Ovo popodnevno izlaganje, i ovako bolesno, nadam se da nije H1N1 započela, kolege se nadaju, takođe, započeću time što želim da svim svečarima čestitam današnju slavu, znači, da svima koji slave Svetu Petku čestitam slavu. Što se tiče ovog zakona, odavno nisam videla filmskiji proces donošenja, stavljanja u skupštinsku proceduru, sa svim pratećim obećanjima, mogućim povlačenjem jednog zakona, kao što je Zakon o tajnosti podataka.
Kada je reč o tajnama, ništa nije slučajno, pogotovo ne u Srbiji. Dobar dramaturg bi od svega ovoga napravio čitavu jednu dramu. U maniru Duška Kovačevića, to bi bilo nešto između "Balkanskog špijuna" i " Maratonci trče počasni krug"; nadajmo se da je poslednji krug. Da mi kao građani Srbije nismo učesnici u ovom eksperimentu, još bismo mogli i da se nasmejemo. Ovako, kao iz onih davnih vremena ovog parlamenta i one priče o dedi i unuku, ova priča, ipak, ima tužan kraj. Deda, u liku JBT, je umro, ali njegova ideja nikada. Nije ni čudo da je postojao slogan "i posle Tita – Tito", samo što sada više nije JBT, nego BT, pa ko razume, shvatiće.
Na kraju krajeva, i ovaj BT voli lepo da se nosi, da putuje, da se slika, da prima i Kurtu i Murtu, a Parlament bi da iskoristi kao najlepšu scenografiju. Samo još ostaje da maše onom čuvenom belom rukom iz auta, dok ga narod razdragano čeka sa belosvetskih turneja. Stepen demokratije i zaštite ljudskih prava je istovetan i u vreme JBT i u vreme BT. Pošto je donet Zakon o informisanju, nema više da se piše ko šta hoće, već kako mu i kad mu ''Idoli'' odobre. Ispada da je Beba bio mala beba za Šapera, Krleta i Rakića. Još samo fali da se uvede redukcija TV kanala, pa da postoji Prvi program – vašeg prava da znate sve o evropskoj Srbiji, a ko okrene Drugi program, da gleda Skupštinu, pojavi se bezbednjak koji mu lepo naredi da vrati na Prvi kanal.
U poslednjih par meseci doneta su četiri zakona iz sfere javnosti, u kojima se pokazuje tendencija da se javnost isključi, Zakon o javnom informisanju, Krivični zakonik, Zakon o budžetskom sistemu i, evo, sada zakon o tajnosti podataka.
Da stvar bude zanimljivija, ovo što sam sada rekla jesu reči Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti Rodoljuba Šabića. To je posebno zanimljiv deo aktuelne psihodrame.
Totalitarna ili ''demonkratska'' vlast, kako joj narod od milja tepa, igrala se demokratije, sve da bi ispunila predizborno obećanje – EU koja nema alternativu, pa je morala da ispuni elementaran uslov za zemlje razvijene demokratije, da imamo Poverenika za informacije od javnog značaja, a po usvajanju Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, on je dobio i funkciju poverenika za zaštitu podataka o ličnosti, čovek koji je trebalo da bude podoban kao član DS-a, Rodoljub Šabić. No, ako nije u pitanju nova igra ''dobrog'' i ''lošeg'' policajca, izgleda da je Šabić postao nepodoban onog trenutka kada se umešao u sopstveni posao.
Ko je očekivao da će Poverenik tražiti pristup informacijama od javnog značaja i odakle mu to pravo, kada ni predsednik Republike, kako kaže zakon, a i ''otporni'' državni sekretar Homen, nema pravo uvida u sve tajne podatke? "Šio mi ga Đura". Takve bajke ne priča više ni Mlađa Minhauzen. Ko je kriv Šabiću što je poverovao da je on, kao Poverenik, nezavisna kontrolna institucija, koju je odredio i većinom glasova izabrao Parlament, kao najviši zakonodavni organ! Što se lepo ne ugleda na Cvetkovića, pa da se ne meša u svoj posao, jer ovoga trenutka u Srbiji gotovo da nema čoveka koji veruje da Mirko o nečemu odlučuje i da Vlada donosi značajne odluke o bilo kom važnom državnom pitanju.
Da stvar bude gora, postoji i ''duplicita skazi'' u liku Saše Jankovića, Zaštitnika građana, tzv. ombudsmana, koji je, kao i Šabić, izgubio kurs, pa umesto da prati puls vladara, uporno insistira na potrebama građana. Uostalom, trebalo je da mu bude jasno gde mu je mesto i šta mu je činiti kada je njegov amandman na Predlog zakona o zaštiti podataka o ličnosti bio odbijen u Skupštini. Dakle, tu su sada njih dvojica, ali ne više kao personalna rešenja zvana – Rodoljub Šabić i Saša Janković, već kao dve nezavisne kontrolne institucije, koje treba da se staraju o zaštiti Ustavom garantovanih prava.
