Dame i gospodo narodni poslanici, danas u objedinjenoj raspravi govorimo o tri zakona. Tu su dve izmene i dopune zakona, radi se o Zakonu o biocidnim proizvodima i Zakonu o hemikalijama i jednom novom zakonu, to je Predlog zakona o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe.
Ovaj treće pomenuti zakon radilo je Ministarstvo zdravlja, jer zdravstvena ispravnost predmeta opšte upotrebe pripada sektoru javnog zdravlja. Iako je imperativ za donošenje ovog zakona zaštita zdravlja potrošača i usklađivanje sa postojećim zakonima koji tretiraju ovu oblast, kako smo čuli na Odboru za zdravlje i porodicu od članova Ministarstva zdravlja, mišljenja smo da je zakon predložen manje zbog toga da se stavi van snage Zakon o zdravstvenoj ispravnosti životnih namirnica i predmeta opšte upotrebe i Zakon o zdravstvenom nadzoru nad životnim namirnicama i predmetima opšte upotrebe, a više zbog ispunjavanja prioriteta iz Izveštaja Evropske komisije radi ubrzavanja dobijanja statusa kandidata za prijem Srbije u EU. Ovo ste, uostalom, naveli u obrazloženju za donošenje ovog zakona.
To za poslaničku grupu SRS nikako ne može biti razlog za podršku ovom zakonu. Osim toga, postoje i drugi razlozi zbog kojih ne možemo glasati za ovaj predlog zakona. Prvo, zakon nije celovit, ne obuhvata celinu interesa građana i potrošača. Drugo, ne brine o kvalitetu predmeta opšte upotrebe, već posmatra samo jedan aspekt ispravnosti, a to je zdravstveni. Kvalitet nekog proizvoda je u tesnoj vezi sa njegovom zdravstvenom ispravnošću. Iako su neki drugi subjekti više odgovorni za kvalitet proizvoda, ovim aspektom bi trebalo da se bavi i ovaj zakon, jer loš kvalitet prouzrokuje i loše posledice po zdravlje ljudi.
Treće, ne obuhvata sve ili većinu predmeta sa kojima građani najčešće dolaze u kontakt. Četvrto, donosi se radi usklađivanja sa zakonodavstvom EU, a ne da bi se mogao odmah primenjivati, obzirom na rok koji se daje za doradu kroz zakonska akta i njegovo uvođenje u život u roku od dve godine.
Plan ovog predloga zakona, po mišljenju poslaničke grupe SRS, je davanje velikih ovlašćenja ministru. Čak na 13 mesta u zakonu, koji broju 54 člana, daju se ovlašćenja ministru da propisuje podzakonske akte kojima će se definisati procedure za njegovo sprovođenje, što može dovesti do promene suštine nekih zakonskih odredbi. Zakon, inače, ima 290 strana, od čega članovima samog zakona pripada 16 strana.
Ovo su suštinske zamerke na zakon, zbog kojih ne može dobiti podršku poslaničke grupe SRS. Ono što je, po našem mišljenju prioritet građanima, nije donošenje zakona koji će početi da se primenjuje u roku od tri godine, već reforma zdravstvenog sistema u Srbiji kroz donošenje reformskih zakona iz oblasti zdravstva, koji će doprineti boljem zdravlju ljudi i boljem položaju i tretmanu zaposlenih u zdravstvu, a čekamo ih od 2002. godine.
Od reforme u zdravstvu ostala su samo obećanja iako se jedna te ista stranka nalazi na čelu Ministarstva već deset godina skoro. To je stranka G17 plus i niko joj nije smetao da sprovede reformu. Izgovor da se sada ne mogu donositi sistemski zakoni zbog izbora koji nam predstoje, nema opravdanja kao ni izbegavanje odgovornosti za stanje u zdravstvu, makar se ta stranka kamuflirala novim imenom Udruženi regioni Srbije.
Veoma loše stanje u našem zdravstvu, opterećeno lošom organizacijom, još gorom opremljenošću, korupcijom, nepotizmom i posledično hroničnim nedostatkom pojedinih stručnih kadrova, ne može se popraviti prioritetnim donošenjem zakona o zdravstvenoj ispravnosti predmeta opšte upotrebe.
Da li će ovaj zakon doprineti smanjenju gorućeg problema u Srbiji, povećanoj smrtnosti od hroničnih bolesti? Čak se povećala i smrtnost odojčadi od 2008. godine. Ne verujem da su tome uzrok kozmetički proizvodi, pirsing i drugi predmeti za ukrašavanje lica i tela ili plastične flašice, cucle, glodalice za zube za odojčad i malu decu.
