PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 12.03.2009.

5. dan rada

OBRAĆANJA

...
Nova Demokratska stranka Srbije

Miloš Aligrudić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Kao što smo rekli u načelnom pretresu, tako ćemo i u ovom spojeno-razdvojenom pretresu u pojedinostima da naglasimo da se ovde radi o predlogu zakonu koji, po našem viđenju, bitno narušava elementarna prava zagarantovana Ustavom Republike Srbije, a to je pravo svojine. Može se ograničiti samo zakonom, iz razloga kada to nalaže javni interes, a javni interes se može propisati samo na osnovu normi koje su utvrđene zakonom i na način kako to zakon propisuje.
Međutim, svrzimantija u čitavoj ovoj priči je u sledećem, ako vi zakonom narušavate osnovni princip i dozvoljavate da se putem zakona naruši bazični princip, koji je zaštićen Ustavom, onda ste izvrgli ruglu ceo pravni sistem i sam zakon i sam Ustav Republike Srbije.
Kada se kaže da je to neprikosnoveno pravo koje se samo izuzetno može ograničiti, pa zakonodavac je u obavezi da ga izuzetno ograničava, a ne da se doseća i domišlja raznih mera koje može da primeni, ili zakonskih rešenja, ne bi li se u što većoj meri ta eksproprijacija sprovela, ne bi li se što više proširio osnov za utvrđivanje tzv. javnog interesa, a opet radi nasilnog, jer država jeste po samoj prirodi u nekom delu nasilje nad pojedincem, ne bi li se nasilnim putem neko naterao da se liši svog vlasništva ili prava korišćenja.
Tako ste u članu 3. uveli pojam privrednog društva koje može biti osnovano od strane javnog preduzeća. Mogu biti privredna društva sa većinskim državnim kapitalom osnovana od strane Republike Srbije i autonomne pokrajine, grada, grada Beograda i opštine, koji bi mogli biti korisnici eksproprijacije. U dosadašnjem zakonskom tekstu ta mogućnost nije postojala.
Ovde se postavlja ključno pitanje, koga ste to imali u vidu? Državu? Ne bih rekao, zato što ste za jedan kasniji amandman, koji ste nam odbili, u obrazloženju napisali sledeće, pošto je bilo reči o tome da li trebi prihvatiti kumulativni uslov kod pokretanja postupka eksproprijacije, dakle, i planski akt, jer se tu uvek nešto gradi. Eksproprijacija se vrši zbog izgradnje objekata, ili se vrši zbog iskopavanja rudnih blaga, minerala itd. Potreban je planski akt.
E, nije vam potreban planski akt, navodno, zbog toga što je ovde suština eksproprijacije obezbeđenje nenovčanog uloga Republike Srbije prema ugovoru o zajedničkom ulaganju – privredno društvo. Sada to izgleda kao pas koji juri sebi rep, vrti se u krug i nikako da ga uhvati. Uhvatiće ga u jednom trenutku kada nam odgovorite na pitanje, koga ste to imali u vidu?
Ovde niste imali u vidu državu. Da ste imali u vidu državu ili javna preduzeća, ne biste ni pisali ovu izmenu. Imali ste u vidu privatni kapital, za koji znate unapred čiji je, da biste mu obezbedili posao i da biste obezbedili da država svoj nenovčani ulog u privredno društvo, u kome će biti privatnog kapitala, obezbeđuje na takav način što će izvršiti eksproprijaciju nečijeg zemljišta i nečijih objekata. Drugim rečima, uz tržišnu naknadu, oduzeti mu, jer tom nekom nikada palo na pamet ne bi da proda kuću i da se liši svog zemljišta.
To mora da uradi, jer mu je neko prethodno utvrdio da postoji javni interes. Ovde ćete javni interes utvrđivati tako što nećete ni planski akt podneti.
To je drugi amandman, ali ovo ukazuje na nameru, namera je naopaka, očigledno je, i mislim da ovaj amandman morate prihvatiti i morate se lišiti te naopake namere da uvodite privredno društvo, pojam privrednog društva koje će biti osnovano od strane javnog preduzeća ili, većinski, od strane države sa, naravno, privatnim kapitalom, jer drugačije ne može biti u toj kombinaciji, a da pri tom potpuno izostavite poslednju liniju sigurnosti i bezbednosti za sve građane ove države koji mogu da strepe od vašeg ponašanja, a to je da to privredno društvo makar bude registrovano, odnosno da delatnost bude registrovana u javnom interesu.
Ovo što ste napisali, verujte mi, nije dovoljno i nije pleonazam ovo što smo predložili. Molim vas da prihvatite ovaj amandman.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Gospodin Palalić ima reč.
...
Srpska narodna partija

