PETA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANJA, 22.12.2011.

5. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Jorgovanka Tabaković

Napred Srbijo
Član 8a je u velikoj meri pokazao prirodu ovog zakona više obrazloženjem koje je Vlada dala u davanju mišljenja na odbijanje ovog amandmana, nego što se to moglo videti iz same sadržine predloga ili amandmana koji smo dali.
Mi smo članom 8a predložili da nadležan za ovu agenciju, kao što je potrebno i za svaku drugu agenciju, bude ministar, odnosno ministarstvo nadležno za državnu upravu. Smatramo da je neophodno da to ministarstvo, po zakonu, po Ustavu, vrši nadzor nad ovakvom agencijom, upravo zato što Vlada pred građanima zadržava odgovornost za izvršavanje poverenih poslova.
Kad pomislim da tu više nema ništa sporno, pročitam obrazloženje za odbijanje amandmana, u kome se kaže da je ministar za ekonomiju i regionalni razvoj, kao neko ko je nadležan za Agenciju za privredne registre i privredu uopšte, taj koji je nadležan. Ali, to ne bude kraj nego kaže da je on nadležan za privredne registre, ali će zato za ostalo registre važiti to pravilo da bude nadležan ministar koji je nadležan za registar iz te oblasti.
Tek sada se pokazuje da je nad Agencijom za privredne registre 10 paša. Znači, ministar po svakom registru, za sada 15, možda su neki u jednom ministarstvu. Vrlo je zanimljivo šta je bio kriterijum za objedinjavanje, šta je to suština na osnovu koje je ovo spojeno u jednoj Agenciji za privredne registre, ali zato ima 15 gazda koji će biti nadležni, a to je upravo ono što sam vam rekla da treba izbeći, da građanin ne bi bio ping pong loptica, a Vlada ne bude sto za stoni tenis, koja međusobno tu lopticu građanina šeta od jednog do drugog šaltera.
Vi ste mi dali obrazloženje u kojem, ne da su to dva reketa i jedna loptica, nego je to možda i 15 reketa i onaj 16, ta neka nova mogućnost za neke nove registre, a kad kažem reket, mislim na reket za udaranje loptice, a ne nešto drugo. Međutim, obzirom na visoku rangiranost po nekim korupcionim i ostalim elementima, taj reket može da bude i u prenosnom smislu, makar bila i najsitnija stvar. Znate, monopol nad informacijom je nastrašnija stvar. Kao što je to monopol nad informacijom gde uložiti novac, kada i kako štedeti, odnosno prodati, pretvoriti iz jednog oblika u drugi, tako i informacija vezana za registar bilo koje vrste, može nekome da znači pravu vrednost, a to da ne znate ko je gde nadležan, odnosno da stranka ne zna, neukost je ne brani, ona svoje pravo može i da izgubi samim tim što ministar nadležan za taj registar znači sve i ne znači ništa. Mislim da je ovo izuzetno loše rešenje.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Pošto smo završili pretres o amandmanima, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, u pojedinostima i u celini.
Prelazimo na 6. tačku dnevnog reda – PREDLOG ZAKONA O POSTUPKU REGISTRACIJE U AGENCIJI ZA PRIVREDNE REGISTRE.
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Vjerica Radeta, dr Aleksandar Martinović, Dušan Marić, Sreto Perić, Lidija Dimitrijević, Zoran Krasić, Milorad Buha, Dragan Stevanović, Mirko Munjić, Zlata Đerić, Radoslav Mojsilović, Srđan Spasojević, Miroslav Markićević, zajedno Tomislav Nikolić, Jorgovanka Tabaković, Zoran Antić, Veroljub Arsić, Zoran Babić, Igor Bečić, Jelena Budimirović, Stefan Zankov, Oto Kišmarton, Milan Knežević, Sala Maksimović, Zoran Mašić, Predrag Mijatović, Ljiljana Miladinović, Borislav Pelević, Mileta Poskurica, Gojko Radić, Mićo Rogović, Vučeta Tošković, Dragan Čolić i Dragan Šormaz.
Primili ste mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na naslov Predloga zakona amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Da.)
Narodna poslanica Jorgovanka Tabaković.
...
Srpska napredna stranka