Nedavno završen popis stanovništva, koji je, uzgred rečeno, bio nepotpun jer se nije obavio na 15% teritorija, a to je teritorija KiM, je na svetlost dana izneo poražavajuće podatke za desetogodišnji period vladavine DOS-a u raznim varijantama. Manje je 377.335 stanovnika po zvaničnoj statistici. Razlog tome nije samo starosna struktura stanovništva i iseljavanje najčešće mladih u druge zemlje, već u najvećoj meri i pomenute hronične nezarazne bolesti koje su u porastu.
Umesto zakona iz oblasti zdravstva koji će urediti ovu oblast u korist pacijenata i zaposlenih, Vlada nam šalje predloge zakona poput ovih ili vrši kozmetičke izmene postojećih zakona kroz česte izmene i dopune, stvarajući privid da se u našem zdravstvu dešavaju značajni pozitivni pomaci, naročito u pogledu proširivanja prava korisnika zdravstvenih usluga.
Raspravljamo o zakonu koji svakako nije prioritetan našim građanima, pa i zbog toga da se o njemu priča u javnosti, da se pažnja građana usmeri na razne afera, poput one o vakcinama protiv svinjskog gripa i ostalih, stave u drugi plan ili da se na njih zaboravi.
Donošenje ovog zakona, kako smo čuli od ministra na Odboru za zdravlje i porodicu, kada je bila rasprava o tromesečnom izveštaju o radu Ministarstva zdravlja, doneće korist i zbog novčanih sredstava koja će se sliti u budžet. Ta korist ne može biti veća od štete koja je naneta državnih zbog raznih afera. Da pomenem samo ovu aferu sa vakcinama protiv svinjskog gripa, a o eventualnim posledicama po zdravlje ljudi, zbog toga što nije bilo dovoljno vremena za testiranje te vakcine, da i ne govorim.
Zbog ovakvog stanja u zdravstvu i svojstvenim ekonomskim posledicama po budžet nemamo donošenje sistemskih zdravstvenih zakona. Ovaj zakon će teško moći biti sprovodljiv s obzirom na opremljenost laboratorije i hronični nedostatak supstanci koje se koriste pri ispitivanju uzoraka, i pored toga što će najveći deo troškova uzorkovanja materijala snositi subjekti u prometu predmeta opšte upotrebe.
U obrazloženju za donošenje ovog zakona ste naveli, citiram: "Donošenje ovog zakona neće izazvati povećanje troškova u budžetu Republike Srbije. Vršenje poslova radi primene ovog zakona neće uzrokovati povećanje broja zaposlenih i nabavku nove opreme". Da li to znači da se Srbija nalazi na takvom tehnološkom nivou razvoja da može laboratorijski ispitivati bez nove opreme i uzorke predmeta koje uvozimo u kojima se nalaze na primer nano čestice, opasne po zdravlje ljudi? Ne verujem da se nalazimo na takvom tehnološkom nivou razvoja, a ubacivanje tih čestica u predmete opšte upotrebe je sve učestalija pojava u nekim tehnološki razvijenim zemljama.
U proizvode opšte upotrebe koji će biti predmet kontrole njihove zdravstvene ispravnosti ubrajate i posuđe i ambalažu koja dolazi u dodir sa hranom, dečije igračke i predmete namenjene deci i odojčadi, kozmetičke preparate i njihove ambalaže i druge predmete za ukrašavanje lica i tela koji dolaze u kontakt sa kožom i sluzokožom. Javnosti nije poznato da su se u Srbiji do sada vršila ispitivanja dečijih igračaka i predmeta namenjenih odojčadi i deci iz uvoza, na primer njihovu toksičnost, kao što se to radilo u drugim zemljama. Iz testiranja predmeta opšte upotrebe namenjenih deci u tim zemljama saznajemo da su one u velikom procentu sadrže materije koje mogu biti štetne po zdravlje, kao na primer policiklični aromatični ugljovodonik, PAU, koji poboljšava ukus igračaka i predmeta koja deca stavljaju u usta ili druge opasne sastojke, kao što su metali, olovo, arsen, kadmijum.
Da li je moguće da se na tržištu razvijenih zapadnih zemalja nalazi toliko dečijih igračaka i proizvoda namenjenih bebama i maloj deci koji sadrže toksične materije, a u Srbiji ne? Radi se uglavnom ili isključivo o proizvodima iz uvoza. Donosimo nov, a ne znamo da li je i važeći zakon koji je dorađivan 2005. godine dosledno primenjivan kada je u pitanju ova vrsta testiranja. Navedeni sastojci su potencijalni izazivači kancerogenih oboljenja, oboljenja jetre, dijabetesa, usporenog rasta dece i drugo. Ambalaže u kojoj se prodaje hrana sadrži hemikaliju BPA koja se koristi za proizvodnju plastične ambalaže za hranu i piće, za oblaganje unutrašnjosti konzervi u kojima se nalazi hrana, za proizvodnju kompak diskova, DVD-a, plastičnih okvira za naočare i mnogih drugih proizvoda od plastike.
