Dame i gospodo narodni poslanici, navikla nas je Vlada na predloge zakona po hitnom postupku, a za ovaj zakon zbog onoga što piše u inicijalnom tekstu nije moralo da se ide na hitan postupak, moglo je da se sačeka na redovnu proceduru i ja ću vam u najkraćem obrazložiti zašto, i pored onoga što su neki govorili, a što bi moglo negde da predstavlja i prednosti, kada na leđima neke firme možete da vidite da se bavi fiksnom telefonijom, mobilnom telefonijom, internetom, kablovskom mrežom, što kažete da je svuda u svetu. Nije svuda, ali u većini zemalja jeste.
Prema razlozima navedenim za donošenje zakona o izmenama i dopunama Zakona o telekomunikacijama po hitnom postupku, u obrazloženju predloga se kaže da izmena člana 34. stav 4. Zakona o telekomunikacijama se vrši zbog toga što telekomunikacioni operater mora do kraja avgusta tekuće godine, a ne naredne godine, kako to piše u razlozima obrazloženja, to je još jedna od tehničkih grešaka, pretpostavljam da je tehnička greška, da izdvoji poslovanje mobilne telefonije, misli se na 064 i 065, u zasebno povezano preduzeće. Obzirom da je rok za izdvajanje mobilne telefonije 064 i 065 u zasebno preduzeće kraj avgusta ove godine, nema razloga da se ova izmena i dopuna vrše po hitnom postupku, već ovo može da se uradi u redovnoj proceduri.
Izmena i dopuna stava 4. u članu 34. zakona o telekomunikacijama stavlja u neravnopravan položaj nove telekomunikacione operatere iz stava 5. navedenog člana u odnosu na postojećeg javnog telekomunikacionog operatera, preduzeće "Telekom Srbija". Ovo je u suprotnosti sa odredbom člana 3. stav 1. tačka 4) Zakona o telekomunikacijama, koja propisuje podsticanje konkurentnosti, ekonomičnosti i efikasnosti u obavljanju delatnosti u oblasti telekomunikacija.
Novi operateri će biti: 1) Javno preduzeće "Elektroprivreda Srbije", koje je završilo gradnju međunarodne i međumesne mreže za sisteme prenosa velikog kapaciteta po optičkim vlaknima koja su ugrađena u zaštitne vodove po dalekovodima, 2) Javno preduzeće Naftna industrija Srbije, koje ugrađuje optičke kablove pored gasovoda, 3) Javno železničko-transportno preduzeće Beograd, koje će da gradi i polaže optičke kablove pored pruga.
Dalje, razvoj infromaciono-komunikacionih tehnologija je vrlo brz, vreme promena je, kao što znate, sve kraće i kraće. Mali broj pojedinaca, ali bukvalno pojedinaca u svetu zna šta se radi na tehnološkom razvoju informaciono-komunikacionih tehnologija. Zato odredbama Zakona o telekomunikacijama mora da bude omogućena primena različitih tehnologija i tehnika u oblasti telekomunikacija.
Postavlja se pitanje da li je ovo odgovarajući naziv danas, jer sutra sasvim sigurno neće biti. Međutim, sa tehnološkog stanovišta korišćenja, postoji jedini jedinstveni tehnički svetski sistem, a to je telekomunikaciona mreža za prenos govora i podataka. Ova mreža je izgrađena od različitih tehnologija i tehnika i sve je to povezano u jedinstveni tehnički sistem, koji se sastoji od 1) analognog i digitalnog prenosa signala, 2) fiksnih i mobilnih mreža, 3) kablova sa bakarnim i optičkim provodnicima, 4) usmerenih i neusmerenih zemaljskih radio-veza, 5) satelitskih veza, 6) telefonskih centrala sa komutacijom kanala, analogno u različitim tehnologijama i tehnikama, i digitalne naravno, 7) centrale sa komutacijom paketa za prenos podataka, slika, govora, sa uskim i širokim opsegom prenosa.
Naravno da se ne bih hvalio, nisam taj koji sve ovo poznaje i koji sve ovo zna, samo čitam ono što je stručni tim SRS sastavio povodom ovog zakona.
Takođe, činjenica je da u našoj fiksnoj telefonskoj mreži danas još postoje "Krosbar" telefonske centrale, izgrađene krajem pedesetih godina, centrale "Metakonta", izgrađene sedamdesetih godina prošlog veka, zatim kablovi sa bakarnim provodnicima koji su građeni pre Drugog svetskog rata. Slična je situacija u svetu i sve to funkcioniše kao jedinstvena svetska telekomunikaciona mreža.
