24.11.2025.
Sednica broj: 8
Predsedavajuci: Uglješa Mrdić
Odbor: Odbor za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu
Odbor za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu je na, sednici od 24. novembra 2025. godine, razmotrio, u načelu, više predloga zakona koji su predloženi za dnevni red Treće sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine u 2025. godini.
Članovi Odbora prihvatili su predlog predsednika Odbora dr Uglješe Mrdića da se obavi zajednički načelni pretres o tačkama 1,3. i 4. dnevnog reda sednice.
Članovi Odbora razmotrili su, u načelu, Predlog zakona o Matičnom registru, Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o platama državnih službenika i nameštenika i Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnim službenicima, koje je članovima Odbora obrazložio Zoran Kasalović, državni sekretar Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave.
Nakon rasprave, Odbor je većinom glasova prihvatio sve predloge zakona, u načelu.
Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o registru administrativnih postupaka članovima Odbora obrazložila je Sanja Volić iz Ministarstva finansija, a nakon rasprave Odbor je većinom glasova prihvatio Predlog zakona.
Sednici je predsedavao predsednik Odbor dr Uglješa Mrdić, a prisustvovali su sledeći članovi i zamenici članova Odbora: Jasmina Palurović, Nataša Milić Milaš, Milija Miletić, Jovan Palalić, Dragan Nikolić, Lidija Načić, Risto Kostov, Verica Milanović, Boris Bajić, Ana Krstić, Biljana Ilić Stošić i Aleksandar Ivanović.
1. OSNOVNE INFORMACIJE O SEDNICI
Odbor: Odbor za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu
Datum: 24. 11. 2025.
Trajanje sednice: oko 58 minuta
Tema / tačke dnevnog reda:
Predlog zakona o matičnom registru (u načelu)
Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o registru administrativnih postupaka (u načelu)
Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o platama državnih službenika i nameštenika (u načelu)
Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnim službenicima (u načelu)
Predsedavajući: Uglješa Mrdić
Broj prisutnih poslanika: 13
Učesnici van poslanika:
– Zoran Kasalović, državni sekretar MDUiLS
– Jovan Knežević, v. d. pomoćnika ministra (navedeno u uvodu, nije učestvovao u raspravi)
– Sanja Volić, Republički sekretarijat za javne politike
Koliko je ko govorio:
Vlada / gosti: ~3.250 reči ≈ 37%
Poslanici vladajuće većine: ~3.950 reči ≈ 45%
Poslanici opozicije: ~1.500 reči ≈ 17%
Ukratko sa sednice:
Odbor je vodio objedinjenu raspravu o četiri zakonska predloga koji se odnose na digitalizaciju matičnih knjiga, reformu kadrovske politike u državnoj upravi i uvođenje jedinstvene evidencije neporeskih prihoda. Predstavnici Vlade naglasili su modernizaciju i brže procedure, dok su opozicioni poslanici kritikovali kapacitete uprave, stanje digitalnih sistema i kadrovsku politiku. Većina je odbacivala kritike uz snažno političko kontriranje. Svi predlozi zakona dobili su podršku većine u Odboru.
2. STAVOVI UČESNIKA U RASPRAVI
Zoran Kasalović, državni sekretar (gost, Vlada)
Obrazložio da novi Zakon o matičnom registru uvodi jedinstvenu elektronsku knjigu rođenih, venčanih i umrlih, elektronsku komunikaciju sa drugim organima i trogodišnju odloženu primenu radi migracije podataka i obuke. Kod izmena Zakona o državnim službenicima i Zakona o platama naglasio je cilj privlačenja mladih kadrova: ukidanje zvanja „mlađi savetnik“, veće početne plate (82.850 din.), više obuka i ubrzan konkursni postupak kroz javno objavljivanje rešenja. Argumentacija je tehnička i usmerena na reformu sistema.
Verica Milanović, opozicija (SRCE)
Kritikovala ukidanje papirnih matičnih knjiga uz ocenu da država nema kapacitete da sprovede objedinjen elektronski registar. Navela primere tehničkih problema u e-upravi (katastar, PIO, registracija vozila). Smatra da povećanje plata i brži konkursi ne rešavaju ključni problem – političko zapošljavanje i lošu kadrovsku politiku. U oba dela rasprave naglašava da će lokalne samouprave teško moći da izvršavaju nove obaveze unosa podataka.
Nataša Milić Milaš, vladajuća većina
Iz ličnog iskustva u PIO fondu navela primere efikasnosti e-uprave i negirala tvrdnje da PIO ne izdaje rešenja, objašnjavajući prelazak na novi softver. Fokus je bio na umirivanju kritika i isticanju koristi digitalizacije.
Aleksandar Ivanović, opozicija (NPS – Novo lice Srbije)
Ukazao da projektovana početna plata (pre korekcije koju je naveo Kasalović) nije dovoljna da privuče kvalitetne kadrove. Istakao probleme partijskog pritiska nad službenicima, uključujući primer poreske uprave. Argumentacija se odnosi na sistemske probleme u zapošljavanju i korupciji.
Uglješa Mrdić, predsednik Odbora, vladajuća većina
U polemici sa opozicijom izneo politički odgovor: tvrdi da je korupcija bila rasprostranjena do 2012. i da su danas plate znatno više. Diskurs je pretežno politički, uz negiranje navoda o sistemskoj korupciji.
