Peta posebna sednica, 04.08.2014.

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Peta posebna sednica

01 Broj 06-2/225-14

04.08.2014

Beograd

Sednicu je otvorila: Maja Gojković

Sednica je trajala od 10:05 do 16:45

OBRAĆANJA

...
Partija ujedinjenih penzionera, poljoprivrednika i proletera Srbije – Solidarnost i pravda

Konstantin Arsenović

Partija ujedinjenih penzionera Srbije | Predsedava
Hvala vam gospodine Stefanoviću.
Nećemo repliku.
Gospodine Stefanoviću nisam shvatio da je iko doveo u pitanje vašu inteligenciju, ne razumem kako. Kroz repliku, iznošenje različitih mišljenja i stavova ne znači da se dovodi u pitanje nečija inteligencija. Smatram da nije došlo do povrede.
Imate pravo da se u danu za glasanje izjasnimo o povredi Poslovnika.
Da li želite? (Ne)
Reč ima narodni poslanik Dijana Vukomanović.
...
Socijalistička partija Srbije

Dijana Vukomanović

Socijalistička partija Srbije
Poštovani predsedavajući, poštovani prvi potpredsedniče Vade Republike Srbije, poštovani gospodine Vujoviću, uvažene koleginice i kolege narodni poslanici, danas smo se okupili da raspravljamo o čelnom čoveku koji će da predvodi izuzetno važan resor u Vladi Republike Srbije.
Podsećam vas da pre nešto više od sto dana smo usvojili Zakon o ministarstvima i između ostalih, resor Ministarstva finansija je taksativno navedeno 40 različitih vrlo važnih nadležnosti u sistemu Vlade, u ekonomskom sistemu Srbije.
Od republičkog budžeta od bilansa javnih prihoda i rashoda, od politike poreza, taksi, naknade i drugih javnih prihoda, politike javnih rashoda, sada taksativno navodim istovremeno i preskačući od javnih nabavki, fiskalnih, regulisanje fiskalnih monopola, do kreditno-monetarnog sistema, bankarskog sistema i drugih vrlo važnih oblasti.
Mi danas raspravljamo o onome što je naša zajednička sudbina, a to je konstatacija da smo u krizi.
Mi koji imamo malo veći broj godina, možemo se setiti da je reč kriza upotrebljavana još od početka 80-ih godina, kada je nakon smrti Josipa Broza Tita, narodovano koliki je spoljni dug bivše Jugoslavije.
Od tog vremena pa do danas, bili su različiti programi stabilizacije, različiti programi reformi, usvajani predlozi, sarađivali smo kako međusobno različiti politički akteri, tako i sa MMF. Ako se ne varam ovo je 13. po redu Vlada Srbije, od kada je uveden višepartijski sistem.
Apelujem da ekonomske probleme i ekonomsku krizu posmatramo u kontinuitetu.
Mislim da nije važno toliko da se bavimo o utvrđivanju krivice, nego da se raspravlja o tome šta su različita rešenja.
Doktor Vujović kao stručnjak Svetske banke, vrlo dobro zna da postoje različiti modeli. On je istovremeno i ekspert, on je učestvovao u mnogo debata i na osnovu njegovih radova se vidi da je on vrlo studiozno izučavao modele postkomunističke tranzicije ka tržišnim ekonomijama, ne samo u regionu centralne i istočne Evrope, našem regionu, nego i regionu Dalekog Istoka azijskih zemalja.
To je vrlo dragoceno iskustvo i zbog njegove reputacije i zbog njegovog iskustva, zbog njegovog znanja isto tako i ljudske i političke volje da preuzme odgovornost.
Poslanička grupa SPS će glasati za njegov izbor na mesto ministra finansija.
U svojstvu aktuelnog ministra u Vladi Srbije, gospodin Vujović je u poslednjih nekoliko nedelja, uputio nekoliko važnih strateških poruka i smernica privrednicima Srbije, a istovremeno i građanima.
Nabrojaću ih, pod tačkom jedan, to je jedna ohrabrujuća poruka da teret reformi jeste na svima, da svi solidarno treba da delimo odgovornost i da snosimo odgovornost tih ekonomskih reformi, a ne samo jedan sloj, a pogotovo ne onih koji su najugroženiji.
Poruka broj dva, gospodina Vujovića jeste bila, da čak i kada se raspravlja o eventualnosti smanjenja plata i penzija, ne više u iznosu od 10%, mada postoje različiti predlozi, i više od toga, od različitih stručnjaka iz MMF, da taj graničnik od 10% ne može da bude pređen.
Takođe je najavljeno da će se ukinuti solidarni porez u septembru, a isto tako špekulacije u medijima od različitih stručnjaka, da će doći do povećanja cena struje od 30%, gospodin Vujović je ukazao da to ne može tek tako dekretom da se odluči, nego mora da se poboljša profesionalni menadžment i efikasnije poslovanje u EPS-u. Isto tako, imali smo prilike kada smo ga slušali oko rasprave o Zakonu o privatizaciji i Zakonu o stečaju, da je apelovao i na našu kulturu štednje, govoreći o energetskoj efikasnosti.
Sledeća poruka gospodina Vujovića je bila da će DRI biti glavni sudija u javnim preduzećima, da će budućim zakonom o javnim preduzećima, doći do profesionalizacije u upravljanju javnim preduzećima, a istovremeno i stabilizaciji i restrukturiranja ovih javnih preduzeća, ali isto tako što je bilo ohrabrujuće za sve nas, a to je poruka gospodina Vujovića, da će parlament biti uključen u kontrolu rada javnih preduzeća.