Treći razlog zbog čega ne bi bilo dobro da se vrši ovakva izmena i dopuna; do sada je u telekomunikacijama prihod uglavnom ostvarivan od telefonskih razgovora, od devedesetih godina 19. veka, dok je od prenosa podataka ostvarivan mali prihod.
Buran razvoj informaciono-komunikacionih tehnologija počeo je sedamdesetih, a vrhunac je dostigao posle devedesetih godina 20. veka. Omogućen je prelazak na tehnologiju i tehniku komutacije podataka u paketima, čemu je najviše doprinela izgradnja i masovno korišćenje globalne Internet mreže.
To je stvorilo uslove da će se ubuduće, u pogledu ostvarivanja prihoda, promeniti uloga prenosa govora i prenosa podataka.
Gledano u celini glavni prihod će se ostvarivati od prenosa podataka, dakle prenosa slika, multimedijalnih usluga i slično, a od prenosa govora ostvarivaće se mali prihodi. Na sve ovo će da utiče i prenos podataka po elektroenergetskim vodovima.
U članu 4. Zakona o telekomunikacijama dato je značenje termina upotrebljenih u zakonu. Postoji javna telekomunikaciona mreža i javna telekomunikaciona usluga, ali ne postoji komutaciona mreža, stav 1. razloga za donošenje zakona, komunikaciona mreža, stav 3. i drugi razlozi za donošenje zakona po hitnom postupku. U obrazloženju mora da postoji jednoznačnost i ne mogu da se koriste nestručni termini kao što je komutaciona mreža, jer komutaciona mreža ne postoji.
U stavu 4. razloga za donošenje zakona o izmenama i dopunama Zakona o telekomunikacijama po hitnom postupku tvrdi se da uskoro, na bazi korišćenja internet protokola, neće biti razlike između telefonskih centara koje se koriste za fiksnu i mobilnu mrežu. Sada nema razlika u tehnologiji centrala za fiksnu i mobilnu telefonsku mrežu. Razvojem digitalnih centrala velikog kapaciteta sve vodeće svetske firme kao proizvođači deklarisale su proizvodnju centrala za prenos govora i podataka komutacijom kanala. Iz terminologije je izbačen pojam telefonska centrala.
Sve napred navedeno pokazuje i delimično nepoznavanje oblasti telekomunikacija od strane pisaca obrazloženja Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o telekomunikacijama. Iz iznetih razloga, predloženu izmenu i dopunu stava 4. člana 34. zakona o telekomunikacijama treba brisati. Treba izvršiti veće izmene i dopune postojećih zakona ili uraditi novi zakon, jer se isti ne može u većem obimu promeniti, a neke odredbe su u njemu štetne i njihova primena imaće katastrofalne posledice po dalji razvoj u oblasti telekomunikacija u Republici Srbiji.
Da bi se u ovo uverili predlažemo Vladi Republike Srbije da organizuje, a i Narodnoj skupštini, javnu tribinu po pitanju srpskih telekomunikacija, i mi bismo tu, kao što vidite, poslali najveće stručnjake iz ove oblasti, koji bi mogli da ukažu na probleme u rešavanju tih problema u budućnosti.
Vlada do danas nije izabrala savetnika za izradu strategije privatizacije i razvoja telekomunikacija, iako je tender raspisala još maja 2005. godine. Da li je to radi prodaje preduzeća "Mobtel" ili privatizacije celog sektora telekomunikacija, na ovaj način je proglašeno neformalno vanredno stanje jer bez javnog tendera bira savetnika za privatizaciju sektora telekomunikacija.
Spremio sam još deo materijala koji su vezani delimično za temu o kojoj govorimo, ali naravno reći ću još nekoliko stvari. U oblasti telekomunikacija Srbija će morati da se predstavi na regionalnom tržištu i da bude neuporedivo jača nego što je bila do danas, i u tom smislu nećete problem sa SRS ukoliko naš najveći telekomunikacioni operater bude želeo da učestvuje.
Naprotiv, to ćemo da pozdravimo na tenderima za dobijanje mobilne telefonije, da li u Republici Srpskoj ili u nekim drugim delovima bivše Jugoslavije, zato što bi to bilo i te kako značajno za našu zemlju, za Republiku Srbiju, ali istovremeno bismo vas molili da obratite pažnju na ponašanje u pojedinim javnim preduzećima. Ovde sam doneo samo neke primere šta se recimo radi u malopre pomenutoj Naftnoj industriji Srbije.
Naime, evo vam recimo jedan ugovor o delu, zanimljivo je za ministra, za predstavnike Narodne skupštine, ali i za članove Vlade. Naftna industrija Srbije potpisuje ugovore, bilo da je 2004, bilo da je 2005. godina, to je u okviru rada ove vlade Republike Srbije, sa ljudima koji su u redovnom radnom odnosu, potpisuje ugovore o delu, verovali ili ne. Za svašta sam čuo, ali za tako nešto nisam čuo.
