Dame i gospodo, mi danas odlučujemo o nečemu što je iznuđeno od strane Evropske investicione banke.
Naime, da bi javnosti bilo jasno, ugovori koji su potpisivani sa ovom bankom, još od 2006. godine, pa sve do 2017. godine, sa već pomenutim konkretnim ugovorima koji se odnose i na kontrolu leta, koji se odnose na kliničke centre, i sve ono u šta su se ulagala sredstva na osnovu kreditne linije iz Evropske investicione banke su, na neki način stopirani u realizaciji od strane Evropske investicione banke, iz razloga što Evropska investiciona banka opominje Vladu Srbije da pre svega mora da poštuje domaće zakonodavstvo.
Nije ovo oštrina reči upućena iz razloga što mi iz SRS smatramo da je to trebalo uraditi na ovakav ili onakav način, nego iz razloga što smo mi SRS upozoravali da se moraju poštovati domaći zakoni i zakoni koji su doneti, usvojeni u ovoj Skupštini.
Jedan od takvih zakona je Zakon o javnim nabavkama. Kada je Evropska investiciona banka odobrila namenska sredstva koja koristi Republika Srbija, došlo je do određenih problema.
Naime, kada je u pitanju žalbeni postupak u procesu javnih nabavki, pojavio se problem praktične prirode gde je Evropska investiciona banka trebala da odlučuje po pitanju žalbi učesnika u ovom procesu javnih nabavki.
Evropska investiciona banka se pozvala na domaće zakonodavstvo Srbije i rekla da je donesen Zakon o javnim nabavkama, a više puta smo rekli da je to bio ponos SNS koliko je i na koji način najavljivala da će taj zakon koji oni predlažu preporoditi Srbiju kada je u pitanju oblast javnih nabavki.
Evropska investiciona banka je rekla da domaće zakonodavstvo predviđa da je Komisija za sprovođenje javnih nabavki prvostepeni organ po pitanju žalbi. Komisija je u skladu sa klasičnim tumačenjem rekla - jeste, to je tačno, ali samo kada je potpisnik govora i korisnik sredstava Republika Srbija.
Misleći da će to po ustaljenim navikama da prođe, Evropska investiciona banka je ipak rekla da mora postojati prvostepeni organ kada je u pitanju postupak žalbe, a taj organ je upravo Komisija za sprovođenje javnih nabavki.
I, sada je nastao jedan vakum od 2006. godine. Dolazi do stopiranja realizacije pojedinih projekata, odnosno plasiranja ili puštanje u opticaj sredstava koje je Evropska investiciona banka odobrila.
Imamo slučaj kada se pre neki dan potpisivao ugovor za nov autoput kako su ga nazvali, "Put mira" u deonici od Niša do Prištine, gde Evropska investiciona banka odobrava kredit u visini od 100 miliona evra. Sada je to veoma interesantno, ne iz razloga da bi javnost mislila da nama Evropska investiciona banka pomaže. Nema tu nikakve pomoći, u bukvalnom smislu reči. To je kreditna linija koju koristi Srbija, kredite odobrava Evropska investiciona banka, te kredite Srbija mora da vraća u nekim periodima, kako se već ugovorom definiše, tako da tu nema neke velike pomoći, ali pomaže ovome delu gde opominje vlast Srbije da mora da poštuje zakone koje donose.
U ovom konkretnom slučaju, koji je najnovijeg datuma, gde se Evropska investiciona banka odlučila da kreditira izgradnju jednog dela "Autoputa mira" od Niša prema Prištini, bez obzira koliko to groteskno zvuči u ovom trenutku, da je to mir, Evropska investiciona banka unapred najavljuje, pogotovo tumačenje člana 2, unapred najavljuje da se mora poštovati Zakon o javnim nabavkama.