Jovan Palalić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Poštovana predsednice, poštovana ministarko Dragutinović, dame i gospodo narodni poslanici, ovo je jedan od zakona koji proširuje opšte razloge koje nam je ova vlada predočila prilikom predlaganja niza propisa, koji su loši po posledicama koje će uslediti nakon njihove primene.
S jedne strane, imali ste niz propisa gde se kaže – oni se predlažu zbog evropskih integracija. Ova sednica je bila u duhu propisa zbog bele šengen liste, a sada imate jedan novi opšti razlog, a to je zbog privlačenja stranih investicija.
Ovaj zakon se predlaže zbog privlačenja stranih investicija, ali Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o eksproprijaciji koji je na dnevnom redu ne daje odgovore, niti osnov za ozbiljniji pristup privlačenju stranih investicija.
Ovaj zakon dolazi iz Ministarstva finansija, ali ima jedno prethodno pitanje, koje može i te kako da se tiče privlačenja stranih investicija na nivou lokalne samouprave. Zato, ovom prilikom želim da postavim pitanje uvaženoj ministarki Dragutinović – šta je s propisima koji definišu pojam javne svojine, što je ustavna kategorija, svojine opština, gradova, pokrajine i Republike? To su propisi koje čekaju naše lokalne samouprave, kako bi se na osnovu tih propisa, na osnovu finansijskih kapaciteta koje bi dobile lokalne samouprave, ozbiljnije pristupilo stranim investicijama.
Nemamo odgovor na te zakone, a obaveza je, po Ustavu, da ti zakoni ovde dođu i da se javna svojina konačno definiše. Sasvim sigurno, donošenjem tih zakona, lokalne samouprave moći će da ozbiljnije planiraju i definišu svoje strategije razvoja i da ozbiljnije privlače strane investicije.
Ovaj zakon, sasvim sigurno, nije u interesu, niti može dati odgovor na pitanje investicija na nivou lokalnih samouprava, pogotovo što ovaj član, o čemu je govorio predsednik naše poslaničke grupe, ima niz nepreciznosti koje mogu u primeni da dovedu, upravo, do ove suštinske stvari, da se ovaj zakon iskoristi da se jedno privatno preduzeće proglasi za javni interes i uđe u nešto što se zove eksproprijacija, zadiranje prava svojine.
U obrazloženju kojim se odbija naš amandman dobijamo odgovor da uopšte nije potrebno, kada su u pitanju privredna društva s većinskim državnim kapitalom, to znači da u tim preduzećima postoji privatni kapital, da se definiše da je njihova delatnost od javnog interesa, jer je to, navodno, definisano u članu 7.
Postavljam pitanje – zašto se izbegava da se ova norma precizira? Da ne bismo posle, u primeni, došli u situaciju da privatni interes postane javni interes, da privatna privredna društva, privatna lica koja imaju određeni udeo u određenim mešovitim preduzećima sa državnim i privatnim interesom, u stvari, guraju svoje interese i zadiru u prava svojine građana.
Podsećam, eksproprijacija je ograničenje privatne svojine, koja je svetinja po svim ustavima i koja je svetinja po našem ustavu. Zato predlažem da ovaj amandman prihvatite i podsećam ministarku Dragutinović – što pre sa zakonima koji definišu javnu svojinu, da time omogućimo lokalnim samoupravama da se ozbiljno razvijaju i da iskoriste finansijske kapacitete. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem. Po Poslovniku, izvolite. Gospodin Miloš Aligrudić.
...
Nova Demokratska stranka Srbije

Miloš Aligrudić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Povreda člana 143.        Po Poslovniku, vrlo kratko.
Predsednice, trebalo bi, ipak, s dužnom pažnjom da pratite izlaganje narodnih poslanika, a ne da telefonirate mobilnim telefonom, jer da to niste radili, primetili biste da se narodni poslanik Jovan Palalić javio u svojstvu podnosioca amandmana, da ima pravo dva minuta po tom osnovu da govori; niste ga upozorili na istek vremena, jer niste to mogli ni da primetite zbog telefoniranja.
Postavlja se pitanje – da li imate pravo, a mislim da nemate, da, automatski, njegovo prekoračenje vremena od dva minuta pripišete Poslaničkoj grupi DSS-a?
Čovek nije ukazao na tu mogućnost. Prema tome, trebalo je da ga prekinete. Ne postoji, za takvu vrstu preraspodele vremena, nikakvo ovlašćenje izričito po Poslovniku, osim za jednu drugu situaciju, koja je regulisana u Poslovniku.
Pitam vas – šta ćete sada da uradite? Da li ćete nam oduzeti minut i po kao poslaničkog grupi, da bismo raspravljali o ovim amandmanima na Predlog zakona?
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Gospodin Palalić zna Poslovnik, isto kao i vi i ja. Zna da je dva minuta vreme koje je predviđeno za amandman, a pošto se podrazumeva i postoji prećutni dogovor…
Gospodine Palaliću, da li ste se obratili Skupštini, odnosno da li ste govorili u okviru vremena koje je predviđeno za vašu poslaničku grupu?
(Jovan Palalić, s mesta: Kao podnosilac amandmana.)
Onda ste prekršili Poslovnik i ja vas upozoravam da to više ne činite. Izvolite ponovo, o amandmanu.
...
Nova Demokratska stranka Srbije

