Hvala.
Poštovani gospodine ministre, predstavnici BIA, poštovani oficiri Vojske Srbije, ja bih najpre, doduše, sa par dana zakašnjenja, vi ste 23. aprila proslavili Dan Vojske i ja kao poslanik tek sada imam priliku da vam čestitam, jer moram da kažem da mi poslanici, bar opozicije, ne znam da li vladajuće stranke, ne dobijamo pozive za tako važne datume, a rado bismo se odazvali da dođemo i da prisustvujemo i tim svečanim akademijama povodom tako važnih datuma kao što je Dan državnosti ili Dan Vojske Srbije. No, svejedno, nadam se da će se to ubuduće ispraviti.
Vi ste danas i svih ovih par dana sa nama prisutni kako bismo raspravljali i na kraju glasali ili podržali ili ne set vojnih zakona i Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o BIA.
Kratko ću da se osvrnem najpre na ovaj Zakon o BIA. Što se tiče tog zakona, tj. njegovih izmena i dopunama koje su sadržane samo u nekih pet, šest članova, u obrazloženju se kaže, a i ministar je to rekao, da je cilj ovih izmena da se upodobi ovaj zakon sa novodonetim Zakonom o policiji i Zakonom o platama u javnom sektoru. Nije nikakav problem da se te izmene rešavaju samo u domenu zasnivanja radnog odnosa, raspoređivanja na radnim mestima, podsticanje i unapređenje znanja oficira. Ali, ono što je kod nas ali i na šta i mi, kao i drugi opozicioni poslanici želimo da ukažemo jeste izmena kroz novododate članove, gde se, hteli to mi ili ne da priznamo, ogromna moć daje direktoru BIA.
Znam, branili ste se time da je manir svake vlasti bio da ovako važne sisteme, kao što su sistem moći, sistem vlasti i sistem vojske drži pod kontrolom vladajuće političke stranke ili vladajuće političke garniture. Činjenica je da je tako i bilo. Ali, ja lično mislim, kao narodni poslanik DSS sada, da je možda vreme da tu praksu promenimo, da ne dozvolimo da se ovako važni sistemi, kao što su Vojska, kao što je BIA, stavimo pod kontrolu jednog čoveka, tj. direktora BIA, da stavimo pod kontrolu jedne stranke, ma kojoj on pripada, a najčešće je to vladajuća stranka, a samim tim, ceo taj sistem stavljamo i pod kontrolu, odnosno rizikujemo da takve sisteme, a samim tim i državu, jer su to najjači sistemi, stavimo pod kontrolu jednog čoveka – direktora ili ministra ili jedne stranke.
Kada ove primedbe ističem, ne govorim o tome ko je sada direktor BIA, da li je to najbolji do sada direktor. Jednostavno se bojim da ako donesemo ovakve zakone, možda će posle ovog direktora, zakon će ostati, vlasti se menjaju, doći neki drugi direktor, koji će zloupotrebiti ovoliku moć u Agenciji i eto, na kraju uvek bude šteta i za državu i za ove institucije, jer mi, gospodo oficiri, živimo u Srbiji i svesni smo toga da kod nas sve više slabe institucije, a sve više jača moć pojedinaca.
Naravno, mnogi pre mene su komentarisali član 7. gde direktor donosi Akt o sistematizaciji i raspoređivanju radnih mesta. Taj akt definiše i način rukovođenja i odgovornost rukovodilaca i unutrašnju kontrolu i podelu radnih mesta i opis poslova i zaštitni režim i broj izvršilaca i uslove za svako radno mesto, znači, apsolutno sve.
Naravno, još jedna primedba – institut konkursa. Kad se u zakonu stavi – ne treba da se raspiše konkurs za radno mesto, s pravom se izaziva zebnja i sumnja koja će se to radna mesta popunjavati bez konkursa. Naravno da mi znamo da je BIA osetljiv sistem i naravno da ne mislimo da za svako operativno radno mesto treba da se raspiše konkurs. Ali, verovatno postoje i neka radna mesta za koje treba.
Tako da vas molim i zato su naši amandmani DSS išli u tom pravcu da tu koncentraciju moći malo relaksiramo.
Zbog vremena, ja ću se kratko osvrnuti samo na zakon o izmenama Zakona o Vojsci Srbije. I tu sam imala primedbu, kod člana 18, da i tu dođe do koncentracije moći.
Ovde je još uvek ostavljeno ministru, na neki način, može sam da rešava, razrešava, da postavlja formacijska mesta pukovnika i potpukovnika i majora, a načelnik Generalštaba samo do komandanta. Mislim da bi tu trebalo malo podeliti. Mislim da ste me razumeli.