Gospođo predsednice, poštovano predsedništvo, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, zanimljiva rasprava, veoma zanimljiva, a mislim da će na trenutke biti i smešna zbog toga što ste, gospodine Ugljanin, dovedeni u neverovatnu poziciju. Vi ne možete da budete sagovornik parlamenta na ovoj tački dnevnog reda. To se videlo, između ostalog, iz onog što ste rekli. Kakve vi veze imate sa ovom besmislicom koja je parlamentu prosleđena u junu, šest meseci pošto smo mi sugerisali da se ne prave ovakve flagrantne greške i ne ugrožava ionako ugroženo tržište u Srbiji, a sve na štetu ljudi koji u ovoj zemlji žive?
Gospodine Ugljanin, vi možete da budete dobar sagovornik na temu, recimo, izmena zakona o finansiranju lokalnih samouprava kojim se ukida transfer opštinama. Veoma nas interesuje kako vi kao deo vladajuće koalicije možete da pristanete da se Novi Pazar finansira iz prihoda ostvarenih po osnovu poreza na zarade, kada 70% radno sposobnog stanovništva u Pazaru nema posao. Na toj temi možete da budete sagovornik. Možete da budete sagovornik na temu subvencija u agraru, jer su subvencije ukinute za brdsko-planinsko područje, ali na temi akcizne politike ne možete da budete naš sagovornik.
Hajde da krenemo od početka. Netačno je obrazloženje. Nikakve veze ovaj zakon nema sa ambicijom Srbije da uskladi akciznu politiku i svoje fiskalne poteze sa direktivama EU. Izmene ovog zakona su, kao i sve druge izmene, nažalost, posledica pritiska EU, koja se više stara o interesima građana Srbije od same Vlade ove zemlje, pa i vas kao njenog ministra. Niste vi, gospodine Ugljanin, došli u parlament zbog toga što građani Novog Pazara plaćaju neopravdano skupo benzin i dizel gorivo, nego ste ovde došli zato što ste na tako nešto bili prinuđeni pritiskom iz Brisela. O čemu se radi? Radi se o favorizovanju "Gasproma" u Srbiji. U decembru su vam rekli da ovakav zakon ne može da prođe, da će on biti oboren u Briselu, zbog toga što je u suprotnosti ne sa evropskim direktivama nego sa SSP, koji smo potpisali i to je vrlo jasno. On krši Prelazni trgovinski sporazum za sprovođenje Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju, u članu 22. i članu 37.
Mi moramo da izaberemo da li ćemo u Moskvu ili ćemo u Brisel. Pošto očigledno vi volite politiku "dobro jutro, čaršijo" na sve četiri strane, ovo je kraj toga i nije tačno da ovo ništa ne košta. Košta, koštaće i vaše glasače u Novom Pazaru, koštaće one poljoprivrednike koji su blokirali Srbiju sedam dana dok ih nije pobedio ministar poljoprivrede tako što je prihvatio sve njihove uslove. Mi na tako nešto ne mislimo da pristanemo, već, naprotiv, želimo da vas kritikujemo i na takav način društvu na vreme pošaljemo poruku da razmišljaju svojom glavom kada na izbore izlaze.
Šta ste vi uradili? Vi ste u decembru odlučili da favorizujete Naftnu industrije Srbije koja nije u vlasništvu Republike Srbije, nego je u vlasništvu Ruske Federacije, tako što ćete uvesti veće opterećenje kroz akcizne mere na sve druge proizvođače benzina i dizela, osim na Naftnu industriju Srbije, na teritoriji čitave Srbije. Do čega je to dovelo? Dovelo je do različitih cena. Veštački je učinjeno skupljim svako drugo gorivo osim onog koje izlazi iz Naftne industrije Srbije. Kvalitetno je bilo skuplje tako što je veštački kroz akcize bilo dodatno opterećeno.
Evo ga predlog zakona koji smo mi u januaru prosledili predsednici parlamenta, posle šest meseci Vlada dolazi sa izmenama Zakona, ali ne na ovaj način na koji smo mi tražili, tako što će smanjiti akcize na ona goriva koja su neopravdano učinjena skupljim, ne, ona podiže akcize i na ovo lošije gorivo.
