Gospodine predsedniče Skupštine Vojvodine, gospodine potpredsedniče Narodne skupštine, dame i gospodo narodni poslanici, poslanici SVM u pokrajinskoj Skupštini su glasali za Predlog zakona o Razvojnom fondu Vojvodine u načelu i za određene amandmane. Ovde smo u raspravi u načelu najavili podršku ovom predlogu zakona. Međutim, stigli su neki amandmani, posebno amandman koji za nas, ukoliko bude prihvaćen, čini ovaj Predlog zakona neprihvatljivim.
O čemu se radi? Koleginica Vesna Kovač je podnela amandman na jedan od članova Predloga zakona, čiju ću suštinu pokušati da predstavim, a kasnije ću izneti i argumente zašto je ovaj amandman za nas u potpunosti neprihvatljiv.
Dakle, činjenica je da će Razvojni fond Vojvodine imati dva osnivača, Republiku, odnosno Pokrajinu. Većinski osnivač će biti Pokrajina. Činjenica je da u Predlogu zakona u određenim odredbama stoji da će ova dva osnivača srazmerno svom vlasničkom učešću upravljati Razvojnim fondom Vojvodine. Međutim, ovim amandmanom, o kojem sada raspravljamo, se suštinski menja ceo koncept zakona i u jednoj neverovatnoj meri se degradiraju nadležnosti, odnosno prava većinskog osnivača, dakle AP Vojvodine.
O čemu se radi? Radi se o tome da je ovim amandmanom predloženo da se kod određenih odluka, donetih od strane organa Razvojnog fonda, uspostavlja konsenzualni način odlučivanja. Dakle, utvrđuje se pravo veta manjinskom osnivaču tj. Republici Srbiji i to u odnosu na neka pitanja kod kojih to možda nije problematično. Na primer, kod prestanka rada Razvojnog fonda bi bilo logično da oba osnivača imaju pravo veta, ali postoje neka pitanja kod kojih je to apsolutno neprihvatljivo.
Što se tiče usvajanja godišnjeg programa rada Razvojnog fonda, usvajanja poslovnog plana Razvojnog fonda i usvajanja izveštaja Razvojnog fonda putem konsenzusa, mislim da ne može da bude prihvatljivo.
Šta je u svemu ovome problem? Problem je u tome što se radi o jednoj pokrajinskoj instituciji. Ukoliko prihvatimo to kao činjenicu, onda ne bi trebalo ni za koga da bude prihvatljivo da Republika u odnosu na ovu instituciju ima pravo veta i to u odnosu na ova pitanja o kojima sam govorio. Mislim da je ovo u potpunoj koliziji sa principom decentralizacije. Ne vidim argument koji bi bio prihvatljiv i koji bi mogao da na jedan prihvatljiv način ili putem kojeg bi bilo moguće, na jedan prihvatljiv način, objasniti kako u skladu sa principom decentralizacije u jednoj pokrajinskoj instituciji Republika ima pravo veta u odnosu na veoma važna pitanja.
Mislim da se tu radi o jednoj skrivenoj nameri, a to je da u ovom slučaju se radi o ministarstvu, odnosno ministru finansija, o jednoj nameri koja nam govori o tome da ministar finansija želi da ima praktično potpunu kontrolu nad radom ovog fonda. Ukoliko znamo da će pokrajinski Fond za razvoj raspolagati velikim sredstvima, da će dodeljivati kredite, mogu da zamislim kako će sve ovo u praksi funkcionisati. Bez saglasnosti ministra finansija neće biti moguće dodeliti nijedan kredit nijednom aplikantu. Iz iskustva koje imamo sa Ministarstvom finansija, mislim da nije preteran ovaj zaključak.
Sa druge strane, mislim da postoji i jedan drugi problem, a to je problem legitimiteta koji se nalazi iza ove aspiracije. Naime, ako neko učestvuje na izborima za pokrajinsku skupštinu i osvoji 3,8% glasova, onda ne bi trebalo da pretenduje na jednu ovakvu mogućnost, na mogućnost da ima veto u odnosu na sva važna pitanja koja se donose u Fondu za razvoj AP Vojvodine.
Ovaj amandman, nadam se, gospodine predsedavajući, da ćete mi dozvoliti da malo govorim o jednom drugom amandmanu, pošto su izuzetno povezani. Postoji jedan drugi amandman na član 7. Predloga zakona koji je podnela Vlada. Suština tog amandmana je da se isključuje mogućnost da rad Razvojnog fonda Vojvodine finansira i Republika. Mislim da je dosta teško naći obrazloženje – kako može biti prihvatljivo da Republika ne želi da finansira Razvojni fond Vojvodine, a sa druge strane ima nameru da ima potpunu kontrolu nad odlukama koje se donose u Razvojnoj fondu Vojvodine.