Jorgovanka Tabaković

Napred Srbijo
Neću ponavljati obrazloženje zašto smo mi predložili da to ne bude agencija nego uprava za registre, jer smo prilično o tome govorili, ali pošto nisam imala prilike da do sada vidim mišljenje, moram da priznam da sam iznenađena brojem usvojenih amandmana koji se tiču postupka registracije za privredne registre, prijatno iznenađena da ste usvojili neke amandmane koji nisu samo tehničke prirode, a ima i takvih i da bi mnogo volela da, dok god trajete, na ovakav način razgovaramo o ovome, tako da u ovom trenutku neću čak ni dva minuta da iskoristim da bi ponovila obrazloženje za amandmane koji ste odbili. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 2. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Da.)
Narodna poslanica Jorgovanka Tabaković.
...
Srpska napredna stranka

Jorgovanka Tabaković

Napred Srbijo
Mi smo u članu 2. predloga tražili da se promeni naziv, odnosno definicija registratora i rekli smo da registrator jeste funkcioner ovlašćen za vođenje registra, koji se vodi u skladu sa ovim zakonom. To smo obrazložili time što Vlada imenuje tog funkcionera. Smatramo da, u smislu Zakona o agenciji za borbu protiv korupcije, ta funkcija mora da se smatra javnom. Jeste ugledna, značajna, odgovorna, ali kao i svi drugi funkcioneri, mora da podleže i u smislu počasnog uvažavanja, faktičkog uvažavanja, ali i odgovornosti u smislu ovog zakona koji tretira sukob interesa.
Tražili smo da se briše i tačka 6. gde ste definisali izraz: "podnosilac prijave". Radi se o opšte poznatom pojmu. Podnosilac prijave, po Zakonu o opštem upravnom postupku jeste svako pravno ili fizičko lice koje podnese neki zahtev državnom organu.
Nezavisno od toga, vi ste ga ovde pogrešno definisali, jer ste pomešali pojmove podnosioca prijave i fizičkog lica ovlašćenog za podnošenje prijave u ime pravnog lica. Jedno je sama fizička radnja kao podnosioca prijave, a drugo je da je neko ovlašćen da uradi nešto i da time upotrebi ili zloupotrebi, ako nema ovlašćenje da podnese prijavu.
Ne znam da li je ovo vama promaklo. Treba da imate u vidu da je reč o nečemu što je, po pravilu, državni organ i da pravna lica koja prijavljuju osnivanje, promenu podataka i slično, zaista dovoljno jasno i da je unošenje ovog pojma "ovlašćeno", prosto nepotrebno i pravno nemoguće. Ko bi mogao da dođe sa pečatom i svim onim pratećim podacima i elementima, a da nije u stvari ovlašćen? Samo neko da preko noći nešto ukrade.
Drugo, dok se ne utvrdi da neko nije bio ovlašćen da podnese prijavu, on ima status podnosioca samom činjenicom da je podneo prijavu, jer sami ste rekli u načelnoj raspravi, vi ne kontrolišete u bilo kojoj vrsti postupka, ni istražnih radnji, da li neko dostavlja istinit podatak, odnosno da li je ovlašćen.
Smatram da su ovde u pravnom smislu pomešani termini onoga ko podnosi prijavu, kao podnosioc, i ko je ovlašćen da podnosi prijavu za neku izmenu u registru.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 3. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Vlada je prihvatila ovaj amandman.
Odbori se nisu izjasnili, pa je amandman u pretresu i odlučivanje o njemu biće u danu za glasanje.
Da li neko želi reč? (Da.)
Na član 4. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Napred Srbijo.
Vlada je prihvatila ovaj amandman.
Odbori se nisu izjasnili, pa je amandman u pretresu, a Skupština će izjašnjavati u danu za glasanje.
Da li neko želi reč? (Da.)
Narodna poslanica Jorgovanka Tabaković.
...
Srpska napredna stranka