Boris Bajić, vladajuća većina (SVM)
Podržao Zakon o matičnom registru, posebno ističući važnost zaštite manjinskih prava i službene upotrebe jezika u budućim softverskim rešenjima. Stav je sadržinski, bez politizacije.
Dragan Nikolić, vladajuća većina
Snažno podržao mere Vlade, naglašavajući potrebu zadržavanja mladih i rast zapošljavanja od 2012. godine. Izneo politički oštar ton prema opoziciji, optužujući je za preuveličavanje problema i negativnu retoriku. U drugom izlaganju kritikovao tvrdnje opozicije o kadrovskom slabljenju uprave, uz pozitivne primere funkcionisanja lokalne administracije.
Milija Miletić, samostalni poslanik
Podržao zakone, navodeći da su plate u opštinskim upravama premale i da je teško zadržati kadrove. Pominje i potrebu za većim dnevnicama i boljim uslovima rada. Fokus je na praktičnim problemima lokalnih samouprava.
Risto Kostov, vladajuća većina (PUPS)
Podržao predloge zakona, smatrajući da potvrđuju modernizaciju i ekonomski napredak. Kratko izlaganje, bez politizacije.
Sanja Volić, Republički sekretarijat za javne politike (gost)
Predstavila izmenu Zakona o registru administrativnih postupaka: uvođenje jedinstvene evidencije neporeskih prihoda i elektronskog plaćanja taksi. Naglasila da registar već obuhvata više hiljada postupaka i da će se tehnička i metodološka pomoć pružati lokalnim samoupravama. Opozicione navode o nedostatku kapaciteta osporila prikazom dosadašnje prakse i podrške koju sekretarijat pruža.
3. ZAKLJUČAK SEDNICE
Odbor je prihvatio sva četiri zakonska predloga u načelu i preporučio Narodnoj skupštini njihovo usvajanje, sa Uglješom Mrdićem kao izvestiocem na sednici Skupštine.
Nije bilo otvorenih pitanja ostavljenih bez odgovora, a rasprava je bila izrazito politički obojena u segmentima suprotstavljenih stavova o kapacitetima uprave i kadrovskoj politici. Sednica je završena nakon obavljenog glasanja.
NAPOMENA: Ovaj sažetak je generisan pomoću alata veštačke inteligencije (AI) i može sadržati nenamerne netačnosti. Može se koristiti za brzi pregled dešavanja sa sednice Odbora. Za potpuno pouzdani pregled koristite video zapis sa sednice.
8. sednica Odbora za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu
U raspravi učestvuju:
Uglješa Mrdić, predsednik Odbora, ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane, vladajuća većina
Zoran Kasalović, državni sekretar u Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave
Verica Milanović, članica Odbora, SRBIJA CENTAR - SRCE, opozicija
Nataša Milić Milaš, članica Odbora, ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane, vladajuća većina
Aleksandar Ivanović, član Odbora, Narodni pokret Srbije - Novo lice Srbije, opozicija
Boris Bajić, narodni poslanik, Savez vojvođanskih Mađara, vladajuća većina
Dragan Nikolić, član Odbora, ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane, vladajuća većina
Milija Miletić, zamenik člana Odbora, nije član nijedne poslaničke grupe
Risto Kostov, član Odbora, PUPS - solidarnost i pravda, vladajuća većina
Sanja Volić, predstavnik Republičkog sekretarijata za javne politike
00:00:01 - Uglješa Mrdić: Dobar dan svima. Poštovani narodni poslanici, poštovani gosti, otvaram Osmu sednicu Odbora za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu. Sednici prisustvuje dvanaest članova i zamenika članova Odbora, pa konstatujem da su ispunjeni uslovi potrebni za rad i punovažno odlučivanje. Pozvao sam sednici da prisustvuju i predstavnici Ministarstva državne uprave i lokalne samouprave i Ministarstva finansija. Zadovoljstvo mi je što mogu da pozdravim gospodina Zorana Kasalovića, državnog sekretara u Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave.
00:00:38 - Uglješa Mrdić: Dobrodošli. Gospodina Jovana Kneževića, vršioca dužnosti pomoćnika ministra zaduženog za sektore za matične knjige i registre. Dobrodošli, gospodine Kneževiću. Gospođu Sanju Volić, načelnicu Odeljenja za upravljanje registrom administrativnih postupaka i modernizaciju usluga javne uprave u Republičkom sekretarijatu za javne politike ispred Ministarstva finansija. Dobrodošle, gospođo Volić.
00:01:06 - Uglješa Mrdić: U skladu sa članom sedamdeset dva, stav dva Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam Vas da je ova sednica sazvana u roku kraćem od roka predviđenog Poslovnikom, kako bi Odbor blagovremeno razmotrio predloge zakona koji su na dnevnom redu sednice Narodne skupštine. Prelazimo na utvrđivanje dnevnog reda. Za ovu sednicu predložen je sledeći dnevni red koji vam je dostavljen u sazivu. Tačka jedan: Razmatranje Predloga zakona o matičnom registru koji je podnela Vlada, broj nula jedanaest crtica dva dva četiri osam kroz dvadeset pet od sedmog novembra dvije hiljade dvadeset pete godine u načelu. Tačka dva: Razmatranje Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o registru administrativnih postupaka koji je podnela Vlada broj nula jedanaest crtica dva dva tri devet kroz dvadeset pet od sedmog novembra dvije hiljade dvadeset pete godine u načelu.
