PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 17.10.2011.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

4. dan rada

17.10.2011

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:15 do 20:40

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2011. godini.
Na osnovu službene evidencije o prisutnosti narodnih poslanika, konstatujem da sednici prisustvuje 71 narodni poslanik.
Radi utvrđivanja broja narodnih poslanika kojima su identifikacione kartice u poslaničkim jedinicama za glasanje, molim vas da ubacite svoje poslaničke kartice da bi videli da li postoje Poslovnikom utvrđeni uslovi za početak rada sednice Narodne skupštine.
Molim vas da prekontrolišete da li ste registrovani u sistemu ako ubacujete svoje kartice.
Konstatujem da je elektronskim sistemom utvrđeno da se 86 poslanika registrovalo u elektronskom sistemu i da je određen broj poslanika takođe prisutan u sali.
Obaveštavam vas da su sprečeni da sednici prisustvuju sledeći narodni poslanici: narodni poslanik Željko Tomić i narodna poslanica Nada Kolundžija.
Saglasno članu 90. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da je predsednica Narodne skupštine, pored predstavnika predlagača Mirka Cvetkovića, predsednika Vlade i ministra finansija, pozvala da sednici prisustvuju i Dušan Nikezić, državni sekretar u Ministarstvu finansija i Ružica Stojiljković, pomoćnica ministra finansija, kao i Nada Mirković, načelnica u sektoru za budžet u Ministarstvu finansija.
Sada vas, narodni poslanici u skladu sa članom 27, članom 90. i članom 77. obaveštavam o sledećem – odrediću pauzu i rad prepodnevnog dela sednice biće nastavljen u 13,00 časova.
Pauza se određuje zbog usklađenosti radnih tela i potrebe da Odbor za finansije odlučuje punopravno i u punom sastavu.
Danas ćemo raditi i posle 18,00 časova i neće biti tokom dela sednice koji ćemo nastaviti u 13,00 časova određivana pauza.
Dakle, nastavljamo rad u 13,00 časova. Hvala.
(Posle pauze.)
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Dame i gospodo narodni poslanici nastavljamo rad u pretresu u pojedinostima 1. tačke dnevnog reda – Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona do budžetu Republike za 2011. godinu, a sa predlozima odluka o davanju saglasnosti na odluke o izmenama i dopunama finansijskih planova za 2011. godinu, Republičkog fonda za PIO, Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje Nacionalne službe za zapošljavanje.
Prva tačka dnevnog reda – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O BUDžETU REPUBLIKE SRBIJE ZA 2011. GODINU, SA PREDLOZIMA ODLUKA O DAVANjU SAGLASNOSTI NA ODLUKE O IZMENAMA I DOPUNAMA FINANSIJSKIH PLANOVA ZA 2011 GODINU REPUBLIČKOG FONDA ZA PENZIJSKO INVALIDSKO OSIGURANjE, REPUBLIČKOG FONDA ZA ZDRAVSTVENO OSIGURANjE NACIONALNE SLUŽBE ZA ZAPOŠLjAVANjE.
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Rade Obradović, Meho Omerović, Riza Halimi, Zlata Đerić, Aleksandra Janković, Aleksandra Ilić, Miroslav Markićević, Laslo Varga, Balint Pastor, Elvira Kovač, Arpad Fremond, Tomislav Nikolić, Jorgovanka Tabaković, Zoran Antić, Veroljub Arsić, Zoran Babić, Igor Bečić, Jelena Budimirović, Stefan Zankov, Oto Kišmarton, Milan Knežević, Saša Maksimović, Zoran Mašić, Predrag Mijatović, Ljiljana Miladinović, Borislav Pelević, Mileta Poskurica, Gojko Radić, Mićo Rogović, Vučeta Tošković, Dragan Čolić, Dragan Šormaz, Radoslav Milovanović, Milisav Petronijević, Dragan Stevanović, Aleksandar Martinović, Marina Toman, Nemanja Šarović, Dragan Živkov, Bojan Mladenović, Nikola Savić, Dušanka Plećević, Dejan Mirović, Milan Avramović, Dobrislav Prelić, Vladan Jeremić, Milorad Buha, Milorad Krstin, Nataša Jovanović, Zoran Krasić, Tomislav Ljubenović, Marko Milenković, Petar Jojić, Milovan Radovanović, Radica Jocić, Gordana Pop-Lazić, Božidar Delić, Vjerica Radeta, Sreto Perić, Boris Aleksić, Mirko Munjić, Lidija Dimitrijević, Nataša Mićić, Judita Popović, Marija Bugarčić, Nebojša Ranđelović, Bojan Đurić, Čedomir Jovanović, Esad Džudžević, Bajram Omeragić, Željko Tomić, Aleksandar Pejčić, Milan Dimitrijević, Milica Vojić-Marković, Donka Banović, Arsen Đurić, Miroslav Petković, Miloš Radulović, Nenad Popović, Milan Lapčević, Zoran Nikolić, Đorđe Milićević, kao i amandmane koje je podnela Vlada.
Pisanim putem amandmane su povukli narodni poslanici Zoran Krasić na član 1. stav 4, Dragan Stevanović, na član 1. stav 4, Aleksandar Martinović na član 1. stav 4. i Sreto Perić na član 4. Predloga zakona.
Primićete i izveštaje o amandmanima koje je, koristeći poslovničke odredbe, na Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o budžetu podneo Odbor za finansije, a pre otvaranja pretresa u pojedinostima.
Primili ste mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Radojko Obradović.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Radojko Obradović, izvolite.