Očekuju se da će se takvim odnosom prema profesionalizaciji javnog sektora i boljeg upravljanja i menadžmenta, ostvariti uštede koje na godišnjem nivou mogu da iznose najmanje 200 do 300 miliona evra.
Dakle, nije samo reč o preduzećima, nije samo reč o privrednoj supstanci, nego je isto tako reč i o sudbini 60.000 ljudi koji rade u ovom sektoru. Hoću da naglasim da svako ko preuzima čelnu poziciju, bilo u Ministarstvu finansija ili Ministarstvu privrede ili u nekim drugim resorima koji su važni za životni standard građana, treba istovremeno ne samo da bude dobar ekonomski stručnjak i analitičar, nego isto tako i odlučan političar. Ja mislim da to upravo ova Vlada, na čelu sa premijerom Vučićem i sa ministrima, pokazuje da su odlučni reformsko orijentisani političari, ali isto tako i motivatori i komunikatori, jer, ako ne objasnimo građanima šta je cilj ovih ekonomskih reformi, ako ne uspemo da ih motivišemo da zajednički solidarno podnesemo teret tih promena, mi onda ne možemo uspeti.
Sledeća 4. tačka i poruka gospodina Vujovića jeste vezana za rebalans budžeta. On je konkretno najavio da će sredinom septembra doći do preispitivanja svih stavki budžeta i da ćemo sredinom septembra raspravljati i odlučivati o tom rebalansu, zato što je on prvi korak u krupnoj fiskalnoj konsolidaciji koju očekuju naši inostrani partneri, ne samo političari, nego i potencijalni investitori.
Nešto što bih želela takođe na posletku da istaknem, to je to partnerstvo i apel za ekonomskim patriotizmom od strane političara ka privrednicima i ka građanima. Naime, Ministarstvo finansija je uputilo poziv poreskim obveznicima na zajedničku borbu protiv sive ekonomije. Siva ekonomija i rad na crno je identifikovano od ove Vlade kao najveće zlo naše ekonomije, a protiv čega se zajednički borimo.
Ministarstvo finansija, ja očekujem to od budućeg ministra finansija, će uvesti jednu oštriju finansijsku disciplinu, kao što sam već rekla i taj ekonomski patriotizam da bi se ta sva privredna preduzeća koja funkcionišu u nelegalnoj zoni, u potpunosti poštovali poreske propise i postali ravnopravni i fer igrači u tržišnoj utakmici.
Isto tako, Ministarstvo finansija će apelovati da se iskoriste ove poreske olakšice za poreze i doprinose za novozaposlene radnike da ostvaruju sva svoja prava na osnovu socijalnog, zdravstvenog i penzionog osiguranja. Juče smo imali priliku da čujemo premijera da su u iskorišćavanju ovih poreskih i socijalnih olakšica mnogo agilnije strane kompanije nego naše, jer one mnogo češće prate te propise i ponude za olakšicama, dok su svega četiri kompanije iz Vojvodine se dosad prijavile da iskoriste ove povlastice.
Ja bih takođe rekla da postoje različite analize. Sad od predstavnika opozicije čujemo različita obećanja da ne valja ovako kako jeste, da je loše, da je katastrofalno, ali isto tako podsetila bih uvažene predstavnike DS, nekad jedinstvene, da su oni još 2010. godine koncipirali jedan strateški dokument, Strategiju razvoja Srbije do 2020. godine, u kojoj su za daleku budućnost ustanovili cilj da će 2020. godine 65% radno sposobnih ljudi od 20 do 64 godine biti zaposleno.
Hoću reći da svi mi zajednički snosimo deo odgovornosti za ono što jesmo činili na ekonomskim pozicijama i što nismo. Isto tako, mi moramo da uđemo u dijalog sa građanima i sa privrednicima. Dozvolite mi da samo ukratko navedem jedan analitički okvir koji je rađen pod kišobranom, da tako kažem, Nemačke razvojne agencije za međunarodnu pomoć GIZ, koji je održao 12 okruglih stolova na teritoriji čitave Srbije sa predstavnicima privrede i lokalnih samouprava i gde je izložena vizija 2016. Samo ću vam reći šta su ključna ta očekivanja bila od privrednika i lokalnih samouprava.
Dakle, na prvom mestu, ono što upravo ova Vlada radi, siva ekonomija je suzbijena, ukinuti su parafiskalni nameti, takođe je ova Vlada i prethodna Vlada na čijem je čelu bio sada prvi potpredsednik Vlade Dačić, zatim su smanjeni porezi na plate, ali su povećani nameti na imovinu. Dakle, govorimo o projekciji za 2016. godinu, govorimo da ova Vlada kao i prethodna agilno radi na nekim od ovih tačaka. Ograničeni su rokovi plaćanja, to smo takođe ostvarili. Subvencije su zamenjene investicijama i naposletku, nešto što mi kao SPS, gledajući šta rade socijaldemokratske partije u Evropi, o čemu razgovaramo unutar naše partije, na čemu bismo insistirali možda, a to je da se osnuje državna razvojna banka i posebna banka za finansiranje poljoprivredne proizvodnje. Dakle, to su sve teme za razmišljanje za ministra finansija.