00:02:00 - Uglješa Mrdić: Tačka tri: Razmatranje Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o platama državnih službenika i nameštenika, koji je podnela Vlada broj nula jedanaest crtica dva dva dva dva kroz dvadeset i pet od sedmog novembra dvije hiljade dvadeset pete godine u načelu. Tačka četiri: Razmatranje Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnim službenicima, koji je podnela Vlada broj nula jedanaest crtica dva dva dva nula kroz dvadeset pet od sedmog novembra dvije hiljade dvadeset pete godine u načelu. Molim članove i zamenike članova Odbora da se izjasne da li imaju predlog za izmenu ili dopunu predloženog dnevnog reda. (pauza) Nema. Ako nema drugih predloga, predlažem da na osnovu člana sedamdeset i šest Poslovnika, Odbor na današnjoj sednici obavi zajednički načelni pretres o tačkama jedan, tri i četiri predloženog dnevnog reda, nakon čega ćemo pojedinačno glasati o svakoj tački.
00:02:59 - Uglješa Mrdić: Evo, priključio se kolega Aleksandar Ivanović. Tako da nas je sada prisutno trinaestoro. Pa, dajmo, sačekao bih gospodina Ivanovića da se- Eh. Dobro nam došli. (pauza) Evo dok se uključi...
00:03:22 - Uglješa Mrdić: (pauza do 30 sekundi) Molim vas da se izjasnite. (pauza do 30 sekundi) Zaključujem glasanje i saopštavam. Za je glasalo jedanaest. Protiv jedan. Uzdržanih nije bilo.
00:04:44 - Uglješa Mrdić: Nije glasalo jedan. Konstatujem da je Odbor sa jedanaest, sa jedanaest glasova za usvojio ovaj predlog. Stavljam na glasanje dnevni red Osme sednice Odbora. Molim vas da se izjasnite. (pauza do 10 sekundi) Zaključujem glasanje i saopštavam.
00:05:14 - Uglješa Mrdić: Za je gle-glasalo jedanaest, protiv nije bilo, uzdržanih nije bilo, nije glasalo dvoje. Konstatujem da je sa jedanaest glasova za Odbor utvrdio dnevni red Osme sednice te prelazimo na rad po tačkama utvrđenog dnevnog reda. Objedinjena rasprava o tačkama jedan, tri i četiri. Reč dajem gospodinu Zoranu Kasaloviću, državnom sekretaru u Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave. Gospodine Kasaloviću, izvolite.
00:05:47 - Uglješa Mrdić: E samo da vam ja ovde dam. E, izvolite.
00:05:53 - Zoran Kasalović: Zahvaljujem, poštovani predsedavajući. Dame i gospodo narodni poslanici, eh, obzirom da se radi o sistemskim, eh, po nama vrlo značajnim zakonima-Pokušaću da ukratko, uvažavajući koncept koji je pripremljen, obrazložim glavne i osnovne segmente ova tri predložena zakona. Novi Zakon o matičnom reg-registru predstavlja osnov za budući sistem u oblasti matičnih knjiga u Republici Srbiji i obezbeđuje potpuni prelazak na elektronsko vođenje ove službene evidencije, u okviru koje će se podaci iz matične knjige rođenih, venčanih i umrlih spojiti u jednu elektronsku knjigu registar. Na taj način svi podaci o građanima postajaće, postajaće na jednom mestu i biće upotpunjeni i sa podacima o deci i drugim statusnim podacima koji su od značaja za efikasniju upravu. U okviru matičnog registra biće sadržane dve osnovne službene evidencije: evidencija rođenja, zaključenja braka i smrti i evidencija o državljanstvu Republike Srbije, za koju je nadležno Ministarstvo za unutrašnje poslove i koja će da se vodi kao posebna evidencija u matičnom registru, koju takođe vode matičari kao poveren posao.
00:07:02 - Zoran Kasalović: Prelazak na isključivo elektronsko vođenje matičnih knjiga i poboljšanje postojećih procedura ima, ima za cilj da unapredi tačnost, pristupačnost i efikasnost novog matičnog registra, koje će omogućiti značajno povećanje tačnosti i ažurnosti podataka, ubrzanje postupaka i omogućavanje organima javne uprave da efikasno koriste podatke bez neposred-nepotrebnog papirnog posredovanja. Istovremeno, ovaj način digitalizacije omogućava direktnu elektronsku komunikaciju sa zdravstvenim ustanovama, sudovima, mrtvozornicima i drugim relevantnim organima. Deca koja su rođena van porodilišta prijavljivaće se kroz sistem Bebo dobrodošla na svet i na taj način obezbediće se lakše ostvarivanje prava građana i istovremeno pravna sigurnost. Ovaj cilj je usklađen sa strateškim pravcem digitalne transformacije javne uprave i zelene agende Republike Srbije, što je jasno istaknuto u Strategiji reforme javne uprave u Republici Srbiji za period od dvije hiljade dvadeset prva do dvije hiljade tridesete godine. Novi normativni okvir obezbeđuje aktivniju ulogu matičara u slučajevima saznanja činjenice rođenja i činjenice smrti koje su nastale na teritoriji Republike Srbije radi pokretanja odgovarajućih postupaka, a samim tim doprinosi većoj ažurnosti službenih evidencija.
