Poštovani potpredsedniče Narodne skupštine, uvaženi narodni poslanici, zadovoljstvo mi je što sam samo posle dve nedelje ponovo ovde sa vama u Narodnoj skupštini i što sam i danas u prilici da vam obrazložim jedan izuzetno važan zakon iz nadležnosti Ministarstva poljoprivrede i zaštite životne sredine.
Reč je o Zakonu o izmenama i dopunama Zakona o šumama, Zakonu od čijeg usvajanja i primene očekujemo znatno unapređenje trenutnog stanja u oblasti šumarstva Republike Srbije.
Ukoliko mi dozvolite, želela bih da se zajedno svi podsetimo o tome šta je šuma kao prirodni resurs i kao dobro od opšteg interesa, a potom i lično da vam obrazložim najvažnije predložene izmene i dopune ovog zakona.
Šume kao prirodni resursi i dobro od opšteg interesa uvek su bile bitan faktor u razvoju države i predstavljale su izvor dobara, usluga, a time i prihoda ukupnog društva.
Stanje šuma predstavlja ogledalo kulturnog i istorijskog razvoja države, odnos čoveka, društva i države prema šumi, uslovljen je društvenim potrebama koje se menjaju kroz vekove, ali i njenim prirodnim zakonitostima, veliki i otvoren prostor, dugo trajanje proizvodnog procesa i obnovljivost.
Upravo te karakteristike šume ukazuju na potrebu i mogućnost održivog korišćenja, trajnog postojanja i relativno sporog unapređivanja. Šume su izvor drveta kao sirovine, ali i mesto gde se čuva biodiverzitet, takođe i prostor za rekreaciju i mnoge druge ekonomske, ekološke i socijalne benefite koje društvena zajednica ima od šuma. Zbog svega toga se pred savremeno šumarstvo postavlja generalni cilj da društvenoj zajednici stavi na raspolaganje željena dobra.
Dinamika društvenih promena, pa samim tim i zahteva u odnosu na šume, ukazuje na kompleksnost uspostavljanja sistema gazdovanja šumama i neophodnost permanentnog unapređivanja strateškog i zakonodavnog okvira.
Kako bi se različiti interesi i potrebe na istom prostoru zadovoljile, a da pri tom šuma kao resurs ne bude ugrožena, uspostavljen je koncept održivog gazdovanja šumama.
Konferencija o životnoj sredini i razvoju UN, održana u Rio de Žaneiru 1992. godine, označava prekretnicu u odnosu čoveka prema životnoj sredini i korišćenju prirodnih resursa, pokretanje većeg broja globalnih i regionalnih procesa iz kojih je proistekao i koncept održivog upravljanja šumama. Koncept podrazumeva upravljanje šumama i šumskim zemljištima na način kojim se trajno održava i unapređuje njihova proizvodna sposobnost, biološka raznovrsnost, sposobnost obnavljanja i vitalnost. Na taj način u sadašnjosti i budućnosti obezbeđuje se ispunjavanje ekoloških, ekonomskih i socijalnih funkcija šuma, a da se pri tom ne pričinjava šteta okolnim ekosistemima.
Zakon o šumama je jedan od instrumenata u okviru sistema održivog upravljanja šumama, koji obezbeđuje sprovođenje navedenog principa.
Kada je reč o šumama u Republici Srbiji, ukupna površina šuma iznosi 2.252.400 hektara, u kojoj su visoke prirodne šume zastupljene sa 621.200 hektara ili 27,6%. Izdanačke prirodne sastojine su prisutne na 1.456.400 hektara ili 64,6%, i 174.800 hektara, tj. 7,8% su veštački podignute šume. Ostalo šumsko zemljište zastupljeno je sa 382.400 hektara.
