Druga sednica Prvog redovnog zasedanja, 21.05.2014.

5. dan rada

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Na član 4. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Marko Đurišić, Biljana Hasanović Korać i prof. dr Janko Veselinović.
Vlada i Odbor za ljudska i manjinska prava i ravnopravnost polova nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Da li neko želi reč? (Da)
Izvolite.
...
Socijaldemokratska stranka

Biljana Hasanović-Korać

Socijaldemokratska stranka, Zajedno za Srbiju, Zeleni Srbije
Kolege i ja smo podneli amandman i na član 4. stav 4, gde se propisuje rok u kome je nacionalni savet dužan da donese statut nacionalnog saveta. Predlažemo da se taj rok izmeni i da se produži na 15 dana. Ovo je u skladu sa većinom rokova koji se primenjuju u pravnom sistemu. Smatramo da pri konstituisanju nacionalnog saveta ipak treba malo više vremena. Nemaju oni toliko eksperata i stručnjaka koji bi mogli da im za kratko vreme pripreme tekst statuta.
Osim toga, malo je diskutabilno oko rokova i usklađivanja rokova, jer se i kod upisa nacionalnih saveta u registar kaže da se upisuju na osnovu prijave koju podnosi predsednik nacionalnog saveta i da on prijavu mora da podnese u roku od pet dana od izbora, a da uz prijavu mora da podnese dva primerka statuta. Obično se na konstitutivnoj sednici izabere i predsednik, što znači da mora odmah da se donese i statut. Oko tih rokova je zaista nesklad i to sam i u raspravi u načelu rekla, da mislim da treba ministarstvo da uradi jedno uputstvo o toku tog postupka, jer ovi rokovi zaista ne daju mogućnost da se snađu ljudi koji nisu profesionalno u tome.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima ministarka Kori Udovički. Izvolite.

Kori Udovički

U ovom skupu amandmana o kojima ćemo raspravljati danas ima više njih koji se odnose na različite rokova i ja ću sada odgovorom na ovaj amandman pokriti i ostale.
Ovaj Predlog zakona o izmenama i dopunama zakona je prošao detaljnu i dosta široku raspravu. Procena Vlade je bila da, iako postoji mogućnost da ovi amandmani stoje, ipak nismo dobili prevashodno takva gledišta u raspravi do sada. Opet, biće prilike, menjaće se zakon još jednom, pre toga će izbor proći, pratićemo i videćemo. Ako su rokovi zaista problematični, mogu se menjati, ali produžavanje rokova takođe ima svoje negativne strane, moglo bi da opet otvori vrata mogućnosti proširivanja ili zloupotreba ili prosto jednom manje uređenom procesu. Mora se izvagati i praksa će pokazati, a ministarstvo će svakako nadzirati proces. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima Gordana Čomić, ovlašćeni predstavnik.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Demokratska stranka
Koristim vreme ovlašćene predstavnice poslaničke grupe Demokratska stranke.
Oko rešenja iz javne rasprave, ja imam puno razumevanje da se to smatra obavezujućim, ali to malo je u sukobu sa onim što su poslovi Narodne skupštine. Znate, kada bi stajalo tako - prošlo je javnu raspravu, mi smo dobili od svih sva mišljenja, i šta sad tu neki poslanici da podnose amandmane? Onda bi se dogodilo da u ovu Skupštinu zakoni ulaze i izlaze u istovetnom tekstu, što se za 14 godina, koliko sam ja posvećena radu u ovom domu, sa mnogo mojih kolega, nije desilo ni jednom jedinom zakonu, osim onih na koje ne možete da podnosite amandmane.
Dakle, cela ideja rasprave Predloga zakona je da ostavite prostor da možda ono što je nedovoljno detaljno pogledano u javnoj raspravi ili je prenebregnuto, to se sve dešava, da postoji prostor u kome će poslanici podneti amandmane i tako zaokružiti proces javne rasprave. Ukoliko to ne uvedemo kao praksu, da zato postoje amandmani, imaćemo mnogo više teškoća nego sa dokazivim činjenicama da neka od ovih odredbi, na koje sad upozoravamo, daje lošu praksu. S tim što mi podnosimo amandmane, ne zato što ne znamo šta je bilo u javnoj raspravi, nego znamo i kako je donošen zakon 2009. i kakvih je sve problema bilo u praksi i šta je sve razlog da se pokuša odredbama o izborima rešiti i probleme koji su postojali u praksi.
Zbog toga skroz uvažavam da je javna rasprava dala dovoljno argumentacije i stručnim ljudima u ministarstvu i vama kao ministarki, ali vas molim da uvažite da je zajednička korist to što se u toku rasprave u samoj Narodnoj skupštini podnosi amandman koji kaže – čekajte, ovo ipak nije dobro rešeno, bez obzira koliko se saglasili tokom javne rasprave.
Imali smo iskustvo sa raznim dokumentima koji su prolazili javnu raspravu i u kojima je bilo očitih grešaka. Ljudi smo, ko radi, taj i greši. Ne govorim za moj amandman. Ja znam kako se glasa, kao što znam vrlo često koliko ljudi se slaže sa onim što govorim, a neće glasati za ili protiv. To je skupštinski život, uključujući i izvršnu vlast. Ali, kažem vam da je bilo mnogo primera gde su banalne stvari propuštene tokom javne rasprave, koje su srećom popravljane amandmanima ovde. Tako da, molim vas da i to uvažite kada se razgovara o amandmanima bilo koga od narodnih poslanika u Narodnoj skupštini. Zahvaljujem.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 5. amandman sa ispravkom podnela je narodni poslanik Olena Papuga.
Vlada i Odbor za ljudska i manjinska prava i ravnopravnost polova nisu prihvatili Amandman sa ispravkom.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman sa ispravkom u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Reč ima Olena Papuga.
...
Liga socijaldemokrata Vojvodine

