PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 23.03.2011.

10. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

10. dan rada

23.03.2011

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić-Dejanović

Sednica je trajala od 10:05 do 14:40

OBRAĆANJA

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala vama. Na član 104. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika Poslaničke grupe Napred Srbijo.
Vlada i Odbor za rad, boračka i socijalna pitanja su prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 111. amandman je podnela narodna poslanica Dušanka Plećević. Da li neko želi reč? (Da.) Reč ima narodna poslanica Dušanka Plećević.

Dušanka Plećević

Srpska radikalna stranka
Predlažem da se u članu 111. reč „može“ zameni rečju „mora“. Ovaj član obrađuje druge vrste materijalne pomoći koje lokalne samouprave mogu predvideti na svojoj teritoriji, a tu se navode narodne kuhinje, subvencije i drugo.
Po vašem planu, decentralizacija je drugi nivo socijalne zaštite koja se pruža u lokalnim samoupravama. S obzirom na katastrofalno ekonomsko stanje u Srbiji, koje je postojalo i pre ekonomske krize i kome se ne nazire kraj, i druge vrste materijalne pomoći koje navodite u ovom članu moraju postojati na nivou lokalne samouprave.
Da su lokalne samouprave bogate, ovaj član zakona bi mogao da se prihvati, ali u našem slučaju sve vlade od 5. oktobra pa do sada su učinile sve da se razvijaju samo veliki centri, a ostali delovi Srbije za njih nisu ni postojali. Setili su ih se samo u predizbornim kampanjama, kao i sada kada navodno razvijaju regione, i to upravo čine oni koji su najviše doprineli njihovom siromaštvu.
Lokalna samouprava, tj. opština, jeste prva stepenica na kojoj se građanin susreće sa svojim državnim aparatom i sa svojom državom. Ako tu ne može da zadovolji najmanju od svih vrsta socijalne pomoći koje jedno društvo može da pruži, a to je jedan obrok dnevno iz narodne kuhinje, onda ova rasprava postaje besmislena.
Po zvaničnim podacima, u Srbiji se u tzv. narodnim kuhinjama hrani oko 40.000 građana, a po nezvaničnim taj broj je i do 70.000. Budžet najsiromašnijih opština, kojih zvanično ima preko 40, nedovoljan je da finansiraju postojanje narodnih kuhinja na svojoj teritoriji, a da ne govorim o nekim subvencijama koje se pominju u ovom članu. Pored toga, zbog smanjenja transfernih sredstava opštinama od strane Republičke vlade neke opštine su bile primorane da zatvore svoje narodne kuhinje.
Postojanje nepristojno bogatih dovelo je do toga da u Srbiji ima preko 700.000 građana koji žive na granici ili ispod granice siromaštva. Tako tas na vagi tranzicije na kome se nalazi 5-10% dobitnika tranzicije dodiruje „vrh ekonomske uspešnosti“, dok se tzv. gubitnici tranzicije nalaze na tasu u vazduhu iluzija da će im liberalni kapitalizam doneti mnogo bolji život.
Zbog broja siromašnih građana i zabrinjavajućeg podatka da je njihov broj u porastu lokalne samouprave moraju da obezbede postojanje narodnih kuhinja, subvencija i ostalih vidova materijalne pomoći ugroženom stanovništvu. Pošto nema međunarodnih opšteprihvaćenih standarda u oblasti socijalne zaštite, kako nam je ministar rekao u načelnoj raspravi, osim primera dobre prakse, a dobra praksa u našem slučaju je postojanje narodnih kuhinja, one moraju postojati u lokalnim samoupravama, a ne – mogu, kako ste naveli u članu 111.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Zahvaljujem, gospođo Plećević.
O ovom amandmanu, gospodine Petronijeviću? Izvolite. Reč ima narodni poslanik Milisav Petronijević.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Milisav Petronijević