Ono što smo do sada uspeli da uradimo, što je zaista u ovih 100 dana, a i u prethodnoj Vladi ostvareno, a to je nešto što se zove „investicioni ambijent“. Dakle, promenili smo imidž Srbije u svetu, u regionu, svetu i Evropi. Ne moram ja da vas podsećam koliko je bio loš imidž Srbije ne samo tokom devedesetih, kada je naša privreda bila jednostavno ophrvana raznim problemima kao što je bio veliki priliv izbeglica i raseljenih lica, etničkih sukoba, na posletku i bombardovanja, nego i od 2000. pa do 2010, do 2012. godine, kada Srbija nikako nije mogla da izađe iz te, da tako kažem, sive zone lošeg imidža. Upravo stručnjaci koji govore o imidžu raznih zemalja i koji prate uporedne podatke kažu sledeće, da ona država koja uspe za 10% da popravi imidž svoje zemlje u pozitivnom smislu, može da očekuje za 11% veći priliv turista u zemlji, samim tim što se šire dobre vesti o zemlji i za 2% veći priliv direktnih stranih investicija.
Upravo podaci iz Turističke organizacije Srbije govore da je ova zemlja, odnosno ova Vlada u periodu, ne ovih 100 dana, nego unazad 700 dana što broji opozicija, ili dve godine uspela, dakle podaci Turističke organizacije Srbije govore da su prihodi od turizma u dolarima povećani za 11%, da je došlo u Srbiju više od dva miliona turista, od čega je oko 1,2 miliona bilo domaćih i oko 900.000 stranih.
Dakle, desilo se upravo ono što su nam stručnjaci govorili da se dešava kada poboljšavamo spoljno-politički imidž ove Vlade i u tom smislu pohvaljujem i predsednika Vlade gospodina Vučića i prvog potpredsednika Vlade gospodina Dačića, zato što vode jednu aktivnu spoljnu politiku koja će biti krunisana činjenicom da 2015. godine Srbija predsedava OEBS koja okuplja 57 zemalja i to je naša šansa da još više ojačamo spoljno-politički imidž.
Moram reći nešto, dozvolite mi da citiram i akademika, uvaženog akademika, Matiju Bećkovića i to će biti moj apel, a on je rekao sledeće: „Sve što su stranci loše rekli o nama, najpre su čuli od nas samih.“
Dakle, hajde da se trudimo zaista da o Srbiji u svetu pošaljemo jednu bolju sliku, samim tim što ćemo se svi truditi da mi sami budemo bolji, i vlast i opozicija, jer partije na vlasti uvek su zadovoljne kada imaju, neću apelovati za konstruktivnu opoziciju, ali opoziciju koja će stručnim argumentima i koja će konstruktivno da podstakne javnu raspravu o ključnim ekonomskim problemima.
Govorila sam, spomenula sam upravo jednu sintagmu koju je premijer Vučić naglasio, a to je da mi očekujemo povećanje i poboljšanje investicionog ambijenta, da bi došao zdrav novac u Srbiju. Dozvolite mi da predočim još samo jedan podatak, postavljam pitanje – kako ćemo mi privući strane investitore, ako od pet milijardi dolara koji dolaze od naše srpske dijaspore iz celog sveta godišnje, svega 9% jeste u vidu direktnih investicija, a 91% jeste u vidu doznaka.
Dakle, ako nam naši sunarodnici iz dijaspore, iz inostranstva ne veruju da imamo jedan kredibilan poslovni i investicioni ambijent zbog različitih loših zakonskih regulativa ili regulative koje se ne poštuju, kako ćemo onda privući strane investicije? To je nešto na čemu ova Vlada agilno radi.
Naposletku, dozvolite da citiram brata američkog predsednika Kenedija, Boba Kenedija, koji je rekao da bruto društveni proizvod kazuje sve o nekoj zemlji, osim onog za šta je vredno živeti. Hoću da vam kažem sledeće - građani Srbije su navikli da žrtvuju svoje loš ekonomski standard za neke više ciljeve.
Bilo je pogrešno da dajemo žrtvu u krvi za te neke više ciljeve, koje smo možda pogrešno interpretirali, pogrešno shvatili. Platili smo zaista veliku žrtvu, ali sada je krajnje vreme zaista da političari uspeju da motivišu građane na pošten rad i da im omoguće da za pošten rad dobiju takođe i poštenu platu.
Dakle, to je jedan interaktivni dijalog između nas koji se bavimo politikom, ekonomskih stručnjaka, ministara koji vode ekonomske resore i neke druge resore u Vladi Srbije i građana. Dakle, moramo da ih motivišemo i moramo da im obezbedimo ambijent da se za pošten rad dobija poštena plata.
Na kraju, dozvolite da pohvalim gospodina Vujovića, pošto smo imali prilike da ga slušamo, upravo kao što sam rekla, kada je branio Zakon o privatizaciji i Zakon o stečaju. U svojstvu politikologa, ja zaključujem da je on vrlo dobar komunikator ekonomskih reformi, da jednim pitkim, da tako kažem, tečnim rečnikom, ilustrativnim rečnikom, uspeva da objasni građanima zašto bolne reforme, da ih ne zaplaši, nego da ih motiviše da se pridruže.
Dakle, ja sa punim samopouzdanjem u ime poslaničke grupe Socijalističke partije Srbije izjavljujem da ćemo mi sa zadovoljstvom glasati za gospodina Vujovića na mestu ministra finansija. Hvala.
...
Partija ujedinjenih penzionera, poljoprivrednika i proletera Srbije – Solidarnost i pravda