Reč je o Stevanu Pjevcu, iz DS, čoveku koji je potpisao ugovor o delu sa NIS, sa sve, vidite, potpisima, pečatima itd . Čovek je u stalnom radnom odnosu, uopšte da ne govorim koliko je, 70 ili ne znam koliko hiljada itd, nije malo. Gledam svaki dan u novinama, koji je ovo, treći dan u novinama, u Blicu kaže - Radikali ojadili saveznu kasu. Sada da čuju ljudi zašto je ovo zanimljivo, a biće i vama, gospodine predsedavajući, interesantno.
Kaže, 30 poslanika SRS za godinu dana na poslaničke grupe uzelo milion dinara, što mu dođe negde mesečno oko 20 evra. Znači, 20 evra ljudi, mesečno, pa da li i na to nemaju pravo, i za 20 evra su ojadili saveznu kasu ili ne znam šta. Sad vi da se smejete, a hvale one koji su ojadili ovu državu za pet, deset, 15 i 20 miliona evra, a ne po zakonu da dobijaju ono što im pripada. I onda da se smejete.
Zato govorim i o telekomunikacionoj mreži, zato što mi imamo ovde "RATEL", koji kontroliše takođe DS, kao što znate, većinsku kontrolu ima, i zato će oni da biraju šta će da se zbiva i šta ćemo moći da gledamo i preko televizijskih ekrana i na sve druge načine kako će to moći da izgleda. To vidim i po predloženom, odnosno onom što se priča ko će da budu članovi upravnih odbora, i kada čujem Slava Đukić, koža mi se naježi, i još neka imena. To su vaše perjanice, zato što vi mislite da 5. oktobar još traje i da možete tako da se ponašate.
Imam ovde još neke ugovore, još neke podatke, pa recimo u uvozu milion tona nafte sirove, firma sa Kipra "Mobil Oil", vlasnici Dimitrije Vukčević i Goran Novaković.
Slušajte sada molim vas, NIS uzima kredit od 65 miliona i plaća to, naravno. Policija za privredni kriminal Novog Sada ulazi u Rafineriju Novi Sad i konstatuje umešanost rukovodstva NIS-a i DOS-a u kriminal, Srđan Mihajlović, zamenik Željka Popovića je član, koje stranke, DS. Znali ljudi, vidim. Inače, lični kadar i izbor Borisa Tadića.
To je onaj isti koga su svojevremeno birali za ministra odbrane, a videli ste kako je Pejaković to rekao pred specijalnim sudom, da se to negde pojavilo al' to niko više ne sme da komentariše i novine neće da komentarišu. Ali će, pretpostavljam, zato će mene da ubeđuju da sam hteo rođenu majku da ubijem ili ne znam šta. Znate, u ovoj zemlji je sve moguće. Pa nije valjda, uhapsili ga? Kažu da je to bilo za ličnu upotrebu, a nije bilo...
Dalje, imamo ljude koji kažu kako pažljivo troše državni novac. U 2004. godini, recimo, samo za 10 meseci znate koliko je NIS potrošio samo za reklamu: 100 miliona. Razumem ljudi da treba NIS da pomogne, treba da pomogne i sa pet i sa deset, a možda i dvadeset, ali preteraste ljudi; pa za sledeću godinu je predviđeno 853 miliona, pa im bilo malo, pa potrošiše milijardu i 75 miliona.
A znate kako prave ugovore? Kako kome gde dete igra fudbal ili košarku, tako ti dobijaju, a onda deo para vraćaju onima kojima su dali, služi za pranje para, služi za otimanje od države, kako god hoćete, na način na koji hoćete. Tu ima i jedan iz G17, Miloš Tomić. Kaže, malo mu bilo da bude i predsednik UO NIS, nego je i hteo predsedničku funkciju KK NIS Vojvodina, pa ga sprečavao Milisav Đurica, takođe umešan u sve i svašta zajedno sa njima. Šta ćete, ima para i za Kurtu i za Murtu, ali samo kada se troše narodne pare, na sve moguće načine.
Ovde imam i zapisnik o javnom otvaranju ponuda na četvrtoj sednici Komisije za javnu nabavku konsultantskih usluga privatizacionog savetnika za sektor telekomunikacija. To će Moma Marković detaljnije da vam objasni, a bilo bi dobro da nam objasnite, ali nije ova tema sada, šta je bilo sa onim VIP salonima na Aerodromu.
