Prva sednica Drugog redovnog zasedanja, 24.10.2013.

8. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Prva sednica Drugog redovnog zasedanja

8. dan rada

24.10.2013

Sednicu je otvorio: Nebojša Stefanović

Sednica je trajala od 10:15 do 17:45

OBRAĆANJA

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Da li još neko želi reč? (Ne)
Na član 15. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Milica Radović, Miroslav Petković, Milan Lapčević, Aleksandar Pejčić i Bojana Božanić.
Reč ima narodna poslanica Bojana Božanić. Izvolite.

Bojana Božanić

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Hvala.
U članu 15. mi smo hteli da preciziramo, opet kažem u duhu kao što sam i ranije govorila, članove ovog zakona o legalizaciji radi pomoći urbanističkim službama u lokalnim samoupravama, jer će one, kao što su kolege rekle, u stvari sprovoditi ovaj zakon, tako da je vrlo važno da vrlo precizno bude definisano šta to oni traže i šta će biti potrebno npr. u okviru projekta izvedenog objekta, te smo tako predložili da se za tačku 2. doda: „osnove objekta, osnove svih spratova i druge preseke objekta“.
Dakle, mislim da je neophodno da definišemo da tu moraju biti u okviru samog projekta i osnove svih spratova kako bi mogli kvalitetno da odredimo kakav je to objekat i koliko će morati oni infrastrukture da povuku, na primer. Dakle, sve je za potrebe urbanističkih službu. Tako da, neke stvari se moraju jasno definisati. Mislim da nismo baš najbolje mogli da vidimo u okviru ovog zakona, neke stvari ste precizirali, što nije bilo potrebno, a sada neke za koje je potrebno to niste učinili. Mi smo ovde kao poslanici, predstavnici naroda, koji imaju komunikaciju sa ljudima na terenu, da vam ukažemo na određene propuste i da poboljšamo ovaj zakon. To treba da bude jasno.
Ono što nije jasno, jeste zašto ovaj zakon donosimo pro forme, ako ga već ministarstvo ne podržava, a podržava pre svega upis prava svojine? Tako je moguće upisati pravo svojine na koridoru nekog infrastrukturnog projekta, poput gasovoda, auto-puta itd, što je i sam ministar rekao, da će ti ljudi kada upišu pravo svojine moći da naplate odštetu ukoliko taj objekat bude odatle uklonjen. Ali, na primer, na tom koridoru oni ne mogu da legalizuju taj objekat, tako da mi tu zaista ništa nije jasno, kao ni to da li će građani, koji su došli do kraja procedure i treba da potpišu ugovor, sada morati ponovo nakon pet meseci pravnog vakuma u važenju odredaba Zakona o legalizacije, odnosno Zakona o planiranju i izgradnji koji se odnosi na legalizaciju, da dostavljaju svu ovu naknadnu dokumentaciju, da imaju mnogo veće troškove, ili će to završiti po prethodno važećem zakonu? Na to mi juče niste odgovorili, a to je vrlo važno da građani znaju, jer ih ima zaista dosta koji stoje i čekaju da se ovaj zakon usvoji. Da li će oni morati da krenu u proceduru ispočetka?

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Da li još neko želi reč povodom ovog amandmana? (Ne)
Primili ste ostavku narodnog poslanika Neđe Jovanovića na funkciju narodnog poslanika u Narodnoj skupštini Republike Srbije i izveštaj Odbora za administrativno-budžetska i mandatno-imunitetska pitanja povodom razmatranja ove ostavke, koji je utvrdio da je podnošenjem ostavke nastupio slučaj iz člana 88. stav 1. tačka 2) Zakona o izboru narodnih poslanika i predlaže da Narodna skupština, u smislu člana 88. st. 3. i 4. istog zakona, konstatuje prestanak mandata ovom narodnom poslaniku.
U skladu sa tim, a saglasno članu 88. stav 1. tačka 2. i stavovi 3. i 4. Zakona o izboru narodnih poslanika, Narodna skupština na predlog Odbora za administrativno-budžetska i mandatno-imunitetska pitanja Narodne skupštine konstatuje da je prestao mandat, pre isteka vremena na koji je izabran, narodnom poslaniku Neđi Jovanoviću danom podnošenja ostavke.
Saglasno Zakonu o izboru narodnih poslanika, izvršiće se popunjavanje upražnjenog poslaničkog mesta u Narodnoj skupštini.
Gospodine Veselinoviću, javljate se povodom ovog amandmana? (Da)
Reč ima narodni poslanik Janko Veselinović. Izvolite.
...
Stranka slobode i pravde