Evo opet sličnosti vladavine BT s vlašću JBT. JBT je rekao: "Ne moramo se držati zakona kao pijan plota", a BT razvija tezu u sledećem smeru: "pa ni Ustava". Slučajnost? Nikako.
Tim ustavom je zagarantovan teritorijalni integritet i suverenitet države Srbije s južnom pokrajinom Kosovo i severnom – Vojvodinom. Već smo slušali velike misli našeg predsednika o mogućoj podeli Kosova, a da bi se Vojvodinom lakše kliznulo, mora malo da se dotera informisanje, tajnost i bezbednost atmosfere, ne bi li statut Vojvodine prošao laganice.
Dakle, taj ustav, kao velika tekovina državotvorne vlasti Vojislava Koštunice, vlasti koja nije samo bila, već će uskoro opet doći, daje nadležnosti nezavisnim kontrolnim institucijama, kao što je Zaštitnik građana, da kontrolišu i rad tajnih službi, jer one, po definiciji, ograničavaju i suspenduju Ustavom garantovana prava građana.
Zaštitnik građana ne može da kontroliše predsednika Republike, Vladu, kao kolektivni organ, ali ne i ministarstva ponaosob, Skupštinu, sudove, tužilaštvo i Ustavni sud. Kancelarija Zaštitnika građana, ombudsmana, u Srbiji postoji od 27. jula 2007. godine i do sada je dobila oko 2.500 formalnih pritužbi građana. U nedavnom saopštenju Zaštitnika građana se kaže: "Predlogom zakona o tajnim podacima, koji je Vlada Srbije dostavila Skupštini, oduzimaju se postojeća ovlašćenja Zaštitniku građana i Povereniku za informacije da nesmetano pristupe svim podacima potrebnim da ustanove da li državne službe rade pravilno i zakonito".
U saopštenju se podseća da su Ombudsman i Poverenik uspostavljeni Ustavom i zakonima kao inokosni državni organi i Skupština ih je poimence, apsolutnom većinom glasova narodnih poslanika, izabrala da samostalno i nezavisno kontrolišu kako organi vlasti poštuju prava građana. Nejasno je zašto bi Parlament trebalo da prihvati da izvršna vlast ubuduće ograničava organe koje on sam izabrao da je kontrolišu, i to upravo u stvarima koje ni sam parlament ne može kontrolisati.
Ali, jasno je, zahvaljujući mnogobrojnim primerima iz nedavne prošlosti i prakse naših institucija, zašto bi neki organ vlasti, funkcioner ili službenik, hteo da krije svoj rad od drugog državnog organa, koji je obavezan da i sam čuva ono što je legalna i legitimna tajna, ocenio je Zaštitnik građana Saša Janković. Prema njegovoj oceni, najavljeno ograničenje za Poverenika i Ombudsmana je bez presedana, ne samo u državama s vekovnom tradicijom nezavisnih parlamentarnih kontrolnih institucija, već i u zemljama regiona. "Siguran sam da je ograničenje koje traži Vlada nesaglasno s međunarodnim standardima", rekao je Janković, dodavši da "ono snižava i onako neveliki, ali ipak dostignuti kapacitet institucionalne zaštite ljudskih prava u Srbiji".
Nije što je Janković, ali Zaštitnik građana je u očajanju bio i duhovit, pa je za vreme rasprave o Predlogu zakona o tajnosti podataka, u organizaciji Centra za civilno-vojne odnose i građanskih inicijativa, rekao i sledeće: " Naravno da Zaštitnik građana ne može imati pravo da sazna formulu tajnog bojnog otrova, ali mora imati pravo da sazna da li se taj bojni otrov možda testira na način koji ugrožava zdravlje građana".
Dakle, jasno je šta je namera, jasno je da se ovim državnim organima ograničava upravo ono što bi moglo biti od značaja za ostvarivanje njihove funkcije.
No, da otkrijemo sled događaja u drami zvanoj – donošenje zakona o tajnosti podataka. Početak je odličan, kao i obično, u početku uvek postoji dobra namera. Svi se slažu u jednom. Ovo je jedna od potpuno neregulisanih oblasti i postoji potreba da se haotično stanje uredi, jer trenutno ima oko 400 akata koji regulišu pitanje tajnosti podataka, a i sama procedura stavljanja oznake tajnosti je potpuno obesmišljena. Bilo je i dosta zloupotreba, pogotovo kada je reč o javnim nabavkama, jer je najlakše bilo da se stavi oznaka poverljivosti, pa da se onda ne sprovodi Zakon o javnim nabavkama.