Neke zemlje Evrope i sveta, kao što su Danska, Francuska, Kanada, Australija, su zabranile prodaju flašica za bebe koje sadrže ovu hemijsku supstancu, jer se sumnja da ona može da utiče na razvoj deteta, imunološki sistem i nastanak tumora. Ova hemikalija se inače oslobađa prilikom zagrevanja hrane koja je zapakovana u plastičnim posudama za mikrotalasnu peć.
Tu su i drugi sintetički polimeri kao na primer polivinil hlorid, poznatiji kao PVC koji se nalazi u cuclama ili grickalicama za zube namenjen deci. On može dovesti do oštećenja jetre, bubrega, izazvati alergijske reakcije, astmu, auto-imune bolesti i kancer.
Kao što sam na početku rekla, ovim zakonom nisu obuhvaćeni ni predmeti sa kojima građani najčešće dolaze u kontakt. To su neki kućni aparati, nameštaj, audiovizuelni aparati. Primer je recimo mobilni telefon. Ovaj tehnološki izum bežične komunikacije, predmet opšte upotrebe koji dolazi u neposredan kontakt sa kožom i nije bezopasan po zdravlje ljudi. On je nametnut preko masovnih medija kao neophodna potreba savremenog čoveka u funkciji potrošačke ideologije. Svi oni imaju atest tehničke ispravnosti da bi se našli na tržištu, ali da li oni mogu imati atest zdravstvene ispravnosti? Verovatno da takav propis ne postoji, ali oni deluju štetno na zdravlje ljudi tako što emituju radio talase, ultra visoke ili ultra niske frekvencije kojima je čovek izložen kada ih koristi, pa čak i onda kada ih ne koristi direktno, a nalazi se u njegovoj blizini. Ovo se inače odnosi na sve proizvode, produkte tehnološkog napretka koji su se pojavili u masovnoj upotrebi preko kojih se odvija bežična komunikacija. Recimo, bežični fiksni telefoni, bežični kompjuteri, TV aparati i drugi predmeti kao što su mikrotalasne peći. Radio talasi koje emituje mobilni telefon remete funkciju ćelija mozga, odnosno njenih elektromagnetnih vibracija koje povezano čine imuni sistem. Organizam se brani od tih talasa tako što pokušava da ih eliminiše iscrpljujući tako svoj imuni sistem, naročito kod višesatnog telefoniranja u toku dana.
Već postoje vidljive posledice upotrebe aparate bežične komunikacije. One su prezentovane preko istraživanja koja su vršena u nekim zemljama. Kumulativno dejstvo radio talasa na organizam ljudi, kao i na sva živa bića ispoljava se posle nekoliko godina pojavom raznih oboljenja, povećanim brojem tumora mozga, oštećenjem nervnih ćelija, mentalna nesposobnost adolescenata, jer oni najviše i koriste ove predmeta, Alchajmerova i Parkinsonova bolest i slično. Naročito je štetno po decu, jer se ona nalaze u intenzivnom periodu rasta i razvoja, da koriste mobilne telefone i provode više sati za kompjuterom. Te opasnosti su svesni u mnogim zemljama. Tako na primer ruski naučnici preporučuju da deca i mlađi od 18 godina koriste mobilne telefone samo u izuzetnim situacijama, a francuski ministar zdravlja je recimo 2008. godine savetovao da se deci ne dozvoli više od šest minuta razgovora dnevno.
Zabrinjavajući su podaci nekih istraživanja o dejstvu ovih talasa koja su vršena u svetu. Tako na primer svaki sat korišćenja ovih predmeta je ekvivalentan količini radijacije nakon 66,6 snimanja pluća X zracima. Ovi podaci su izneti u istraživanju naučnika iz sedam evropskih zemalja u projektu pod nazivom "Refleks". Projekat je rađen u periodu od 2000. do 2004. godine. Finansirala ga je EU, a koštao je tri miliona evra. Nije mi poznato da li su slična istraživanja vršena i kod nas, s obzirom da su u Srbiji mobilni telefoni u masovnoj upotrebi već 15 godina.
U svakom slučaju, ne bi škodilo da se i na ovim predmetima, jer su namenjeni opštoj upotrebi, stavi upozorenje da njihovo prekomerno korišćenje škodi zdravlju, kao što to stoji na kutijama cigareta na primer.
