Deseta sednica Drugog redovnog zasedanja, 28.12.2012.

4. dan rada

OBRAĆANJA

Predrag Marković

Hvala najlepše. Nemam ništa protiv kada krenu politički obojene diskusije, neka se nastavljaju, nego to se tiče stranka, ali što se tiče Skupštine, kakav god da je motiv kada neko predlaže amandman, on svakako ne sme da ruši dostignuta prava. Ona su Ustavom garantovana. Svaka ideja koja u končanom rešenju ima to da menja i da uštedu koja se ostvari, potencijalnu, ne znam da li ćete uštede biti ili neće, ali ako se ona ostvari u gradu Preševu ili gradu Subotici, Senti, te time smanji potencijalni deficit koji postoji u budžetu tog grada, a taj grad inače, pretpostavljam, kao i većina lokalnih samouprava koja se dosetila, pa sada kada imaju veće prihode to daju na različite načine, pomažu selo, mesnu zajednicu, porodilje ili trudnice, ono što oni najbolje znaju šta je njihov problem. Svaka ideja da se u rešenju nekog zakona eventualna ušteda na osnovu zakona, iz nečega što je pravo te zajednice i njihovog budžeta, sada slije u neki Vladin budžet, onda će ona da određuje kako će to da deli, je naprosto ugrožavanje osnovnih prava zbog kojih imamo lokalnu samoupravu.
Molim vas, kako god da se predstavlja politički, nemojmo samo da ulazimo u rizik da zbog možda neke dobre ideje, imali smo primer i sinoć, jedna dobra ideja, uočen praktičan nedostatak koji dovodi u neprijatnu situaciju maltretiranja menadžera u javnim ustanovama kulture, u gradskim ustanovama. Dakle uočeno je, pa se pretvorilo u političku raspravu, na kraju ljudi nisu čuli šta su specifičnosti. Zašto? Zato što je postojala lažna argumentacija da se ovo odnosi na autore. Ne odnosi se na autore. Autori se ne javljaju na javne nabavke, nego oni koji ih angažuju. Dakle, kada se unese ta vrsta šuma, onda naprosto može da se dogodi da pažljivo ne razmotrimo nešto što je bio dobar predlog.
Još jednom podsećam i vraćam se na sinoćnu diskusiju, bio je u osnovi jedan dobar predlog koji je uočio nedostatak, ali ne smemo da idemo ka nekom rešenju koje ugrožava osnovna dostignuta ljudska prava ove zemlje. Hvala vam.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Gospodin Radaković, replika. Izvolite.