Zašto mi, srpski radikali uporno insistiramo na ovome što insistira Evropska investiciona banka? Ne zato što smo evro fanatici preko noći ili nešto, nego zato što je to na neki način sramota za domaću našu vlast da ga opominje kreditor, davalac kredita da mora da poštuje zakone koje je doneo. I, iz drugog razloga navodimo baš primer novijeg datuma, gde Evropska investiciona banka kaže - u slučaju davanja odobrenja kreditne linije od 100 miliona evra za finansiranje deonice puta Niš - Priština, isto će insistirati na doslednom sprovođenju procesa javnih nabavki.
Setite se, dame i gospodo, a i javnost se seća kada smo mi, srpski radikali, ovde iznosili dokaze, činjenice oko izgradnje i vezano za raspisivanje konkursa i konkursne dokumentacije za izgradnju Autoputa Preljina - Poete. To je taj Šumadijski koridor.
Tada smo jasno i glasno predočili šta se sve radi kako bi se nanela direktna šteta ne samo zakonodavstvu, nego i finansijska šteta koja se nanosi Republici Srbiji.
Zakonodavstvu Republike Srbije se nanosi tako što je ministarstvo, odnosno samim tim i Vlada predložila leks specijalis. To je specijalni zakon koji je odmah izbrisao javne nabavke kao stavku koja treba da se nalazi u ugovoru oko izgradnje Šumadijskog koridora. To je jedna stvar.
Drugo, finansijski je višestruko oštetio Srbiju. Prvo, što je, maltene, objavljena fotografija budućeg izvođača, a sadašnji već znani „Behtel“, tako što se na ime izgradnje tog autoputa odobravaju sredstva u visini od 800 miliona evra.
Gledajte koja je nelogičnost. Nelogičnost je u tome da u deonici autoputa od Niša do Dimitrovgrada u dužini od približno 100 kilometara, finansijski taj projekat je iznosio 480 miliona evra. Sa svim ovim korekcijama neka bude 500 miliona evra. To se, otprilike, uklapa u neke standarde kada je u pitanju izgradnja autoputeva gde je jedan kilometar autoputa reda veličine milion evra, odnosno pet miliona evra, izvinjavam se. To je otprilike ta neka relacija. Ovde imamo nešto što odudara ne samo od standarda, nego čak u jednom delu i od zdrave logike, zdrave pameti.
Mi ovde imamo za deonicu koja je 120 kilometara, sa svim pratećim objektima neka bude 120 kilometara, 800 miliona evra. Sada mi govorimo o tome, ne ulazimo u te detalje kada su u pitanju klisure, kada su u pitanju pogodnosti terena, gde Vlada objašnjava da ovaj otežani posao u Šumadijskom koridioru se odnosi na sređivanje vodotokova, a svi smo svedoci koliko se sredstava utrošilo, koliko se vremena izgubilo samo probijanjem u klisuri, svega onoga što podrazumeva i tuneli i sanacija terena i tako dalje i tako dalje. Nema te korelacije koja bi mogla da nam ukaže da tu ima neka logika ili da tu postoji neki način razmišljanja kakva je korist Srbije, korist u smislu da se utroši što manje sredstava ili sredstava koja su normalno predviđena svim nekim standardima u svetu, pa samim tim trebalo bi to da bude u Srbiji.
Čuli smo ovde od resornog ministra, koja je prisutnija u javnosti, maltene, više nego ona „Dormeo“ oprema, gde ona kaže da je to i te kako značajno za Srbiju što se, umesto, kada bih se računala neka normalna cena u visini od 580 miliona, izdvaja 800 miliona za izgradnju ovog Šumadijskog koridora. I, šta se desilo? Većina u ovoj Skupštini je pomno slušala objašnjenje, izglasala taj zakon, zakon koji je specijalni zakon, koji eliminiše ne samo postupak ili proces javnih nabavki, nego potpuno eliminiše plaćanje carine za uvoz repromaterijala koji je iz svega onoga što je potrebno za izgradnju tog autoputa koji će povezivati Koridor 10 i Koridor 11.