00:08:14 - Zoran Kasalović: U velikoj meri uvođenje digitalizovanih procedura omogućava smanjenje administriranja i efikasnije obavljanje poslova matičara. Partner u uspostavljanju ovog registra, pored Ministarstva unutrašnjih poslova, biće i Kancelarija za informacione tehnologije i elektronsku upravu, koja će obezbediti kreiranje novog informacionog sistema u skladu sa najsavremenijim informatičkim rešenjima uz najviši nivo zaštite podataka o ličnosti i informacione bezbednosti. Na ovaj način Vlada Republike Srbije nastavlja sa procesom digitalizacije javne uprave i službenih evide-evidencija jer digitali-digitalizovana uprava pruža efikasnije usluge građanima. Erm, na kraju, erm, radi uspostavljanja novog sistema migracije podataka iz postojećeg registra matičnih knjiga i evidencije o državljanima Republike Srbije i obuke službenika, erm, za rad u novom sistemu predviđena je odložena primena od tri godine od dana stupanja na snagu, uz izuzetke koji su sledeći. Erm, odredbe koje stupaju na snagu odmah, odredbe kojima se unapređuje kvalitet podataka u matičnim knjigama i evidenciji državljana, što je preduslov za njihov prenos u matični registar, kao i odredbe o direktnom dostavljanju izvoda stranim diplomatsko-konzularnim predstavništvima, jer omogućava uštede vremena i resursa i doprinosi efikasnijem uvođenju postupaka.
00:09:35 - Zoran Kasalović: S obzirom da, da smo u objedinjenoj raspravi, ja bih ukratko i ova dva naredna zakona, dakle koji su pred nama, Zakon o izmenama i dopunama Zakona o državnim službenicima i Zakon o izmenama i dopunama Zakona o platama državnih službenika i nameštenika, predstavljaju nastavak reformskih aktivnosti usmerenih pre svega na stvaranje uslova za efikasnije funkcionisanje i veću atraktivnost državne uprave kao poslodavca. Potreba privlačenja mladih kadrova u državne organe i stvaranju uslova za njihovo brže karijerno napredovanje i dugoročno zadržavanje u administraciji opredeljuje najveći deo predloženih rešenja u oba zakona. Težimo da poboljšamo trenutno stanje u kojem je broj lica koja se nakon završenih studija opredeljuju da rade u državnim organima, odnosno broj pripravnika, na kritično niskom nivou. Tako je i u dvije hiljade dvadeset četvrtoj godini broj pripravnika u svim organima državne uprave iznosio četrdeset osam, što je negde oko nula zarez dvadeset jedan procenat od ukupnog broja sistematizovanih radnih mesta, dok je u najnižim savetničkim zvanjima mlađi savetnik, mlađi carinski savetnik, mlađi carinski inspektor, poslove obavljalo samo dva zarez devedeset pet posto od svih zaposlenih. Jedan od razloga za ovakvo stanje svakako predstavljaju i niži početni koeficijenti koji su Zakonom o platama državnih službenika i nameštenika propisani za zvanje mlađi savetnik, što uslovljava i njihove niže plate.
00:11:03 - Zoran Kasalović: Ovaj podatak ukazuje na visoku nezainteresovanost mladih da nakon završenih studija konkurišu za rad u državnim organima na zvanjima mlađih savetnika, što može biti posledica različitih okolnosti, ali ovim zakonom, erm, želimo da otklonimo one okolnosti koje proizlaze iz samih zakonskih rešenja. Analize trenutnog stanja u implementaciji propisa koji se odnose na upravljanje ljudskim resursima u državnoj upravi, posebno u delu koji se odnosi na razvoj kompetencija i profesionalni razvoj državnih službenika, pokazuju da tri nivoa ispoljavanja kompetencija u ekspertskim savetničkim zvanjima mogu adekvatno da obuhvate zahteve za obavljanje poslova državne uprave. Stoga je predloženo da se karijerni razvoj nakon završenih studija u državnim organima ostvaruje kroz tri umesto do sada četiri savetnička zvanja i da se dosledno tome usaglase i godine radnog iskustva za moguće napredovanje. Takođe, uvodimo obavezu za državne službenike da pohađaju najmanje dve godišnje stručne obuke kako bi kroz uspostavljeni sistem stručnog usavršavanja razvijali potrebna znanja i veštine i stekli uslov za dalje napredovanje.Time se doprinosi pre svega kvalitetu njihovog rada i rada organa i podstiče celoživotno učenje. Ovaj predlog, erm, promene, erm, u Zakonu o državnim službenicima prati i promena u Zakonu o platama državnih službenika i nameštenika, tako da se kao najniži ulazni koeficijent nakon završenog fakulteta uspostavlja onaj koji je propisan za zvanje savetnika.
