Poštovani gospodine predsedavajući, dame i gospodo narodni poslanici, donošenjem novog Ustava Republike Srbije i Zakona o ministarstvima, kojim je Ministarstvo spoljnih poslova okupljeno u sistem državne uprave Republike Srbije, stvorili su se uslovi da Republika Srbija dobije i zakon o spoljnim poslovima. Ova važna oblast, aktivnost državnih organa i društva u celini do sada je bila uređena Zakonom o inostranim poslovima Republike Srbije, odnosno Srbije i Crne Gore iz 1998. godine.
Imajući u vidu obim i istorijski značaj aktuelnih spoljnopolitičkih aktivnosti naše zemlje, prilikom izrade Predloga zakona težilo se da postojeći odnosi i postupanje državnih organa u oblasti spoljne politike i međunarodnih odnosa dobiju svoj pravni osnov, ali i da se otvori mogućnost za razvoj modernog diplomatskog aparata Republike Srbije.
Takođe, predlagač je vodio računa da odredbe zakona o spoljnim poslovima budu usklađene sa Ustavom Republike Srbije, Zakonom o ministarstvima, Zakonom o državnoj upravi i Zakonom o državnim službenicima, kao i sa potvrđenim međunarodnim ugovorima iz oblasti diplomatskih i konzularnih odnosa, koji su sastavni deo pravnog poretka Republike Srbije i neposredno se primenjuju. Tu prevashodno mislim na Bečku konvenciju o diplomatskim odnosima, kao i na Bečku konvenciju o konzularnim odnosima.
Osim toga, prilikom izrade Predloga zakona korišćena su iskustva drugih evropskih zemalja u ovoj vrsti zakonske regulative.
Predlog zakona sastoji se od šest glava. U prvoj glavi sadržane su uvodne odredbe koje su posvećene sadržini zakona i njegovom odnosu prema drugim propisima.
Glava druga definiše nadležnost u oblasti spoljnih poslova, kao i međusobni odnos državnih organa u obavljanju spoljnih poslova. Ovi odnosi se zasnivaju na načelu saradnje, koje se ostvaruje međusobnim izveštavanjem i koordinacijom svih spoljnopolitičkih aktivnosti. Takođe, u ovom delu konkretizovan je delokrug Ministarstva spoljnih poslova u odnosu na svaku oblast predviđenu Zakonom o ministarstvima, pri čemu su uneti drugi neophodni poslovi koje je ovo ministarstvo po prirodi funkcije do sada obavljalo. Tu imamo primer: Ministarstvo predlaže Vladi uspostavljanje ili prekid diplomatskih odnosa sa drugim državama, učlanjenje u međunarodne organizacije i integracije, usvajanje strategije razvoja spoljnih poslova i drugih mera kojima se oblikuje politika Vlade, organizuje zvanične posete na državnom i diplomatskom nivou.
Zakonom o spoljnim poslovima propisuje se da se Ministarstvo sastoji od organizacionih jedinica u zemlji i diplomatsko-konzularnih predstavništava u drugim državama i pri međunarodnim organizacijama, koje, u skladu sa dosadašnjim propisima i praksom većine država sveta, predstavljaju celinu Ministarstva spoljnih poslova.
Pored toga, predviđeno je da ministar može da osniva savetodavna tela i to sastavljena od uglednih stručnjaka iz odgovarajućih oblasti, na primer, za spoljnu politiku, za međunarodno pravo, za informisanje itd., a u cilju stručnijeg i svestranijeg formulisanja predloga strategije spoljne politike i unapređenja ukupnih aktivnosti Ministarstva. Članovi savetodavnih tela ne bi bili u radnom odnosu u Ministarstvu, a njihovo angažovanje je počasne prirode.
Glava treća Predloga zakona definiše postupak otvaranja i zatvaranja diplomatsko-konzularnih predstavništava Republike Srbije u inostranstvu, kao i davanje saglasnosti za otvaranje predstavništava stranih država i međunarodnih organizacija u Republici Srbiji.
U četvrtoj glavi regulisano je pitanje raspolaganja nepokretnom i pokretnom imovinom koju koriste diplomatsko-konzularna predstavništva.
Predlog zakona o spoljnim poslovima predviđa razliku između dve kategorije državnih službenika u Ministarstvu spoljnih poslova. U prvoj grupi bi se nalazili državni službenici sa diplomatskim zvanjima, koji obavljaju diplomatske i konzularne poslove, a u drugoj državni službenici sa visokim i srednjim stepenom obrazovanja, koji obavljaju poslove na izvršilačkim radnim mestima i nemaju reprezentativne dužnosti.
Predlogom zakona predviđena su diplomatska zvanja, koja u svemu odgovaraju postojećoj podeli i u skladu su sa diplomatskom praksom savremenih država. U Predlogu zakona precizirana je razlika između diplomatskog zvanja ambasadora u Ministarstvu, kao najvišeg u hijerarhiji zvanja, kojeg treba razlikovati od funkcije ambasadora kao šefa diplomatske misije, koga predsednik Republike imenuje i opoziva ukazom. Ovakvo definisanje se ogleda u tome što profesionalne diplomate posle isteka mandata šefa diplomatske misije nastavljaju da rade u Ministarstvu spoljnih poslova u zvanju ambasadora u Ministarstvu.