Konstantin Arsenović

Partija ujedinjenih penzionera Srbije | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik Aleksandra Tomić.
...
Srpska napredna stranka

Aleksandra Tomić

Srpska napredna stranka
Uvaženi predsedavajući, poštovani prvi potpredsedniče Vlade, poštovani gospodine Vujoviću, kolege poslanici, šta reći posle moje koleginice Dijane Vukomanović, osim toga da treba da se podsetimo šta je ekspoze definisao kroz svoja četiri stuba ekonomije i koliko smo za ovih sto dana zajedno kao poslanici učestvovali da Vlada može da ostvari preko 90% zacrtanih mera u smislu postavljanja ova četiri stuba ekonomskih reformi.  Zato što nije samo doneti 16 zakona preko noći, a nemati načina da ih sprovedete, nego treba postaviti uslove da biste sprovodili zakone iz oblasti ekonomskih reformi.
Ta četiri stuba su, pre svega, bila na poreskim olakšicama koje su se odnosile na novozaposlene radnike, gde država snosi određeno učešće od 65% do 75% u odnosu na deo koji se odnosi na poreze i doprinose, koje je takođe ova Skupština usvojila. Odnosi se i na kreditiranje malih i srednjih preduzeća koji su išli kroz određene kreditne aranžmane sa Evropskom investicionom bankom, gde kao rezultat imamo 11.000 zahteva malih i srednjih preduzeća za ozbiljne biznis planove, da imamo i milijardu evra od Ujedinjenih Arapskih Emirata kao podrška budžetu, da imamo i rešavanje pitanja likvidnosti malih i srednjih preduzeća koji kubure uopšte sa svakodnevnim finansijama. Zatim treći deo koji se odnosi na sivu ekonomiju i taj deo koji treba da pomogne kod žestoke kontrole Republičke uprave javnih prihoda, ali da ujednači kriterijume koji se odnose na paušalne poreze.
Do sada nijedna vlada nije uspela da natera advokate i lekare da plaćaju paušalni porez. Mislim da o tome ne voli niko da govori, ali mislim da je to veliki značaj za sve nas u društvu, a pogotovo za budžet Republike Srbije zato što zakon treba
da važi za sve i zato što oni koji su poreski obveznici, shodno svojim delatnostima kojima se bave, treba da plaćaju porez i shodno svojim prihodima.
Pokušaj je bio ministra finansija da svojim restriktivnim merama odredi skale po kojima će se plaćati paušalni porezi. Naravno da oni koji nikada nisu plaćali porez su sada trebali da dobiju visoke stope. Naravno da je došlo do toga da su te stope smenjene, ali se barem nešto uradilo, a to je da su određeni poreski obveznici postali novi u sistemu Republičke uprave javnih prihoda.
Podizanje građevinske industrije koja je bila u padu 27%, što bi rekli građevinci, od proteklih 10 godina od nule, kad padnete još 27%, onda ste u potpunom padu, odnosno tržište nekretnina nije ni postojalo. Taj pad je trebalo zaustaviti.
Ono što ne smemo da zaboravimo, ovi stubovi ekonomskih reformi koje smo mi kao Skupština pomogli Vladi da donese kroz svojih 32 zakonska akta, a Vlada je pripremila 42 takva akta, jednostavno su bila usporena iznenadnim do sada neočekivanim i na neki način poplavama koje do sada Srbija nikada nije imala u svojoj skorijoj istoriji.
Šteta koja je nastala od poplava kojima se Vlada bavila 40 dana je procenjena na milijardu i po evra. Bilo je potrebno jako ekspresno i efikasno uraditi prezentaciju i organizovati donatorsku konferenciju na kojoj smo trebali da pokažemo da su jednostavno štete jako velike, ali da dokažemo da na osnovu svih procena koje imamo smo sposobni da sprovedemo da sve to u delo i da do početka zime praktično otklonimo sve te štete.
Zakon o otklanjanju šteta od poplava je takođe ova narodna skupština usvojila, kao i Izveštaj koji se odnosio na samo ovaj događaj, a koji je trajao jako dugo i čije posledice praktično treba rešavati zajedno sa onim koji se odnosi na definisanje stubova ekonomskih reformi.