00:12:31 - Zoran Kasalović: Posledično, navedena promena pozitivno ujutro sama na nivoe plata koji bi ostvarili kako zatečeni, tako i novije zaposleni na početnim radnim mestima nakon fakulteta i koja bi sa predloženim izmenama zakona, erm, uvećala od dva zarez osam do dvadeset pet procenata u zavisnosti od dostignutog nivoa nagrađivanja službenika. Erm, po, prema nekim našim procenama, erm, sa ovim uvećanjem koje se najavljuje od sledeće godine od pet zarez jedan posto, erm, taj mlađi savetnik bi imao oko šezdeset šest hiljada dinara platu, što bi u nekom trenutku i bilo ispod prosečne minimalne zarade. Sa-sa ovim ukidanjem tog zvanja, erm, doći ćemo na nivo sa uvećanjem od pet zarez jedan posto, dakle plata savetnika, erm, biće, znači ta početna da kažem osamdeset dvije hiljade osamsto pedeset dinara, što u svakom slučaju predstavlja neki stimulans za, za mlade ljude koji trebaju da uđu u rad u držanim organima. Takođe, još jedna bitna podsjetna mera za mlade u-- i na tragu ove ideje i predlog da se poveća procenat pripravničke plate koji je do sada bio osamdeset. Naš je predlog, dakle ovim zakonom da on bude devedeset posto, erm, plate.
00:13:47 - Zoran Kasalović: Erm, druga jedna bitna novina koju predlažemo Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o državnim službenicima proističe iz potrebe da se konkursni postupak za prijem u radni odnos u držanim organima sprovodi brže i efikasnije. Analize ukazuju da trajanje dostave rješenja o prijemu u radni odnos na konkursima na koji se prijavi veliki broj kandidata značajno produžava trajanje konkursnog postupka i da treba propisati efikasniji način dostave rješenja na koji kandidati imaju pravo žalbe. Uvažavajući važeće propise, pre svega Zakon o opšteupravnom postupku i Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, predloženom izmenom se predviđa uvođenje javnog objavljivanja rješenja na web prezentaciji organa i oglasnoj tabli organa kao načina dostavljanja ovih rješenja. Na ovaj način trajanje ove faze konkursnog postupka skratit će se sa prosječnih dva meseca na petnaest dana i omogućit da postupak izbor kandidata bude efikasniji. Ovo je jedna od direktnih posljedica i verujem da ste upoznati sa, erm, dogovorom sa Međunarodnim monetarnim fondom i prijemom novih kadrova u Poresku upravu, a u svakom slučaju svi smo bili svesni da konkursni postupci predugo traju i da ovo uručivanje rješenja nekada je vrlo otežano uslijed nepronalaženja stranke kojem je potrebno uručiti to rješenje, a naravno bez uručena ne, ne proizvode se rokovi, erm, u samom postupku i zbog toga smo imali usporene konkurse.
00:15:16 - Zoran Kasalović: Na ovaj način sa ovom predloženom odredbom značajno ćemo ubrzati konkursne postupke, erm, i ja bih što se tiče ovog uvodnog dela imao toliko. Ukoliko ima nekih pitanja ili primjedbi, kolega Jovan, ja sam tu.
00:15:32 - Uglješa Mrdić: Zahvaljujem gospodine Kasaloviću. (pauza) Otvaram raspravu u vezi sa ovim tačkama dnevnog reda. Izvolite. (pauza) Da li se neko javlja za reč? (pauza) Gospođa Verica Milanović.
00:15:55 - Verica Milanović: Rekla bih da.
00:15:57 - Uglješa Mrdić: Izvolite.
00:15:58 - Verica Milanović: Poštovane kolege poslanici, poštovani gosti iz Ministarstva za državnu upravu i Ministarstva finansija. Erm, ova tri zakona, erm, koja su sa-- u ovom trenutnom-- u ovoj trenutnoj raspravi, erm, što se tiče ti-- prvog Zakona o matičnom registru, erm, dve bitne stvari se menjaju u ovom zakonu. Erm, vođenje matične evidencije rođenih, venčanih i-i umrlih do sada se obavljao na dva načina, elektronskim putem i papirnim putem. Erm, ovim zakonom ukida se papirni način vođenja evidencije i ostaje samo elektronski način vođenja evidencije i vrši se objedinjavanje, erm, ovih matičnih registara u jedan matični registar. Znači, sada će postojati jedan matični registar, erm, rođenja, venčanja, erm, i smrti, što po sistemu svi podaci za jedno lice na jednom mestu, što smatram da nije loše i možda će, ovaj, poboljšati ovu evidenciju.
00:17:00 - Verica Milanović: Ono što, erm, nije dobro jeste što je ovo još jedan zakon sa odloženim delom. Ovaj zakon stupa na snagu tri godine od dana stupanja, erm, ovog zakona, tako da ćemo, erm, ako vidimo neke rezultate videti tamo negdje dvije hiljade tridesete, erm, godine. Dve hiljade devetnaeste godine se krenulo sa uvođenjem e-uprave. Šest godina nije se mnogo odmaklo. Tamo gde se uvela e-uprava totalna je-- totalni je haos u zadnjim mjesecima.
00:17:36 - Verica Milanović: Što se tiče Ministarstva pravde, što se tiče katastra, sad čujem i da, erm, za registraciju vozila sistem uopšte ne radi i ono takođe strašno, jeste. U Penzionom fondu softver ne radi tako da više od mesec dana ljudi ne mogu da dobiju, erm, nikakva, erm, rešenja niti neke potvrde koje, erm, tamo-- što im-- mogu tamo da dobiju da bi ostvarili svoja neka prava. Erm, to je što se tiče, erm, ovog, erm, zakona. Što se tiče Zakona o državnim službenicima i Zakona o izmenama i dopunama plata i nameštenika u državnim, erm, službama, erm...Ovo su neke veoma male mere koje vi preduzimate za poboljšanje statusa zaposlenih u državnoj upravi, a položaj zaposlenih u državnoj upravi je godinama katastrofalan. Eh, ja mislim da sada ovaj zakon ubrzavate i donosite ga eh, samo zbog toga što bi vam plate eh, zaposlenih sa visokom stručnom spremom bile ispod minimalne eh, cene rada, što je zaista nedopustivo.
