ČETVRTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 23.05.2011.

8. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETVRTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

8. dan rada

23.05.2011

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:15 do 17:30

OBRAĆANJA

Milica Vojić-Marković

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Gospodine predsedavajući, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, u skladu sa onim što smo mi smatrali da je naša koncepcija mi smo dalje intervenisali u ovom zakonu.

U članu 17. u prvom stavu ste napisali: "Ispitivanje, odnosno žigosanje predmeta obavlja Direkcija". Stav 2, na koji mi intervenišemo, glasi ovako: "Ispitivanje i žigosanje može da obavlja i ovlašćeno lice."

Doduše, malo je komplikovano da nam objasnite kako će se proizvođač odlučivati koje će ovlašćeno lice da ispituje sastav njegovog proizvoda i na koji način, ali dobro o tom potom. Pisaće podzakonska akta, pa ćemo videti šta će dalje da se dešava.

U prvom stavu, vi ste dali jasnu nadležnost Direkciji. U drugom stavu istu tu nadležnost preneli ste sad na ovlašćena tela, za koja ste sami rekli da ne znate da li će ih biti malo ili mnogo, ali hajde da govorimo o tome da su tela, znači množina je. Samim tim ovlašćena lica će uzeti jedan deo nadležnosti, jedan deo poslova, da budem vrlo precizna, Direkciji.

Da li će to smanjiti broj zaposlenih ljudi u Direkciji i koliko uopšte u Direkciji imate sada zaposlenih ljudi?

S druge strane, govorili ste o terminu ćutanje administracije, mada bih bila potpuno sklona tome da kažem da tu ne govorimo više o ćutanju, to je spavanje administracije. Prema konceptu koji ima DSS, administracija mora da se oglasi po svakom zahtevu privrednog subjekta ili građanina. Ne može da ćuti, jer ćutanje nije uvek odobravanje. Nekad ona oćuti, kažete vi, zato što je onaj ko se obratio administraciji u pravu, pa njeno ćutanje treba da tumačimo mi koji smo joj se obratili, da li je ono pozitivno ili negativno ćutanje.

Ne može da se ćuti. Administracija mora da radi svoj posao. Rekli ste da deo nadležnosti Direkcije prebacujete na neka nova ovlašćena tela. Ima dovoljno ljudi koji moraju da odgovaraju građanima. Mora se promeniti koncept države, u kojoj je administracija koja je brojna i koja se množi.

Vi niste rekonstruisali Vladu. Vi ste prepakovali Vladu. Vi nikog niste otpustili. Nema smanjenja. Ima samo prepakivanja u nova ministarstva. Prosto, primera radi, za ovo što kažem vi slobodno možete da kažete da ste sigurno smanjili broj zaposlenih u svom ministarstvu kada ste ga dobili. Hvala vam.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala vama. Prvo ministar

Nebojša Ćirić

Samo radi pojašnjenja, u Direkciji za mere i dragocene metale trenutno radi 120 zaposlenih. Za celu Srbiju postoji 38 vrsta merila koje je propisano zakonom, da ne kažem kontroliše Direkcija.
U Odeljenju za dragocene metale, koje tangira ovaj zakon, radi osam zaposlenih, za celu Srbiju, tako da neće niko ostati bez posla, s jedne strane, a s druge strane pitanje je koliko može i ovih osam ljudi da uradi.
Ne vidim, zaista, ništa sporno u tome da mi u skladu sa procedurom ovlastimo i određene privredne subjekte da oni mogu raditi isto. Ništa to neće imati negativnog uticaja na Direkciju za mere i dragocene metale, odnosno konkretno ovih osam zaposlenih koji rade u Odeljenju za dragocene metale za čitavu Republiku Srbiju.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Gospodin Babić ima reč.
...
Srpska napredna stranka