Osim ovih rezultata koji se odnose na donošenje zakona, mi danas smo stvorili praktično uslove da ekonomske pokazatelje koje je Eurostat, to je Evropska agencija za statistiku, zajedno sa našim Republičkim zavodom za statistiku, izdala na sajtu Ministarstva finansija indikatore tekućih ekonomskih kretanja u julu 2014. godine, tako da nije istina da ne postoje nikakvi ekonomski pokazatelji da Srbija polako kreće u smeru opravka privrednih aktivnosti.
Tačno je da javni dug raste, ali je isto tako tačno da imamo 232 kredita koje smo u proteklih deset godina imali prilike da vidimo da su se neke vlade zaduživale po komercijalnim uslovima do čak 8,3% na godišnjem nivou, tako da je to jednostavno pokazatelj neodgovornosti koja je postojala, neodgovornosti u kojoj je vrlo teško pokrenuti privredne aktivnosti kad svi investitori pobegnu od vas, jer postajete totalno neinteresantni u smislu investicionog ambijenta i ne želi niko sa vama da radi.
Ono što je izvršeno kao privatizacija u ranijem periodu, koja je jedna od najboljih sadašnjih izvoznih kompanija, kao što su NIS, kao što su „Fijat“, jednostavno ni mi danas ne znamo suštinu ugovora, a da ne pričam o tome da u situaciji kada su potpisivani, investitori nisu do kraja bili obaveštavani o dugovanjima koje preuzimaju. To je odgovornost o kojoj pričamo u proteklih deset godina, ali i odgovornost sa kojom možemo sigurno da poredimo današnjih 100 dana Vlade.
Ono što je vrlo bitno reći na kraju, mere štednje koje su projektovane u smislu koncepcije rada sadašnjeg ministra privrede, a budućeg ministra finansija, pokazuju da treba da se zavede red u javnim preduzećima, da će se on zavesti pre svega izborom direktora na javnim konkursima, smanjenjem subvencija koje je država imala prilikom rada javnih preduzeća, uređenjem sistema kontrole, smanjenjem rashoda, potpunim ukidanjem reprezentacija određenih putovanja i voznog parka, kao i da „Srbijagas“ treba da počne da kreće u procesu svog restrukturiranja, odnosno da plaća svoje određene obaveze bez pomoći države, što će biti jako teško, ali do toga mora da dođe.
Ono što je bitno reći da neće više biti praktično garancija država za depozite koji nisu osigurani, a to je bio slučaj za Razvojnom bankom Vojvodine 80 miliona evra i „Agrobankom“ od 120 miliona evra. Samo 200 miliona evra su otprilike garancije ovde dve institucije do sada bili.
Na kraju, pored onoga što smo imali prilike do sada od gospodina Vujovića da čujemo, a to je da je pre svega, otvoren za saradnju sa svim relevantnim subjektima u društvu, kako u definisanju i kreiranju novih zakonskih rešenja koji su bili iz oblasti privrede, sigurno će to biti slučaj i onaj deo koji se odnosi na finansije.
Pored stručnih kvaliteta koje gospodin Vujović ima, koji su nesporni, a to smo čuli od svih poslaničkih grupa ovde, gospodin Vujović očito poseduje i tu jednu ljudsku vrednost koja se odnosi na širinu shvatanja problema i demokratičnosti kod donošenja odluka.
Da bih vam to na neki način dočarala, citiraću ga u jednom svom izlaganju, koje mislim da je vrlo važno za sve nas i za sve građane Srbije, a ono se odnosi na –mora se živeti u skladu sa raspoloživim sredstvima. Postojeća fiskalna i kvazi fiskalna opterećenja lome poštenog pojedinca i preduzeća, stvarajući nepovoljnu poslovnu i investicionu klimu i ruši perspektivu.
To je u stvari suština uopšte ekonomske politike Srbije i reforme koje će u delu kreiranja budžeta sigurno primeniti i to će pomoći svima nama da shvatimo koji je sistem vrednosti danas na tržištu roba kapitala, ali o očuvanju socijalne kategorije jedino održiv, ne samo u Srbiji, ne samo u regionu, ne samo u EU, nego i u svetu. Naša budućnost mora da bude ka privatnom sektoru i jednostavno država mora da pomogne u kreiranju takve budućnosti.
S toga, SNS za zadovoljstvom će podržati gospodina Vujovića za izbor za ministra finansija. Zahvaljujem se.
...
Partija ujedinjenih penzionera, poljoprivrednika i proletera Srbije – Solidarnost i pravda

