Zahvaljujem se na dosta iscrpnom, ali čini mi se ipak heterogenom izlaganju. Ja ne želim da ulazim u polemiku o stvarima koje nisu predmet današnjeg zakona i današnje diskusije.
Dozvolite samo da kažem komentare na one delove koji se odnose na ovaj zakon. Prvo, nismo povećavali PDV uopšte, nivoi poreza na imovinu, to je instrument lokalne vlasti.
Prema tome, to se vidi na nivou opšte države, uopšte se ne vidi na nivou Republičkog budžeta o kojem raspravljamo u ovom domu.
Znači, to su potpuno nepovezane stvari. Oni imaju na nivou Republike maksimalne stope i u okviru toga određuju svoje lokalne stope.
Prema tome, postoje porezi koji su njima delegirani na lokalnom nivou. Ovo je porez koji je izvorni izvor prihoda lokalne samouprave i ona samo poštuje okvire koji su dati.
Prema tome, to nimalo ne utiče, samo ciframa, znači Srbija trenutno ima cenu struje 4,90 dinara ide EPS-u, i 1,06 dinara ide fiskusu, ukupno.
Poređenja radi, Hrvatska koju ste pomenuli ima 10,13 dinara Elektroprivredi Hrvatske i 3,11 dinara fiskus.
Posle ovog povećanja akcize kod nas, bitan je samo rezultat. Građani plaćaju samo dinare, ne plaćaju nikakve političke floskule, pogotovo ne lažne optužbe.
Građani će platiti 0,36 dinara više zbog ove akcize.
Prema tome, posle, bez povećanja cene koja ide EPS-u, građani će plaćati 1,42 dinara više. Znači, to će biti novi fiskus ukupan u struji. To je ono što građani plaćaju, na nivou mesečnog računa. To što svako bira kako će da naplaćuje nešto, Elektroprivreda Srbije zato što ima potrošnju veoma različitu od 100 kilovata do desetine hiljada kilovata mesečno, ona naplaćuje mrežarinu posebno kao fiksni trošak, pošto mora da održava mrežu, strujomere itd. kod svih potrošača, ona je tako odlučila da naplaćuje jednu fiksnu cenu i varijabilnu cenu, po okviru te varijabilne cene zavisi od tarife itd. noćna, dnevna itd.
Ono što je bitno to je da kada se sve to sabere, to je cena struje, kada se sve to sabere i podeli sa brojem kilovata, to je prosečna cena kilovata. Neke stvari se naplaćuju fiksno, ustvari je bilo kao i telefon, kao i sve drugo, imate fiksnu mesečnu svotu, pa onda plaćate po razgovoru, ili imate određeni broj razgovora, kao što imaju razni drugi. Ništa nije smešno. Tako je svuda u svetu.
(Blagoje Bradić, s mesta; To je tragikomično.)
To u Srbiji postoji 30 godina najmanje. Znači, to niko nije menjao. Tarifni sistem u Srbiji niko nije menjao. Ovo povećanje podiže cenu struju za 0,36 dinara, na nivou prosečnog potrošača koji mesečno plaća u Srbiji 2.640 dinara po podacima od pre mesec i po dana.
Ovo će biti povećanje od 325 dinara, kombinovano i akcize i povećanje cene struje. To je jedna i po paklica cigareta mesečno. To je psihološki, mislim da je to trošak za ljude, mislim da bi bilo bolje da ne moramo da povećavamo cene i akcize, ali je to jako malo u odnosu na sve drugo. Jedna i po paklica cigareta, to je jedna cigareta dnevno.
Ako mislite vi da je to izraz nepoštovanja naroda ili da je to namet na vilajet, ja se sa vama ne slažem.
Druga važna stvar, prihodi. Ove godine PDV je 5,9% veći u odnosu na isti period prošle godine, a društveni proizvod je manji. Nominalno isti, realno manji. Znači, nama se povećala disciplina, plaćanja PDV. Akcize su za 7,7% veće zbog boljeg sprovođenja zakona, zbog volje naplate. Ista je osnovica.