Jorgovanka Tabaković

Napred Srbijo
Najkraće, poštujući vaše vreme, hoću da kažem da je prihvaćen amandman gde je jedna reč "shodno" mi smo tražili njeno brisanje, ali nije tehnički, zaista je reč u suštinskoj stvari. Volela bih da u danu za glasanje, zato i hoću da obrazložim taj amandman prođe, jer pravila koje Zakon o opštem upravnom postupku propisuje nema terminologije "shodno", nego ili ih primenjuješ onako kako su zakonom propisana ta pravila ili ih ne primenjuješ. Tako da se nadam da će poslanici imati ono kako ih predsednica upozori kratkim zvoncetom da glasaju za ovaj amandman.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Mi se nadamo da ćemo biti svi prisutni, da se izjasnimo o ovom amandmanu.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 6. amandman je podnela narodna poslanica Lidija Dimitrijević. Da li neko ćeli reč? (Da.)
Narodna poslanica Lidija Dimitrijević.

Lidija Dimitrijević

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, poslanički klub SRS podneo je ovaj amandman na član 6., koji se odnosi na postupak registracije u slučaju kada se postupak pokreće podnošenjem prijave.
Imali smo prilike da u obrazloženju koje je predlagač dao i naveo razloge za donošenje ovog zakona pročitamo da su ovim zakonom otklonjene nejasnoće, koje su se pojavile u toku petogodišnje primene zakona. Misli se na Zakon o registraciji privrednih subjekata. Otklonjene pravne praznine i razjašnjene pojedine odredbe koje su za posledicu imala razna tumačenja. S namerom, da se već na samom početku prilikom podnošenja prijava precizno definišu neke stvari, podnet je ovaj amandman.
Naime, amandmanom se otklanja mogućnost da obrasci za podnošenje prijave kod pojedinih registra ne budu propisani. Iako registracija podrazumeva upis, promenu i brisanje podataka, smatramo da za svaki od mogućih slučajeva treba imati propisan jedinstveni obrazac i koji bi bio jednostavan za popunjavanje.
Takođe, predložili smo i da se odgovor, tj. odluka registratora dostavlja podnosiocima na jedinstven način. Ono što je važno ovom prilikom istaći, jeste još jedan detalj koji je predlagač ovog zakona naveo u obrazloženju. Tu piši da je 2005. godine, Republika Srbija osnovala Agenciju za privredne registre s namerom da sprovodi reformu u oblasti registracije privrednih subjekata, a sa ciljem da olakša otvaranje i zatvaranje preduzeća, smanji administrativne prepreke, pripremi ambijent za veća strana ulaganja i stvori uslove za otvaranje većeg broja radnih mesta.
Za SRS svrha postojanja agencije ista je kao i kod svih drugih agencija. Ne dovodimo u pitanje stručnost ljudi koji tamo rade. Ali, smatramo da ovako važan posao nije trebalo poveriti agenciji da to radi.
Sećamo se dobro, da se vratim na ovo što je svrha Agencije za privredne registre, za nas ista kao i svih ostalih agencija, sećamo se svi dobro da je Vlada na insistiranje poslaničke grupe SRS morala da objavi kolike su bile plate direktora u javnim agencijama i prema tim podacima koje je iznela Vlada, plata direktora Agencije za privredne registre bila je 280 hiljada dinara, u februaru 2009. godine. To je dva i po puta više u odnosu na platu ministra, a u odnosu na platu narodnog poslanika, tri i po puta.
A sa druge strane sada stoji pitanje, da li je postignut cilj koji se pominje kada se govori o stvaranju ambijenta za poboljšanje poslovanje i otvaranje novih radnih mesta. Zvanični podaci pokazuju istorijsku ne zaposlenost u Srbiji. Ono što smo imali prilike da vidimo da je 735 hiljade ljudi nezaposlenosti, a nezvanično taj broj je preko milion jer mnogi rade na crno, za novac kojim ne mogu da prehrane porodice, mnogi nisu prijavljeni na evidenciji nezaposlenih jer su izgubili svaku nadu. Mnogi su skinuti sa evidencije zbog kašnjenja. Sve se to radi kako bi se stvorila jedna nerealna slika o broju nezaposlenih, naravno pokušava se da prikaže nezaposlenost u manjem broju. Valjda odgovorni misle da će tako sebe predstaviti kao manje neuspešne.