Janko Veselinović

Demokratska stranka
Mislim da bi bilo red da ministar odgovori na pitanje koleginice šta će se desiti sa zahtevima koji su podneti po starom zakonu. Istina u članu 38. prelazne i završne odredbe kaže – postupci za legalizaciju započeti od dana stupanja na snagu ovog zakona po zahtevima koji su podneti 11. marta 2010. godine, koji nisu okončani do danas stupanja na snagu ovog zakona okončaće se po odredbama ovog zakona.
To je tačno u formalnom smislu, međutim, nije jasno kako će se to realizovati. Ako je trenutno dokumentacija po tim predmetima u katastrima radi upisa nepokretnosti po Zakonu o upisu nepokretnosti nelegalno sagrađenih objekata?
Ako se ta dokumentacija nalazi tamo, a vlasnici tih objekata insistiraju da se započeta legalizacija okonča, a država je njihov zahtev prosledila na drugo mesto iako oni to nisu tražili. Kada će biti nastavljena ta legalizacija? Koji su rokovi da se ta dokumentacija vrati nadležnim organima za legalizaciju? Da li će prioritet imati primena Zakona o legalizaciji ili upisa nelegalno sagrađenih objekata u katastar nepokretnosti? Kako će taj pravni vakum koji ovaj zakon ne rešava biti završen, ne nekim pod zakonskim aktima, mi očekujemo da to bude rešeno kroz ovaj zakon. Dakle, te odredbe nema. Hvala.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala.
Da li još neko želi reč? (Da)
Reč ima narodna poslanica Katarina Rakić.
...
Srpska napredna stranka

Katarina Rakić

Srpska napredna stranka
Samo bih da se nadovežem na priču koji je moj kolega rekao. Prvo, mislim da nije govorio o amandmanu, da je pre svega prekršio član 106. jer je govorio o nečem drugom. Drugo, mislim da ovde dovodi u zabludu javnost koja je već dovoljno zbunjena i više ne zna po kom zakonu se u stvari objekti legalizuju.
Kolega, vi kao pravnik prosto bih trebali da znate da prema Zakonu o upisu prava svojine na objektima ne legalizuju objekti, nego su se legalizovali prema Zakonu o planiranju i izgradnji koji je Ustavni sud oborio. Tako da ne znam zašto dovodite u zabludu ljude koji već i onako ne znaju šta da rade sa svojim zahtevima i kako da legalizuju svoje objekte. Naravno, da će legalizovati po ovom zakonu koji ćemo doneti ovih dana, a ne po zakonu koji je Ustavni sud oborio. Hvala.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Janko Veselinović, replika.
...
Stranka slobode i pravde

