Deseta sednica Drugog redovnog zasedanja, 23.12.2015.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Deseta sednica Drugog redovnog zasedanja

01 Broj 06-2/557-15

3. dan rada

23.12.2015

Beograd

Sednicu je otvorila: Maja Gojković

Sednica je trajala od 00:00 do 23:10

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Pošto smo završili pretres o amandmanima, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na sledeću tačku.
Primili ste amandmane koje su na predlog zakona podneli narodni poslanici.
Primili ste izveštaje nadležnih odbora i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podnela narodna poslanica Aleksandra Jerkov.
Da li želite reč? (Ne)
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Balša Božović.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 1. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Nataša Vučković, Gordana Čomić, Goran Ćirić, Vesna Marjanović, Aida Ćorović i Jovan Marković.
Reč ima Gordana Čomić.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Demokratska stranka
Zahvaljujem.
Predlog izmene i dopune Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji, to je zakon za koji ja isto smatram da su postojeća rešenja bolja i to je jedan od razloga zašto su amandmani koje predlažem takvi da tražim da se ovim amandmanima brišu svi predloženi članovi.
U članu 1. zakona o izmenama i dopunama Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji menja se terminologija. Uslovno govoreći o tome šta je tajni podatak u poreskom postupku i šta se smatra i čuva kao tajni podatak.
I reči „službene tajne“ zamenjuje se rečima „tajnog podatka“ i u svakom od stavova kojima se definiše šta je bila službena tajna, zamenjuje se rečima „tajni podatak“.
Kaže se da se u dodatnom stavu definiše da je u pogledu zaštite tajnih podataka u svemu ostalom što nije propisano ovim zakonom, poreska uprava je dužna da postupa u skladu sa zakonom koji uređuje tajnost podataka, odnosno zakonom koji uređuje zaštitu podataka o ličnosti.
Ovo je poreska uprava obavezna i dužna svakako i mi imamo ozbiljan problem sa primenom Zakona o dostupnosti podataka ali i Zakona o zaštiti i čuvanju podataka o ličnosti, kao što imamo i prekršajne postupke zbog toga što ljudi ne smatraju da su obavezni da poštuju taj zakon.
Ja donekle razumem da se „službena tajna“ zamenjuje „tajnim podacima“, ali mi nedostaje objašnjenje zašto smatrate da u svakom zakonu posebno treba naglasiti da je rukovaoc podataka dužan da postupa u skladu sa Zakonom koji uređuje tajnost podataka, odnosno zakonom koji uređuje zaštitu podataka o ličnosti.
Ako to ne radi, onda je u prekršaju pred tim zakonom ili u krivičnom delu. Smatrajući da je vreme da kako nam piše u izveštaju Evropske komisije, počne horizontalno zakonodavstvo da funkcioniše, što je najbolnija tačka nedostatka primene zakona, a to je da jedno ministarstvo zna šta radi drugo ministarstvo, da se ministarstva međusobno koordiniraju u primeni zakona, zato mislim da je potrebno da imamo svest o tome da je i zakon o zaštiti podataka o ličnosti na snazi.
Da samo brišem taj stav, to mi je isto bila dilema, s obzirom da iz drugih razloga menjate reči – službena tajna, kada su poreski postupak i administracija u pitanju, ali želim da uputim snažniju poruku o tome da je nedopustivo nesavesno i mimo zakona rukovati podacima o ličnosti. Hvala vam.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Reč ima ministar Vujović.