Ukupna površina šuma i šumskog zemljišta iznosi 2.634.800 hektara. Ako se ima u vidu da je stepen šumovitosti Srbije danas 29,1%, kao i da je optimalan nivo iste prema prostornom planu Republike Srbije 41,4%, ali i da u strukturi šuma dominiraju izdanačke, tj. šume manje kvalitetne, jasno je da stanje nije zadovoljavajuće. Zato su potrebni sistemski, dugogodišnji planovi i programi, uključujući i relevantnu zakonsku regulativu, koja će, između ostalog, uzeti u obzir sve opšte korisne funkcije šume, a koje su i proizvodnja drveta, kao glavnog proizvoda, i očuvanje šumskih ekosistema, kao bogatstava, divlje flore i faune i niz drugih.
Uz sve navedeno, uvek treba imati u vidu i da vrednost posečene drvne mase na panju u Srbiji godišnje je oko 60 miliona evra. Ali, ako se na to dodaju i ostale privredne koristi, kao što je sekundarna uposlenost, koja zavisi od drveta kao sirovine, ekološke i društvene funkcije koje se godišnje stvaraju u srpskim šumama, dobija se da je ukupna monetarna vrednost proizvoda i usluga srpskih šuma u iznosu od oko 700 miliona evra na godišnjem nivou. Ovo nedvosmisleno ukazuje da je ekološka, privredna i ekonomska korist koja se produkuje iz šuma višestruko veća od onoga što zvanična statistika prikazuje kao korist koju srpsko društvo ima od šuma.
U izradi Predloga za izmene i dopune Zakona o šumama pošlo se od gorućih problema u šumama i šumarstvu Republike Srbije. Ovim izmenama i dopunama Zakona o šumama postepeno se rešavaju problemi u oblasti očuvanja, zaštite, korišćenja i raspolaganja šumom i šumskim zemljištem kao prirodnim bogatstvom, pitanje nadzora, kao i druga pitanja od značaja za šumu i šumsko zemljište u cilju ostvarivanja ciljeva postavljenih Strategijom razvoja šumarstva Republike Srbije.
Važeći Zakon o šumama, koji je usvojen 2010. godine, doneo je određene pozitivne promene u sektoru šumarstva, ali se u toku njegove primene ustanovilo da u toku prethodnog petogodišnjeg perioda postoje i određeni nedostaci koji su prouzrokovali negativne efekte po šume Srbije.
Izmenama i dopunama Zakona o šumama otklanjamo uočene probleme i nedostatke, a takođe, predloženim rešenjima idemo u susret budućem stanju kako bismo predupredili eventualne probleme u budućnosti.
Pored navedenog, u periodu od 2010. godine do danas usvojeno je nekoliko zakonskih propisa i odluka koje se neposredno odražavaju na šumarski sektor, te je bilo neophodno postojeći zakon usaglasiti sa tim propisima. To se, pre svega, odnosi na Odluku Ustavnog suda od 13. jula 2012. godine u vezi nadležnosti AP Vojvodine u oblasti šumarstva, kojom je jedan deo nadležnosti vraćen Republici. To se odnosi na ovlašćenje da Republika Srbija uređuje šumarstvo na teritoriji AP i obezbeđuje ostvarivanje javnog interesa u oblasti šumarstva, uvažavajući pri tome sve nadležnosti koje Pokrajina i dalje ima u ovoj oblasti.
Takođe, nakon donošenja Zakona o javnim preduzećima 2012. godine utvrđena je obaveza osnivačima javnih preduzeća da usklade osnivačka akta javnih preduzeća sa navedenim zakonom.
Imajući u vidu da je JP „Srbijašume“, koje gazduje sa preko 90% šuma na teritoriji Republike Srbije osnovano Zakonom o šumama iz 1991. godine i da su te odredbe ostale na snazi i posle usvajanja Zakona o šumama iz 2010. godine, ovim izmenama i dopunama Zakona o šumama te odredbe se stavljaju van snage, a obavezuje se JP „Srbijašume“ da svoje poslovanje uskladi sa odredbama Zakona o javnim preduzećima.