Miloš Aligrudić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Opet o amandmanu na član 3, ovog puta u svojstvu člana grupe DSS-a.
Skrenuo bih pažnju samo na još jednu stvar ovde, oko utvrđivanja javnog interesa. Reč je o osnovnom tekstu zakona, članu 20, koji se menja. Obrazloženo je da je ovo pleonazam u našem amandmanu, kada smo rekli da tražimo da privredno društvo bude registrovano za obavljanje delatnosti od javnog interesa i da se kaže da se članom 7, u stvari, članom 20, pošto član 7. ovog predloga izmena i dopuna menja član 20, kaže za šta se sve može na Vladi Republike Srbije utvrditi javni interes, pa se, između ostalog, kaže – za izgradnju objekata u oblasti obrazovanja, zdravstva, socijalne zaštite, kulture, sporta, saobraćaja, energetske, komunalne infrastrukture itd.
Postoje oblasti kod kojih je zamislivo da se može utvrditi javni interes. Ako sad povežete ovu priču s unošenjem privatnog kapitala u čitavu igru i znate da objekti koji se mogu koristiti za interes zdravstva, čak, ne mogu biti državni, mogu biti privatni, čak se delatnost zdravstva može obavljati kao privatna, takođe, obrazovanja, a za kulturu i da ne govorim, onda je vaše obrazloženje, kojim ste negirali potrebu definisanja delatnosti od javnog interesa kada je reč o privrednim društvima, uskočilo sebi u trbuh. Upravo ste time potvrdili da, verovatno, za nekoga spremate dobar privatni posao i da je to jedini razlog podnošenja ovakvih izmena i dopuna Zakona.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem. Da li još neko želi reč o ovom amandmanu?
Gospođice Jovanović, izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Samo ću kratko, gospođo predsedniče, da podržim ovaj amandman kolega iz DSS-a, zato što se izmenom Zakona direktno zadire u ustavnu materiju i nepovredivost privatne svojine, ali najpre zbog činjenice da se osnivanjem tog privrednog društva iz javnog preduzeća dolazi u situaciju da to privredno društvo, samim tim što više nije u okviru javnog preduzeća, izmiče državi kontroli.
Navešću potencijalni slučaj grada Kragujevca i činjenicu da imamo javno preduzeće Sportski centar „Mladost“ nadomak jedne od zaštićenih ekoloških zona, a to je jezero Bubanj, sportsku halu „Jezero“ i nameru gradske vlasti, na čelu sa Veroljubom Stevanovićem, koji je prevario građane Kragujevca oko onog famoznog ugovora sa „Fiatom“, da se na tom mestu, naravno, sve uz priču da je to javni interes grada Kragujevca, izgradi nešto drugo, da tu više ne bude hala, koja je inače u stanju propadanja.
On je na vlasti, manje ili više, deset godina, krov samo što se ne sruši, hala uopšte nije u funkciji, tako da mi nemamo mogućnost, kao grad, da konkurišemo za neke velike sportske manifestacije. Jedva je pre dve godine tamo održan ''Kup Radivoja Koraća''. Uostalom, takav je i gradski stadion i svi objekti iz domena poslovanja tog preduzeća, koje je jedan, a naročito sportska hala „Jezero“, od najvećih gubitaša.
Moram da vas podsetim, jednom sam pričala o tome povodom drugog zakona, da je davnih 70-ih godina, italijanska vlada pala zbog činjenice da nisu mogli da se dogovore s jednim od vlasnika zemljišta i nekretnine u blizini rimskog aerodroma „Fjumićino“, zbog činjenice da taj privatni vlasnik, građanin Rima, nije želeo, iako je to zakonom bilo utvrđeno po toj tržišnoj ceni, da uz tu naknadu ustupi aerodromu „Fjumićino“ svoju parcelu i nepokretnost koju je imao.
Ovim zakonom ćete, o čemu govori i sledeći amandman gospođe Pop-Lazić, da dovedete građane Srbije da se ponašaju, zbog činjenice da hoćete da dovedete neke tajkune, ili nekoga za veliku proviziju, što je namera Veroljuba Stevanovića u Kragujevcu, kada je u pitanju pomenuta hala "Jezero", da strpa pare u svoj džep, po sistemu – uzmi ili ostavi.
Očigledno je da će građani Srbije, a naročito oni koji će biti u sredinama, o čemu je govorio i proteklih dana gospodin Jojić, kada je u pitanju ''agrarna mafija'', gde posluju vodeći srpski tajkuni, stavljeni u položaj da se prema njima ponašate gore nego komunisti posle 1945. godine. Uostalom, i sama činjenica da su mnogi od vas, pre svega, u Vladi Republike Srbije, produkt ili deo one osme sednice koju je pominjao gospodin Zoran Krasić, ne iznenađuje nas.
Takva je svaka vlada od petooktobarskog puča do danas i građani Srbije, svakako, ne mogu da očekuju da ćete ovakvim zakonom, izglasavanjem, pre svega, ovog nakaznog trećeg člana, da štitite javni interes, već da ćete dati mogućnost lokalnim moćnicima da pljačkaju i otimaju imovinu građana Srbije. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu?
Ima reč gospodin Nikolić.