Šesto vanredno zasedanje, (Drugi rad dana), 23.02.2016.

OBRAĆANJA

...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala. Vreme.
Nastavljamo rad i prelazimo na pretres u pojedinostima Predloga zakona o javnim preduzećima.
Današnjoj sednici su pozvani da prisustvuju ovlašćeni ispred predlagač, dr Rasim Ljajić, Žerko Sertić, dr Dušan Bojović i dr Zlatibor Lončar i njihovi saradnici.
Primili ste amandmane na Predlog zakona o javnim preduzećima, koje su podneli narodni poslanici.
Primili ste izveštaje nadležnih odbora i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Pošto je Skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 157. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na naziv Predloga zakona amandman su zajedno podneli poslanici Goran Ćirić, Dejan Nikolić, Dragan Šutanovac i Vesna Martinović.
Reč ima narodni poslanik Goran Ćirić.
...
Demokratska stranka

Goran Ćirić

Demokratska stranka
Ovaj amandman koji smo podneli i predložili da se Zakon o javnim preduzećima zove zakonom o javnim preduzećima i obavljanjem delatnosti od javnog interesa.
Dakle, ovo je suštinski predlog, ne samo predlog promene imena, jer mislim da je vrlo važno da definišemo šta su ključni ciljevi za uređenje javnih preduzeća, a mi mislimo da su ključni ciljevi, pre svega, kvalitetnija usluga građanima Srbije i jeftinija usluga građanima Srbije.
Naš je predlog da jasno definišemo ciljeve i Vlade Republike Srbije, a to je da javna preduzeća budu organizovana tako da su razdvojene infrastruktura i operacije nad tom infrastrukturom, pa je naš stav upravo, i mislim da ovaj Predlog zakona o javnom interesu treba da jasno definiše stav o tome da treba sačuvati makar 51% vlasništva Republike Srbije nad infrastrukturom, nad javnim preduzećima, da bi država mogla da podstakne konkurenciju, a pre svega u podsticaju i privatno-javnog partnerstva i privatizacije nad operacijama. Primeri, Aerodrom Beograd, ne treba svakako privatizovati, jer se najavljuje privatizacija Aerodroma Beograd, jer je to infrastruktura nad kojom se razvijaju operacije i Srbija Ervejza i svih ostalih operatera, jer je cilj, trebalo bi da bude cilj svih nas, da podsticajem konkurencije otvorimo mogućnost za jeftiniju i kvalitetniju uslugu. To isto važi i za Elektromrežu Srbije. Šta bi značila privatizacija Elektromreže Srbije iznad 51% u odnosu na vlasništvo Republike Srbije, ukoliko imate kasnije monopol jednog operatera koji može da diktira cene? Videli smo i sami da na takav način država Srbija nema mehanizme u kojima će razviti utakmicu i podsticati utakmicu za podizanje kvaliteta usluge građanima, a naravno i snižavanja cena. Upravo imamo suprotne primere, povećanje cena struje. Mislim da je suština bila doneti, pre svega, zakon o javnom interesu, a onda urediti ove tehničke detalje koje nam nudite ovim zakonom. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Reč ima narodni poslanik dr Vladimir Orlić.
...
Srpska napredna stranka

Vladimir Orlić

Srpska napredna stranka
Hvala, gospođo predsednice.
Jedna rečenica, svega. Pozivam da se amandman ne prihvati iz razloga što predlog ne prati sadržaj zakona. Sintagma - delatnosti od javnog interesa, čini mi se, ne pominje se u sadržaju ni jedan jedini put. Hvala lepo.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Dejan Nikolić.
...
Demokratska stranka