Gospodin Homen je objasnio da ta oblast nije bila uređena već 50 godina, tako da je oznaka poverljivosti stavljana na razne dokumente, i to bez ikakve kontrole, na osnovu raznih podzakonskih akata, za koje sam rekla da ih ima više od 400. Naravno, po principu – Evropska unija nema alternativu, završni pečat neophodnosti donošenja ovog zakona je sadržan u rečenici – ovaj zakon je jedan od važnijih, a pojavio se i u izveštaju Evropske komisije, u kome se preporučuje njegovo usvajanje.
Naravno da nećemo da se brukamo pred Evropom, ali evropski standardi podrazumevaju da u radnu grupu za izradu nacrta zakona budu uključeni stručnjaci, a ne samo tzv. bezbednjaci. U ovom slučaju, radna grupa je bila sastavljena od predstavnika bezbednosnih službi, MUP-a i Vojske. Ništa bez „Šunatovca“.
Zbog koncepcijskih neslaganja, radnu grupu su napustili Beogradski centar za ljudska prava i Komitet pravnika za ljudska prava, JUKOM. Poverenik za informacije od javnog značaja i Zaštitnik građana nisu bili ni pozvani da učestvuju u pisanju zakona. Izostala je i prava javna rasprava, jer se ne može izjednačiti rasprava u javnosti s regulatornom javnom raspravom koju pokreće Vlada, kao predlagač zakona.
Vlada je 23. jula 2009. godine usvojila ovaj tekst predloga zakona, a 24. jula ga uputila u skupštinsku proceduru, bez javne rasprave i u neizmenjenoj formi, uprkos protivljenju stručne javnosti, s jedne strane, i obećanjima predlagača da će zakon biti povučen iz procedure i dorađen.
Prvo je u medijima, tokom avgusta, bilo najavljivano moguće povlačenje, pa je skinut s dnevnog reda 31. avgusta i poslat na doradu, da bi konačno ispalo – tresla se gora, rodio se miš, i zakon je nepromenjen ušao u skupštinsku proceduru. Utakmica bezbednjaci – stručnjaci završena je s 1:0. Šta bi stručnjaci mogli da znaju o zakonu i kao da moramo da ga se držimo kao pijan plota? Dobili smo posle 50 godina zakon koji je pravno-tehnički i koncepcijski ispod svakog nivoa. U najboljem slučaju, on može samo da nam stvori iluziju da se njime nešto i reguliše.
Vrh licemerja je što je traženo i mišljenje Saveta Evrope, čiji je principijelni značaj bio veoma veliki, zbog nepodeljenih kritika stručne javnosti.
O tom mišljenju ne samo da nisu informisani građani, već ni Zaštitnik građana, a ni Poverenik za informacije. Krajnje eufemistično, na pitanje – šta je ekspertsko mišljenje Saveta Evrope, gospodin ''otporni'' Homen je rekao – mišljenje Saveta Evrope je bilo da svima treba obezbediti podjednako pravo na uvid u poverljive informacije.
Drugim rečima, hoćemo u Evropu, ali pod njihovim uslovima. Uslov broj jedan je da zadržimo „titoizam“. Tako je ova vlada napravila najlošiji zakon o tajnama u regionu, pre svega, ograničavajući Povereniku za slobodan pristup informacijama i zaštiti podataka o ličnosti i Zaštitniku građana da imaju prava pristupa svim informacijama, bez ograničenja, budući da im ono pripada po prirodi posla i po sili zakona, a bez saglasnosti i odobrenja tzv. bezbednjaka.
Što se uporedne prakse tiče, zakoni država u regionu ne sadrže takva ograničenja za institucije poverenika i zaštitnika građana. Evo, kako izgleda praksa, odnosno zakoni država u regionu: u članu 32. Zakona o zaštiti osobnih podataka Hrvatske, kaže se – bez obzira na stupanj tajnosti, znači, nema ograničenja; u članu 53. slovenačkog zakona – bez obzira na poverljivost ili tajnost; u članu 22. zakona BiH – državne i službene tajne neće predstavljati prepreku; u članu 66. Crne Gore – bez obzira na stepen tajnosti.
Kao što sam već rekla, najveći broj stručnjaka se zalagao za povlačenje zakona iz skupštinske procedure i izradu novog nacrta zakona, jer ovako devaluiramo i Ustav i sopstvene institucije, pre svega, Parlament, pa onda i nezavisne institucije Poverenika i Zaštitnika građana.
Zbog javnosti je važno da kažemo koje su to bile ključne primedbe stručnjaka.
Ključne tačke polemike, po mišljenju većine učesnika u ovoj raspravi, za koju kažem da nije javna, nego je rasprava koja je vođena u javnosti, ticale su se činjenice da neke odredbe ovog zakona snižavaju institucionalni nivo zaštite ljudskih prava.