Radojko Obradović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Zahvaljujem gospođo Čomić. Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine Đeliću, konačno počinjemo raspravu u pojedinostima. Prvo smo čekali da nam stigne mišljenje Vlade, pa smo onda čekali da nam dođe predstavnik predlagača, onda smo čekali da se napravi kvorum na Odboru za finansije. Sada valjda imamo sve uslove, samo da vidimo još kako izgleda taj amandman.
Podneo sam amandman na član 1. Član 1. rebalansa definiše strukturu budžeta, prihode, rashode, osnovne izdatke i način na koji se rešava pitanje deficita. Predložio sam da se doda stav 1. koji će da glasi da je budžet sveobuhvatni plan prihoda i rashoda utvrđenih posebnim zakonima i da Zakonom o budžetu ne mogu da se menjaju prava i obaveze utvrđene posebnim zakonima.
Uobičajeno je, bili ste ministar finansija, poznajete finansijske sisteme velikog broja zemalja, uobičajeno je da je budžet jedan specifičan zakon, da budžet praktično sabira prava i obaveze u svim posebnim zakonima, da budžet ne može da utvrdi ni jedno novo pravo, ni jednu novu obavezu, nego da svaki poseban zakon definiše koje su to obaveze za građane Srbije i koja su to prava, jer u suprotnom bi budžetom moglo da se uskrati bilo koje pravo. Zato je i uobičajeno da se zajedno sa budžetom dostavi set zakona kojima se regulišu prihodi i rashodi budžeta, ako ima izmena, bilo da su to poreski ili neki drugi zakoni i definiše se memorandum o ekonomskoj politici da se vide koji su to pravci ekonomske politike.
Budžet ne može da bude osnovni zakon koji postoji u jednoj zemlji. Jeste najvažniji, jer definiše politiku Vlade. Ono što je postalo praksa u mandatu ove vlade to je da se budžetom menjaju brojni drugi zakoni. Posebno je interesantno da se menja Zakon o finansiranju lokalne samouprave, jer poslednjih nekoliko godina se uskraćuju obaveze lokalne samouprave, prava lokalne samouprave izmenom zakona i stavljanjem van snage Zakona o finansiranju lokalne samouprave.
Moj amandman nije prihvaćen, jer je u obrazloženju rečeno da je budžet osnovni dokument kojim se regulišu rashodi i izdaci, ali da je to osnovni dokument ekonomske politike Vlade i budžetom se, polazeći od navedenog, ne mogu se planirati prihodi, primanja i rashodi ukoliko su suprotni sa utvrđenim fiskalnim pravilima. Fiskalna pravila se utvrđuju jednim članom Zakona o budžetskom sistemu. Ako su fiskalna pravila važnija od obaveza utvrđena nekim drugim zakonima, onda to i te kako uvodi nesigurnost za sve one koji su upućeni na planiranje vezano za budžet, jer idemo ka tome da budžet bude trogodišnji, idemo ka tome da se na nivou svih budžetskih korisnika potreba planiraju po nekoliko godina unapred. Ako je to tako, kako je onda moguće da se budžetom menjaju prava i obaveze.
I ovaj budžet uskraćuje prava lokalnoj samoupravi. Čekali smo amandman zato što je postavljeno pitanje amandmana vezanih za činjenice za finansiranje Vojvodine. To onda znači da budžetom možemo da promenimo bilo koji zakon, to onda znači da sve dok se ne usvoji budžet mi ne znamo kakva će biti prava i obaveze. To je onda potpuno suprotno od ovoga što ovde piše.
Mislim da je amandman trebalo da bude prihvaćen i da ako postoje problemi, a mogu da postoje uvek problemi u izvršenju i prihodne i rashodne strane budžeta, onda je potrebno da se promene svi potrebni zakoni i u ovom slučaju ako ne možemo da finansiramo lokalnu samoupravu onda je potrebno da promenimo Zakon o finansiranju lokalne samouprave i da za godinu ili dve odložimo primenu pojedinih članova. Slično je i sa drugim stvarima kojima se budžetom uskraćuju prava budžetskih korisnika.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Gospodine potpredsedniče imate reč.
Gospodin Đelić, izvolite.