Pogledajte sad kolike su to štete nanesene samo ovakvim jednim nepromišljenim gestom, jednim ugovorom koji je kriminalan u osnovi. Šteta je nanesena direktno svim poreskim obveznicima i građanima Srbije. Sada na sve to dolazi Evropska investiciona banka koja, bez obzira šta je ko mislio, ipak upozorava da mora se poštovati Zakon o javnim nabavkama. Zašto? Zato što taj prvostepeni organ nalazi se u Srbiji i zove se Komisija za sprovođenje javnih nabavki. Drugostepeni organ je smešten u velikom vojvodstvu Luksemburga, gde je smeštena, gde se nalazi i sedište Evropske investicione banke.
Kada smo mi objašnjavali da ne može tako da se krše zakoni, da ne može tako da se raspisuje konkurs za učešće u izgradnji ovakvih značajnih kapitalnih investicija, kako je to uradila Vlada po pitanju Šumadijske magistrale, mi smo dobili odgovor da je to sve u interesu Republike Srbije.
Jasno i glasno nam je predočeno. Čak u pojedinim trenucima od strane resornog ministra smo nazivani kojekakvim imenima. Šta nam je sve spočitavano nama, srpskim radikalima, da bi u krajnjem slučaju došli do te konstatacije od strane ministarke da smo mi protiv autoputa. Mi, srpski radikali, koji ukazujemo i skrećemo pažnju na kriminal i kriminalne radnje koje se dešavaju i sprovode od strane pojedinaca u Vladi Srbije, treba da snosimo odgovornost za taj kriminal koji se unapred najavljuje.
Šta je motiv svega ovoga? Pa, najverovatnije je motiv bilo lakomisleno razmišljanje ili jednokratno razmišljanje ako mi „Behtelu“, američkoj kompaniji koja je i te kako značajnog velikog renomea, dozvolimo ovakvu investiciju, ovako skupu investiciju, mi ćemo na neki način da dobijemo naklonost američke zvanične politike, jer u tom „Behtelu“ u većini slučajeva angažovani su i te kako značajni kadrovi ne samo iz oblasti politike, ne samo pojedini senatori, nego najvećim delom bivši oficiri, ljudi koji su bili u obaveštajnim strukturama. To je upravo, ovako kako smo mi srpski radikali definisali, jednokratno, kratkovido razmišljanje.
Nema tog koji će se smilovati zato što ćete mu vi dati privilegiju u vidu 300 miliona razlike u investiciji, pa će on to da vam zapamti, pa će da ode da lobira u Ameriku kako bi ubedio zvaničnu politiku Amerike da u Srbiji ipak nije tako kako neki predstavljaju, da u Srbiji je napredak, da Srbija je zemlja koja treba uskoro da uđe u EU, kako su to preko noći stvorili eurofanatici, zamislili u svojim glavama. Ne, nego će vam uzeti pare, gospodo, odnosno uzeti nama pare, bolje rečeno, precizno govoreći, i baš ga boli briga. Baš ga boli briga i za Srbiju i za Vladu Srbije.
Možda će da povede računa o pojedincima iz Vlade Srbije koji su njegovi miljenici i pitomci, kao što je dotična resorna ministarka. Ona je poznata po tome što ima dobre, ali u ovom slučaju političke, odnose sa predstavnicima zvanične Amerike, pogotovo sa ambasadorom, jer, bezbroj puta smo već napominjali, stajala je pored ambasadora Amerike koji je govorio na sva usta glasno i jasno da je Kosovo po njemu samostalna nezavisna država i niko iz vlasti, pogotovo iz vladajuće koalicije, nije reagovao na to. Prosto, čovek ne može da poveruje da bar neko nije uzeo sebi za pravo da je opomene, da kaže – ne možete tako da postupate, morali ste, ako već niste našli za shodno da reagujete, naknadno da reagujete, da bar pošaljete saopštenje ili obaveštenje javnosti da se ne slažete sa takvim stavom koji je izneo američki ambasador. Ne, to je nekima bilo simpatično. Zašto? Zato što preko noći stvoreni evrofili, njima je sve drago što dolazi iz te napredne EU, odnosno što dolazi preko okeana, a to im je još draže, jer oni misle da ako se dodvore, ako se na neki način nametnu tim iz Amerike predstavnicima, da će imati neku privilegiju, da će lično napredovati, da će imati neku perspektivu. Nećete, gospodo. Pogledajte ove koje kritikujete, ove iz DOS-a. Vidite kako se oni sada provode - kao bos po trnju.