Zoran Babić

Napred Srbijo
Predsedavajući, dame i gospodo narodni poslanici i gospodine ministre, zakon o kontroli predmeta od dragocenih metala na ovaj način uvodi mogućnost za jednu novu delatnost. Ta delatnost je kontrola usaglašenosti proizvoda sa propisanim zahtevima, i ubuduće će, kao što ste rekli, pored državne direkcije moći da obavljaju i druga pravna lica koja dobiju ovlašćenja od Direkcije za plemenite metale.
Naizgled, to je dobra ideja, jer podrazumeva osnivanje novih privatnih laboratorija. Te laboratorije će zapošljavati nove radnike, ostvarivati zaradu i rasteretiti postojeći državni aparat. Međutim, po mišljenju poslaničke grupe SNS, stvarne ekonomske konsekvence ovog predloga zakona su u stvari totalno drugačije.
Na ovaj način, postojećoj proizvodnji koja se u Srbiji svela na mala preduzeća i preduzetničke radnje vi ćete u stvari uvećati sam trošak proizvodnje, jer ta domaća nejaka proizvodnja nakita, pored izdvajanja za postojeći birokratski aparat kontrolora, moraće da izdvoji deo svojih sredstava, odnosno deo prihoda za usluge privatnih laboratorija.
Kada bi se ovim privatnim poslom, odnosno kontrolom usaglašenosti stvarao novi proizvod, nove vrednosti po tom osnovu i povećala zaposlenost, to bi imalo zaista stvaran pozitivan ekonomski efekat.
Međutim, ovim se ne vrši redukcija budžetskih zahvatanja u privredu, već se ovlašćenja vršenja državne kontrole prenose na privatni biznis. Smatram da je to prava pozadina ovog predloga zakona, jer ćete vi na ovaj način laboratorijama kojima date dozvolu za rad preko Direkcije za plemenite metale dati mogućnost da ubiraju sredstva koja su inače prihodi sredstva budžeta Republike Srbije i zbog toga vas neću pozivati da prihvatite ovaj amandman SNS i izbrišete u članu 17. stav 2, jer bi se onda po filozofiji predlagača zakona izgubio sam smisao zakona.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Na član 18. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Miroslav Markićević, Srđan Spasojević, Zlata Đerić i Mladen Grujić. Vlada i Odbor za nauku i tehnološki razvoj prihvatili su amandman, Zakonodavni odbor smatra da je u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom, pa konstatujem da je amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 19. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Milica Vojić Marković, Donka Banović, Milan Dimitrijević i Nikola Lazić. Reč ima narodni poslanik Milan Dimitrijević.

