ČETVRTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 27.11.2009.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETVRTA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

4. dan rada

27.11.2009

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:10 do 18:05

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad Četvrte sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2009. godini.
Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuju 98 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja broja narodnih poslanika prisutnih u sali, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje. Izvolite.
Konstatujem da je, primenom elektronskog sistema za glasanje, utvrđeno da je u sali trenutno prisutno 84 narodna poslanika, odnosno više od jedne trećine narodnih poslanika i da postoje uslovi Poslovnikom utvrđeni za rad Narodne skupštine.
Obaveštenje o odsutnosti narodni poslanika.
Obaveštavam vas da su sednici sprečeni da sednici prisustvuju sledeći narodni poslanici: Milica Radović, Momo Čolaković i Konstantin Arsenović.
Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O UTVRĐIVANjU NADLEŽNOSTI AP VOJVODINE (pojedinosti)
Pre nego što pređemo na amandman i davanja reči narodnom poslaniku koji je podnosilac amandmana, obaveštavam narodne poslanike o vremenu koje preostalo za raspravu o pojedinostima po prvoj tački dnevnog reda: Poslanička grupa PUPS ima ukupno vreme poslaničke grupe i ovlašćenog predstavnika, kao i Poslanička grupa Manjina; Poslanička grupa Nova Srbija ima ukupno vreme poslaničke grupe i dva minuta i 20 sekundi na raspolaganju kao vreme poslaničke grupe; Poslanička grupa LDP ima ukupno vreme predsednika poslaničke grupe i 12 minuta i 20 sekundi na raspolaganju kao vreme poslaničke grupe; Poslanička SPS - JS ima ukupno vreme na raspolaganju za predsednika poslaničke grupe i za poslaničku grupu u celini; Poslanička grupa Napred Srbijo ima 11 minuta i 30 sekundi na raspolaganju za predsednika poslaničke grupe i 22 minuta za korišćenje poslaničke grupe; poslanička grupa DSS je iskoristila vreme ovlašćenog predstavnika poslaničke grupe, a poslanička grupa ima na raspolaganju 14 minuta; poslanička grupa G 17 plus ima na raspolaganju i vreme ovlašćeno predstavnika i vreme poslaničke grupe; poslanička grupa SRS ima na raspolaganju 6 minuta i 25 sekundi za ovlašćenog predstavnika poslaničke grupe i 52 minuta i 45 sekundi vreme na raspolaganju poslaničke grupe; poslanička grupa ZES ima na raspolaganju 6 minuta i 20 sekundi za predstavnicu poslaničke grupe i ukupno vreme poslaničke grupe za raspravu u pojedinostima, a po prvoj tački dnevnog reda.
Narodni poslanik Sulejman Spaho želi da govori o povredi Poslovnika i dobija reč na osnovu član 100. stav 1. Izvolite.

Sulejman Spaho

Srpska radikalna stranka
Gospođo Čomić, ovo nije po Poslovniku. Čestitaću svim građanima Srbije veliki muslimanski praznik Bajram Kurban u ime moje i SRS. Svim građanima želim da žive u miru i da ga proslave u miru i blagostanju. Mislim da je bio red, gospođo Čomić, ili vi ili bilo ko, ili predsednica Skupštine, da na neki način kažete u ovom Domu i o ovom prazniku koji je danas. Toliko.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
 Na naslov iznad člana 10. i član 10. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Stevanović, koji želi reč.