Janko Veselinović

Demokratska stranka
Draga koleginice, vas je u zabludu doveo ministar Ilić, on je govorio o besplatnoj legalizaciji kroz Zakon o upisu objekata nelegalno sagrađenih objekata u katastar nepokretnosti. On je uneo zabunu među građane. Po svemu sudeći da ste i vi sa vašim oskudnim znanjem dodatno zbunjeni sa tim.
(Predsedavajuća: Molim vas, gospodine Veselinoviću nemojte vređati.)
Molim vas, nijednog momenta nisam rekao da će Zakonom o upisu nelegalno sagrađenih objekata u katastar biti legalizovani objekti nego sam pitao šta će biti sa dokumentacijom koja se sada nalazi tamo iako građani nisu tražili upis tih objekata u katastar već legalizaciju objekata kada su podnosili zahtev za legalizaciju. Šta će se sa tom dokumentacijom desiti?
Koleginica je sa pravom pitala da li će oni opet morati da podnose zahtev? Prema ovom zakonu, priznajem, u prelaznim odredbama rekao sam šta se dešava, da se nastavlja postupak, ali sa čime se nastavlja postupak kada njihove dokumentacije nema tamo nego je ona u katastru iako oni to nisu tražili. To nam pitanje postavljaju ovih dana advokati koji rade za neuke stranke i stranke koje su podnele zahtev za legalizaciju. Gde je njihova dokumentacija sada i kada će biti nastavljen postupak legalizacije jer žele, recimo, da svoju nepokretnost otuđe, da je poklone ili založe. Zašto vi dovodite građane u zabludu, a vas niko ništa nije pitao, mi smo pitali ministra, nemojte vi u ime ministra odgovarati.

Vesna Kovač

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Gospođa Rakić je dobila reč da govori o amandmanu. Dakle, nije odgovarala na vaše pitanje.
Reč ima ministar Ilić. Izvolite.