Kao poseban problem uočili smo pojavu pustošenja i degradiranja državnih šuma koje nemaju korisnika, odnosno nekoga ko bi tim šumama gazdovao u ime države kao vlasnika.
U postupcima privatizacije raznih društvenih preduzeća, zadruga i slično, šume su izuzete jer prema Zakonu o privatizaciji, kao dobro od opšteg interesa, nisu mogle da budu predmet privatizacije.
S druge strane, Zakon o javnoj svojini iz 2011. godine je propisao da se pravni režim građevinskog zemljišta, poljoprivrednog zemljišta, šuma i šumskog zemljišta u javnoj svojini uređuje posebnim zakonom, a u važećem Zakonu o šumama takve odredbe ne postoje, što kao posledicu ima nekoliko desetina hiljada hektara državnih šuma kojima ne gazduje niko.
S obzirom da se radi o otvorenom prostoru, o velikim površinama, te šume su uvek na udaru lovokradica. Predložen zakon o izmenama i dopunama Zakona o šumama uspostavlja pravni osnov da Vlada, na predlog ministarstva nadležnog za poslove šumarstva, odredi korisnika tih šuma koji ispunjava zakonske uslove, a koji će te šume čuvati od nezakonitog korišćenja i njima gazdovati po principu održivosti i unapređenja stanja.
Prema važećem Zakonu o šumama, državnim šumama u Republici Srbiji gazduju, pre svega, javna preduzeća za gazdovanje šumama, čiji je osnivač država Srbija, odnosno autonomna pokrajina.
Izuzetno, zaštitnim pojasevima šumskog drveća nastalim pošumljavanjem državnog zemljišta posle 2010. godine mogu da gazduju i javna preduzeća, čiji je osnivač jedinica lokalne samouprave. Ova norma ne uvažava faktično stanje da dobrim delom šuma, u okolini gradova, pa i u gradovima, gazduju lokalna javna komunalna preduzeća čiji je osnivač jedinica lokalne samouprave.
Kao primer za to možemo navesti JKP „Zelenilo“ Beograd, koje gazduje delom šuma na teritoriji grada Beograda, kao što su Zvezdarska, Miljakovačka šuma, a slično je i u drugim gradovima Srbije.
Ovim zakonom smo uvažili realnost i propisali da javna preduzeća čiji je osnivač jedinica lokalne samouprave, koja su državnim šumama gazdovala do donošenja zakona, mogu tim šumama gazdovati i ubuduće, pod uslovom da ispunjavaju uslove utvrđene Zakonom o šumama i posebnim propisima.
Pored navedenih razloga koji se odnose na prava uređivanja, raspolaganja i gazdovanja šumama, postoje i usko stručni razlozi za izmene Zakona o šumama, pre svega, u oblasti planiranja gazdovanja šumama, prometa drveta i u kaznenoj politici.
U oblasti planiranja gazdovanja šumama uvodi se nova prostorno planska celina, tj. šumska oblast. Ukupno se ustanovljava osam šumskih oblasti, po jedna na teritoriji autonomnih pokrajina i šest na području centralne Srbije. Šumske oblasti se ustanovljavaju objedinjavanjem postojećih šumskih područja koja predstavljaju prostorne i prirodne celine, čime se obezbeđuje svrsishodnije i racionalnije planiranje u šumarstvu.
Česte vremenske nepogode i klimatske promene, uopšte, uzrokuju velike štete šumama, kao što su poplave, bujice, klizišta, ledolomi, vetrolomi, gradacije insekata, itd, koji se učestalo javljaju i smanjuju iz godine u godinu prihode iz oblasti šumarstva i ne obezbeđuju održivost šuma na pojedinim teritorijama, zbog toga zahtevaju i značajnija ulaganja u prevenciju i sanaciju oštećenih površina.