Dragan Stevanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, SRS je i u načelnoj raspravi pokušala da ukaže na značaj ovog člana i namere predlagača ovog zakona da kroz način na koji je definisan ovaj član u ovom zakonu u stvari obezbedi sistemsko urušavanje celovitosti Republike Srbije, ali i sistemsko definisanje prostornog razvoja separatno-autonomne Pokrajine Vojvodine.
Ono što može da se prepozna u ovakvom definisanju ovog člana jeste činjenica da ćete zbog te koncepcije prekinuti horizontalnu i vertikalnu koordinaciju uređenja prostora na teritoriji RS i ono što suštinski zameramo jeste i što je neprihvatljivo da ni jednom jedinom rečju u tački 1) ovog člana 10. niste definisali obavezu da svi prostorni, planski dokumenti koji će definisati pokrajinski organi vlasti u Vojvodini budu uvezani, odnosno budu oslonjeni sa planskim dokumentima nacionalnog karaktera kao najvišeg nivoa planiranja u našoj državi.
Ako pogledate tačku 1), to smo rekli i u načelnoj raspravi, ne možete da prepoznate nijedno načelo uređenja prostora koje se definiše u Zakonu o planiranju i izgradnji.
To je bilo bitno, ponavljamo, da sistemski urušite koncept planiranja, koji bi definisao planski prostorni razvoj Srbije kao celine. S druge strane, u tom istom članu predviđate i definisanje razvojne banke AP Vojvodine. SRS postavlja pitanje - zašto razvojna banka na pokrajinskom nivou, ako nemamo razvojnu banku na nacionalnom nivou? Zašto razvojna, odnosno državna banka u tržišnom privređivanju i tržišnoj ekonomiji, ako nemate nameru da kroz vreme od njene napravite neku centralnu banku ili banku koja će biti pandan NBS? Zahvaljujem.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč?
Ako ne, na član 10. amandman je podnela grupa od 19 narodnih poslanika poslaničke grupe DSS. Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodni poslanik Rade Obradović.

Radojko Obradović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Gospođo potpredsednice, dame i gospodo narodni poslanici, ovaj član ima veliki broj nadležnosti. U dva minuta je jako teško o svima njima govoriti. Ja ću govoriti o konceptu razvojne banke, pošto se daje mogućnost, odnosno ovim članom se otvara mogućnost da se formira razvojna banka. Postoje različiti tipovi banaka - komercijalne, investicione itd. Nije potpuno jasno, ali je očigledno da je krajnji cilj da se napravi jedna razvojna banka, koja će u stvari pod nekim povoljnim uslovima omogućiti kreditiranje. Ima dva aspekta o kojima ovde možemo da govorimo.
Prvo, koliko je to u skladu sa važećim aktima? Kada pogledate memorandume o budžetu i ekonomskoj i fiskalnoj politici za 2010, 2011. i 2012. godinu koji utvrđuje Vlada i koji definiše glavne smernice formiranja i vođenja ekonomske politike, u delu koji se bavi finansijskim sektorom kaže se - da je značajan napredak u tome što država više nema praktično svoje banke, odnosno što je smanjeno učešće državnih banaka, a da je država akcionar ili vlasnik ukupno devet banaka i da je većinski vlasnik u četiri banke, dok dugoročno se kao ozbiljna reforma sektora navodi da će se okončati privatizacija preostalih banaka, s tim da će država ostati većinski vlasnik jedino u Komercijalnoj i Poštanskoj štedionici. Ni jedne jedine reči nema o tome da država uopšte planira da napravi bilo kakvu svoju banku.
Druga stvar, u samom zakonu se kaže - da se planira osnivanje razvojne banke u skladu sa zakonom, koju uređuje osnivanje, poslovanje i organizaciju banke. Važeći zakon je Zakon o bankama. Kada pogledate taj zakon, taj zakon apsolutno daje mogućnost da se napravi samo komercijalna banka. Koji su problemi vezani za ovaj zakon? Jedna banka može da se napravi tako što ima minimum dva osnivača, znači AP ne može samo u skladu sa ovim zakonom da bude osnivač te banke.
Druga stvar, u ovom trenutku biti vlasnik banke nije ni malo jednostavna stvar. Apsolutno moraju da se primenjuju svi zakoni vezani i važe za akcionarska društva.
Vrlo su strogi uslovi koji važe za kapital. Kapital banke mora da bude 10 miliona evra i banka, odnosno osnivač nema nikakvu mogućnost da povlači taj osnivački kapital.
Narodna banka ima vrlo stroge uslove vezane za obaveznu rezervu. Značajan deo tih sredstava mora da bude u NB. Narodna banka sprovodi izuzetno rigorozne uslove kontrole. Mora da se poštuju vrlo strogi uslovi vezani za reviziju, moraju da se poštuju vrlo strogo uslovi za adekvatnost kapitala.
Član 23. je izuzetno strog, jer apsolutno uvodi jako stroge uslove pod kojima će se sredstva plasirati i kakav odnos plasiranih sredstava sa ukupnim kapitalom treba da bude.
Član 37. definiše na koji način banka posluje sa povezanim licima. Banka ne može ni pod kakvim povoljnijim uslovima odobriti kredite povezanim licima, koja su na bilo koji način povezana sa bankom. Prema tome, sve što je vezano za APV, sve čega je osnivač APV ne može da dobije nikakav povoljniji kredit od razvojne banke u odnosu na bilo kog drugog deponenta te banke.
Onda se postavlja osnovno pitanje - kako će ta banka uopšte da funkcioniše? Koja je svrha banka koja ne može da pomogne na realizaciji bilo kog od ovih ciljeva, osim da to budu neki subvencionisani krediti, a to valjda radi Vlada Republike Srbije. Jedini zaključak je - da će ta banka biti likvidirana i pre nego što počne da radi.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Minut i 50 sekundi iskorišćenog vremena od vremena poslaničke grupe. Reč ima narodna poslanica Nada Kolundžija. Izvolite.