Konstantin Arsenović

Partija ujedinjenih penzionera Srbije | Predsedava
Hvala, profesorki Tomić.
Da li se još neko od predsednika ili ovlašćenih predstavnika poslaničkih grupa javlja za reč? (Ne)
Pošto se niko ne javlja prelazimo na redosled narodnih poslanika prema prijavama za reč.
Reč ima narodni poslanik Đorđe Milićević. Izvolite.
...
Socijalistička partija Srbije

Đorđe Milićević

Socijalistička partija Srbije
Zahvaljujem gospodine Marinkoviću.
Poštovani prvi potpredsedniče Vlade Republike Srbije, gospodine Dačiću, poštovani gospodine Vujoviću, dame i gospodo narodni poslanici, SPS je na početku rada, odnosno na početku mandata ove Vlade Republike Srbije vrlo jasno rekla da želi da deli odgovornost kada je reč o radu ove Vlade Republike Srbije, da želi da deli vrednosti ove Vlade Republike Srbije koje jesu sadržane, pre svega u jasno i precizno definisanom ekspozeu premijera Vlade Republike Srbije i da smo ubeđeni da kroz realizaciju proklamovanih ciljeva i načela Vlade Republike Srbije radimo u najboljem interesu građana Srbije. Srbija kao država ne sme da propusti priliku i ne sme da propusti šansu da se razvija i da se reformiše.
Socijalistička partija Srbije, naravno, u potpunosti podržava stvaranje jedne snažne, moderne i razvijene Srbije, Srbije koja će pre svega biti jedan deo porodice evropskih naroda.
Šefica poslaničkog kluba SPS vrlo je jasno rekla da mi naravno, hoćemo podržati predlog o kojem danas govorimo. Ovaj predlog mi sagledavamo kao deo jednog čitavog procesa koji je započet pre 100 dana prilikom formiranja i konstituisanja Vlade Republike Srbije. Podržavajući ovaj predlog mi zapravo želimo da damo jednu vrlo jasnu podršku onome što je ova Vlada Republike Srbije učinila i uradila za prvih 100 dana. Želimo da damo i jednu podršku onome što ova Vlada, kada je reč o narednom vremenskom periodu želi da učini, kad je reč pre svega o realizaciji proklamovanih ciljeva i načela.
Suštinski zapravo za nas je najbitnije da od svega onoga što Vlada jeste učinila za prvih 100 dana i od onoga što Vlada hoće učiniti u narednom vremenskom periodu promene na bolje i boljitak, ubeđeni smo da hoće osetiti građani Srbije.
Slažemo se u potpunosti 100 dana nije u vremenskom kontekstu relevantan parametar da bi se mogao kvalifikovati, definisati nečiji rad, ali se mogu videti jasni pravci delovanja Vlade i ciljevi koji se žele postići u narednom vremenskom periodu, i u potpunosti se slažemo sa stavom i premijera i čitave Vlade Republike Srbije kada je reč o narednom vremenskom periodu da mora korak brže i korak napred, pre svega kada je reč o ekonomskoj i fiskalnoj konsolidaciji naše države.
Dve su ključne reči kada je reč o radu Vlade Republike Srbije za prvih 100 dana to pre svega jesu promena i modernizacija. Mi kao poslanički klub smatramo da je Vlada u prvih 100 dana pokazala i ozbiljnost i odgovornost i odlučnost, ali pre svega posvećenost poslu za koji je preuzeta odgovornost i da ide jasnim putem koji jeste trasiran ekspozeom premijera Vlade Republike Srbije.
Ova Vlada Republike Srbije rekao bih ima jak politički mandat, politički legitimitet, ogromno poverenje građana, ali ono što je još važnije i podjednako važno jeste da ima iskrenu rešenost i nameru da popravi sve ono što nije bilo dobro u prethodnom periodu i to pre svega u oblasti ekonomija i finansija, i to na taj način što ne beži od problema već ide u susret problemima, realno ih sagledava, dakle, sagledava ih na jedan realan način i nudi konkretna i odgovorna rešenja koja pre svega jesu u interesu građana Srbije.
Naše je mišljenje kao poslaničkog kluba da Vlada za prvih 100 dana jeste pokazala i sposobnost i spremnost da rešava probleme. Vodila se jedna politika, kako mi kažemo realistična bez maski, i onda kada se Vlada i predstavnici Vlade jesu obraćali građanima, kada je reč o ekonomskim, finansijskim zakonima, ali i onda kada su vođeni važni razgovori na nivou međunarodne zajednice.
Ono što takođe želim da kažem u dve rečenice, kada je reč o radu Vlade Republike Srbije, prepoznatljiv je jedan vredan i uspešan rad Vlade na putu evropskih integracija. U tom kontekstu pre svega jedna opredeljenost ka normalizaciji odnosa sa Prištinom, implementaciji onoga što jeste sadržano u Briselskom sporazumu, ali i nastavku dijaloga, jer to jeste jedini i pravi način da se dođe do kompromisnog i pravičnog rešenja koje je prihvatljivo za obe strane.
Ono što je ova Vlada prikazala u prvih 100 dana jeste jedna odlučnost da bude uz svoj narod na prostoru Kosova i Metohije. Već je o tome bilo reči kroz jednu snažnu diplomatsku aktivnost. Ojačan je i osnažen ugled Srbije i danas se o Srbiji u Svetu lepo i pozitivno govori i danas Srbiju svi sagledavaju kao partnera, što je veoma važno.
