Treća sednica Drugog redovnog zasedanja , 06.12.2022.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Treća sednica Drugog redovnog zasedanja

01 Broj 06-2/192-22

2. dan rada

06.12.2022

Beograd

Sednicu je otvorio: Vladimir Orlić

Sednica je trajala od 10:10 do 22:35

OBRAĆANJA

...
Pokret obnove Kraljevine Srbije

Nenad Tomašević

NADA - NOVI DSS - POKS
Zahvaljujem.

Uvažena predsedavajuća, uvaženi potpredsedniče Skupštine Mihailoviću, dame gospodo narodni poslanici, poštovani građani Srbije, ispred srpske koalicije NADA, koju čine POKS i Novi DSS, želim da postavim nekoliko pitanja, između ostalog, prvo ministru finansija.

Na osnovu kojih zakonskih i podzakonskih akata i kriterijuma je utvrđen godišnji iznos nenamenskih transfera namenjen jedinicama lokalne samouprave za 2023. godinu u iznosu od 33.307.366,00 dinara?

Kome odgovara ovakav potpuno nejasan način utvrđivanja transfera koji pripadaju jedinačno jedinicama lokalne samouprave? Da li među lokalnim samoupravama postoje oni gradovi i opštine koji se dele na lokalne samouprave prvog reda, na lokalne samouprave drugog reda i na lokalne samouprave trećeg reda? Da se neke lokalne samouprave faktički favorizuju.

Naime, Zakon o finansiranju lokalne samouprave godišnji iznos ukupnih nenamenskih sredstava utvrđen je kao 1,7% ostvarenog BDP prema objavljenom podatku Republičkog zavoda za statistiku.

Istim zakonom utvrđeni su i parametri za izračunavanje iznosa pojedinačnih transfera namenjenih lokalnim samoupravama. Jedan od osnovnih parametara za dodelu sredstava je upravo stepen razvijenosti lokalne samouprave koji se određuje prema jedinstvenoj listi razvijenosti jedinica lokalne samouprave, a u skladu sa Zakonom o regionalnom razvoju.

Uzimajući u obzir ove pobrojane zakone i važeća podzakonska akta, praktično je nemoguće izračunati tačan iznos transfera koji pripadaju pojedinačno jedinicama lokalne samouprave.

Stiče se utisak da je Zakonom o finansiranju lokalne samouprave koji je na snazi još od 2006. godine, dakle, još iz vremena kada je vedrio i oblačio ministar finansija Mlađan Dinkić, namerno unesena konfuzija i to kreiranjem stanja u kome jedinice lokalne samouprave ne mogu tačno da izračunaju iznos transfernih sredstava koji će im pripasti, odnosno, da treba da budu zadovoljne sa onim što im se na osnovu budžeta transformiše kao godišnji iznos za datu jedinicu lokalne samouprave.

Ako znamo da je u prethodnim godinama Vlada Srbije iz sredstava budžetske rezerve izdvajala značajna sredstva za pojedine lokalne samouprave među kojima se najčešće nalazila Jagodina, onda zbrka i nejasnoća u ovom galimatijasu u vezi sa transferima postaje još veća.

Iz svega gore navedenog proizilaze još dva važna pitanja ministru finansija. Zašto su zakoni o budžetu Republike Srbije niz godina nazad, kao i Predlog zakona o budžetu Republike Srbije za 2023. godinu pisani protivno odredbama dva zakona koja su i dalje na snazi, a to su Zakon o finansiranju lokalne samouprave i Zakon o regionalnom razvoju? Zbog čega je tekst novog Zakona o finansiranju lokalne samouprave, koji je sačinilo Ministarstvo finansija još 2015. godine, ostalo samo mrtvo slovo na papiru?

Još jedno pitanje, ovog puta upućeno ministarki za poljoprivredu, šumarstvo i vodoprivredu – kada će se u skladu sa Uredbom Vlade Republike Srbije o utvrđivanju programa finansijske podrške poljoprivrednicima, proizvođačima suncokreta izmiriti sredstva, imajući u vidu da je kraj ekonomske godine kako bi se ublažio efekat suše, kao i štetne Uredbe Vlade Republike Srbije o zabrani izvoza jestivog ulja? Hvala lepo.

Whoops, looks like something went wrong.