Dejan Nikolić

Demokratska stranka
Mi smo i podneli amandmane da bi se definisao javni interes u ovom zakonu.
Ministre, dobro veče. Uz punu spremnost da radimo do zore, nije nam prvi put, tačnije ne sećam se da smo nekada počeli u sedam uveče, ali evo, nismo se bunili, došli i radićemo, predsednice, bez ikakvih problema, ali uz nadu da ćemo ostvariti izvesni dijalog i snagom argumenata ubediti vas da prihvatite naše amandmane, pošto to niste uradili.
Dakle, mi smo podneli amandman na naslov sa jednim ciljem. I ova grupa amandmana, koju sam ja lično potpisao, moj kolega Ćirić, ide u pravcu toga da ovaj zakon zapravo bolje definiše javni interes. Koji je javni interes kada govorimo o javnim preduzećima? Pa, mislim da smo unazad 20 godina malo zaboravili javni interes kada su javna preduzeća u pitanju i kada su delatnosti javnih preduzeća u pitanju. Oni su se bavili svim poslovima i političkim i socijalnim i humanitarnim i sportskim, samo najmanje onim poslovima zbog čega su osnovana ta javna preduzeća.
Zato smo podneli amandmane, da bolje definišemo javni interes. Koji je javni interes, recimo, Pošte Srbije? Koji je javni interes u obavljanju delatnosti, recimo, „Srbijašuma“? Koji je javni interes u obavljanju svih javnih preduzeća i zbog čega su oni osnovani? Ja bih rekao da daju što kvalitetniju, što bolju uslugu građanima po prihvatljivim cenama. Nije javni interes Pošte Srbije da vraća pare u budžet. Javni interes je da unapređuje svoje poslovanje i daje što bolju uslugu, što bržu poštu donosi do građana Srbije. To je javni interes. To je ono što smo mi želeli da definišemo. To, ministre, predlažemo da se uradi na dva načina. Prvi, jedini mogući u ovom trenutku, amandmanom da se promeni čak i naslov zakona, kasnije grupom amandmana da bolje definišemo ovaj zakon i po meni možda čak i kvalitetnije rešenje, da donesemo čak i novi zakon koji se tiče vršenja delatnosti od javnog interesa, da tu definišemo vrlo jasno koje su delatnosti od javnog značaja, koji su uslovi za sticanje licence za obavljanje delatnosti od javnog interesa, koje su obaveze privrednih društava u vršenju delatnosti od javnog interesa, koji su uslovi i okolnosti pod kojima se gubi prethodno stečeno pravo obavljanja javnog interesa. Na taj način bismo nedvosmisleno definisali javni interes zakonima Republike Srbije.
Ovako imamo nekoliko zakona koji se bave ovom temom. Imamo jedno prenormiranje i stvaramo konfuziju kada se u zakonu pozovete na neke odredbe od javnog interesa, ja ne znam tačno na koji se zakon pozivate. Imamo nekoliko zakona.
Mi, takođe, predlažemo da se ostale delatnosti koje su definisane ovim Zakonom o javnim preduzećima definišu bolje Zakonom o privrednim društvima, jer su javna preduzeća zapravo privredna društva. Na taj način otklanjamo bilo koju sumnju, odnosno sve one moguće zareze kada razgovaramo o zakonima, jer ovde ostavljamo mogućnost da kad neko želi da se pozove na neki zarez, to ima, jer sa nekoliko zakona definišemo javni interes.
Dakle, naš predlog je ili da to uradimo na način na koji smo mi predložili amandmanima, od početka, da promenimo naziv zakona ili da sada govorimo, da krenemo u izradu novog zakona koji će definisati delatnosti od javnog interesa.
Moramo da počnemo od toga koji je javni interes postojanja i osnivanja javnih preduzeća. Kasnije ćemo videti kroz mnoge naše amandmane i kroz mnoge članove da nisu svi u javnom interesu, a onda očekujem od vas i obrazloženje koji je to interes ako nije javni. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima ministar. Izvolite.

Željko Sertić

Prvo, vaša opaska, odnosno vaš predlog da javni interes definišemo kroz ovaj zakon, ne možemo da prihvatimo zato što mi ovim zakonom definišemo položaj, rad, funkcionisanje javnih preduzeća. Ima logike i smisla ovo o čemu vi pričate i možemo da u narednom periodu razmišljamo o tome da se kroz neku strategiju ili zakonski okvir definiše javni interes i da definišemo i kategorije preduzeća i o tome sam pričao i u raspravi u načelu.
Ono što želim da vam se zahvalim, mislim da ste veoma korektno rekli, i to je veoma važno za nas da sada na neki način to definišemo, da država nije vodila računa o javnim preduzećima poslednjih 20 godina, i to na ovaj način doživljavam sada kao pohvalu za ovu Vladu i za nas što smo kroz dva zakona pokušali da ipak tu oblast uredimo na način kako bismo dobili najbolji mogući rezultat u interesu države. Hvala vam.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Goran Kovačević.
...
Srpska napredna stranka

Goran Kovačević

Srpska napredna stranka
Dame i gospodo, suštinski problem kod predloga ovog amandmana nalazi se u članu 1. i postoji mešanje i govori se o javnom interesu da su javna preduzeća javni interes. Bitna je razlika između javnog interesa i javnih preduzeća.
Javni interes jedne države može da bude različit. Ne znači da javna preduzeća moraju da budu u interesu javnom. To je samo u Srbiji. Verovatno, ako bi se danas vratili na raspravu kako funkcioniše suštinski, suština ove rasprave jeste u stavu i predsednika poslaničke grupe SNS da mora da se menja svest. Javni interes ne mora da radi javno preduzeće.
U članu 3. jasno se govori da javni interes može da obavlja i preduzetnik, odnosno društvo kapitala. Javni interes je šire definisan u odnosu na javno preduzeće. Ja se slažem da je Srbija zemlja koja verovatno ima najveći broj javnih preduzeća koje su, čini mi se, tu nepotrebne. Javna preduzeća su stvar prošlosti, stvar koja ne može da bude povezana sa jasnom tržišnom ekonomijom. Javna preduzeća su izuzetak u liberalnim, modernim, ekonomskim shvatanjima.
Ovaj zakon pokušava da definiše, pre svega, bolji način funkcionisanja tih javnih preduzeća dok se na tržištu poveravanjem poslova ne dođe da javni interes, koji mora da bude ograničen, ne obavljaju ili javna preduzeća u vlasništvu države ili druga preduzeća koja nisu u vlasništvu države. Kada dođemo u situaciju da imamo javni interes i poveravanje posla koja čini centralna, lokalna ili pokrajinska vlast, i poverava najkonkurentnijim preduzećima, onda će suština funkcionisanja biti potpuno drugačija.
Ovaj Zakon o javnom preduzeću ticaće se samo vlasništva nad preduzećima koja mi imamo, kao Skupština Republike, lokalne uprave, odnosno pokrajine, a javni interes se svakako definiše drugim zakonima.