Dušan Vujović

Mogu da se složim sa idejom da zakone očistimo od onih delova koji su pleonazam itd. To se potpuno slažem, ali mislim da u ovom slučaju, pošto se po prvi put menja terminologija, nije s gorega da se uputi na dva zakona koji to definišu, pogotovu kod nas gde je zakon i samo delovanje koje štiti podatke o ličnosti, da je to novina kod nas u zakonu. Nije s goreg da se to pomene u ovom zakonu.
Znači, pošto imamo i novu instituciju i novi zakon koji jasno stavlja tu granicu kad se podaci o ličnosti mogu koristiti a kada ne, odnosno zabranjuje eksplicitno korišćenje tih podataka, to deluje na mnoge zakone, uključujući ovaj zakon. Deluje čak, čini mi se, na neke zakone u kojima to dejstvo u drugim zemljama ne postoji. Tu ćemo imati ozbiljne probleme, recimo, kod formiranja složenih finansijskih instrumenata koji se zasnivaju na pojedinačnim instrumentima, imaćemo problem kako da prevaziđemo pitanje tretiranja pojedinačnih podataka.
Mogao bih da prihvatim to, ali mislim da ovo ne šteti ovom zakonu, jer se kaže – u svemu ostalom što nije propisano ovim zakonom, pa se samo upućuje na ta dva zakona.
Prihvatam vašu sugestiju da treba da čistimo zakon od suvišnih detalja, ali mislim da u ovom slučaju, pošto je reč o novim stvarima, ovo ne šteti. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Na član 2. amandmane, u istovetnom tekstu, podneli su poslanik Balša Božović i zajedno Nataša Vučković, Gordana Čomić, Goran Ćirić, Vesna Marjanović, Aida Ćorović i Jovan Marković.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 2. amandman je podnela narodna poslanica Aleksandra Jerkov.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 3. amandmane, u istovetnom tekstu, podneli su narodni poslanik Balša Božović i zajedno Nataša Vučković, Gordana Čomić, Goran Ćirić, Vesna Marjanović, Aida Ćorović i Jovan Marković.
Reč ima narodna poslanica Gordana Čomić.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Demokratska stranka
U članu 3. izmena i dopuna Zakona o poreskom postupku i poreskoj administraciji menja se osnovni član 25, tako da se dodaje stav i taj stav glasi: „Obaveza podnošenja poreskih prijava iz stava 1. tačke 2. ovog člana odnosi se i na likvidacionog, odnosno stečajnog upravnika koji je dužan da u postupku likvidacije, odnosno stečaja podnosi poreske prijave u skladu sa poreskim propisima, uključujući i poresku prijavu za poreski prihod za koji je rok za podnošenje prijave datum posle datuma otvaranje postupka likvidacije, odnosno stečaja.
Ja razumem šta ste vi ovim hteli, ali je ipak potrebno objašnjenje da bi ova odredba dodatog stava u članu 25. bila primenjiva.
Znači, ovde se videlo, pretpostavljam, iz prakse, da postoje likvidacioni ili stečajni upravnici koji dobiju, ne ulazim u to, legitimno, licenca itd, i on u postupku likvidacije, odnosno stečaja podnosi poreske prijave.
Ono što se ovde ne vidi, da li on to podnosi za sebe, pošto se prethodni stavovi odnose na lica, ili se odnosi na lica koja su s njim u postupku stečaja? Može da se tumači i ovako i onako. U jednom čitanju, ako je on dužan da u skladu s poreskim propisima, uključujući i poresku prijavu za poreski period, za koji je rok za podnošenje prijava datum posle datuma otvaranja postupka likvidacije odnosno stečaja… Ovaj dodati stav zahteva vaše pojašnjenje, ako ne i direktno uputstvo za upravu.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Na član 3. amandman je podnela Aleksandra Jerkov.
Da li neko želi reč? (Ne)
Na član 4. amandmane u istovetnom tekstu podneli su narodni poslanik Balša Božović i zajedno Nataša Vučković, Gordana Čomić, Goran Ćirić, Vesna Marjanović, Aida Ćorović i Jovan Marković.
Reč ima narodna poslanica Gordana Čomić.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Demokratska stranka
Član 4. je takođe član gde se u osnovnom tekstu zakona, u članu 29, stav 8. menja. Za ovaj prethodni slučaj dodavao se ceo stav koji govori o obavezi podnošenja poreskih prijava likvidacionih, odnosno stečajnih upravnika i posle perioda za koji je rok za podnošenje prijave datum posle otvaranja postupka likvidacije.
Ovde kaže da „organ, organizacija ili drugo nadležno lice za upis u propisani registar lica koja obavljaju delatnost može brisati poreskog obveznika, preduzetnika iz propisanog registra, pod uslovima propisanim u stavu 7. ovog člana, pa je u slučaju ne postojanja dokaza o prestanku obaveza po osnovu doprinosa za penzijsko-invalidsko osiguranje ukoliko su ta lica stekla pravo na penziju, shodno odredbama zakona kojima se uređuje penzijsko i invalidsko osiguranje“.
Znači, ova promena je izuzetak. Nikad ne valja kada na ovakav način u Zakonu o poreskom postupku i administraciji uvodite izuzetke.
Govori se o tome da ima neko ko je nadležan da upiše u propisani registar lica koja obavljaju neku delatnost. Ko je nadležan da upiše, taj je nadležan i da ispiše. Vi ovde dajete izuzetak da ako je neko otišao u penziju, a nema dokaza da li se ti dokazi odnose na druga lica ili za njega. Ja razumem nameru, ali je to napisano nejasno. Čim nešto napišete nejasno, naći ćete u poreskoj upravi, u odgovarajućim organima Mariju Marković, Petra Petrovića, Milana Jovanovića, koji će potpuno pogrešno primeniti odredbu.
Ne očekujem da prihvatite moje sugestije, onda vas molim da jasnim uputstvom ili podzakonskim aktom o registru slučajeva kada to radi organizacija, koja inače upisuje u propisane registre, da vam neko dođe i kaže – ja idem na penziju, imam pravo na penziju, ali nemam dokaz o plaćenom penzijsko-invalidskom osiguranju za sebe ili za druga lica, da ne bi bilo zabune.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima ministar Vujović.

Dušan Vujović

Komentar i na prethodni i na ovaj član.
Znači, ovaj dodatak se odnosi na stav 1. tačka 2. To su poreske prijave poreskoj upravi na propisanom obrascu u roku i na način uređen poreskim propisima. Samo se na to odnosi ovaj dodatak.
Drugim rečima, stečajni ili likvidacioni upravk mora da podnese poresku prijavu, iako je stečaj nastupio pre nastupanja roka za podnošenje prijave. Znači, on na sebe preuzima tu obavezu, samo smo to hteli da naglasimo, da se ne dešava situacija gde ulaskom u stečaj nastaje haos, firma, organi ne funkcionišu, ne podnose poreske prijave i ostalo.
Drugi član, član 29, gde se definiše mogućnost brisanja, mi ne menjamo nadležnost, kaže – organ, organizacija ili drugo lice nadležno za upis u propisani… Ovo što ste vi rekli će ostati. Znači, onaj ko je nadležan za upis, biće nadležan i za brisanje, ali se samo omogućava da to bude usklađeno sa onim stvarima koje se dešavaju u postupku stečaja ili likvidacije. Ne menjamo nadležnost ni pošto. To ne smemo da radimo, ali se samo dozvoljava ta mogućnost. Hvala lepo.