Poslanička grupa SRS dala je amandman na član 3. gde smo ubrojali i ove predmete nad kojima treba, po našem mišljenju, da se vrši inspekcija zdravstvene ispravnosti. Podneli smo ukupno 10 amandmana na Predlog zakona u cilju poboljšanja predloženog teksta. Pomenuću samo neke, npr. član 7. koji govori o tome koji predmet opšte upotrebe se smatra zdravstveno neispravnim, zatim amandmani koji se odnose na informisanost korisnika predmeta opšte upotrebe kada je utvrđena njihova zdravstvena neispravnost, to je član 13, ili član 42. koji govori o hitnim merama koje se preduzimaju kada predmeti opšte upotrebe mogu predstavljati ozbiljan rizik po zdravlje ljudi.
Pošto zakon po našem mišljenju nije celovit, do suštinskog poboljšanja se može doći donošenjem novog ili izmenama i dopunama ovog zakona, koje možemo očekivati već za nekoliko meseci, jer to je manir ove vlade, odnosno Ministarstva zdravlja. Do sada je ovo ministarstvo imalo otpor prema amandmanima koji dolaze iz poslaničke grupe SRS i nije prihvatilo ni jedan. Nadam se da se ta praksa neće nastaviti i sa novim ministrom i da će sada biti prihvaćeni ovi smisleni amandmani.
Na kraju, vezano za ovaj zakon nije jasno koji će se zakon primenjivati dok ovaj koji danas predlažete ne bude zaokružen podzakonskim aktima kojima će se definisati procedura za njegovo sprovođenje, s obzirom da u članu 53. Predloga zakona kažete da ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenog glasniku Republike Srbije", a prestaje da važe Zakon o zdravstvenoj ispravnosti životnih namirnica i predmeta opšte upotrebe i Zakon o zdravstvenom nadzoru nad životnim namirnicama i predmetima opšte upotrebe.
Što se tiče druga dva zakona, o biocidnim proizvodima i hemikalijama, iz vašeg obrazloženja vidimo da je osnovni razlog donošenja njihovih izmena i dopuna povećanje efikasnosti inspekcijskog nadzora uvođenjem sanitarne inspekcije.
Sanitarni inspektori imaju iskustva i znanja vršeći inspekciju sredstava za održavanje opšte higijene, deterdženata i hemikalija koje se koriste u domaćinstvu itd, piše u vašem obrazloženju.
Rečeno je takođe da neće biti potrebna dodatna sredstva u budžetu za primenu ovih zakona. Znamo da su sanitarni kapaciteti nedovoljni i da unutrašnjom reorganizacijom to neće moći da se amortizuje. Inspekcijski nadzor u Zakonu o biocidnim proizvodima, kao i u Zakonu o hemikalijama vrše tri ministarstva preko svojih inspektora, ministarstvo nadležno za zaštitu životne sredine, Ministarstvo zdravlja preko sanitarne inspekcije i ministarstvo nadležno za poslove trgovine preko tržišnih inspektora.
Ova tri ministarstva treba da sporazumno obrazuju zajedničko telo radi obavljanja inspekcijskog nadzora, pri čemu u tom radu učestvuje i Agencija za hemikalije, koja je osnovana 2009. godine. S obzirom da je praksa ove Vlade da se ministarstva dele po feudalnom principu, da samo jedna politička stranka upravlja dodeljenim joj ministarstvu postavlja se pitanje kako će se postići dogovor o odgovornosti za eventualne propuste u radu inspektora, koji mogu izazvati štetne posledice po zdravlje ljudi. Najverovatnije da će odgovornost biti kolektivna, a ne personalna, da niko ne snosi odgovornost, odnosno da se odgovornost prebacuje sa jednog ministarstva na druga dva.
Nije dovoljno da se poslovi vezano za hemikalije obavljaju na način propisan Zakonom o hemikalijama uz učešće tri ministarstva i Agencije, već su potrebni i savetnici za hemikalije nad kojima se sada vrši obuka i provera znanja. Bojim da će rezultat angažovanja tolikog broja učesnika u poslovima vezanim za ovu oblast biti u maniru, da što je više zakona i propisa to se oni manje poštuju i sprovode. Sve ovo nam govori da se radi o udomljavanju partijskih kadrova i daljem umnožavanju administracije.
U pogledu prevencije građani će imati malo koristi od ovih zakona. Mnogo je izvesnija šteta od poskupljenja predmeta opšte upotrebe, kao i nepotrebnog uvećanja administrativne armije savetnika, inspektora, kontrolora. Moćnici briselske birokratije tako treba da računaju da će u svoje redove primiti državu sa najvećom administracijom na svetu i najvećom nezaposlenošću na svetu. Ako se sve radi po diktatu EU i sa ciljem da se zadovolje zahtevi iz Brisela, cilj ste postigli, a zaštita građana je mogla biti efikasnija da su se i postojeći zakoni doslednije primenjivali.