Jasna je i prepoznatljiva intencija Vlade kada je reč o ekonomskoj i finansijskoj konsolidaciji države. Ono što smatramo da je veoma važno kada je reč o ovom cilju Vlade Republike Srbije jeste da je Srbija ušla u suštinske reforme, jeste da je usvajanjem seta sistemskih zakona napravljen jedan ogroman korak napred ka ozdravljenju ekonomskog sistema, ali i ka većem zapošljavanju u perspektivi. Usvajanjem seta sistemskih zakona u parlamentu Vlada je pokazala i svoju posvećenost i opredeljenost ka reformama.
Srbija mora da se reformiše, a to podrazumeva da moraju da se preduzimaju i hrabri ekonomski potezi, ali ne i kada se donose teške i nepopularne političke odluke. Ova Vlada je pokazala spremnost za to. Socijalni ambijent nije dobar i tu ćemo se složiti kao poslanički klub, ali nam se čini da se ovim pitanjem niko nije bavio na pravi način, osim prethodne i ove Vlade u kontinuitetu, vodeći verovatno računa o rejtingu političkih stranaka koje predstavljaju.
Niko se nije bavio suštinom, a što se nas tiče kao nekoga ko jeste deo vladajuće koalicije, za nas je suština budućnost Srbije. Ova i prethodna Vlada, rekao bih, jeste pokazala da ne postoji zbog političkih opcija i političkih partija koje čine vladajuću koaliciju, već postoji zbog građana Srbije i da ne postoji ni jedan viši cilj, ni jedan viši interes od onoga što jeste interes naših građana.
Bez reformskih procesa, bez sistemskih zakona implementacije i primene sistemskih zakona, neće biti pozitivnog pomaka. To jeste jedini način koji vodi ka stvaranju realnih i zdravih osnova za pokretanje privrede i to jeste jedini način, kako je između ostalog već bilo reči, da se poboljša investiciona klima u Srbiji i da se od Srbije napravi atraktivna investiciona destinacija.
Želim da izrazim i zadovoljstvo jer, najpre da kažem da kada je reč o ekonomskoj i finansijskoj konsolidaciji, u potpunosti podržavamo koncept reforme javnog i jačanja privatnog sektora. Želim da izrazim zadovoljstvo što je u prvih 100 dana Vlada pokazala da će na jedan pravi i adekvatan način tretirati privatni sektor i da privatni sektor hoće biti deo ekonomskih mera Vlade Republike Srbije. Privatni sektor je budućnost Srbije. U tome se u potpunosti slažemo i podsticaj privatnog sektora jeste veoma važan, važan je pre svega za privredu koja kreira radna mesta, ali sa druge strane važan je i za državu koja živi od taksi i poreza koje ubira iz dobiti preduzeća.
Zato moramo, u potpunosti se slažemo, što više da štedimo u javnom sektoru i da više ulažemo u privatni sektor, da više ulažemo u proizvodnju, da više ulažemo u nova radna mesta i zapošljavanje, jer to je jedini i pravi i jedni mogući, realan način da se izađe iz ekonomske krize u kojoj se Srbija danas nalazi.
Sto dana je prošlo od konstituisanja, formiranja Vlade Republike Srbije, a čitavih 40 dana ova Vlada se bavila sanacijom, odnosno ova Vlada se bavila teškim elementarnim nepogodama koje jesu zadesile Srbiju. Tim povodom želim da kažem da je tokom elementarne nepogode Vlada pokazala da, i premijer naravno i Vlada Republike Srbije, pokazali jednu spremnost da budu uz svoj narod onda kada je to neophodno, onda kada je potrebno i kada je veoma teško.
Želim da kažem da je Vlada pokazala i efikasnost, i odlučnost, i hrabrost, i profesionalnost i da je vrlo efikasno usvojila poseban zakon koji će ubrzati obnovu i sanaciju svega onoga što je porušeno tokom elementarne nepogode.
Gospodine Vujoviću, od vas očekujemo da tokom rebalansa budžeta ova materija bude tretirana na pravi način, odnosno da kroz rebalans omogućimo da građanima bude povraćeno ono što im je na neki način, da kažem, priroda oduzela.
Dakle, gospodin Vujović je, o tome je već bilo reči, već biran u parlamentu na funkciju ministra privrede i mi smo ubeđeni da će on i danas dobiti podršku za odgovornu funkciju za koju je predložen. Ne treba previše govoriti. O tome je već bilo reči, reč je, dakle, definitivno o čoveku sa velikim iskustvom koji jeste vezan, pre svega za rad u Svetskoj banci i slažemo se u potpunosti.
Neće biti lako jer ekonomska i finansijska situacija jeste teška, ali je ohrabrujuća vest da je budžetski suficit tokom jula meseca sedam milijardi dinara. Strategija i plan gospodina Vujovića, koliko smo mogli kratko da čujemo, u četiri tačke i ciljeva koji se žele postići, što se tiče poslaničkog kluba imaju našu podršku. Sigurni smo da će gospodin Vujović kao budući ministar finansija izneti i realizovati postavljene ciljeve uz široku podršku svih političkih opcija. Očekujemo tokom septembra meseca rebalans budžeta i da na taj način bude započeta konsolidacija i očekujemo da će se detalji videti u Predlogu budžeta za 2015. godinu.
Na samom kraju ponoviću da poslanički klub SPS podržava predlog o kojem danas govorimo i želim još jednom da kažem da podržavamo sve ono što je ova Vlada učinila ili uradila u proteklih sto dana mandata. Želim na samom kraju da kažem da ova Vlada ima našu podršku i u realizaciji ciljeva koji se žele postići u narednom vremenskom periodu. Zahvaljujem.
...
Partija ujedinjenih penzionera, poljoprivrednika i proletera Srbije – Solidarnost i pravda

