović.
Odbor za pravosuđe i upravu predlaže da se ovaj amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Nemanja Šarović.

Nemanja Šarović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, u ime poslaničke grupe SRS podneo sam amandman na ovaj član, tražeći da se briše predložena izmena i to iz više razloga. Neprincipijelno je rečeno u obrazloženju ovog zakona da se u stvari predlaže povećanje iznosa sudskih taksi za 30% i već se dalje,– "s obzirom na inflaciju koja je u periodu od 1. januara 2002. godine do 1. januara 2005. godine iznosila 41,71%".
Ukoliko već vršite isključivo usklađivanje sa inflacijom, ukoliko ste želeli da sudske takse dovedete na onaj nivo na kome su one bile 1. januara 2002. godine, zašto onda niste pratili ovaj iznos koji sami dajete kao iznos kolika je inflacija bila. Trebalo bi vas podsetiti da je tada, 2002. godine, 1. januara kada su stupile ove nove takse predložene od strane ministra pravde Vlade Republike Srbije Vladana Batića, da su ove takse bile izuzetno velike, da su povećane mislim od 5 do 15 puta u zavisnosti od tarifnih stavki i da su one tada bile zaista veliki udar na džepove građana. Ovo što ste rekli, da se samo vrši neko inflatorno usklađivanje, nije tačno, a govori nam naredni stav u obrazloženju gde kaže, da se, kada je u pitanju taksa "u postupku za raspravljanje zaostavštine", predlaže "petostruko povećanje maksimuma sudske takse".
Ovde je očigledno da se ne radi o tehničkom povećanju, već da se upravo suštinski menjaju neke odredbe i da vi ovde vršite promene raspona određenih maksimuma u okviru nekih različitih sudskih postupaka. Ono što bi trebalo da bude osnovna ideja vodilja u ovom setu i promeni seta pravosudnih zakona, pored nekih terminoloških izmena vezano za zakone koje smo imali prethodno na dnevnom redu, bilo je poboljšanje materijalnog položaja sudija najpre, a zatim kako kažete, i zaposlenih u pravosuđu. Na ovaj način sudije bi trebale da dobiju neko minimalno povećanje plata, ali to bi povećanje bilo samo u nominalnom iznosu, jer od 2002. godine i bombastih obećanja da će sudije dobiti platu od 1.000 maraka, (što je u to vreme izazvalo burno negodovanje u javnosti i salve protesta i napada na sudije po sudovima) do ispunjenja tog obećanja, naravno, nikada nije došlo.
Sudije su i tada dobile oko 27.000 dinara, plate su u prethodne tri godine i pored inflacije za koju sami kažete da je bila veća od 40% nisu menjane. Plate koje imaju sudije u ovom trenutku u Srbiji i pored velikog broja predmeta i činjenice da dobar deo sudija pošteno obavlja svoj posao, postale su mizerne. To je dalje dovelo do toga da najbolji kadrovi beže iz srpskog pravosuđa i praktično, svaki sudija koji može da se snađe na neki drugi način, on to i čini – da li prelaskom u advokaturu ili na neki drugi način. Što je sigurno, sigurno je to da je pravosuđe zbog ovog načina rada u sve gorem i gorem položaju.
Pored ovoga, niste ništa uradili da se popravi materijalni položaj stručnih saradnika, a podsetiću vas da su to oni koji su praktično na koraku od sudija, dakle stručni saradnici sa pravosudnim ispitom, neki rade i po sedam, osam, a neki više od deset godina na tom položaju. Njihove plate u ovom trenutku su oko 16 do 17.000 dinara.
Morate priznati da to svakako nije dovoljno i da se na ovaj način ne mogu planirati korenite promene i poboljšanje stanja u našem pravosuđu. Čuli smo i to da postoji preveliki broj sudova, da postoji preveliki broj sudija, ali da oni nisu dobro raspoređeni i to je tačno; ne može se očekivati da sudija koji u radu ima 350 ili 400 predmeta bude plaćen isto kao sudija koji u radu ima 30 ili 40 predmeta.
To je, nažalost, veliki problem koji vi ni ovom izmenom još, ponavljam, sedam pravosudnih zakona, niste uspeli da rešite. Postoje određeni načini za stimulaciju sudija koji imaju povećani broj predmeta u radu, ali ako se radi o desetostrukom broju predmeta po sudiji od suda do suda, onda morate priznati da i ta stimulacija, koja je neuporedivo manja, neće biti dovoljna.
Ono što je, takođe, upadljivo kod ovih zakona je to da bez obzira što ste rekli da će ovim zakonima biti poboljšan materijalni položaj zaposlenih, od sedam zakona za pet, kaže se u obrazloženju da nisu potrebna dodatna sredstva za sprovođenje ovih zakona.
Pitam vas, kako ćete onda vi na osnovu nečega za šta nećete odvojiti neka veća sredstva, uspeti da koliko-toliko, kažete, popravite materijalni položaj zaposlenih. Ono što je još zanimljivije je to što kaže u "Analizi efekata zakona" iako zakon, po vašem sopstvenom priznanju, neće doprineti poboljšanju materijalnog položaja posebno zaposlenih u sudovima, kažete da će primena rešenja predloženih u ovom zakonu izazvati dodatne troškove građanima u privredi, posebno u malim i srednjim preduzećima, ali će istovremeno doprineti porastu prihoda u budžetu. To je ono što je suština svega ovoga. Vi, na ovaj način, umesto da kroz sudsku vlast, kao treću, a trebala bi da bude ravnopravnu granu vlasti u Srbiji, umesto da na taj način omogućujete građanima sudsku zaštitu koja svakako ne bi trebala da zavisi od materijalnog položaja.
Vi građane koji su i onako dovoljno siromašni na ovaj način pokušavate da dodatno opteretite, a moram reći da opet uzimate na pogrešnom mestu i da sečete tamo gde je najtanje. Ne možete očekivati i zahtevati od onih koji se obrate sudu za određenu pomoć, jer svoje probleme nisu u stanju da reše na drugi način, da najpre uplate ove povećane takse. Vi znate i sami da je potrebno i dan-danas i pored toga što ste, kada su prethodni zakoni donošeni, rekli da će sada suđenja biti mnogo ažurnija – sada prolazi po nekoliko meseci od ročišta do ročišta.
Vi niste obezbedili odgovarajući kvalitet i ekspeditivnost suđenja. Mislim da je krajnje licemerno da kažete, evo još jednom ćemo povećati takse, pa će to onda poboljšati kvalitet suđenja. Dajte vi od tih prihoda iz budžeta poboljšajte materijalni položaj ali svih zaposlenih u pravosuđu, a ne samo sudija. I onda kada budete povećali njihovu zainteresovanost za rad, i ažurnost i kvalitet suđenja, onda ćete, eventualno, moći da od građana zahtevate da se i oni na neki drugi način odnose prema tim sudovima.
Zbog svega ovoga, predlažem da i ovaj i ostale amandmane SRS prihvatite i da na taj način doprinesete poboljšanju stanja u našem pravosuđu. Hvala.