Poštovano predsedništvo, uvažene dame i gospodo narodni poslanici, danas se pred vama nalazi zakon o zaštiti konkurencije. Ovo je, bez dileme, jedan od najvažnijih zakona za svaku tržišnu privredu, pa i našu, zakon po kome se meri koliko je jedna privreda slobodna, koliko je atraktivna za investicije, koliko ima prostora za održivi razvoj.
Upravo iz tih i mnogih drugih razloga vreme je da Srbija dobije novi zakon o zaštiti konkurencije i da svoje zakonodavstvo u ovoj izuzetno važnoj oblasti u potpunosti harmonizuje i usaglasi sa najvišim evropskim standardima i standardima najrazvijenijih tržišnih ekonomija.
Konkurencija je bila jedno od centralnih pitanja i kada je posle Drugog svetskog rata rođena ideja o jedinstvenom evropskom tržištu. Tada je, doduše, ova tema bila u funkciji obezbeđivanja slobode kretanja robe, usluga, radne snage, ideja, kapitala, da bi poslednjih 15-20 godina tema konkurencije pre svega bila tema ekonomske politike država Evropske unije, ali isto tako i mera i politika jedinstvenog evropskog tržišta.
Potpisivanjem Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju preuzeli smo na sebe obavezu da postojeće zakonodavstvo i u ovoj oblasti usaglasimo sa evropskim standardima i upravo ovaj zakon u sebi sadrži praktično transponovane sve najvažnije evropske direktive iz oblasti zaštite konkurencije, ali uvek usklađene sa našim pravnim sistemom, sa našim zakonima i primenljive u našim uslovima.
Kada govorimo o potrebi zakonskog regulisanja teme tržišnih sloboda i konkurencije izdvaja se nekoliko ciljeva, pre svega postizanje veće ekonomske efikasnosti, a zatim i ono što je najvažnije, maksimiziranje koristi za potrošače. Drugi cilj ove politike je zaštita malih igrača na tržištu, u našim uslovima velikog broja malih i srednjih preduzeća, koja se, posebno u uslovima ekonomske krize, teškom mukom bore da opstanu i prežive. Ono što je takođe bitno, to su, generalno gledano, tržišne slobode i mogućnost svih onih koji smatraju da imaju sa čime, da umeju i znaju da slobodno uđu na tržište i otpočnu svoj biznis.
Ovaj zakon je u našim uslovima zakon o zaštiti konkurencije, ne zaštita konkurenata, ne politički povlašćenih, ne imućnih, ne onih koji su uzeli određene pozicije, ne bilo čijeg interesa, već zaštita najšireg javnog interesa, koji se ogleda upravo u slobodnoj tržišnoj utakmici.
Takođe, cilj donošenja ovog zakona je suzbijanje svih povreda konkurencije koje se ostvaruju zahvaljujući mogućnostima da se tržište suspenduje, ograniči, zatvori, da se iskoristi dominantan položaj na tržištu. Ovaj zakon ima za cilj da takvo ponašanje onemogući i da ga drastično sankcioniše.
Već sam rekao da ovaj zakon sadrži transponovano evropsko pravo iz ove oblasti, prilagođeno našem pravnom sistemu, ali ono što je novina u odnosu na još uvek aktuelni zakon jeste davanje mnogo širih i značajnijih ovlašćenja Komisiji za zaštitu konkurencije.
Praktično, pravo konkurencije u našoj zemlji, u novijem vremenu, datira iz 2005. godine kada je, u septembru, donet Zakon o zaštiti konkurencije. Bez ikakve dileme, donošenje tog zakona je donelo puno boljitaka i regulisalo ovu vrlo važnu oblast. Međutim, tokom primene Zakona u prethodne četiri godine identifikovani su određeni problemi, pre svega, u praktičnim stvarima.
Iz tog razloga ovaj zakon ima za cilj da uočene slabosti i nedostatke ispravi, da pre svega Komisiju za zaštitu konkurencije učini operativnijom, da je učini praktično rasterećenom velikog broja malih i, u neku ruku, manje važnih predmeta i slučajeva, a da joj omogući koncentraciju na one najvažnije i najveće slučajeve povrede konkurencije, odnosno zloupotrebe dominantnog položaja na tržištu.