Olena Papuga

Liga socijaldemokrata Vojvodine
Hvala predsednice.
Moj amandman se odnosi na to da nacionalni savet bira predsednika i članove izvršnog odbora iz reda članova nacionalnog saveta na predlog predsednika nacionalnog saveta.
Po meni, ovde je dato veliko pravo predsedniku nacionalnog saveta, to je jedno. Drugo, na šta sam reagovala to je to, zašto članovi izvršnog odbora moraju da budu i članovi nacionalnog saveta. Postavljam pitanje, da li ministri u Vladi moraju prvo da budu poslanici? Ne moraju. To su ljudi koji su stručni u svojim oblastima i mogu da se biraju i postanu ministri.
Mislim da ovaj primenljiv Zakon o izboru narodnih poslanika, izbora članova Vlade, treba i ovde da se primeni jer šta će se desiti ako npr. u nacionalnom savetu nema nijedan profesor ili ako nema nijedan u nacionalnom savetu, nijedan novinar. Da li to znači da će u Odboru za obrazovanje koji je deo tog izvršnog odbora možda da prati neki čovek koji je amater u nekom kulturno-umetničkom društvu, a prošao je kao član nacionalnog saveta? I da li će možda Odbor za informisanje pratiti neki pravnik koji nema veze sa informisanjem, tu ulazi i kultura, službena upotreba jezika i pisma. Tako da mislim da osim ovoga što je data prevelika volja, preveliko pravo predsedniku nacionalnog saveta mislim da članovi izvršnog odbora ne moraju da budu i članovi nacionalnog saveta kao što i ministri ne moraju da budu poslanici.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 5. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Marko Đurišić, Biljana Hasanović Korać i prof. dr Janko Veselinović.
Vlada i Odbor za ljudska i manjinska prava i ravnopravnost polova nisu prihvatili amandman.
Odbor za ustavna pitanja i zakonodavstvo smatra da je amandman u skladu sa Ustavom i pravnim sistemom.
Reč ima Janko Veselinović.
...
Stranka slobode i pravde

Janko Veselinović

Samostalni poslanici
Poštovana predsedavajuća, uvažena ministarko, dakle ista primedba kao i na prethodni član, odnosno ne prihvatanje našeg amandmana.
Ista situacija, ušli ste u meritum i ograničili prava pripadnika nacionalne manjine. Kako? Tako što ste vezali članove nacionalnog saveta da članovi izvršnog odbora mogu biti samo iz reda tog nacionalnog saveta koji je izabran. To znači – nacionalni savet bošnjačke manjine, rusinske, slovačke, izabere nacionalni savet na bazi izborne volje pripadnika te nacionalne manjine, dobije ljude koji su pobedili na tim izborima zato što imaju popularnost u tim sredinama. Moguće da su oni svi pravnici, lekari, poljoprivrednici ili pripadaju nekoj drugoj struci, oni treba da vrše neku funkciju, treba da se bave organizovanjem kulturnih događaja, da se bave informisanjem, da se bave kulturnim nasleđem te nacionalne manjine i treba da izaberu izvršni savet. Vi ste im to onemogućili, tako što ste prinudili nacionalne savete da mogu u izvršni odbor birati samo ljude koji su članovi tog užeg nacionalnog saveta. Zbog čega ste to uradili? Da li ima neko objašnjenje zbog čega ste ograničili nacionalni savet u tom pravu? Evo, pitam predsednika nacionalnog saveta, odnosno predsednika skupštinskog odbora, da li je to i njegovo mišljenje? Da li on smatra da da nacionalni savet …