00:18:43 - Verica Milanović: Eh, međutim, smatram da eh, ovo ubrzanje konkursnog postupka zaista treba da bude, koliko vidim iz vašeg izveštaja, u proseku ti konkursi eh, traju dvesta dana, što zaista je nedopustivo. To, to je više od dve trećine godine da, i dostava rešenja da traje dva do tri meseca je zaista nedopustivo, ali i te promene neće poboljšati eh, status državnih službenika. Uvećanje plate, kako ste vi predvideli od dvadeset i pet posto, usklađivanje platnih grupa sa eh, brojem eh, novih zanimanja je zaista potrebno, eh, ali mislim da eh, neće poboljšati s obzirom da u 2024. godini imate tri hiljade eh, manje zaposlenih u državnim službama, eh, sa prosečnom nekom zaradom koja je bila oko šezdeset i tri hiljade dinara. Ali smatram, ponavljam, neće ovo promeniti.
00:19:46 - Verica Milanović: Mnogo veći problem jeste kadrovska politika koja se vodi u organima eh, državnih uprava, eh, gde ljudi se ne poštuju po svojim kvalifikacijama i svojim znanjima, postaju se po političkom eh, statusu, eh, i to za šefove i za rukovodioce, tako da to direktno utiče i na efikasnost i kvalitet, a i na popunjenost organa državne uprave. Zahvaljujem.
00:20:14 - Uglješa Mrdić: Zahvaljujem gospođo Milanović. Reč dajem koleginici gospođi Nataši Milić Milaš. Izvolite.
00:20:25 - Nataša Milić Milaš: Dobar dan, dragi kolege, uvaženi gosti. Eh, ja bih se samo, eh, pre svega bih se, k-pre svega kao neko ko dolazi eh, iz državne uprave i koja je zaposlena u Republičkom fondu za penzijsko invalidsko osiguranje od 2008. godine, prvo bih istakla značaj e-uprave koji postoji u poslu Penzijskog invalidskog fonda. Mi smo znatno ubrzali postupak priznavanja prava na penzije iz mogućnosti, što nam je ustvari omogućeno da preko e-uprave dobijamo sve izvode koji su nam potrebni, i to vrlo brzo. Također smo povezani i sa katastrom, odakle smo isto mogli da dobijamo podatke.
00:21:10 - Nataša Milić Milaš: I kao treće postoji mogućnost gde se mi direktno putem elektronske uprave obraćamo eh, drugim državnim organima za podatke koji su nam potrebni. Penzijski i invalidski fond pored toga su veoma bri-bitni podaci i SUP-a o mestu prebivališta boravišta koji mi u jako kratkom roku dobijamo. Znači jednim klikom bukvalno imamo sve podatke i izvode i sve i to je znatno i olakšalo ne samo postupak nama, nego je olakšalo postupak i građanima zato što oni više nisu obavezni da nam izvode predaju prilikom podnošenja zahteva. Druga stvar na koju bih se osvrnula da eh, po vašem izlaganju je ispalo da ne radi softver i eh, Republički fond za penzijsko invalidsko osiguranje ne može da donosi penzije, ne može da radi rešenje o penzijama. To sad nije tema.
00:22:01 - Nataša Milić Milaš: Ja se izvinjavam, ali mislim da svi zaslužujemo da dobijemo malo detaljnije obaveštenje o tome. Eh, u pitanju je prelazak na novi program rada koji će biti znatno brži i znatno efikasniji. Stare baze i stari sistemi funkcionišu. Znači, eh, postupak priznavanja prava na penziju teče tako što ste vi dužni pre svega da kompletirate podatke o stažu i zaradi koji su u matičnoj evidenciji. Svi ti podaci, znači u ovom trenutku su na kompletiranju.
00:22:33 - Nataša Milić Milaš: Onog trenutka kada po-bude pušten novi podatak, ti podaci će svi biti prebačeni praktično jednim klikom. A po Zakonu o opštem upravnom postupku rok za donošenje rešenja o penziji je kao za sve dva meseca od dana podnetog zahteva. Nama su pro-programi zatvoreni prvog novembra ili tridesetog oktobra tačnije i oni treba da počnu svaki dan sa radom. Znači, tu neće biti mnogo zastoja. Penzijski fond je radio, kompletirao podatke, unosio ih u baze.
00:23:06 - Nataša Milić Milaš: Znači, nije tačno da nisu izdavana rešenja. Pored toga, rešenja su mogla da budu izdata za ljude koji su imali kompletirane podatke o stažu i zaradi, za ljude čiji su podaci bili uneti u baze, mogla su da se donose određena rešenja. Zahvaljujem.
00:23:26 - Uglješa Mrdić: Zahvaljujem gospođo Milić Miloš.
00:23:36 - Aleksandar Ivanović: Pošto više nema prijavljenih za reč- Ja se izvinjavam da nešto pogrešno radim, pokušavam sve vreme.
00:23:41 - Uglješa Mrdić: A dobro. Izvolite.
00:23:44 - Uglješa Mrdić: (nerazgovetno) Nije mi bilo u sistemu ništa.