Ovaj zakon donosi i mogućnost Komisiji za zaštitu konkurencije da izriče kazne, drugim rečima, da sankcioniše nezakonito ponašanje. Predviđa i javni konkurs prilikom izbora članova Komisije. Naravno, članove Komisije i predsednika Saveta Komisije za zaštitu konkurencije ćete birati vi, Narodna skupština, što je takođe jedan veliki iskorak, budući da će biti odgovorni vama i da će biti u obavezi da podnose račune i da odgovaraju za ono što rade i čime se bave.
Takođe, nadam se da će nakon usvajanja ovog zakona i sastav Komisije za zaštitu konkurencije biti specijalizovan, da ćemo u njemu, umesto ljudi koji su bili predlozi određenih institucija, pa i politički, imati ljude koji su specijalisti za određene oblasti i koji će u posebnim segmentima privrede u kojima se potencijalno dešavaju zloupotrebe konkurencije ili bilo koje zloupotrebe tržišnih sloboda biti u prilici da se stručno, kvalifikovano i na naučnoj i praktičnoj osnovi tim zloupotrebama bave i da u tom smislu izriču adekvatne mere.
Ovaj zakon praktično ojačava mehanizme koji omogućavaju efikasnu primenu ravnopravnog tržišnog nadmetanja i efikasno sankcionisanje povreda konkurencije. On omogućava odvajanje postupaka pred Komisijom; Komisija za zaštitu konkurencije, u skladu sa ovim zakonom, posebno se bavi povredama konkurencije, a drugi segment je kontrola sprovođenja koncentracija. Što se tiče obe ove teme ili ova dva važna posla, Komisija ima vrlo jasna, precizna ovlašćenja.
Očekujem da će, kada se i sva prateća podzakonska akta donesu, a to će biti, kako je predviđeno zakonom, u roku od četiri meseca od usvajanja zakona, on u potpunosti biti operativan i verujem da će učiniti našu zemlju mnogo konkurentnijom, privredne subjekte mnogo efikasnijim, a građane Srbije dovesti u povoljniju poziciju da budu praktično zaštićeni od proizvoda koji su slabijeg kvaliteta, a više cene.
Ono što je takođe vrlo bitno, učiniće našu zemlju značajno atraktivnijom za privlačenje investitora, jer smo prethodnih godina imali situacije da su neki veliki igrači koji su planirali investicije u našu zemlju imali jednu ogradu da ovde postoje određeni igrači koji su zauzeli pozicije, koji imaju uticaja na politiku, koji ostvaruju određene privilegije i da su oni razlog zbog čega se neki veliki, značajni igrači koji su procenili da je i ovaj deo tržišta interesantan za njihovo pojavljivanje prolongirali datum otpočinjanja operacija u našoj zemlji i na našem tržištu.
Takođe želim da istaknem da sa ovim zakonom nismo žurili. On je u martu mesecu usvojen u Vladi Republike Srbije; pre toga je prošao više od četiri meseca vrlo široke javne debate, i naučno-stručne i privredne, preko komorskih asocijacija. Najšira javnost je imala prilike i mogućnosti da da svoje mišljenje o predloženim rešenjima iz ovog zakona o zaštiti konkurencije.
Nakon tolike javne rasprave mi smo dosta predloga koji su doneli poboljšanje ovog teksta i ovog materijala već ugradili u ovo što se danas nalazi pred vama. Pozivamo vas da u narednim danima vašim amandmanima i intervencijama, svuda gde procenjujete da ovaj zakon može da se poboljša, a nemam dilemu da svi procenjujete da je ovaj zakon potreban i da je krajnje vreme da se donese, doprinesete da ga učinimo još boljim, kvalitetnijim i operativnijim.
Još jednom, očekujem od vas pomoć da bismo dobili što kvalitetniji zakon; bićemo tu da svaku dobru ideju, svaku sugestiju, svaki predlog analiziramo i, po mogućstvu, ugradimo u ovaj nacrt zakona. Hvala.