Takođe, predloženi mehanizam nadzora za primenu zakona, u vidu Saveta za nacionalnu bezbednost, nije adekvatno rešenje, iz razloga što Savet za nacionalnu bezbednost nije državni organ, nego predstavlja stručnu službu Vlade, koja ne bi trebalo da vrši nadzor. Zato su više puta izlagači na ovim skupovima i stručnjaci istakli da se ovim predlogom zakona šire i jačaju ovlašćenja izvršne vlasti, na uštrb zakonodavne i sudske vlasti, kao i nadzora nezavisnih državnih institucija i građanskog društva.
Zakon o tajnosti podataka uvodi odobrenje za pristup tajnim podacima i njihovo korišćenje, pri tom, izuzima iz zakona određene institucije, poput Državne revizorske institucije i Agencije za borbu protiv korupcije, koje, po zakonu, imaju ovlašćenje da pristupe poverljivim podacima iz svoje nadležnosti. Ovo rešenje je izazvalo pažnju stručne javnosti, kao i zahtev predstavnika ovih institucija za uključenjem u određene članove zakona.
Profesor Milosavljević, saradnik Centra za civilno-vojne odnose i profesor na Pravnom fakultetu „Union“, smatra da se ovim zakonom onemogućava demokratska civilna kontrola sektora bezbednosti. Ovu tvrdnju potkrepljuje izvodima iz evropskih standarda koji važe u ovoj oblasti. Istakao je da u uporednoj praksi parlament ima pristup tajnim podacima i vrši ulogu kontrolnog organa onda kada nema drugih, posebno kreiranih organa koje obavljaju tu funkciju.
Miroslav Hadžić, predsednik Upravnog odbora Centra za civilno-vojne odnose je istakao da ovaj zakon predstavlja tendenciju obnavljanja državno-centričnog poimanja bezbednosti i da se zakonom, svesno ili nesvesno, vlast koncentriše u rukama malog broja ljudi, odnosno zakonom izvršna vlast dobija veća ovlašćenja nego što bi trebalo i nego što je slučaj u demokratski uređenim državama. Aludirajući na prethodno donete zakone, Miroslav Hadžić je naglasio da se, u sferi bezbednosti, dokumenti od velike važnosti uvek donose bez prethodno organizovane javne rasprave, osim ako ona nije iznuđena naporima predstavnika civilnog društva.
Već sam spomenula Agenciju za borbu protiv korupcije. Dana 31. avgusta 2009. godine, Ministarstvu pravde Republike Srbije upućene su primedbe na Predlog zakona o tajnosti podataka i od Agencije za borbu protiv korupcije. Između ostalog, u tim primedba se kaže – Predlog zakona o tajnosti podataka sadrži određena sporna rešenja, kojima se narušava princip podele vlasti i odnosa između državnih organa različitih grana vlasti, te posebno otežava, čak onemogućava ostvarivanje poslova iz nadležnosti kontrolnih antikorupcijskih tela, obrazovanih kao samostalni i nezavisni državni organi. Ovo se, pre svega, odnosi na Agenciju za borbu protiv korupcije.
Tako se odredbom člana 38. Predloga zakona nezavisnim kontrolnim telima, i to Zaštitniku građana i Povereniku za informacije od javnog značaja otežava funkcionisanje i ostvarivanje nadležnosti, jer se pristup tajnim podacima omogućava uz odobrenje nadležnog organa. Agencija za borbu protiv korupcije, a ni Uprava za javne nabavke, Državna revizorska institucija, nisu uopšte obuhvaćene ovom odredbom, te im, praktično, nije data mogućnost da ni uz odobrenje nadležnog organa imaju pristup podacima koji su označeni kao tajni podaci.
Posebnu poteškoću nekonzistentnosti ispoljava rešenje o ograničenju pristupa informacijama od strane kontrolnih tela, sadržano u odredbama člana 40, čuvenog, spornog člana 40. ovog predloga zakona. Takvim pristupom se u potpunosti onemogućava rad i vođenje postupaka iz nadležnosti kontrolnih organa koji su obrazovani tako da budu samostalni i nezavisni državni organi. Između ostalog, ovakva rešenja su u direktnoj suprotnosti s rešenjem sadržanim u odredbama člana 25. Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije, kojima je utvrđena obaveza državnih organa da na zahtev Agencije za borbu protiv korupcije dostave sva dokumenta i informacije koje su potrebne za obavljanje poslova iz nadležnosti Agencije. Dostava podataka, dokumenata i informacija nije uslovljena stepenom tajnosti, kao ni bilo kakvom drugačijom klasifikacijom.
Potreba međusobne usaglašenosti zakona i konzistentnosti pravnog sistema zahtevaju drugačije rešenje u navedenim odredbama ovog predloga zakona...
(Predsednik: Vreme.)
Sada ću da nastavim s vremenom Poslaničke grupe.