00:23:46 - Aleksandar Ivanović: Da, da, samo tako, komentar da nekakav.
00:23:48 - Uglješa Mrdić: Gospodin Aleksandar Ivanović, izvolite gospodine Ivanoviću.
00:23:52 - Aleksandar Ivanović: Zahvaljujem. Ja ću samo kratak komentar da, da, da dam na ovaj Zakon o platama državnih službenika i namještenika. Eh, imao sam dugogodišnje iskustvo rada u jednoj gradskoj opštini koja je deo eh, sistema lokalne samouprave grada Beograda i znam koliki je značaj, eh...Adekvatnog nagrađivanja kvalitetnih ljudi u-u-u tom sistemu. Ono što je meni ostalo ovde kao utisak je, uhm, projektovana plata od šezdeset i šest hiljada dinara za nekoga ko je ispunio sve kvalifikacije i došao da-da krene da gradi karijeru svoju kroz lokalnu jedinicu, jedinicu lokalne samouprave i mislim da ta plata nije adekvatna. Uhm, na taj način nećemo obezbediti kvalitet.
00:24:48 - Aleksandar Ivanović: Dakle, najbolji studenti, pa čak i oni sa prosekom koji će vrlo lako u privatnom sektoru naći daleko veći iznos od ovih šezdeset i šest hiljada dinara, a time gubimo na kvalitetu usluge koju pruža ova država, a time na kraju gubimo i kao građani jer nemamo adekvatnu uslugu koja pruža, koju pružamo sa druge strane. Ja mislim (kašalj) da nije problem u novcu, da novca ima. Sa kolegama iz Narodnog pokreta Srbije ću na ovoj predstojećoj sednici govodi-govoriti o čak dve milijarde evra kroz koruptivne projekte koje su samo za ovu 2026. godinu predviđene, dakle, uhm, jednom adekvatnom preraspodelom tog, tog novca bi ovaj iznos od šezdeset šest hiljada dinara mogao da bude značajno viši, s jedne strane, i sa druge strane, složiću se sa koleginicom koja je govorila o statusu. Mislim da je njihov status, uhm, problematičan, naročito u prethodnih par godina.
00:25:55 - Aleksandar Ivanović: Ostala mi je urezana rečenica. Neću prosto nikoga da imenujem, jer ne želim nikoga da stavljam u-u-u-jedan nezavidan položaj. Reč je o poreskom inspektoru koji radi u gradu u Beogradu, uhm, koji kaže da samo njih dvoje zaposlenih u sektoru kome pripada nemaju obavezu dolaska i redovnog obilaska nečega što m-se kolokvijalno naziva ćaći land. Dakle, ovde je partijska knjižica i partijska pripadnost, uhm, imperativ i mislim da je to nešto što u značajnoj meri opterećuje ovaj sistem i unazađuje. Dakle, pored boljih finansijskih uslova, mislim da je neophodno, ali neophodno te ljude osloboditi bilo kakvog partijskog pritiska, jer je to interes građana Srbije da nam u tim službama završe, ako ne najkvalitetniji, onda iznad proseka ljudi, jer za toliko ćemo imati bolju i efikasniju državnu upravu.
00:27:02 - Aleksandar Ivanović: Zahvaljujem.
00:27:04 - Uglješa Mrdić: Zahvaljujem, gospodine Ivanoviću. Pre nego što dam reč sledećem prijavljenom govorniku, želeo bih samo u svoje lično ime da kažem da su danas prosečne plate daleko veće nego 2012. godine, dakle i što se tiče lokalne samouprave i državnih institucija. Kad govorimo o koruptivnim radnjama, korupcija je vladala i harala Srbijom do 2012. godine u Srbiji, do 2014.
00:27:35 - Uglješa Mrdić: godine u Beogradu i u većini opština do 2016. godine, tako da je taj period vladavine korupcije i kriminala iza nas. A naravno, vrlo dobro znamo koliko je bila bitna do 2012. u Srbiji, naročito od 2000. do 2012.
00:27:53 - Uglješa Mrdić: godine, partijska knjižica i kako je korupcija harala. Toliko je korupcija harala Srbijom da nije bilo ni para u određenom trenutku ni da se daju penzije, a kamoli da se daj-daju plate ili da dođe do povećanja plata. Tako, na sreću, zahvaljujući političkim promenama 2012. godine, krenule su u Srbiji plate da-da rastu. Uhm, sada je, prijavljeni ste vi, je l' tako?
00:28:21 - Uglješa Mrdić: Da. Gospodin Kasalović, izvolite.
00:28:24 - Zoran Kasalović: Zahvaljujem, predsedavajući. Dame i gospodo narodni poslanici, samo da-da ne ostanemo nedorečeni i da preciziramo. Ja sam rekao da jedan-jedan od razloga, uhm, zainteresovanosti mladih za rad u državnoj-državnoj upravi jeste to, uhm, zvanje mlađih savetnik i da smo, prepoznavajući tu činjenicu da bi uz najavljeno povećanje od 5,1 posto plata mlađeg savetnika bila šezdeset šest hiljada dinara, uhm, učinili da izmenama ovog zakona omogućimo da, uhm, ukidanjem zvanja mlađeg savetnik, uhm, oni koji ulaze, uhm, na zvanje, uhm, savetnika kao najniži početno počnu sa platom od osamdeset dve hiljade i šesto dinara. Dakle, nije plata početna šezdeset šest hiljada, nego prepoznavanjem okolnosti i uzroka koji se mogu otkloniti ovim zakonom. Ukidanjem mlađeg savetnika, dakle, početna plata će biti osamdeset dve hiljade i šesto dinara.