Izmenama Zakona o šumama, omogućava se efikasnije postupanje i reagovanje u slučaju prirodnih nepogoda, s jedne strane ministarstva i sa druge strane korisnika i vlasnika šuma.
Predložili smo u tom smislu i oslobađanje obaveze sopstvenika i korisnika šuma da u slučaju saniranja posledica prirodnih nepogoda plaćaju naknadu za korišćenja šuma, jer se u takvim situacijama ne može ni govoriti o korišćenju šuma.
Značajno su unapređene odredbe kojima se uređuje promet drveta. Cilj ovih izmena je da se omogući sledljivost, odnosno poreklo drveta u prometu, a u potpunosti se daje nadležnost republičkim šumarskim inspektorima u oblasti kontrole prometa drveta koja im je važećim zakonom ograničena, što je, između ostalog, i dovelo do povećanog obima bespravnih seča šuma i prometa takvog drveta.
Na kraju, kaznene odredbe su proširene, tako da su sankcionisane sve radnje suprotne odredbama zakona, a dodatno je pooštrena kaznena politika u postupanju nadležnih sudova, između ostalog, u obaveznom izricanju mere oduzimanja predmeta pribavljenih izvršenjem prekršaja iz ovog zakona, a sve ovo sa ciljem uvođenja sistema i kontrole u korišćenju šumskih resursa.
Pored usaglašavanja sa važećim propisima, donošenje ovog zakona, omogućava da se reše neki od navedenih aktuelnih problema u šumarstvu, pre svega u delu zaštite šuma od bespravnog korišćenja i uništavanja, zatim, efikasnosti rada Republičke šumarske inspekcije, kroz veća ovlašćenja u oblasti kontrole prometa drveta, i oštriju kaznenu politiku.
Kao deo sistema zaštite šuma, posebno treba naglasiti uspostavljanje mehanizma zaštite državnih šuma koje nemaju korisnika, o čemu sam već govorila.
Kao ilustracija značajnog problema, bespravnih seča, navodimo podatke istraživanja rađenog u okviru više projekata o potrošnji bio mase u Srbiji, koji su pokazali da se u Republici Srbiji potroši oko šest miliona metara kubnih drveta godišnje. Međutim, prema zvaničnoj statistici, količina drveta u prometu iz državnih šuma iznosi oko 1.935.000 metara kubnih, a iz privatnih šuma oko 871.000 metara kubnih, ukupno 2.806.000 metar kubnih.
Iz ovoga sledi da se gotovo polovina drveta u Srbiji poseče ne registrovano, što ne znači da je ta količina drveta i potencijalno predmet krađe, već delom vlasnici šuma izbegavaju da podnesu zahtev za obeležavanje stabala za seču, tzv. doznaku, jer time izbegavaju i obavezu plaćanja naknade za korišćenje šuma u visini od 5% tržišne vrednosti drvnih sortimenata na mestu seče, čime se praktično onemogućava mogućnost utvrđivanja porekla drveta i eventualnog protivpravnog prisvajanja tj. krađe. Smanjenjem obima bespravnih seča, obezbediće se i dobro gazdovanje i veći priliv sredstava u budžet Republike, boljom naplatom naknada za korišćenje šuma.
Stvaranje odgovornih i odgovarajućih zakonskih pretpostavki je bez sumnje veoma važan element u sistemu održivog gazdovanja šumama, kao jednog od osnovnih principa šumarstva, ali se mora razumeti samo kao jedan segment permanentnog procesa kreiranja i unapređenja sistema u svrhu ispunjavanja strateških ciljeva iz sektora šumarstva.
Očekujemo da mere predložene ovim zakonom doprinesu unapređenju stanja šuma u Republici Srbiji, a time i do povećanja učešća sektora šumarstva u bruto društvenom proizvodu Republike Srbije, i na taj način poveća učešće sektora šumarstva u ukupnom društvenom i ekonomskom razvoju naše zemlje. Hvala na pažnji.