Da li mislite da ovi iz DOS-a, pogotovo njihovi čelnici bivši, ne bi uživali u kapitalu koji su pokrali u Srbiji? Uživali bi. To su milioni i milioni evra, i oni su razmišljali na taj način kako vam mi predočavamo, kada zgrnu ogromno bogatstvo, kada lično budu toliko bogati, oni će se povući iz politike i uživati u blagodetima tog novca koji su pokrali u Srbiji, uz odobrenje i na kraju krajeva naklonost američke, pre svega, američke zvanične politike.
Međutim, vidite kako je to surovo u životu. Taman se oni nakrali, taman napravili planove, a ovi ih aktivirali i rekli sada ćete da se sukobljavate politički sa onima koje ste stvorili i vidite kako to nije nimalo prijatno.
Sav novac koji su stekli sada bi dali samo da imaju svoj neki lični mir, da ih vi ne prozivate svakodnevno da su lopovi, da su kriminalci, da su pokrali pare. Mi smo to od ranije govorili, pa nam to nije ni čudo kada u poslednje vreme čujemo samo da su Srbijom vladali lopovi, znaju to i nalogodavci iz Amerike i EU, i sada ih muče tako što moraju oni vas da pljuju, a vi njih politički da pljujete. Srbija se zabavlja sa tim, a na koridoru, na izgradnji auto-puta od Preljina do Pojata, 300 miliona treba više da plati država Srbija nego što je to predviđeno svim standardima usvojenim u svetu.
I šta mi sada srpski radikali, mi ponovo moramo javnost da alarmiramo, da kažemo da je to čist kriminal, da ne može da se diskvalifikuje i ne može da se donesu specijalni zakoni kako bi se diskvalifikovali Zakoni o javnim nabavkama, kako bi se diskvalifikovani Zakoni o carinama, kako bi se diskvalifikovali uopšte smisao konkursa i učešća na konkursima.
Govorili smo vam, gospodo, da na ovaj način zadajete završni udarac svim onim operativcima domaćim koji su se bavili izgradnjom auto-puteva. Jednostavno, sada je ekser na sanduk njihov koji znači smrt udaren i od njih nema više ništa. Zašto? Zato što će „Behtel“ angažovati strane kompanije, konkretno kao što je to uradio na izgradnji auto-puta od Prištine do Albanije, angažovao je tursku kompaniju, tako će i ovde da angažuje stranu kompaniju, neće angažovati domaće izvođače.
Mi smo to govorili, sada vas samo podsećamo, videćete to je još jedna dodatna šteta koju pored ovih javnih nabavki, pored povećane odnosno povišene nenormalne cene za izgradnju tog auto-puta, pored ukidanja carina nanosi direktno Vlada Srbije štetu našim firmama, našim izvođačima. Džaba vam je gospodo da se hvalite kako imate suficit, kako ste napravili ekonomski pomak, jer sve to što ste uradili sada se bukvalno sliva u strane džepove. Samo ovaj kapital koji je dat, izdvojen na ime kredita, na osnovu kredita „Behtelu“ je dovoljan razlog da mi srpski radikali alarmiramo javnost, da ovakav način razmišljanja, ovakav način vođenja države vodi u propast.
Mi ovde radimo na korist stranaca, a na štetu naših domaćih izvođača i treba da doživimo da nas Evropska investiciona banka opomene da moramo svoje zakonodavstvo da poštujemo, u čemu se SRS potpuno slaže, a to vam je još jedan politički šamar koji dobijate od strane, u ovom slučaju, Evropske investicione banke.
(Aleksandra Tomić: Povreda Poslovnika.)