ČETVRTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 23.05.2011.

8. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETVRTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

8. dan rada

23.05.2011

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:15 do 17:30

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Zoran Antić

Napred Srbijo
Dame i gospodo narodni poslanici, SNS nije podnela mnogo amandmana na predlog ovog zakona zato što postoje koncepcijske razlike između SNS i predlagača zakona.
Mi smo pošli od toga da ova privredna delatnost, u suštini, zapošljava jako mali broj radnika, da se proizvodnja nakita, uglavnom od plemenitog metala, odvija po nekim zanatskim radionicama, da imamo mali broj nekih malih proizvođača i da svaka inicijativa koja podrazumeva uvećanje troškova, znači, komplikovanija procedura nego što smo imali do sada, a ovaj zakon uvodi takve institute koji će poskupeti tu proizvodnju i, faktički, ide na gašenje i tako skromne proizvodnje.
Da smo po našem mišljenju trebalo da idemo u jedan znatno liberalniji koncept, koji bi eventualno pružio priliku i da se ta grana razmaše, što bi se reklo, da se eventualno stvore neka nova radna mesta, da se pospeši razvoj i rast te grane.
To je bio razlog koncepcijske prirode, jer u suštini, koliko je nama poznato, u svetu postoje samo dva koncepta kada je u pitanju ova delatnost, kada je u pitanju kvalitet proizvoda od plemenitih metala. To je jedan koncept za koji se odlučila Vlada. To je koncept gde vi dokazujete da je neki nakit izrađen od tog plemenitog metala, gde ste upućeni na direkciju.
I ovaj drugi koncept, koji je dosta liberalniji, gde se od proizvođača očekuje odgovornost, a gde neka naknadna kontrola ide kod inspekcijske službe i omogućava znatno manje troškove kada je u pitanju proizvodnja, a kroz krivično zakonodavstvo možete da sankcionišete svako nepridržavanje zakona.
Konkretno u ovom amandmanu, mi smo se za to i opredelili, da više fakultativno damo do znanja predlagačima da će ipak ovaj koncept, za koji su se oni odlučili, biti jako štetan po proizvođače nakita od plemenitih metala, da je neminovnost da se pređe na ovaj drugi koncept.
Jer u suštini imamo veliki problem generalno, ne samo kada je u pitanju ovaj zakon, nego kada su u pitanju mnogi zakoni, jer bitno otežavaju svaku privrednu delatnost, jer jednostavno birokratizuju iovako birokratizovan aparat koji imamo i najčešće znače nova izdvajanja i nove troškove za privredu.
Mi od početka tranzicije nismo uspeli da dođemo do pravih institucionalnih reformi i najčešće idemo sa nekim rigidnim zakonima, gde su institucije u pasivnom i podređenom položaju i gde se sve svodi na to da vi pred nekim institucijama nešto dokazujete, a gde naš državni aparat sa strane stoji, čeka da im se priđe. Ima jako često pasivnu ulogu, umesto da se aktivno uključi u bilo kakvu kontrolu.
Želeo bih da kažem da smatramo da je sistem odgovornosti proizvođača po nama znatno bolji sistem, koji bi u ovom trenutku omogućio sasvim sigurno ovoj delatnosti da se razmaše. Žao nam je što niste imali malo više hrabrosti, već ste išli na otežavanje legislative, kada je u pitanju oblast proizvodnje nakita od plemenitih metala i uopšte kvalitet proizvoda od plemenitih metala. U suštini svi ovi amandmani slede taj koncept odgovornosti i tu neku zamisao koju je imala SNS kada je predlagala ovaj amandman. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala vama.
Reč ima ministar Nebojša Ćirić.

