Četvrta sednica Drugog redovnog zasedanja, 18.11.2016.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Četvrta sednica Drugog redovnog zasedanja

01 Broj 06-2/256-16

4. dan rada

18.11.2016

Beograd

Sednicu je otvorio: Vladimir Marinković

Sednica je trajala od 11:10 do 00:00

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Maja Videnović

Poslanička grupa Demokratska stranka
Hvala poštovana predsednice.
Gospođo ministarka, dame i gospodo narodni poslanici, radi se takođe o jednom u nizu amandmana koje smo podneli, a koji su sugestija i predlog Autonomnog ženskog centra, koji su takođe posledica činjenice njihovih detaljnih analiza o situacijama koje dovode do toga. Govori se zapravo o potrebi preciznijih definisanja rizika od ponavljanja nasilja, kako se on definiše i šta se postupa u tom smislu, te vrlo kratko u amandmanu kaže da rizik od ponavljanja nasilja se procenjuje na osnovu svih dostupnih informacija, da se svakog puta nakon svake prijave informacije tako nešto proverava i da svaki državni organ u kome se imenuju osobe, koje su specijalizovane za postupanje dužni da procene rizik u skladu sa opštim i posebnim protokolima za postupanje.
Ono što smo naveli u obrazloženju i što je činjenica koja potiče od prakse, to je da nažalost nemamo uvek kontinuiranu uvezanost svih informacija između centara za socijalni rad, organa starateljstva, policije i tužilaštva, te je važno da se preciznije definiše način na koji se procena rizika vrši. Takođe da specijalizovani policijski službenik je dužan da o svim prikupljenim informacijama odmah prosledi i javnom tužiocu i stručnom radniku organa starateljstva. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima narodna poslanica Nataša Mićić.
...
Liberalno demokratska partija

Nataša Mićić

Poslanička grupa Liberalno demokratska partija - SDA Sandžaka
Hvala.
Naša poslanička grupa podnela je pet amandmana, takođe na predlog civilnog centra, odnosno Autonomnog ženskog centra i od tih pet prihvaćen je jedan koji je zapravo najvažniji, na koji je civilni sektor ukazao. To je na član 35.
Jedan od amandmana jeste i ovaj na član 15. koji se odnosi na način procene rizika. To je jako važno. Prvi put se sistematizuju odredbe o nasilju u porodici. Zaista su napravljene i obimne i ozbiljne promene, ali ima i dosta propusta i nepreciznosti, pa smo pored naših amandmana spremni da podržimo i amandmane drugih poslaničkih grupa, kako bismo doprineli boljem zakonu.
Kažem, ima dosta nepreciznosti i upravo ovaj amandman na član 15. se odnosi na uređivanje preciznosti. Dakle, da se definiše način procene rizika. To je pored ovih hitnih mera, hitnosti postupka, edukacije, specijalizacije, policije, tužilaštva, sudija, zapravo jedan od ključnih elemenata ovog zakona. To je spomenula i sama ministarka, pre nekoliko sati.
Potpuno je nejasno obrazloženje. Dakle, mi tražimo da se član 15. dopuni stavom 2. i 3. Stav 2. glasi – procenu rizika je potrebno obaviti što pre nakon prijema prijave o događaju nasilja u porodici, potrebno je obaviti nakon svake nove prijave nasilja u porodici. Stav 3. glasi – svaki državni organ u kome se imenuju osobe koje su specijalizovane za postupanje u slučajevima nasilja u porodici, dužni su da procene rizik u skladu sa opštim i posebnim protokolima za postupanje.
Dakle, mi ovde ovim amandmanom uvodimo i te protokole koji već važe, već se primenjuju i samo im na ovaj način dajemo na značaju i pomažemo da se uredi ta procena rizika koju bi trebalo taj specijalizovani policajac da uradi.
Onda je potpuno nejasno, rekla bih i neprimereno da u obrazloženju u kome odbijate ovakav amandman, predlagač zakona, odnosno Vlada kaže – podrazumeva se da se procena rizika uvek uradi kada se prijavi nasilje i to nije potrebno unositi u zakon.
Zar nije uvek bolje nešto precizirati i definisati nego ostavljati nekoj proizvoljnosti? Zaista je apsolutno neadekvatno ovo obrazloženje zakona. Kada imamo u vidu da je ta procena rizika jako važna, kada imamo u vidu činjenicu da čak i kada dođe do podizanja krivične prijave, dakle i pre stupanja na snagu ovog zakona, da je naša stvarnost da je 51% tih krivičnih prijava odbačeno ili odbijeno. Dakle, uopšte ne ugleda svetlost postupka, čak i u situacijama kada se žene ohrabre da podnesu te krivične prijave.
Na ovo ukazujem da bismo shvatili značaj definisanja i preciziranja same te procene rizika. I ne zaboravimo da to nasilje u porodici jeste generator novih žrtava, novih nasilnika i da generalno ako se toleriše postaje generator za porast javnog kriminala i nasilja. Zato vas molim da još jednom razmislite. Mislim da apsolutno doprinosi zakonu, a ne nanosi nikakvu štetu način na koji se procenjuje rizik i plus pominjanje opšteg i posebnog protokola koji dodatno obavezuje sve one državne organe i ustanove koju oni obavezuju, a već ima nekakvog iskustva u primeni. Hvala.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Reč ima ministar.