Kod investicije. Investicije jesu sporije nego što smo planirali, jesu sporije nego prethodnih godina. Razloge pokušavamo da nađemo i da otkrijemo, od planiranja do realizacije. U okviru onog dela investicija koje se nalaze u budžetu Republike, to je 50 milijardi, to je budžet koji ste vi odobrili. Potrošeno 10 milijardi.
Manje je potrošeno značajno na eksproprijaciju zemljišta i na investicije u tzv. zalihe i goriva i svega ostaloga. Kod investicija u fiksne fondove, znači ono što zovemo realne investicije, većina ovih 10 milijardi otišlo u realne investicije.
Na nivou opšte države, a to onda sem republičkog budžeta uključuje i lokal, i vojvodinu i puteve i koridore i sve ostale izvore investicija i projektno finansiranje o kojem smo malopre govorili, potrošeno je 20 milijardi od 123 milijarde. To je jedna šestina otprilike. Izvinite, 20% je potrošeno. Znači, 25 milijardi ili 20%.
Konkretno kod projektnih kredita potrošeno je 34%, što je svega nekoliko procenata manje od plana, a kod koridora je potrošeno 37%. Znači, tu se stvari realizuju skoro po planu. Najmanje se realizuje preko budžeta. Zašto? Treba da nađemo razlog.
Jedan od razloga je što kasne prijave za plaćanje onog dela iz budžeta kasne obično zbog administracije, zbog dokaza, odobravanja pozicija itd. ali su to iznosi od nekoliko desetaka milijardi najviše od početka godine, a naše uštede su na nivou 75-80 milijardi.
Moram da vam napomenem da je struja razmenjivo dobro, kao i sva druga dobra koja imamo. Ono što trošimo u zemlji ne možemo da izvezemo i ono što trošimo u zemlji, u Srbiji je danas, kažem vam – 30% ispod prve sledeće zemlje u regionu, a čak 50% niže od onoga što plaća Hrvatska koju pominjete ovde.
Što se tiče ekonomskog rasta. Vi znate da smo prošle godine imali dosta sumorne projekcije rasta, pa je onda došlo do poplava i rasta u trećem kvartalu prošle godine izazvano, pre svega poplavama je pao na minus 3,7%. Ako posmatrate kvartalnu dinamiku dolazi do blagog oporavka rasta, ali ne dovoljno. Zbog čega? Izvršene su revizije projekcija.
Prve inicijalne projekcije su bile da će rast u ovoj godini biti minus 0,5%, pa je to podignuto na nula posto. Sada govorimo plus 0,2 plus 0,5. Mislim da imamo dosta nepouzdane modele i predviđanje i sve ostalo da bismo mogli da se zakunemo, ali je činjenica da je sva tzv. rezidualna veličina je svuda pozitivna. Znači, svi kažu – ovo je zbog povoljnijih međunarodnih tokova, ovo je zbog razno-raznih drugih povoljnih tokova.
Ako se realizuje ono što očekujemo, a to je da Smederevo poveća proizvodnju, da se obezbede izvori sirovina za tzv. hemijski kompleks, da se nađu rešenja za krupna preduzeća i da se konačno reši ovih 500 preduzeća koja uzimaju resurse, a skoro ništa ne proizvode.
Očekujem da rast u ovoj godini može da postane pozitivan, ali što je mnogo važnije, da krenemo da pozitivnu trajektoriju ekonomskog rasta u narednom petogodištu.
Ako pogledate rezultate, ovde ne pokušavam da budem uopšte političar ni najmanje, do 2005, 2006. godine smo imali stope rasta od pet i po do 6%, ali ako pogledate izvore rasta, to je bila isključivo, takozvana „agregatna tražnja“ fiksirana iz spoljnih izvora.