Posebno su obrađena prava i dužnosti zaposlenih u diplomatiji koje proizilaze iz same prirode obavljanja spoljnih poslova, a naročito rada u diplomatsko-konzularnim predstavništvima Republike Srbije. Najveći broj posebnih prava koja ovaj zakon predviđa postojala su i do sada, bilo na osnovu dosadašnjeg Zakona o inostranim poslovima, bilo na osnovu unutrašnjih propisa Ministarstva spoljnih poslova koji su primenjivani u praksi. Tu mislim na pravo na nadoknadu troškova premeštaja, puta i selidbe i ostalih troškova boravka u inostranstvu zaposlenih i članova njihovih porodica, pravo na nadoknadu redovnih troškova školovanja dece, pravo na nadoknadu troškova nastalih u slučaju smrti zaposlenog u inostranstvu itd. Na taj način regulisanje ovih posebnih prava novim zakonom o spoljnim poslovima neće dodatno opteretiti budžet Republike Srbije.
Jedini izuzetak bi se odnosio na obavezu države da snosi troškove zdravstvenog osiguranja i zdravstvene zaštite za zaposlene upućene na rad u diplomatsko-konzularna predstavništva i njihove porodice. Značajno je imati u vidu da je Srbija danas jedna od retkih država koje svojim diplomatama za vreme rada u inostranstvu ne obezbeđuju zdravstveno osiguranje.
Odredbe o platama usklađene su sa Zakonom o platama državnih službenika i nameštenika i praktično se već primenjuju i neće dodatno opteretiti budžet Republike Srbije.
U poslednjoj, šestoj glavi uređeno je donošenje podzakonskih i drugih akata koji su potrebni radi detaljnijeg regulisanja pojedinih pitanja vezanih za ovaj zakon, prestanak važenja Zakona o inostranim poslovima iz 1998. godine i stupanje na snagu ovog zakona. Imajući u vidu da se novim zakonom bitnije ne menja postojeći pravni režim, Predlog zakona ne sadrži prelazne norme, osim kada je u pitanju odredba člana 51. Predloga zakona, koja se odnosi na naknadu troškova za zdravstveno osiguranje, koja stupa na snagu 1. januara 2009. godine.
Dame i gospodo narodni poslanici, pred vama su 64 člana novog, modernog zakona o spoljnim poslovima Republike Srbije, koji predstavlja suštinski važan deo ustavnog i pravnog okvira ove zemlje.
Mi ovim zakonom najzad zaokružujemo pravnu regulativu vođenja naših spoljnih poslova i osnov ustrojstva naše diplomatije, i dovodimo u ravnotežu sistem spoljnih poslova Srbije i našeg međunarodnog predstavljanja i zastupanja.
Ovaj zakon će omogućiti i institucionalnu reformu diplomatske službe kao izvršioca utvrđene politike državnih organa Republike Srbije. U poslednjih nekoliko decenija bili smo svedoci erozije materijalnih, kadrovskih i organizacionih resursa naše diplomatije. Raspad države, izolacija i sankcije, sve su to bili činioci unazađivanja i kompromitovanja nekada ugledne i snažne diplomatske službe.
Posle promena 2000. godine zatečeni su uslovi nejasno definisane države i njene spoljne politike, ali i diplomatija okrenuta vremenima drugačijih spoljnopolitičkih izazova. Ipak, danas je situacija kudikamo bolja. Krenuli smo u ozbiljne organizacione i strukturne reforme u Ministarstvu i našoj diplomatsko-konzularnoj mreži, za koje verujem da će veoma brzo dati vidljive rezultate.
Dame i gospodo, Srbija ulazi u godinu velikih spoljnopolitičkih izazova i ozbiljnih iskušenja. Tu u prvom redu mislim na borbu za očuvanje teritorijalne celovitosti naše zemlje i brzo priključenje EU. Svakodnevno, bez predaha, diplomate i svi ostali koji su u službi sprovođenja spoljne politike Republike Srbije ulažu ogromne napore na realizaciji tih interesa.
Ovaj zakon suštinski definiše i ojačava našu diplomatiju. Ovim zakonom ona posle dugo vremena može da gleda u budućnost. Važno je istaći, nije ovo zakon samo za ovaj trenutak, zakon će stvoriti osnovu za kreiranje moderne i efikasne diplomatske službe, koja će biti u skladu sa našim evropskim okruženjem i našim evropskim planovima. Omogućiće diplomatskoj službi da se uspešno nosi sa svim spoljnopolitičkim izazovima i izuzetno dinamičnim trendovima u međunarodnim odnosima. Zakon jasno trasira aktivnosti diplomatije Srbije, koja će biti branitelj naših političkih, bezbednosnih, ekonomskih i nacionalnih interesa.
Dame i gospodo, ako je politika umetnost mogućeg, onda se za sadašnju srpsku spoljnu politiku može reći da je ona skoro nemoguća. Dame i gospodo poslanici, danas je pritisak na Srbiju velik i svi ga osećamo. To je istorijski izazov, od koga ne bežimo i koji moramo uspešno rešiti.
Poštovani poslanici, dame i gospodo, apelujem na vas da ostavimo po strani ideološke i partijske razlike, koje nesumnjivo postoje među nama, i da zajedno podržimo ovaj Predlog zakona o spoljnim poslovima Republike Srbije. Usvajanje ovog zakona će, po mom dubokom uverenju, biti još jedan dokaz državotvornosti ovog uvaženog doma, Narodne skupštine Republike Srbije.