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija
Kao ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe želim da govorim  upravo o ovom amandmanu, ako nešto ne ometam.
Kada bih se politički opredeljivao ja bih prihvatio da svaka lokalna samouprava mora da predvidi i druge vrste materijalne pomoći u odnosu na one koje su predviđene zakonom, ali želim da jasno ovde podržim i opredeljenje Vlade, koja kaže da svaka jedinica lokalne samouprave može to da učini imajući u vidu budžetske mogućnosti. Dakle, ako jedinica lokalne samouprave ima budžetskih mogućnosti, ona to treba da radi.
Tvrdim, takođe, da svaka jedinica lokalne samouprave može da iznađe mogućnosti da to radi i upravo sam se javio da bih još jednom izneo primer Beograda. Ja sam u načelnoj raspravi naveo primer Beograda, kako jedna lokalna samouprava može van onih već predviđenih usluga koje treba da pruža da daje dodatne vrste pomoći: penzionerima sa malim primanjima, trudnicama, porodiljama, subvencije za komunalne usluge. U pitanju je preko stotinu hiljada porodica, odnosno stanovnika. Četiri milijarde se za to izdvaja. Ja želim da kažem da je to pozitivan primer.
Danas se čulo ovde da je to predizborna kampanja. To nema veze sa predizbornom kampanjom jer se to u Beogradu čini od momenta kada je ova vlast formirana; da se to čini danas, pa hajde. A da je za to potrebna politička volja govori i podatak da je do 2008. godine u Beogradu bila druga vlast i nije izdvajala ništa od onoga o čemu sam govorio.
Dakle, želim da ne budemo nepravedni prema Beogradu, koji čini sve da pomogne građanima, pre svega najugroženijim građanima u Beogradu i za šta ima političku volju i odgovornost prema njima, i da pozovem sve lokalne samouprave koje mogu da to rade, a nemaju političku volju. Zahvaljujem se.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 112. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika Poslaničke grupe Napred Srbijo. Reč ima gospodin Antić.
...
Srpska napredna stranka

Zoran Antić

Napred Srbijo
Član 112. stav 2 – Srpska napredna stranka je predložila da se briše zato što je to cinizam, rekao bih i drskost Vlade. Kada država treba nešto da naplati od građana, ona ne bira sredstva; ako je potrebno, uzeće i stanove, oteraće ih u zatvor, ali kada treba da plati ono što je dužna poreskim obveznicima, odnosno građanima Srbije, onda pronalazi način da to zaobiđe.
U ovom članu 2. se kaže da novčana primanja iz ovog zakona ne mogu biti predmet prinudnog izvršenja. Znači, ukoliko država ne isplati svoje novčane obaveze prema građanima koji imaju pravo na socijalnu pomoć, oni ne mogu da kroz institut izvršenja dođu do svojih sredstava.
Oni koji su najsiromašniji, oni koji zahvaljujući ovom zakonu primaju po par hiljada dinara nekakve socijalne pomoći, nekih prinadležnosti, za koje su ova sredstva pitanje egzistencije, ne mogu da se na sudu izbore za prava koja imaju i za sredstva koja im država duguje. Ali, zato će državna administracija na vreme da prima platu, zato ćemo mi poslanici svakog 5. i 20. na vreme da primamo svoje plate, zato će javna preduzeća na vreme da primaju plate, a samo oni koji ne mogu da se organizuju, ne mogu da izađu na ulice, biće žrtve ove vlade i ovog sistema. To je nešto što je neprimereno za SNS.
Smatramo da je ovaj amandman Srpske napredne stranke dobar i da ga treba usvojiti. Isto tako, verujem da za ovaj amandman treba da imamo podršku svih kolega, bez obzira na to da li su u vlasti ili opoziciji, jer je ovo stvar principa i stvar morala. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 120. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Milica Vojić Marković, Donka Banović, Nikola Lazić i Milan Dimitrijević. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 124. amandman je podneo narodni poslanik Bajram Šehović.
Vlada i Odbor za rad, boračka i socijalna pitanja su prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na osnovu člana 157. stav 6. Poslovnika Narodne skupštine, Odbor za rad, boračka i socijalna pitanja podneo je amandman na član 124.
Reč ima ministar Ljajić.

Rasim Ljajić

Prihvatamo ovaj amandman Odbora, u stavu 1, naravno, kako stoji u predlogu.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Daniela Lovrin Gavrilović.

Daniela Lovrin-Gavrilović

Za evropsku Srbiju
Zahvaljujem se ministru zato što je prihvatio ovaj amandman. Još u raspravi u načelu, kada sam govorila o ovom zakonu, rekla sam da je zakon dobar i da ćemo, naravno, poslanici Demokratske stranke i ja glasati za ovaj zakon. Dobar je zato što ćemo donošenjem ovog zakona obezbediti više para za veći broj socijalno ugroženih lica i kvalitetnije socijalne usluge. Vi ste usvajanjem velikog broja amandmana pokazali dobru volju da ovaj zakon učinite još boljim.
Naravno, dobro je što ste prihvatili ovaj amandman Odbora koji se odnosi na postavljanje direktora centara za socijalni rad. Naime, u predlogu ovog zakona stajalo je da jedino ljudi odgovarajućeg profila koji imaju pet godina radnog iskustva u socijalnoj zaštiti mogu biti postavljeni za direktore centara za socijalni rad. Mislim da je dobro što ste prihvatili amandman Odbora koji kaže da direktori centara za socijalni rad mogu biti ljudi odgovarajućeg profila sa radnim iskustvom, pet godina radnog iskustva u struci. Na ovaj način mi otvaramo ustanove socijalne zaštite, ne zatvaramo sistem socijalne zaštite. Obezbedićemo kvalitetnije usluge za korisnike socijalne zaštite, što je, naravno, dobro.