Nela Kuburović

Zahvaljujem.
Samo da preciziram, problem je nastao i već kod prvog stava koji ste predložili u amandmanu, gde kaže – rizik od ponavljanja nasilja. S obzirom da ovaj zakon upravo radi procentu riziku kada nasilje nije nastalo, a ovo samim tim ukazuje da je nasilje već postojalo, pa su ona ponovo ponovi i onda potpuno ruši koncepciju prethodnih odredaba zakona.
Tako da sam prvi stav predloženog amandmana nije u saglasnosti sa onim što smo želeli da postignemo, a to je da se procena rizika radi i kada postoji opasnost da do nasilja dođe. Znači, ukoliko ona još uvek nije nastala. Ali, ukoliko postoji rizik od ponavljanja nasilja, znači da je ono već nastalo, pa se ponavlja. Nije u konsistenciji sa ostalim članovima koji prethode članu 15.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Nataša Mićić.
...
Liberalno demokratska partija

Nataša Mićić

Poslanička grupa Liberalno demokratska partija - SDA Sandžaka
Da, ali ovde je ključna reč - prijava nasilja i ona se odnosi i na ponovljeno i na ono nasilje koje se nije dogodilo.
Dakle, prijava nasilja inicira i procenu rizika. Mislim da ste to izostavili, da to niste imali u vidu. Prosto je ovde ključna reč - prijava, bez prijave nema ni procene rizika. Tako da se odnosi i na ponovljeno i nasilje koji se prvi put dešava.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Zahvaljujem.
Balša Božović.
...
Demokratska stranka

Balša Božović

Poslanička grupa Demokratska stranka
Zahvaljujem.
Dakle, kada pričamo o članu 15, odnosno amandmanu koji smo podneli pričamo o proceni rizika od ponavljanja nasilja koji se procenjuje na osnovu svih dostupnih informacija o prijavljenom događaju, s tim u vezi mi smo pričali kada je bila rasprava u načelu. Dakle, 33 žene su ubijene od trenutka kada smo prvi put predložili Zakon o oduzimanju oružja nasilnicima registrovanim u porodici. I to je ono što je suština problema da rizik moramo da smanjimo na svaki mogući način. Ako možemo da imamo informaciju da je neko registrovani nasilnik u porodici, a da on ima oružje koje je stekao po zakonu, a da mu se to oružje ne oduzme kada se registruje kao nasilnik, onda taj rizik od nasilja, odnosno eventualnog ubistva se povećava.
Dakle, zakon koji smo predlagali godinama unazad, Dragan Šutanovac pre svega, koji je predložio da se taj zakon nađe na dnevnom redu zapravo je govorio o ovom stepenu rizika koji smo sada pokušali da smanjimo ovim amandmanom, a u međuvremenu smo mogli da spasimo 33 života.
Kada pričamo o nasilju u porodici, kada pričamo o svemu onome što je loše u našem društvu, a ovo je možda i sasvim sam siguran najgora stvar, jer svaki život je svetinja, mogli smo da spasimo mnoge živote da smo na vreme razgovarali o rizicima povratnika, posebno onih koji su u policijskoj stanici registrovani kao počinioci nasilja u porodici.
Iz tog razloga molim ministarku da se ovaj amandman usvoji. Zahvaljujem.
...
Srpska napredna stranka

Maja Gojković

Poslanička grupa Srpska napredna stranka | Predsedava
Hvala.
Marija Obradović. Izvolite.