Janko Radaković

Hvala.
Gospodine Arsiću, dali ste primer javnog preduzeća u Požarevcu. Pitam vas samo jedno pitanje – gde idu sredstva iz javnog preduzeća Požarevac ako ih oni ne iskoriste u okviru budžeta koji su dobili u godini, koja se zovu ne realizovana sredstva? Gde ide budžet grada Požarevca ako ne realizuju u toj godini? Ide u budžet Republike Srbije, pa se prenose. Ko daje gradu Požarevcu budžet?
Vi ovde predlažete da se uštede ne mere u novcu, nego da mi predlagačima verujemo na reč. To je suština. Građani su vam verovali na reč kada je Tomislav Nikolić obećavao 10 milijardi evra godišnje ako on dođe na vlast, pa nema ništa od toga. Hvala.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Gospodine Arsiću, samo da vas obavestim, možete da koristite vreme, pošto je došlo vreme za vas, kao narodni poslanik, tako da možete da nastavite. Odbićemo od vremena poslaničke grupe. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska napredna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, čini mi se da je ovde nepoznavanje nekoliko zakona u pitanju. Prvi zakon je o malim preduzećima, tako da dobit, neto dobit koju iskaže javno preduzeće, daje se osnivaču. Osnivač javnih preduzeća na teritoriji lokalnih samouprava su lokalne samouprave, osim ako ih nije osnovala Vlada Republike Srbije.
(Predsedavajuća: Molim narodne poslanike da ne dobacuju govorniku.)
Prihodi javnih preduzeća se ostvaruju na osnovu delatnosti koje javna preduzeća obavljaju, što znači da javno preduzeće, recimo "Toplifikacija" iz Požarevca, pošto smo nju spominjali, svoj prihod u stopostotnom iznosu ostvaruje na osnovu naplate toplotne energije. Jesu javni prihodi, zato što ima monopolski položaj na tržištu, ali nisu prihodi koji pripadaju budžetu Republike Srbije. To su prihodi koji su ubirani od građana za naknadu korišćenja toplotne energije i svako javno preduzeće radi po tom principu.
Treba da znate da i lokalne samouprave, po Zakonu o finansiranju lokalnih samouprava, imaju svoje prihode koji su izvorni, a to je npr. porez na imovinu i imamo prihode koji su povereni od strane Republike do određenog procenta. To su prihodi koje ostvaruju lokalne samouprave. Ima jedan manji deo za Požarevac, zato što je grad koji ima velike prihode, koji je iz transfernih sredstava Republike Srbije i jedino to je iz budžeta Republike Srbije.
Da bi ovaj vaš amandman zaživeo, sve ono što neko ulaže u svoju infrastrukturu i izvrši uštede prilikom ulaganja u svoju infrastrukturu, treba da pošalju u republički budžet. Što bi on onda štedeo i koji bi mu motiv bio da štedi? Jer, taj direktor javnog preduzeća odgovara građanima da izvrši što je god moguće veći broj priključaka na teritoriji gde eksploatiše toplotnu energiju. Ako se vraća u budžet, čemu onda?
Dalje, šta je sa sredstvima koja se uštede? Svako javno preduzeće, kao što i mi ovde imamo svoj budžet i opredeljujemo na šta ćemo sredstva da trošimo, tako i javno preduzeće ima svoj plan i program investicije na koju saglasnost daje jedinica lokalne samouprave. Ako ostvari uštede i ostane mu višak sredstava, može da bira hoće li ta sredstva da zadrži na svom računu i prenese u iduću godinu ili da ta ista sredstva upotrebi za nove investicije po prethodno dobijenoj saglasnosti od osnivača, odnosno jedinice lokalne samouprave. Tako to funkcioniše. Možete da klimate glavom, da odričete, ali jednostavno pročitajte zakone i videćete da sam u pravu.
Cilj ovog zakona, kao što rekoh, nije da mi pravimo fondove, nego je cilj da sa manje novca uradimo istu javnu nabavku ili sa isto novca uradimo veće javne radove, bez mogućnosti da neko taj novac zloupotrebi i završi po privatnim džepovima na ime provizija onih koji su učestvovali u postupku javne nabavke. To je sistem funkcionisanja i jedinica lokalnih samouprava i autonomne pokrajine i Republike.
Kao što rekoh, vaš amandman se ne uklapa u pravni sistem. On je teoretski moguć, ali pravno da ga sprovedete u delo, to je nemoguće. Nemojte da mešate nadležnosti između Republike, javnih preduzeća gde je Republika osnivač, autonomne pokrajine, javnih preduzeća gde je autonomna pokrajina osnivač i jedinica lokalnih samouprava i javnih preduzeća gde je osnivač jedinica lokalne samouprave. To nije isto. Ne mešajte babe i žabe.
Kada smo govorili da se za javne nabavke realizuje po podacima dve milijarde i 700 miliona evra, ako pregledate naš budžet, mi tih dve milijarde i 700 miliona evra nemamo u budžetu Republike Srbije. To su sve javne nabavke koje su svi vršili na teritoriji Republike Srbije i ta sredstva nisu sva iz budžeta Republike Srbije. Očekuje se, kada se uredi ovaj zakon, kada uđe u primenu ovaj zakon, da će otprilike još dve milijarde evra novca da se pojavi koji će biti korišćen u javne nabavke, ali koji je dosad trošen van sistema javnih nabavki.
Jednostavno, izbegavan je zakon o javnim nabavkama i nije primenjivan. Zato i imate izveštaj državnog revizora, koji je pronašao, čini mi se, 129 ili tako nešto subjekata koji su vršili postupak javnih nabavki, da je 45 milijardi dinara potrošeno, a da nije bilo u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama ili da nisu uopšte ušle u sistem Zakona o javnim nabavkama.
Kada se rešite na nekakve ovakve amandmane i ovakve populističko-političke poteze, morate da sagledate apsolutno celo zakonodavstvo Republike Srbije.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik Vučeta Tošković. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Vučeta Tošković

Srpska napredna stranka
Ako DS misli da smo naivni da prihvatimo ovaj amandman, onda su se prevarili. Pokazaću vam na jednom primeru, samo malo kasnije, kako se uštedi i kako Grad Beograd rasipa sredstva samo na jednom tenderu.
Dakle, ni jedno javno preduzeće u Beogradu, niti u Novom Sadu tamo gde ste vi bili nije poslovalo pozitivno. Sva javna preduzeća, gde ste god bili direktori, bila su negativna. Samo iz tih razloga Grad Beograd je raspisao tender da se kupi 400 autobusa. Na tom tenderu nisu mogle da učestvuju naše domaće firme samo zato što su uslovi tendera bili takvi da ne mogu da učestvuju. Razlika u ceni je 100 hiljada evra po jedinici voznoj.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Gospodine Toškoviću, molim vas da se vratite na temu.
...
Srpska napredna stranka

Vučeta Tošković

Srpska napredna stranka
Sa 400 autobusa, to je 40 miliona.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Gospodine Toškoviću, upozorila sam vas, vratite se na temu, molim vas.