Nebojša Ćirić

Gospodine Antiću, nije ovde stvar hrabrosti. Kao što znate, za razliku od nekih drugih ministara i po pitanju ovog zakona i po pitanju Zakona o privrednim društvima, konkretno ovog zakona, mi smo prihvatili 11 od ukupno 35 amandmana, tako da apsolutno, vi znate moj stav i moje mišljenje, svaki amandman koji je svrsishodan biće prihvaćen, bez obzira da li ga predlaže poslanik iz redova opozicije ili pozicije.
Što se tiče ovog konkretnog amandmana, vi ste predložili da se u članu 3. stav 1. tačka 6) menja i umesto državnog žiga imamo žig odgovornosti. Po našem mišljenju to nije svrsishodno. Prvi sam koji se zalaže za smanjivanje birokratije, procedura, papirologije i tu se slažem s vama da gde god možemo intervenišemo u tom pravcu.
Međutim, ovde je suština da kada imate žig, u tački 16) imate znak proizvođača, odnosno tačka 17) znak uvoznika. To kada dođe u Direkciju, ona gleda da li je ta finoća koja piše, proverava proizvođača ili uvoznika i onda tek na kraju, u ime države kao kontrolnog organa, stavlja državni žig koji potvrđuje da je to tako i onda finalni korisnik ili kupac, svejedno, zna da je ono što piše upravo tako.
Iz tog razloga ovaj amandman nismo prihvatili, jer smo stava da treba da postoji određeni kontrolni organ i da mora da bude razdvojen znak uvoznika, odnosno proizvođača, kao prvi korak do državnog žiga, koji je finalni, kontrolni znak ili kontrolni organ, da bi onda krajnji korisnik znao da je određeni dragoceni metal po finoći usaglašen sa propisima. Iz tog razloga nisam prihvatio vaš amandman.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Reč ima gospodin Antić.
...
Srpska napredna stranka

Zoran Antić

Napred Srbijo
Mi se potpuno slažemo. Ovaj amandman se ne uklapa u vaš koncept gde je potpuna kontrola svih predmeta koji su od plemenitog metala.
Ono što je bio cilj našeg amandmana, da promovišemo ovaj drugi pristup koji bi po nama dao mnogo veću slobodu preduzetništvu u Srbiji i eventualno omogućio da se ta delatnost, kao što malopre rekoh, razmaše, da se eventualno tu smanje i troškovi, jer priznaćete, ovaj žig uvoznika koštaće dodatno, značiće da će ta procedura biti skuplja.
Mi imamo jako malo proizvođača. Izdržavati i Direkciju i biti direktno upućen na Direkciju, sve to podrazumeva neke troškove. Dobar deo te procedura imali smo i u prethodnom zakonu, tako da ono što je uvećanje procedure to je ono što je nama zasmetalo, a potpuno je razumljivo da su ovo dva suprotna koncepta i da naravno niste mogli da uvažite ovaj amandman.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 3. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Miroslav Markićević, Srđan Spasojević, Zlata Đerić i Mladen Grujić. Vlada i Odbor za nauku i tehnološki razvoj su prihvatili amandman. Zakonodavni odbor smatra da je u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom, pa konstatujem da je amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 3. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Nenad Čanak, Bojen Kostreš, Aleksandra Jerkov, Olena Papuga i Radovan Radovanović. Gospođa Đerić ima reč.
...
Nova Srbija

Zlata Đerić

Nova Srbija
Htela sam samo kratko da se obratim ministru, obzirom da je naš amandman usvojen. Ministar je rekao jednu statistiku koja nam je vrlo imponovala kao poslaničkoj grupi, koja je od početka ovog saziva vrlo aktivno radila po pitanju svih zakona, vrlo odgovorno i mislim da spadamo u grupu sa najviše usvojenih amandmana, što pokazuje ozbiljan pristup.
Odmah da vam se zahvalim što ste imali razumevanja za naše amandmane, jer od 11 usvojenih amandmana, šest usvojenih amandmana su amandmani poslaničke grupe Nova Srbija.
Toliko o našem radu. Čisto da vam se zahvalim na razumevanju koje ste pokazali za naše amandmane, bez obzira što dolaze iz opozicione poslaničke grupe.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 5. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Nenad Čanak, Bojen Kostreš, Aleksandra Jerkov, Olena Papuga i Radovan Radovanović. Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 6. amandman je podneo narodni poslanik Goran Mihajlović. Vlada i Odbor za nauku i tehnološki razvoj su prihvatili amandman. Zakonodavni odbor smatra da je u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom, pa konstatujem da je amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 6. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Miroslav Markićević, Srđan Spasojević, Zlata Đerić i Mladen Grujić. Da li neko želi reč? Gospođa Zlata Đerić.
...
Nova Srbija

Zlata Đerić

Nova Srbija
Možda smo suviše favorizovani po pitanju usvajanja amandmana, ali zaista smatramo da smo to odgovorno uradili. Mislim da je ovaj amandman mogao biti usvojen, obzirom da smo predložili da se u članu 6. stav 6. menja i glasi: "Ministar ekonomije i regionalnog razvoja nadležan za dragocene metale (u daljem tekstu: ministar), nakon pribavljenog mišljenja Direkcije za mere i dragocene metale, bliže propisuje tehničke i druge zahteve iz stava 5. ovog člana." To je bio naš predlog. Amandman je odbijen, ali s obzirom koliko je usvojeno, mislimo da je mogao biti i ovaj.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Reč ima ministar. Izvolite.