Milan Dimitrijević

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Gospodine potpredsedniče, mi smo u članu 19. stav 1. predvideli da se posle reči "Direkcija" stavi tačka i da se ostali deo briše.
Dakle, zašto smo mi to predložili? Ako je predlagač već formirao Direkciju sa jasno propisanim nadležnostima, onda nema svrhe da se tu imaju još neka tela koja će raditi isti posao sa istim nadležnostima.
Razlog za formiranje ovih tela se nalazi u jednom delu teksta zakona koji se zove analiza efekata i u tom stavu 5, vrlo interesantna jedna rečenica, zadnja, pa kaže – stvoriće se preduslovi za regulisanje otkupa dragocenih metala od građana.
Vidite, gospodine ministre, da li su ti preduslovi postojali ranije ili ih nije bilo, ili je tu u pitanju nešto drugo. Prosto, biće navala da građani prodaju zlatne predmete, pa neće moći Direkcija da postigne to, nego će morati da postoje još neka tela.
Imamo razloga da sumnjamo u ovu priču, zato što je ovaj narod mnogo izlagan, izvaran. Da vam kažem, vi ste obećavali 1.000 evra besplatnih akcija, obećavali ste i besplatna radna mesta, a efekat je vidljiv tih vaših obećanja.
Pošto više nema para, narod će morati svoje dragocenosti, porodični nakit, da prodaje u bescenje da bi preživao rad ovako odgovorne socijalne Vlade. Zato su potrebna ova tela koja će imati ovlašćenja da se bave otkupom i to je u stvari ta analiza efekata, analiza efekata da će narod morati da proda svoje dragocenosti da bi preživeo ovaj period vaše Vlade.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Reč ima poslanik Vjerica Radeta.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Na član 19. predloga ovog zakona podneta su tri amandmana, to svakako govori o kvalitetu predloženog člana. Jedan od amandmana podneo je i naš kolega, srpski radikal, Dejan Mirović i taj amandman je prihvaćen.
Ne mislimo mi to što ste vi prihvatili amandmane da vi nešto uvažavate ono što kažu poslanici SRS, nego ste shvatili kakvu ste nebuloznu odredbu u ovom stavu 4. ovog člana 19. predvideli. I ova dva amandmana koje su podnele druge kolege trebalo je da usvojite.
Javila sam se jer, pošto ste se vi u obrazloženju ponovo pogrešno pozvali na Zakon o opštem upravnom postupku, jednostavno kao neko ko je punih 17 godina primenjivao Zakon o opštem upravnom postupku, ne mogu da prećutim ovo što je napisano.
Kada sam već pomenula amandman našeg kolege Dejana Mirovića, bitno je reći da se ovaj član 19. odnosi na to da će predmeti od dragocenih metala da se ispituju i žigošu u službenim prostorijama, odnosno ovlašćenih lica.
Naravno, mi mislimo da su ta ovlašćena lica uvek nešto što podrazumeva samovolju, zloupotrebu itd. i nije vam ovo trebalo. Bilo bi dovoljno da se to radilo u direkciji. Ali, dobro, to je vaš koncept i neka vam bude. SRS misli da je to loše, ali vi ćete da glasate, vi ćete da primenjujete, vi ćete da zloupotrebljavate, ili vaši saradnici.
Jer, uvek kada se nešto ovako uopšteno napiše, trebalo bi da znate iz dosadašnjeg iskustva, i ne samo vašeg ministarstva nego možete da se vratite koliko god hoćete unazad, da je to uvek predmet zloupotrebe ili bar može da bude predmet zloupotrebe.
Vi onda kažete da to što ste vi predložili da se za ove radne prostorije izdaju rešenja sa periodom od 10 godina. Te radne prostorije, naravno, moraju da imaju i određenu opremu. Zamislite koliko tehnologija može da napreduje za 10 godina? Koliko može da se ruinira prostorija, da se zapusti u periodu od 10 godina? Zato ste vi prihvatili amandman SRS da to bude rok od pet godina i mi uvek imamo potrebu da, pre svega radi javnosti, kažemo i kada se prihvati amandman SRS, imamo potrebu da kažemo zbog čega je amandman prihvaćen, odnosno šta je to što je SRS predlagala i na koji način vam je zapravo popravljen tekst zakona.
Takođe sam napomenula, i ovo što ste rekli vezano za amandman gde je predviđeno u članu 5. da se protiv rešenja iz prethodnog stava može izjaviti žalba ministru. Vi niste odredili rok u kojem se ta žalba podnosi, a onda u obrazloženju kažete da je to normalno i da ne treba da se prihvati takav amandman zato što je Zakonom o opštem upravnom postupku propisano da protiv rešenja donesenog u prvom stepenu stranka ima pravo na žalbu, te stoga nije prihvatljivo predloženo rešenje kojim se žalba omogućava samo na jednu vrstu rešenja odnosno na rešenje kojim se konstatuje neispunjenost propisanih uslova.
Pitam vas, gospodine Ćiriću, a vi pitajte vaše saradnike – u kojem roku se ovde podnosi žalba? Pozivate se na Zakon o opštem upravnom postupku. Je l' vi znate da Zakon o opštem upravnom postupku poznaje različite rokove? Ne postoji samo jedan rok za podnošenje žalbe u Zakonu o opštem upravnom postupku. Nemoguće je da se vi ovako neuko pozivate na Zakon o opštem upravnom postupku.
Imam utisak, već drugi put u toku ove rasprave i čitajući ova vaša obrazloženja, ovo zvuči samo kao da ste vi negde čuli u životu da postoji Zakon o opštem upravnom postupku i onda ste se pozvali na njega. Dakle, morate da vodite računa da u ovom konkretnom slučaju Zakon o opštem upravnom postupku ima više rokova za žalbe i da je neophodno da se i u ovom predlogu napiše koji je to rok.
Pošto niste prihvatili amandman, tražim da odgovorite narodnim poslanicima i javnosti kada stranka neće zakasniti sa žalbom, ako je podnese kojeg dana od dana dobijanja rešenja?

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Reč ima gospodin Goran Mihajlović.