Veliki broj visoko obrazovanih ljudi je nezaposleno, magistara, doktora nauka. Početkom ovog meseca pokrajinski sekretar za nauku izneo je podatke da je samo u Vojvodini 50 do 60 doktora nauka bez stalnog angažmana i njima je ponuđena prva šansa. Ali kako to baš u godini kada su izbori? Kako samo za one koji imaju prebivalište na teritoriji Vojvodine? Šta je sa ljudima koji žive u ostatku Srbije? Gde su tu jednaka prava za sve?
Nadovezaću se sada, ovo ću povezati sa odgovorom koji je malo čas gospodin ministar dao poslaničkoj grupi SRS nakon amandmana, čini mi se gospodina Stevanovića ili gospodina Marića, da kada nema domaćih stručnjaka onda se mogu angažovati strani.
Evo, ovaj primer, ako u Vojvodini postoje mesta, postoji iskazana potreba za određenim profilom, znači za nekim doktorom nauka koji nema prebivalište u Vojvodini, zašto ona ne bi bio angažovan neko sa teritorije Srbije. Ili će se potrebe definisati prema stručnoj spremi tih doktora nauka koji imaj prebivalište na teritoriji Vojvodine.
Mnogo puta kada se neki zakon usvajao bilo je priča da se to čini u interesu građana, da će doprineti otvaranju novih radnih mesta. Koliko je uspeha u tome bilo, realnost je pokazala. Ispostavilo se da su to samo fraze koje samo jako, jako lepo zvuče.
Ono što je evidentno jeste da se vlast proteklih godina itekako bavila osnivanjem mnogobrojnih agencija. Raznim zakonima su im obezbeđeni poslovi koje će obavljati i za ovaj zakon bi smo mogli slobodno reći da je jedan od takvih. Predlagač je naveo da je u trenutku donošenja Zakona za privredne registre vođeno tri registra , a da je u ovom trenutku 15. Vidimo da će 2013. godine biti 16 registara kada i registar komora bude u nadležnosti Agencije za privredne registre. Na taj način agencija je siguran da će imati šta da radi.
Obrazloženje koje smo mi dobili od predlagača zašto se odbio ovaj amandman poslaničkog kluba SRS je sledeće –amandman se odbija iz razloga što bi predloženo rešenje dovelo do necelishodne formalizacije postupka registracije i u slučajevima kada to nije neophodno kao i pre normiranje propisa koji se odnose na postupak registracije.
Suština ovog našeg amandmana je, da se postupak registracije pojednostavni. Ne vidimo problem da se definišu obrasci, mada mi se čini da je gospodin koji je na poslu registratora u agenciji malo čas rekao da postoje već svi obrasci. On naravno ne može da učestvuje u diskusiji sa nama, pa nisam siguran šta je rekao ali ne vidim problem da se definišu obrasci u kojima će se jednostavno upisati potrebni podaci. Da ne moraju knjigovođe da se dovijaju jer uglavnom su knjigovođe te koje, čije usluge koriste privrednici za ove poslove.
U interesu je onih koji vrše registraciju podataka da to bude što jednostavnije, da ne opterećuje one koji treba da vode poslove i na taj način stvaraju preduslove za nova radna mesta.
Bilo bi strašno ukoliko bi se nastavilo sa ovakvom praksom, da se krupnim posednicima kapitala i dalje od strane države daje u podsticaji. To bi onda dovelo do slučaja da će Agencija za privredne registre imati baš dosta posla, verovano registri za preduzetnike i registri privrednih društava, ali taj posao bi bio brisanje iz registra. Složićemo se svi da to u interesu nije nikome. Zahvaljujem.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Iskorišćeno je sedam minuta i 20 sekundi od vremena poslaničke grupe.
Da li još neko želi reč. (Ne.)
Na član 8. amandman je podneo narodni poslanik Mirko Munjić.
Da li neko želi reč? (Da.)
Narodni poslanik Zoran Krasić ima reč. Izvolite.