Ovim amandmanom sam samo tražio da se iz člana 2. stav 2. izbriše i da objasnim o čemu se u stvari radi.
Gospodin Munjić je lepo pokrenuo ovu temu. Nije dobro kada se u Predlogu zakona u okviru jednog člana kaže da se objavljuju i druge odluke za čije objavljivanje zaključi da je neophodno predsednik Republike.
"Službeni glasnik RS" je zvanični službeni list u kome se objavljuju zakoni, ukazi, pojedinačni opšti akti itd, sve ono što deluje i što obavezuje građane. "Službeni glasnik" je vrlo važan instrument, ne samo obaveštavanja ljudi o tome koje norme u budućnosti važe, nego je i sredstvo preko koga se i meri da li je neki pravni akt stupio na snagu ili nije stupio, bez obzira u kom roku stupa od dana objavljivanja. Tu je neophodna preciznost. Ne može da se kaže – i ono što zaključi predsednik Republike.
Uzeo sam naziv, zato što je u tom prvom stavu bilo govora o predsedniku Republike kao o državnom organu. Slična je situacija i sa drugim organima. Ovim amandmanom koji sam podneo samo tražim da se izbaci ova stvar. Zašto bi mi morali da objavljujemo presude Evropskog suda za ljudska prava koje se odnose na Republiku Srbiju, kako je to navedeno u ovom stavu?
Mi nismo protiv toga da se one ključne presude, fundamentalne, značajne presude objave, kako bi se obavestili svi oni koji primenjuju propise šta su neki standardi. Ali, ako bi se sve odluke, sve presude Evropskog suda za ljudska prava objavljivale u našem "Službenom glasniku", onda bi naš "Službeni glasnik" postao sredstvo za nešto što je iz inostranstva, a ne naše sredstvo.
Šta da radimo ako bude nekoliko hiljada sporova pred Evropskim sudom za ljudska prava? Onda treba da angažujemo posebne brojeve "Službenog glasnika" za te presude. Nepotrebno. Imamo obavezu da objavljujemo odluke Ustavnog suda. Zahvaljujući i SRS, i ustavna žalba je dobila svoj pravi značaj u Zakonu o Ustavnom sudu i Ustavu Republike Srbije, s ciljem da se preduprede sporovi pred Evropskim sudom za ljudska prava. Tako smo pričali i pre pet-šest godina, nemamo razloga da sad ne podsetimo na to.
Protiv toga smo da se sve te presude Evropskog suda za ljudska prava koja se odnose na Srbiju objavljuju. To ne znači da smo protiv tih presuda. Ne, ali one ključne, fundamentalne za neke oblasti, morale bi da se objave, da bi jednostavno i naši sudovi saznali o čemu se radi.
Naš Ustavni sud se uključio i razmatra mnoge ustavne žalbe – suđenje u razumnom roku, pravično suđenje itd. Uzeli su u razmatranje sve one sporove gde 20 godina sud nije doneo presudu i na taj način predupredili da ta bruka ne izlazi pred Strazbur. Ali, to je potpuno druga dimenzija. To je naš Ustavni sud, bez obzira kakav je i šta odlučuje, ima i on kontradiktornih odluka.
Pre neki dan su doneli odluku koja je potpuno kontradiktorna odluci iz 2003. godine, čak je bio isti predsednik suda. Ali, o tom potom, doći će vreme kada ćemo i o tome da pričamo.
Protiv toga smo da se objavljuju sve presude Evropskog suda za ljudska prava koja se tiču Srbije. Zašto? Važne su one ključne, temeljne za pojedine oblasti. I bez objavljivanja tih presuda, naš Ustavni sud je počeo da tumači čl. 5. i 6. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda, poprilično na dobar način to tumači.
Mada, i nije teško da se pogreši, ako je 15 godina vođena parnica, pa nije doneta presuda, ili sedam godina čeka na izvršenje. Baš je bilo teško da pogodi da je prekršeno neko pravo pojedinca. Jeste, to se iz satelita vidi, a kamoli da gospođa Nenadić to prizna.
Šta stoji kao odgovor Vlade? Oni ne kažu – imamo obavezu itd. Ne, Vlada se otvoreno poziva, zamislite na šta? Na član 6. stav 1. Uredbe o zastupniku Republike Srbije pred Evropskim sudom za ljudska prava. Sada je uredba, praktično, ustavni osnov za nešto što se piše u zakonu. Kako sad to čovek da protumači?
Jutros smo slušali jednog ideologa koji kaže da je stočar i da, jednostavno, mora da se uključi u razmatranje nekog predloga zakona, da zaštiti struku. Evo, ja sam u ovoj pravnoj struci i moram da se javim da zaštitim struku. Nikada uredba nije bila pravni osnov za zakon. To je samo kod Gaše Kneževića nacrt zakona mogao da bude pravni osnov za jedno pojedinačno rešenje.
Ali, ovo nije prvi put. Imamo sada, verovatno sutra ili prekosutra, ovaj zakon o centralnom registru. Ta materija je bila regulisana kompletno uredbom, a sada to prelazi na zakon. Postavlja se onda pitanje – u čemu je razlika između zakona i uredbe? Oni će da kažu ko je doneo. Uredbu je donela Vlada, a zakon treba da donese Narodna skupština. Nije to osnovna poenta. Poenta zašto se nešto donosi kao zakon, a nešto kao uredba je u mesu, u sadržini. Kako je moguće da sadržina bude ista jednog akta, i kada ga donese u formi podzakonskog i zakonskog akta?
Mislim i da pitanje ovog našeg agenta treba da regulišemo zakonom, a ne uredbom, bez obzira što on zastupa interese Republike Srbije pred Evropskim sudom za ljudska prava, ali treba da donesemo i zakon o njemu, da ne bi on pričao bajke na sednicama Administrativnog odbora ili da predlaže nešto, kao neku svoju improvizaciju, stavio prst na čelo.
Znači, nema adekvatnog odgovora što se ne prihvata amandman. Amandman se ne prihvata zbog toga što je nekada neko uredbom nešto propisao. Da se sada nasmejem na to, a svi bi se smejali na to, dobio bih opomenu, a vi se ponosite nečim što izaziva smeh, koliko je strašna nebuloza.
Je l' vi znate da, evo, sada je ova naša delegacija u Strazburu, da već tri-četiri godine veliki problem pred Parlamentarnom skupštinom Saveta Evrope je kako obavezati države da poštuju odluke Evropskog suda za ljudska prava? Na čelu liste država koje ne poštuju odluke Evropskog suda za ljudska prava su Velika Britanija-Ujedinjeno Kraljevstvo, Rusija, Belorusija, Nemačka itd. Ali, to može da se čuje samo ovako, inače, od strane zvaničnih predstavnika naše vlasti ne, to ne može da se čuje.
Nađite mi neku državu gde se odluke Evropskog suda za ljudska prava obavezno objavljuju u njihovom službenom listu. Da ste mi to napisali u odgovoru na ovaj amandman, pa da sagnem ramena i da prihvatim, ali vi se pozivate na uredbu o agentu Republike Srbije pred Evropskim sudom za ljudska prava. Šta da vam više pričam?