Konstantin Arsenović

Partija ujedinjenih penzionera Srbije | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zoran Živković, a neka se pripremi narodni poslanik Dragan Šormaz. Izvolite.
...
Nova stranka

Zoran Živković

Samostalni poslanici
Zahvaljujem predsedavajući.
Dame i gospodo, visoko cenim dosadašnji rad gospodina Vujovića. Imao sam priliku da nešto malo i sarađujemo nekada davno i mislim da je to jedna impresivna biografija sa velikim uspesima, sa godinama i decenijama koje su za pohvalu. Potpuno razumem i taj neki patriotski razlog da se neko vrati u zemlju i da pomaže u ovako teškoj situaciji, ali mislim da je gospodin Vujović sam izabrao jedan loš završetak karijere, tako briljantne karijere koja će biti uflekana učešćem u Vladi Aleksandra Vučića. To ipak nije tako sjajno. No, to je lična želja i neću da se mešam u te izbore.
Bilo je potpuno prirodno da premijer dođe danas i da brani svoj predlog za ministra. To je dobar običaj u svim parlamentima, pa i u srpskom parlamentu. Ali, meni ne nedostaje Aleksandar Vučić danas ovde u parlamentu, pre svega zato što je tema oko koje on stvarno ne bi imao šta da kaže.
Ono što će biti važan posao novog ministra finansija jeste smanjenje budžetskog deficita. Prvo bih da predložim jednu meru za koju mislim da je jedina koja može, deo mera koje mogu da pomognu u ovoj situaciji, a to je da se umesto linearnog smanjivanja plata i penzija, u javnom sektoru, od 10,15 ili 20 ili kako već idu licitacije posto, da se ministar opredeli i ubedi Vladu u to da se smanji masa bruto plata u javnom sektoru za 25%. Znači, masa bruto plata. To znači ukupan fond plata u javnom sektoru. Da se do toga dođe tako što će neki biti otpušteni po kriterijumima koje bi Vlada kao poslodavac trebalo da dogovori sa sindikatima, da se otpuste oni koji su došli na ta radna mesta na nezakonit ili nemoralan način i da se otpuste oni koji na tim radnim mestima ne rade ništa, a takvih ima nekoliko procenata, možda i malo više od toga. Da se onima koji loše rade svoj posao smanje plate, a da se onima koji dobro rade svoj posao kroz mere stimulansa povećaju plate, kao što su recimo lekari, profesori i još neki ljudi.
Da vidimo šta je sa tim tajnim ugovorima. Moraju tajni ugovori da postanu javni. Besmisleno je, dečačko ili nedostojno komentara opravdanje da sada ne možemo da objavimo ugovore zato što je sa drugom stranom potpisana klauzula o tajnosti. Što ste potpisivali? To nije obavezna klauzula. Tako da ugovori i oni stari i ovi novi treba da se prikažu srpskoj javnosti. Mislim da neće biti nikakva šteta za to i to će biti.
Pitanje za ministra koji može da mi odgovori indirektno preko prvog potpredsednika – kolike su subvencije koje srpski budžet daje „Er Srbiji“ u toku 2014. godine? Moja saznanja, to je negde oko 50 miliona evra.
Na koji način, kroz koje kredite će se pokriti budžetski deficit do kraja godine? Pošto nema ovih dve milijarde iz Arapskih Emirata, koji su drugi izvori?
Da bismo otkrili tu istinu o tajnim ugovorima, to će biti dobro i zbog toga da predstavnici vlasti prestanu da lažu narod. Čuli smo pre neki dan da je austrijski avio prevoznik dao pola milijarde evra „Lufthansi“ da bi oni uzeli austrijskog prevoznika pod svoja krila, što nije tačno, odnosno delimično je tačno. Oni su platili pola milijarde od milijardu i po evra ukupnog duga te kompanije. To znači da nisu platili pola milijarde nego su samo pokrili trećinu duga, a dve trećine duga je uzela „Lufthansa“.
Konačno, pošto ovde ministri finansija ne ostaju dugo, moje pitanje budućem ministru, koji će sigurno biti danas izabran, koji će biti njegov razlog za ostavku? Da li će to ponovo biti neki mekani organ, srce ili nešto drugo, ili će to biti njegovo saznanje da Vladu koja se vodi na ovakav način teško da bilo ko može da upiše u Vladu koja nešto dobro radi za ovu državu i za ovaj narod?
Kada je već potpredsednik Vlade tu da ga pitam – koja su politička i finansijska i ekonomska očekivanja od postavljenja gospodina Bačevića za ambasadora u Kini? Hvala.
...
Partija ujedinjenih penzionera, poljoprivrednika i proletera Srbije – Solidarnost i pravda

Konstantin Arsenović

Partija ujedinjenih penzionera Srbije | Predsedava
Reč ima gospodin Zoran Babić, po Poslovniku. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Zoran Babić

Srpska napredna stranka
Gospodine predsedavajući, reklamiram povredu Poslovnika član 107.
Da li predsednik Vlade, gospodin Vučić, nedostaje gospodinu Živkoviću, ili ne, to je subjektivan osećaj. Verujem da postoji u prostorijama stranke gospodina Živkovića neki portret u prirodnoj veličini gospodina Vučića, nadam se da je toliko bar velika prostorija, ako ne i stranka, pa može da komunicira slobodno, jer tada je najhrabriji.
Međutim, ono zbog čega ste morali da opomenete gospodina Živkovića, a to je da, ono što je izrekao to je da premijer Vlade Republike Srbije nema šta da kaže u parlamentu. To je omalovažavanje Skupštine. To je omalovažavanje i premijera, na koje ste morali da odreagujete. Jer, nekako kada premijer dođe u Narodnu skupštinu, kada odgovori na sva postavljena pitanja, kada govori o svim ugovorima i iz prošlosti, za koje nema nikakvu odgovornost, ali i za ugovor na koji se ponosimo, a to je ugovor sa „Er Srbijom“, koji je stabilizovao i postavio na zdrave noge jednu dobru i veliku i regionalnu kompaniju, kao što je „Er Srbija“, tada ne odgovara, kada govori.
Danas se kaže – nema šta da kaže. Znate šta, ja mogu da govorim i tiho, mogu da govorim i glasnije da bi neko čuo, ali verujem da je ovo već iz domena patologije. Tako da, zaista za takve stvari ubuduće vas molim da sa pažnjom pratite tok sednice Narodne skupštine i za tako nešto ste dužni da opomenete narodnog poslanika ko se takvim konstatacijama služi.