Nada Kolundžija

Za evropsku Srbiju
Poštovana gospođo predsedavajuća, dame i gospodo narodni poslanici, ono što je za nas važno u ovom članu, kao i u drugim članovima jeste činjenica da se ovde definiše u stavu 1. da će APV - preko svojih organa, u oblasti prostornog planiranja i regionalnog razvoja, u skladu sa zakonom.
Dakle, pošto zakone donosi Skupština Republike Srbije, to znači samo da će sve ove nadležnosti koje će APV, odnosno koje su joj određene ovim zakonom, raditi u skladu sa zakonima koje će donositi Republika Srbija, odnosno Narodna skupština Republike Srbije. U tom smislu ne vidim nikakvu opasnost da AP može na bilo koji način da bude izvan sistema Srbije, da uređuje ovu oblast. Ona može samo sprovodeći zakon koji donosi Republika Srbija zapravo da realizuje svoje ciljeve, koji su utvrđeni ovim nadležnostima.
Što se tiče razvojne banke, ono što je za nas presudno i zbog čega odredba apsolutno nije sporna, jeste u činjenici da je u tački 14. ovog istog člana definisano na sledeći način - osniva razvojnu banku APV, u skladu sa zakonom kojim se uređuje osnivanje, poslovanje i organizacija banaka.
APV neće nikakvim svojim posebnim aktom uređivati ovu oblast, već će na osnovu zakona, koji je propisala, odnosno kojim je Republika Srbija, odnosno Narodna skupština Srbije donela, osnivati ovu banku. Ne vidim da postoji nekakva opasnost da ta banka bude, opet kažem, izvan pravnog sistema Republike Srbije. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Dva minuta iskorišćeno od vremena predsednice poslaničke grupe.
Narodni poslanik Tomislav Nikolić želi da govori o povredi Poslovnika i dobija reč na osnovu člana 100. stav 1.
...
Srpska napredna stranka

Tomislav Nikolić

Napred Srbijo
Vi ste povredili Poslovnik kada niste opomenuli gospođu Kolundžiju - da ovde svako treba da govori samo ono što odgovara istini.
Naime, nije tačno da Vojvodina neće ništa učiniti protiv zakona u osnivanju razvojne banke, zato što je Vojvodina već protiv zakona kupila Metals banku. Bez stavke u budžetu potrošen je novac budžeta APV, odnosno budžeta Srbije na kupovinu jedne banke, kojoj je pre toga, ali o tome će da govori gospođa Tabaković, drastično smanjena cena, da bi sada, pošto je jednu banku kupila APV, a to biste morali odmah da mi kažete po kom zakonu po kom se organizuju banke to uređeno, odmah potom su te akcije banke skočile mnogostruko i već su profitirali oni koji su kupili tu banku.
Dakle, jednu nepravno stvorenu radnju vi sada hoćete da pretvarate u neko dalje stečeno pravo. Jesam za to da Vojvodina ima razvojnu banku, ali sam prvo za to da Srbija ima razvojnu banku. Jesam za to da Vojvodina ima razvojnu banku, ali ne tako što će Pajtić da kupi Metals banku za potrebe Izvršnog veća Vojvodine. Recite mi u kojoj državi na svetu jedna vlada kupuje banku?
Dakle, nepravo rađa i to je grbavo. To ćete naći u prvim pravnim aktima koje je Srbija ikad imala.
Zbog toga gospođo Kolundžija kada branite ovaj zakon, to što nešto piše "u skladu sa zakonom", prvo nam pokažite praksu da je to bilo u skladu sa zakonom. Ja vam kažem da je Metals banka kupljena na nezakonit način od strane Izvršnog veća Vojvodine i sada prerasta, u skladu sa zakonom, u razvojnu banku – je l' da? Otimačina se pretvara u legalizaciju.