Velimir Ilić

Dame i gospodo narodni poslanici, ne želim da jedna priča koja se ovde ponavlja o nekim zabludama. Svako ko želi da se nešto informiše može da dobije pravo informaciju gde god hoće i urbanizmu, i u ministarstvu, i u katastru i na svim tim mestima.
Ovde nema zablude. Zabludu prave pojedinci koji ne čitaju ono što je napisano. Nije tačno da je urbanizam dao dokumentaciju katastru i da nema dokumenta. To nije tačno. Ako ste čitali Pravilnik kako će se sprovesti, a za sve ovo postoje i prateći dokumenti i prateća akta, urbanizam je dao kopije svih zahteva u katastru, a original je ostao u urbanizmu. Znači, novi zakon stupa na snagu i nastava se jedna proces koji je bio u toku. U katastru se nalaze kopije i zato je to išlo sporo, bilo je mnogo predmeta i urbanizam je morao da iskopira i da dostavi katastru kopije, kopije svih dokumenata.
Molim vas, nemojte više priču katastar, legalizacija, upis u katastar nepokretnosti. Možda se desi lapsus da neko pomene, čak ljudi koji rade u katastru oni zovu upis u katastar nepokretnosti katastarska legalizacija. Neki koji tamo rade, neki pravnici oni tako to nazivaju. Molio sam ih da to ne koriste jer to stvara zabludu. Legalizacija je jedno, a upis u katastar nepokretnosti je drugo. Ne bih želeo da sad gubimo vreme da to objašnjavam.
Želeo bih samo još jednu stvar da kažem, nemojmo mešati građevinsku dozvolu i upotrebnu dozvolu. Mnoge stvari su definisane i to treba pročitati i proučiti. Upotrebna dozvola se dobija od komisije koja se formira od stručnih ljudi i sve upotrebne dozvole se dobijaju na isti način. Ali, postoje objekti, značajni, koji zahtevaju posebne mere, objekti za javna okupljanja građana gde moraju da se ispoštuju određeni propisi koji treba da se odrade da bi se dobila upotrebna dozvola.
Navodim primer jedne sportske hale, gde sada i objekti tog tipa koji nemaju upotrebnu dozvolu moraju da reše to pitanje jer će biti zatvoreni. Dešavaju se tragedije protiv požarna zaštita, izlazi za evakuaciju brzu itd. Veliki super marketi, stadioni, objekti od posebnog značaja, termoelektrane, hidrocentrale koje se sada rade po Srbiji itd. To su specijalni objekti koji moraju za upotrebnu dozvolu da dobiju, zatim, mostovi, probna opterećenja itd.
Znači, to su stručni timovi koji se formiraju od ministarstva i koji imaju nadležnost da sa određenim stručnim ljudima izvrše pregled i daju upotrebnu dozvolu. Svako lice koje da upotrebnu dozvolu i stavi svoj potpis je odgovorno za objekat za koji je dalo upotrebnu dozvolu. To je proces koji dosta i traje.
Ne možete vi sada za jednu termoelektranu dati upotrebnu dozvolu tako. Evo, sad se radi Kosotolac. Treba sutra da date upotrebnu dozvolu. Upotrebnu dozvolu za fabriku sumporne kiseline na primer koja se radi, upotrebna dozvola za objekte koji su specifični mora da se raditi posebno i ne može se dati na osnovu građevinske dozvole jer je proces izvedenog stanja na terenu veoma bitan i to komisija traže.
Vi možete imati sve isprojektovano, ali kada dođete tamo, morate imati posebne mere koje se moraju otpoštovati i mora se napraviti projekat izvedenog stanja, jer se u toku izgradnje projekta, uz konsultacije sa investitorom, nadzornim organom i izvođačem, pravile su se neke promene u saglasnosti sa projektantima itd, da nikada nije postupak na velikim objektima projektovanog, izvedenog stanja identičan.
Mi projektujemo autoput, radimo, ali usput se desi nekih ustupaka gde mora da dođe do izmene projekta, na primer sada bušimo tunel i dok ne zabušimo u planinu ne znamo šta ćemo sve propratiti kroz tu bušotinu koja se pravi, i ako se jave unutra klizišta, podzemne vode, niz problema, to se mora rešavati naknadno i zato je potrebno uraditi projekat izvedenog stanja za pojedine objekte, da bi se dobila upotrebna dozvola, ako ona odstupa po zahtevu nadzornog organa koji je to upisao u knjigu od projektne dokumentacije i ako je naknadno urađena nova projekta dokumentacija.
Prema tome, ja vas molim, pažljivo vas slušam i zahvaljujem se svima vama na saradnji, ali ima tu puno stručnih ljudi koji rade na ovome i ovo su vrlo složeni problemi, kada mi dajemo projekat objekta čija je vrednost, na primer trenutno se radi o 300 miliona evra, gde ima hiljade i hiljade, znate kolika je projektna dokumentacija za jedan takav objekat, pun je kamion projektne dokumentacije. To rade stručni ljudi, pretežno fakulteti, elektrotehnički svoj deo građevinsko-arhitektonski, instituti, institut za puteve, svi imaju svoj deo koji obavljaju, stručno potpišu i naravno za upotrebnu dozvolu mora to sve da se usaglasi, završi i odradi.