U obrazloženju ovog drugog amandmana, amandmana kojim se isključuje finansiranje iz republičkog budžeta, stoji da se to predlaže iz razloga što dodatno nije kompenzovano adekvatnim kontrolnim učešćem Republike u upravljanju Fonda. Dakle, ne postoji adekvatna kompenzacija za Republiku u upravljanju Fondom. Zato se predlaže isključivanje mogućnosti da se ovaj fond finansira iz sredstava republičkog budžeta.
Ovaj drugi amandman, odnosno prvi amandman o kojem sam govorio, ako nije dovoljna kompenzacija i nije dovoljno visok nivo kontrolnog učešća u upravljanju Razvojnim fondom, onda ne znam šta bi to moglo da bude.
Sa druge strane, o tome sam govorio u raspravi u načelu, ovaj amandman, amandman kojim se isključuje mogućnost finansiranja rada Fonda iz republičkog budžeta, je u kontradiktornosti sa obrazloženjem Predloga zakona. Naime, u Predlogu zakona stoji da Republika Srbija obezbeđuje mere za podsticanje razvoja nedovoljno razvijenih područja. Ukoliko Republika Srbija obezbeđuje razvoj nedovoljno razvijenih područja, kakvo je područje Vojvodina, onda je sa tim obrazloženjem u potpunoj kontradiktornosti nastojanje da Republika Srbija nema obaveze da finansira rad ovog fonda. Ako na sve ovo o čemu sam govorio dodamo prvi deo mog izlaganja, onaj deo koji se odnosi na član 2. Predloga zakona i koji će, siguran sam, biti usvojen i koji će obezbeđivati praktično potpunu kontrolu od strane ministra finansija nad radom ovog fonda, onda ne znam kako ova dva amandmana, odnosno ovo nastojanje može da bude u bilo kojoj meri prihvatljivo za one za koje je važna decentralizacija, odnosno autonomija Vojvodine.
Želim, pored svega ovoga o čemu sam govorio, da povučem i jednu paralelu između Zakona o Fondu za razvoj Republike i Predlogu zakona o Razvojnom fondu Vojvodine. Fond za razvoj Republike Srbije, isto tako kao i Fond za razvoj Vojvodine, sadrži jednu mogućnost da Fond za razvoj Republike nema samo jednog osnivača, dakle, nema samo osnivača Republiku, nego ako se organizuje u formi akcionarskog društva, da ima i druge akcionare, domaća i strana lica. Fond za razvoj Republike Srbije može, pored Republike, da ima i druge osnivače.
Nema nijedne odredbe ni slučajno u Zakonu o Fondu za razvoj Republike koji bi onim drugim osnivačima obezbeđivao bilo koji oblik veta upravljanju Razvojnim fondom Republike Srbije. Ako je pre nekoliko nedelja za ovu skupštinu i skupštinsku većinu bilo prihvatljivo to rešenje, kada govorimo o Razvojnom fondu Republike i rešenju da, ukoliko ima više osnivača, manjinski osnivač ne može ni u kom slučaju da ima pravo veta, onda mislim da ne postoji nijedno racionalno obrazloženje ili objašnjenje zašto bi to u odnosu na Razvojni fond Vojvodine bilo na drugačiji način regulisano.
Siguran sam da, ako neko bude branio ovo rešenje, da će govoriti o tome da je potrebna kontrola nad Razvojnim fondom Vojvodine zato što su loša iskustva sa Razvojnom bankom Vojvodine i to može da posluži kao neki argument za prihvatanje ovog amandmana. Mislim da ni taj argument neće i ne može da bude na mestu. Naime, i u "Arobanci" je Republika imala svog predstavnika, pa su nagomilani gubici znamo u kojoj visini. Nijedan mehanizam ne može da bude dobar ili ne može rešenje za otklanjanje mogućnosti da dođe do nekih malverzacija, ukoliko ljudi koji su postavljeni na neka mesta imaju nameru da učestvuju u nekim protivpravnim radnjama. Ni ovaj argument nije moguće prihvatiti.
Iz svih ovih razloga koje sam naveo, još jednom želim da ponovim, ukoliko ovaj amandman bude prihvaćen, za SVM će Zakon o Razvojnom fondu na kraju glasanja biti neprihvatljiv. Hvala.