To je dobro, ali ono što je bilo loše što je to neodrživo, to je povećalo dug i sada preko ovih kamata to plaćamo, to je povećalo spoljni deficit i to nas je dovelo u situaciju velikog zaduživanja i to je ono što je najgore od svega, proizvelo relativno male efekte u domaćoj privredi, pošto je tražnja takva da je tražila mnogo proizvoda iz uvoza, što je posle 15 godina restrikcija i normalno. Ljudi su hteli da kupe uvozne televizore, uvozne automobile, odeću itd.
Sada se nalazimo u situaciji u kojoj je domaća tražnja mnogo bolja. Meni je drago što je smanjenje plata i penzija u javnom sektoru do te mere kompenzirano rastom plata u privatnom sektoru, da na nivou prva četiri meseca nema smanjenja ni poreza na plate, niti ima smanjenja doprinosa na plate za socijalno i penzijsko osiguranje. Ljudi kažu da je delom to izlazak iz sive ekonomije, pa neka je, i to je dobro.
Ali, činjenica je da ne postoji restriktivno dejstvo smanjenja plata i penzija na ukupnu tražnju. Imamo čak podatke o tome da raste 3,5%, raste prerađivačka industrija sa isključenjem uglja i struje. Znači, to je za prva tri meseca. Prema tome, to su znaci koji nisu za aplaudiranje, ali su dobri znaci, dolazi do oživljavanja i da dolazi do preokreta.
Očekujem da će u kombinaciji toga i svega onoga što moramo da radimo, jer nisu samo cifre o sredstvima koja su plaćena važne, nego je važno šta se završava. Mi imamo ogromna sredstva koja su odobrena, a nisu iskorišćena. Znači od 4,9 milijardi odobrenih ukupnih projektnih kredita, kod nas je iskorišćeno svega 1,2 milijarde, 3,7 milijardi čeka da bude iskorišćeno, nadam se produktivno, efektivno, tj dostizanjem ciljeva i efikasni odnos troškova rezultata da bi smo otvorili radna mesta, povećali rast i uradili sve ono gde se svi slažemo. Treba da gledamo onaj deo koji nije partijski obojen, gde se sve stranke, gde se svi učesnici ovog procesa i svi građani slažu.
Konačno, dozvolite mi jedan komentar. Mi smo u petak saznali da smo sve rezultate koje smo podneli za izvršenje tokom prvog kvartala iz strukturnih mera, zaključno sa 1. junom prihvaćene i da će izveštaj o realizaciji programa koji fond podržava biti prihvaćen bez diskusije 26. juna. Prema tome, tamo postoji čitav niz teških mera koje treba da uradimo, pri čemu moram da se vratim ovde i da kažem nekoliko napomena oko EPS-a.
EPS smo namerno odložili, promene svih stvari dok nismo došli do jednog usaglašenog programa, tzv. „upravljačkog, korporativnog, proizvodnog, institucionalnog i ekonomskog usklađivanja“ EPS-a.
Korporativno je ono koje je tražilo da se sa 13 tzv. „jedinica“ svede na 2-3. Šest stotina direktora je bilo u EPS-u, makar ako će ostati zaposleni, makar neće više imati fiksne troškove, da će svako imati svoj nezavisan ofis, itd.
One delove koje se tu tiču političkih podela, da li se neka distribuciona jedinica nalazi u nekoj političkoj jedinici ili ne, ja bih prepustio političkoj raspravi. Ekonomska rasprava nalaže da se sve to vodi u što manjem optimalnom broju jedinica.
Kod nas je važno da EPS posluje efikasno, EPS upravlja milijardama društvenih sredstava i državnih sredstava danas, društvenih nekada, upravlja rezervama uglja, upravlja potencijalom koji može da donosi milijarde u budućnosti.
Kao što znate, ove pare koje oslobađamo, samo da vas podsetim na jednu praktičnu stranu, „Kostolac“ se sada ugovara, to je 700 miliona koja država mora ili 600, koje država mora da garantuje. Garancija se nama vodi kao povećanje duga. Ako mi sebi ne oslobađamo prostor za to, ne znam ko drugi može. Elektroprivreda Srbije je državna firma koja kapitalne rashode, isključivo realizuje ili preko države ili uz 99% pomoć države.