Da li je istina da sada kada putuju da je ono tamo privatizovano i da sada privatniku moraju da plaćaju, sada smo se zabezeknuli, čekao sam Tomu i Todorovića na Aerodromu, i kažu, ovo više nije državno, nego sada privatniku morate da platite kiselu vodu tamo koju popijete, a koja je data za jedno pet miliona puta manje para od onoga koliko je koštala obnova.
Šta bi sa onim lopovima koji su učestvovali u onim fikusima od 60.000 dinara, onom plavom mermeru, koji je, uzgred, moram da vam priznam, bio sam tamo, meni ono nije ni lepo, a čujem da je strašno skupo.
Čujem da je jezivo skupo. Ne znam kome ono znači, moglo je da bude nešto, obične pločice, lepo se sedi, udobne su one fotelje, ne razumem čemu onoliki luksuz, a preplaćeno je jedno 10 ili 20 puta.
I da pitam, ko je na kraju odgovarao za to, kašičice su bile 650 dinara. I još nismo ustanovili, gospodine predsedavajući, to ima veze sa telekomunikacijama. Prenosili su nam danima i nedeljama kako je obavljeno nešto najlepše u Srbiji preko svih telekomunikacionih mreža, telefonski, ovakvih i onakvih 5. oktobra, a još nismo ustanovili koliko je slika opljačkano, a koliko još nije pronađeno.
Vrednost tih slika iznosi nekoliko miliona evra, pa bi bilo dobro da Skupština Srbije, a uputiću to poslaničko pitanje, dobije informaciju, koliko nas je u slikama to koštalo. Nećemo da pričamo o ciglama, o svemu drugom, koliko je to u slikama koštalo građane Srbije. Da ne pričamo o spaljenom RTS-u i o svemu drugom, nego samo da vidimo koliko je slika opljačkano i da zamolimo poštene nalazače, učesnike najlepše revolucije u Srbiji, da to vrate.
Nema smisla, neće moći nikad da prodaju. Bolje da to vrate u neku skupštinu, bolje da to vrate državi Srbiji, da to ljudi mogu da gledaju i da u tome uživaju, A oni da drže po podrumima, da ispadnu sami sebi kao da nisu lopovi nego kao da su mnogo pošteni ljudi koji su neki valjan posao tog dana radili, besmisleno je.
Pozivam vas, takođe, da u svemu što će se zbivati u budućnosti ne dajete, i tu upozoravam Vladu Srbije, upozoravam njih, i zbog njih, a ne zbog nas, mi smo opozicija već šest godina. Vi gledajte šta ćete da radite, jer vam sve što mogu kontrolišu žuti i ta kontrola će da se nastavi. Sve će da vam otmu.
Za jednu jedinu stvar je onaj Dinkić, o kome mislim sve najgore, teško da postoji neko o kome mislim lošije od njega, za jednu stvar je bio u pravu kada je onome rekao, šta ti ima da zidaš zgradu deset miliona evra od narodnih para, kako se zove onaj žuti, onaj Milosavljević. Svašta ima u ovoj zemlji. Svakom svašta pada na pamet, ali to ste vi dozvolili. Gledajte samo, znate kolika će raspodela moći da bude i u ovoj sferi društvenog života. Mislim da bi o tome trebalo da povedete mnogo više računa.
Računam da će nam neko i za sve ove korupcionaške afere, i za ova svetska čuda, za ugovor o delu sa čovekom na stalnom radu, morati da objasni kako je to moguće, u skladu sa kojim je to zakonom i da li je ikada iko to na još nekom mestu uspeo da uradi. Prosto, bar posle onih demokratskih promena, posle izmena različitih zakona, to je mislim do 2000. godine pod određenim uslovima i bilo moguće.
U svakom slučaju, hvala vam na strpljenju. Mi smo se za ovaj zakon pripremili stručno, a ovo sve posle toga je bio moj mali dodatak, tek da postavim neka pitanja vezana za korupciju i kriminal.
Nije na odmet, pošto odgovore ne dobijamo gotovo nikada od predstavnika vlasti, pa bih molio da dobijemo i odgovor šta je sa onima koji su ukrali 18 miliona evra na Aerodromu "Beograd", praveći sva ona moguća čuda, kako je to policija precizno utvrdila, a nisam čuo da se posle toga nešto posebno dogodilo.
To je veoma važno, jer ako posle toga imamo afere Davinića, satelite, lažne afere, oko Dragića ili afere oko ovih ili onih, za mesec dana više se neće pričati ni o ovima i nikada se ništa u Srbiji neće dogoditi, samo će jedni te isti kriminalci da kupe kajmak, da kupe sve pare, da ih imaju sve više, da voze bezmalo glisere po putevima, jer to više nisu ni automobili šta voze, a narod će da grca u dugovima i da živi sve teže i bednije. Hvala najlepše.