Po čijem, to, džepu Vlada tim merama udara? Po džepu građana, vaših birača u Novom Pazaru, 60% cene goriva na pumpi jesu poreska opterećenja PDV i akciza. Plaćamo najskuplju naftu i gas u Evropi, 500 dolara je hiljadu kubnih metara interventnog gasa koji mi plaćamo. Zašto plaćamo u interventnoj ceni? Zbog toga što nemamo završeno skladište gasa. Zašto nemamo završeno skladište gasa? Zbog toga što nije u interesu ruskog partnera da ga završi, jer je bolje da ga prodaje po 500 dolara, nego da ga prodaje po 370, koliko inače on nama nudi, dok Nemcima nudi za 150, a Hrvatima za 280. Eto vam problema.
Kako ćete pokrenuti privredu, kada imate tri puta skuplje energente, nego što je to slučaj sa našom konkurencijom? Da li to tako mora da bude? Ne mora. Zašto ste odlučili da uzimate 110 miliona više neopravdano od građana Srbije, a da, recimo, ne uzmete te pare od Naftne industrije Srbije koja u Srbiji eksploatiše naftu i gas uz rudnu rentu od 3%, a u Rusiji je 60. U Rumuniji je pet puta veća. Šta treba da se desi, pa da vaša vlada počne da razmišlja o interesima ljudi koji žive u ovoj zemlji, a ne, recimo, onih koji su u Srbiju došli da bi zaradili ovde uz ekstraprofite koje ne mogu da ostvare ni na jednom drugom tržištu? To su pitanja.
'Ajde da vidimo kolika je na primer akciza u Rumuniji. Akciza u Rumuniji je 38 evro-centi, u Bugarskoj 36, u Makedoniji 37, u Španiji 40, u Crnoj Gori 45, ali zašto kod nas najviše, gospodine Ugljanin? Kod nas je 50 evro-centi. Zašto to? U Austriji 48, u Hrvatskoj 44, u Sloveniji 40. Da li smo mi najbogatiji? Zašto to? 'Ajde to da povežemo sa nekim drugim merama vaše vlade. Ovo razumemo, pre svega, kao posledicu nedostatka drugih izvora sredstava i, sa druge strane, velike obaveze koju Vlada ima prema društvu. Pa, ako je to tako, ako se jedino na ovakav način država finansira, dajte onda neku strategiju, viziju, plan, kako ćemo te probleme rešavati u budućnosti.
Ne možete da dozvolite ako na ovakav način deremo kožu sa leđa ljudi koji žive u ovoj zemlji. Pa, ne možete da budete tako galantni zbog toga što tražite neki koalicioni konfor koji vam je potreban, pa plaćate podršku jedne stranke ili nekoliko stranaka, recimo, ''katastrofalnim konceptom decentralizacije''. Na šta to liči?
Ovde ljudi trba da razumeju da država nema novca, osim ovog koji ostvaruje kroz ovako nenormalne prihode i poreska opterećenja a, sa druge strane, ta država koja nema novca pristaje na ''koncept decentralizacije'' koji ničim tu državu ne oslobađa obaveza, ali umanjuje ionako mizerne prihode koji su nedovoljni za njeno funkcionisanje.
Šta će biti sa Novim Pazarom kada vam se ukinu transferi iz Republike? Pa, naravno da se ukidaju, ali o tome ćemo da razgovaramo kada to dođe. Jasno je, i hiljadu evra za ''akciju'', ali to više tako ne može da funkcioniše.
Dakle, gospodine Ugljanin, hajde lepo da razgovaramo o ovom zakonu. Ko će da odgovara? Ko će da odgovara za štetu koju su pretrpeli građani Srbije? Šest meseci su oni plaćali neopravdano visoku akciznu stopu na goriva koja su kvalitetnija. Sada se na nivo kvalitetnog goriva diže nekvalitetno. Pa, što ne pustite tržište da tržište formira jasne kriterijume i onda na tim kriterijumima počnemo da vodimo tu vrstu fiskalne politike?
Gde su nam nadležni ministri? Nemamo ministra finansija, nemamo ga više i u Vladi, nemamo premijera. Premijer je ovde bio u petak. Dakle, imao je vremena za srpski parlament preduzeća, ali za srpske poslanike nema vremena, za nas tada nije imao vremena i nema danas. Ko će da odgovori na ovo?
Šta je ono što treba da uvažite? Prvo morate da definišete metodologiju kojom će se vratiti sredstva ljudima kojima su oduzeta. Pa, ovakvom politikom direktno sebe sputavate u ambicijama koje pri tom ističite. Ako želimo da imamo efikasnu ekonomiju moramo je rasteretiti, a ne gušiti je ovim merama.