Zahvaljujem vam se na saradnji, na diskusiji itd, ali nemojte oko nekih stvari, gde ne poznajete, ja poznajem tu neke ljude koje izuzetno cenim i poštujem kao narodne poslanike, ali ne može profesor književnosti ili engleskog jezika da nam objašnjava kako se dobija upotrebna dozvola ljudima koji to rade godinama i koji su za to verzirani i koji imaju određene zakone i nije nama sve jedno gospodo.
Ja kao ministar moram na svaki taj projekat da stavim svoj potpis na kraju, i na upotrebnu dozvolu svoj potpis i doživotno odgovaram za sve ono što sam potpisao. Nemojte mi sada objašnjavati šta treba ja da uradim da bi zadovoljio nekog Peru, Žiku ili Miku tamo, da bi Mika bio zadovoljan, kaže – bravo majstore, super si itd. Od danas imate na sajtu Zakon o planiranju i izgradnji, možete ga pratiti, čitati, usaglašen potpuno. Predviđa sve ove stvari i velika je odgovornost. Mi smo ubacili još jednu stvar koja je vrlo važna.
Ja se s vama potpuno slažem u mnogim diskusijama. Za mnoge stvari su odgovorni nadzorni organi, tu se ubacuje i odgovornost ljudi koji, do sada ni jedan nadzorni organ ni za šta nije odgovarao, a oni su ti koji parafiraju u toku izgradnje, potpisuju itd. Moraju i oni da odgovaraju nešto. Ne može nadzorni organ da da falš dokumentaciju i svi tamo odgovorni, a on ništa. On je zakonski stručno lice koje stručno daje, i njegovo rešenje ne može da pobije niko sem suda, sudskog veštaka.
Prema tome, ovo je specifičan deo i zato smo u tom zakonu i izdvojili ove male objekte, privatne objekte, od ovih velikih gde su specifični uslovi za dozvole. Nije isto dati dozvolu za privatnu kuću od 200 kvadrata, gde može i za jednu fabriku od 300 miliona evra. To je potpuno drugačija stvar i potpuno vas razumem u tome.
Što se tiče ovoga da treba komisija da utvrdi stanje na objektu, o tome sam govorio više puta u parlamentu i to je činjenica. Da bi vi utvrdili izvedeno stanje na jednom objektu koji treba da se legalizuje i koji je divlje napravljen pre 30 godina, na privatnoj kući, koja je najniži rang tog objekta koji se radi, košta, da bi utvrdili izvedeno stanje, pravo stanje da imate pravu dokumentaciju, košta jedno 20, 30.000 evra. Znači, mora da uradite ispitivanje objekta kompletno, a zamislite koliko bi koštala jedna fabrika ili jedan deo autoputa. Gospodin je nedavno govorio o autoputu pre neki minut, ali to je nesreća naša, neko je počeo da ga pravi bez dozvole. Kako je moguće da je dobio dozvolu ako nije rešio imovinsko-pravni odnos i platio seljake koji izlaze i blokiraju put. Znači nije uplaćeno i to ne može više da se radi. Ja ne dozvoljavam tu gradnju. Nadam se da ćete me podržati, a to je neko nekad počeo i sada neko nastavlja i tera do kraja. Sada pitam, žao mi je što nije nikad u sali bivši ministar finansija, kako je dobio kredit za taj autoput ako nije imao građevinsku dozvolu i projektnu dokumentaciju? Kako je odredio cenu koliko to košta, kako je raspinjao tender i kako su ti radovi krenuli, po kojoj osnovi? Zato se dešavalo da takav objekat krene se, pa bude 100 miliona evra, a na kraju bude 400. Uvede se izvođač sa 100 miliona a na kraju se izgura cifra, što se događalo, da ne ponavljam te primere. Mi smo svi ovde sa jednim zadatkom, da gradnja bude povećana, da bude sve pravo stanje, da nema ništa montirano, potureno, nedefinisano i nemojte se ljutiti što neke stvari, a meni je žao što smo neke amandmane odbili, ali su potpuno skoro identični, ima tu poslaničkih grupa koje su dale, a vaš amandman je potpuno identičan, skoro za nijansu je različit od gospođe SPS, koji je prihvaćen, malo i od PUPS-a, i sada su pravnici vagali i rekli, ovaj je za nijansu malo bolje definisao, zbog jedne reči možda, i prihvatili ga.
Nemojte se sada ljutiti, kažem da ste svi bili tu i imate po 5 poslaničkih grupa, koje su dale dobar amandman, koji je prihvaćen jedan, jer ne možete svih pet. Nemojte se ljutiti zbog toga, ali su svi tu negde. I vaš amandman je bio sličan, jedna mala nijansa, ali ja nisam pravnik,pa su pravnici rekli, ovaj je najpreciznije definisao i onda su ga prihvatili kao takvog.
Hvala vam i ja smatram da je vaša diskusija dobra, i u pravom smeru i hvala vam na jednoj ovako kreativnoj diskusiji, jer odavno niste imali bolju diskusiju, nego danas. Sve što ste rekli, stoji. Kažem, nijanse tih amandmana, evo nadam se na sledećem zakonu koji će sve ovo izdefinisati, kao jedan veliki krovni zakon za sve ovo, će biti sve jasno i razjašnjeno, i ja vas zato pozivam, pogledajte, na sajtu se nalazi, pa ćemo veoma brzo razgovarati o tome.