Božidar Đelić

Hvala, poštovana predsednice, poštovani narodni poslanici, dame i gospodo, veoma kratko bih odgovorio na ovo izlaganje.
Postavljate jedno dobro pitanje, a to je, da li i kako možemo u svakom momentu uskladiti ono što su formalno definisana prava, sa onim što je finansijska realnost naše zemlje? U nečemu ste u pravu. Izuzetno je bitno da budžet Republike Srbije, u svakom momentu, verno izražava ono što su ustanovljena prava i obaveze.
Međutim, setimo se i pre deset godina, kada smo zajedno radili na određenim reformama javnih finansijska, krenuli smo iz situacije kada su postojale sijaset formalno utemeljenih prava, za koje jednostavno, nije bilo novca. Imali smo nerealne budžete, budžete koji su imali seriju odvojenih računa. Nije bio uspostavljen tzv. princip "bruto budžeta", koji, skrećem, evo 11 godina i pet vlada se uglavnom poštuje. Došli smo u situaciju gde, kao što i sami kažete, moramo znati tačno sa čime se raspolaže i onda u tom domenu videti kako se taj optimalni novac može rasporediti.
Amandman nije prihvatljiv, ne zbog toga što iza njega ne stoji jedna korektna ideja. Ta ideja jeste da, ukoliko se ne može finansirati određeno pravo, mora se promeniti i izvorni zakon, zakon koji je prvobitno ustanovio ta prava i obaveze. To je pravac.
Složićemo se da je mnogo bitnije našim građanima reći tačno kakva su raspoloživa sredstva nacije i u tom okviru raspodeliti. To dovodi do jedne realne diskusije u Narodnoj skupštini. Umesto da imamo praksu, prema kojoj, u suštini, ako bi pratili do kraja ovu logiku koji ste predložili amandmanom, kažemo da sve što u bilo kom zakonu jeste utemeljeno, mora u punom iznosu, u svakom momentu, nezavisno od situacije biti ovde zapisano.
Diskusija o budžetu bi počela onda da liči na dosta praznu priču. Raspravljalo bi se o nekoj raspodeli koja, zapravo ne bi bila ona realna. Po pravilu bi se razgovaralo o sredstvima koja ne postoje.
Izašli smo i trebalo je mnogo godina da izađemo iz takvog sistema, da imamo realne javne finansije, da kada se razgovara o jednom procentu BDP, tj. decimale koju ovde u ovom rebalansu vidimo predložena za veći deficit, govorimo o realnim kategorijama.
To je razlog zbog kojeg Vlada nije prihvatila ovaj amandman. Poštovani narodni poslaniče, to ne znači da vaša ideja, a to je ideja da težimo ka jednom sistemu, gde u svakom slučaju i u svakom momentu, imamo u potpunosti usklađeni finansijski momenat, momenat budžeta sa jedne strane, i ono što su zagarantovana, tj. intencija davanja prava i obaveza da budu u skladu. Hvala vam na vašoj pažnji.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.
Gospodin Radojko Obradović ima reč.

Radojko Obradović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Gospodine Đeliću, samo bih vas ispravio. To nisu formalna prava, neko su prava utvrđena zakonima. Ne postoji ni jedno pravo koje može da se pojavi u budžetu, a da ne postoji poseban zakonski osnov za to.
Prema tome, prilikom donošenja zakona, mora da se poštuje upravo ovo o čemu vi govorite. To je stvar na kojoj lično insistiram, kada god govorimo o budžetu. Hajde da razgovaramo koje su to stvarne i realne obaveze koje ova država može da ispunjava. Hajde da razgovaramo na tu temu.
To je pravo pitanje kada se razgovara o budžetu, kolike su realne mogućnosti zemlje. Onda, treba da razgovaramo i o svim projektima za koje nam govorite da su neophodnost. Da li su oni stvarno neophodni? Da li je neophodno da u budžetu svako ministarstvo i svaki budžetski korisnik ima posebne usluge po ugovoru? Znamo da je to javni sektor i da je u Srbiji najveći. Znamo da raste iz dana u dan. Ako ima toliko zaposlenih i ako ima toliko ljudi koji postoje u javnom sektoru, kako je moguće da onda javni sektor nije u stanju da uradi određene poslove, jer mora da angažuje ljude sa strane?
Ono što je izuzetno važno i ono što budžet mora da ispuni, mora da odslikava realnu snagu ekonomije zemlje, i po prihodnim i po rashodnim stranama. Isto tako, mora da bude pošten. Mora da te pare koje ima, rasporedi na pravilan i pošten način. To je obaveza budžeta.
Ako o tome razgovaramo onda treba da vidimo da li su te pare raspoređene na najbolji mogući način. Sve ako nije tako, onda uz budžet moraju da idu zakoni. Ako nije u stanju da se realizuje određena obaveza, onda je potrebno da to jasno kažemo i da onda promenimo zakon koji država Srbija u tom trenutku nije u stanju da ispuni.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.
Recite mi samo da li je ovo vreme ovlašćenog predstavnika koje ste koristili ili od grupe?

Radojko Obradović

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Drugi put ste mi dali repliku.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Ne, niste dobili repliku.