Pogledajte obrazloženje u kome se navodi razlog za donošenje ovog zakona. Osnovni razlog za donošenje ovog zakona, odnosno cilj koji se Zakonom želi postići, jeste usaglašavanje odredaba koje se odnose na oporezivanje akcizom derivata nafte sa standardima EU. Kada smo saznali za te standarde? Je l' rekao neko u parlamentu da ti standardi postoje kada je usvojen Zakon u decembru mesecu? To smo uradili mi. Pa, koliko ovo društvo košta ta naknadna pamet – od Kosova preko Haga, privatizacije NIS-a, besplatnih akcija, ovoga sada što radite, onog što radite sa Zakonom o finansiranju stranaka, Zakonom o izboru poslanika?! Hajde jednom da se saslušamo pre nego što se donesu neke odluke.
Ceo dan ovde u parlamentu gledamo šta ćemo sa zakonom koji nam je Vlada poslala, sa zakonom o finansiranju stranaka, zakonom koji stranku obavezuje da od banaka uzme 150 jemstava u izbornoj kampanji, što je nemoguće, uz sve druge probleme o kojima smo juče govorili.
Naravno, ne možemo da podržimo ovaj zakon, reći ću vam i zbog čega. Umesto da spustite akcize, vi ste akcize podigli. Benzin će biti skuplji za 4,5 dinara, otići će na 49, dizel na 37 dinara, on je najnekvalitetniji. Umesto da ih spuštate, vi ste ih podigli. Ne možemo ovo da podržimo. I, svako ko sedne u automobil i ode na benzinsku pumpu treba da bude svestan činjenice da finansira nesposobnu vlast. Sa takvom praksom jednom mora da se prekine u Srbiji! Neko treba da odgovara za ovo, treba da odgovara za onu vrstu besmislice koja nas je dovela do prepiske sa Briselom u kojoj pitamo Brisel ono što je unapred savršeno jasno – da li se ovim krše norme slobodnog tržišta ili ne. Naravno da se krše. Ako se prekrše, ko za to odgovara? U Srbiji niko. To je ono što nam se ne dopada.
Ideja da se na ovaj način menja zakon za nas je dodatno neprihvatljiva, zbog toga što smo mi kroz Predlog zakona o izmenama Zakona o akcizama potpuno definisali drugačiju proceduru. Mislimo da je ono u vašem interesu, ne zato što ćete za ovo da glasate, jer je to koalicioni red. Vi unutar svoje koalicije uspostavite neke odnose koji neće na kraju dovesti društvo do činjenice da je vladajuća koalicija vodila koalicionu politiku tako da je samu sebe uništila, jer ovo više niko ne može da podrži, a to nije naš interes. Naš interes, ako govorimo o LDP, jeste stabilna politička scena u Sandžaku. Ona ne može da bude stabilna ukoliko su tamo ugroženi životni interesi ljudi, a ugroženi su svakog dana, pa i ovim zakonom. Ta sirotinja po Sandžaku plaćaće sada skuplje i benzin i dizel, a to ne mora da bude tako. Definitivno ona nema više novca nego Austrijanci ili Nemci, a veća su opterećenja nego u Austriji i Nemačkoj. Zbog toga nema podrške za zakon. Ne znam čime su vas zadužili pa ste pristali da sednete sada tu i istrpite naših 20 minuta, plus 13 kritike, a potom odete dalje u skladu sa svojim obavezama.
Još jednom bih da pročitam strukturu cene goriva i na takav način, ja sam uveren, presudno kompromitujem ovu inicijativu kao potpuno neprihvatljivu. Akcize – u Rumuniji 0,38, u Bugarskoj 0,36, u Makedoniji 0,37, u Španiji 0,42, u Sloveniji 0,41, u Crnoj Gori 0,45, u Mađarskoj 0,45, u Hrvatskoj 0,44, u Austriji 0,48, u Srbiji 0,51. Tri puta je veća prosečna plata u Sloveniji nego u Srbiji, ali i znatno je jeftinije gorivo. Tamo su manja opterećenja i zahvatanja države. Zbog toga ovo ne podržavamo, a biće prilike da razgovaramo o NIS-u, o vrlo lošim efektima privatizacije NIS-a, činjenici da ne možemo iz toga da izađemo, konfuziji i o direktnom konfliktu sporazuma koje smo pravili i sa Briselom i sa Moskvom.