Prema tome, ove veze o kojima govorite, ne radi se ovde ni o kakvom prelivanju sredstava da bi država dobila efekte boljeg upravljanja EPS-om. Bez akciza trebala bi da čeka najmanje godinu i po dana. Pretpostavite, danas uvedemo efekte, oni će biti delom iskazani u ovoj godini, a najvećim delom u 2016. godini. To će biti iskazano u bilansu uspeha tek marta do juna 2017. godine i biće raspoloživo za raspodelu tek novembra 2017. godine, mesec dana pre kraja ovog programa. Znači, tu su odloženi efekti toliko krupni da moraju da se traže mere.
Moram da napomenem, ja stvarno ne želim nikome da držim lekcije, ali ovo su strukturne mere koje su različite od jednokratnih mera, tu se slažemo potpuno. Ja se uopšte ne hvalim jednokratnim merama, smanjenje kapitalnih rashoda, oko desetak milijardi, tačno povećava uspeh, ali samo efekat, da vam kažem jedan podatak, samo efekat jačanja dolara je proizveo 26,4% u kursnim razlikama na 200 miliona dolara koje smo platili od početka januara. Nama se u knjigama vodi to po 110 dinara, a mi smo te dolare platili po 87 dinara u avgustu prošle godine.
(Zoran Živković, s mesta: Što ste uzimali dolare?)
Molim?
(Zoran Živković, s mesta: Što ste uzimali dolare kada su svi znali…)
To je, da vam kažem, vrlo jednostavno, ja nemam ovde sada tačno podatke, dug u dolarima je porastao najviše u periodu 2007-2012. godine. Znači, on je došao, samo da vam kažem cifre, to je jako važno, porastao je sa 1,8 na 5,9 milijardi u tom periodu. Od 2012. godine do danas je porastao samo za tri milijarde, od čega je milijarda ostala nepotrošena, od koje upravo plaćamo ove kredite.
(Zoran Živković, s mesta: Ne.)
Ne, pa to su podaci molim vas, evo daću vam podatke pa ćete pogledati. Znači, 5,7 milijardi smo se zadužili u dolarima u periodu od 2007. godine do danas i to su bile evrobonde misije, ali u dolarima.
Ko je tada rešavao da je dolar najbolja valuta za zaduživanje i da je najraspoloživija za zaduživanje, to je pitanje posebne rasprave. Mi smo nasledili stanje kakvo jeste. Od kad smo ga nasledili, dug u dolarima je porastao svega za ovu milijardu, od koje smo potrošili svega 200 miliona, 800 miliona je i dalje u likvidnosnim rezervama, takva je računica, razumete, ne znam šta drugo da vam kažem.
Mi smo se zadužili u dolarima po 2% na 10 godina, a prethodni dugovi su bili u dolarima od pet zarez nešto do sedam zarez nešto posto. To nisam ja radio, prema tome ne mogu da prihvatam odgovornost, mi pokušavamo da uradimo ono što možemo u okviru onoga što možemo.
Ako bi ste dug, znači nemojte da se gubimo u kursnim razlikama pošto to stvarno nije realni iznos duga. Realni iznos duga je 8,8 milijardi dolara, 9,7 milijardi evra i 613 milijardi dinara, to je dug. Kako ćete to sabrati ako prevedete u dolare, biće mnogo manje. Ako prevedete u evre ili dinare, biće mnogo više, ali realno se tu ništa nije promenilo.
Ono što je bitno, to sam hteo da kažem, da je u ovom deficitu sakriven povećani trošak od 20 i nešto posto na ovih 200 miliona, jer mi to nismo platili po toj ceni. Znači, nama se u rashodima vodi dolar po 110,a mi smo ga kupili po 87 prošle godine, vi ste to ratifikovali. Hvala.
(Ivan Jovanović, s mesta: Javljam se za reč?)