00:29:30 - Zoran Kasalović: Primena zakona je od prvog prvog 2026. sa obavezom da se, uhm, sistematizacija, odnosno pravednici usklade u roku od šest meseci. Tako da je to činjenica što se tiče, uhm, predloženih izmena i dopuna zakona u ovom segmentu, a što se tiče odložene primene zakona o matičnom registru, ja sam to i rekao u uvodnom izlaganju, obzirom da se radi o vrlo značajno sistemskom rešenju i uvođenju elektronskog vođenja jedinstvenog registra. U svakom slučaju, da bi zakon bio uopšte primenjiv i imao svoju-Da bi zakon svoj puni efekat, potrebno je da se radi preuzimanja i migracije podataka i naravno, shodno tome i potrebne opreme i naravno obuke ljudi koji će raditi na primeni tog zakona, potreban određeni rok da bi se postigao puni efekat. To je sasvim logično i mi mislimo da je taj rok minimalan u tri godine i ako pogledamo da je to, da kažemo, 26., tako da 29.
00:30:36 - Zoran Kasalović: je neka godina gde ćemo imati, da kažem, pun efekat primjene ovog zakona.
00:30:42 - Uglješa Mrdić: Zahvaljujem, gospodine Kasaloviću. Za reč se javio kolega Boris Bajić. Gospodine Bajiću, izvolite.
00:30:50 - Boris Bajić: Hvala predsedniče. Poštovane kolege, uvaženi gosti. Trudiću se da budem kratak. Želio bih da se osvrnem na Predlog zakona o matičnom registru. Naime, ja sam, znači, Boris Bajić.
00:31:03 - Boris Bajić: Član sam stranke Savez vojvođanskih Mađara. Ovaj, mi kao stranka podržavamo naravno sve one inicijative koje utiču na modernizaciju rada organa i organizacija državne uprave, autonomne pokrajine, organa autonomne pokrajine, odnosno lokalne samouprave. Načela ekonomičnosti, efikasnosti zaštite životne sredine su nešto što mi uvek podržavamo, naravno bez izuzetka i bez dileme, i u tom smislu apsolutno pozdravljamo ove korake koji se preduzimaju kako bi se unapredio ovaj sistem. Ono što je nama važno jeste oblast službene upotrebe jezika i pisma. U tom smislu, taj neki ostvareni nivo ljudskih i manjinskih prava, ovaj, nam je jako važan, ovaj, tako da što se tiče ovog predloženog zakona, mislimo da je sve u najboljem redu i u samom procesu implementacije izrade softverskog rešenja, podzakonskih akata i tako dalje, i mi, naravno, stojimo na raspolaganju ukoliko su potrebne bilo kakve konsultacije da zadržimo taj, da kažem, ostvareni nivo prava na korišćenje ovaj, našeg maternjeg jezika, tako da bi nam to bilo važno, ali apsolutno smo predloženim zakonom zadovoljni i podržavamo njegovo usvajanje.
00:32:16 - Boris Bajić: Hvala.
00:32:18 - Uglješa Mrdić: Zahvaljujem, gospodine Bajiću. Za reč se javio kolega Dragan Nikolić. Gospodine Nikoliću, izvolite.
00:32:26 - Dragan Nikolić: Hvala predsedniče. Poštovani gosti iz ministarstava, kolege narodni poslanici. Javio sam se zato što u par godina unazad ova vlada primećuje gde je najveći problem i primećuje da opada broj mladih ljudi koji žele da rade u državnoj administraciji. Između ostalog, to su i prihodi, odnosno plate koje oni dobijaju, koje su manje nego što su kod privatnih preduzetnika, što je jedan disbalans koji se mora na neki način ispeglati. Zato ja pozdravljam ovu inicijativu i vaš predlog.
00:33:12 - Dragan Nikolić: Očekujte da ćemo to u parlamentu podržimo i da u danu za glasanje usvojimo sve ove vaše predloge sa željom da što veći broj mladih ljudi sa fakultetskom diplomom ostanu u Srbiji i nastave da rade, za razliku od nekog perioda do 2012. godine, kada je u Srbiji poništeno dvesta-petsto pedeset hiljada radnih mesta, a da u tom periodu od 2012. godine. do 2025. imamo preko petsto hiljada novih otvorenih radnih mesta iz kojih se i doprinosa i poreza koji se na ta, na te dohotke plaćaju puni budžet, a onda se iz tog budžeta plaćaju i svi radnici koji su u javnim službama.
00:34:06 - Dragan Nikolić: Kuknjava onih koji su do 2012. surnisali Srbiju kako bi oni to sad nešto bolje uradili. Nešto nisam siguran. Sve mi to liči na one krokodilske suze. Do krokodil guta svoju žrtvu, njemu idu suze.
00:34:24 - Dragan Nikolić: Tako da svaka ova diskusija koju čujemo na bilo komu od ovih odbora u kojima ja učestvujem, uvek je za neke tribine koje bi, po meni, trebalo da drže po nekim njihovim mesnim odborima, a da nas poštede te tolike brige i tolike patetike i tog stalnog pričanja kako ovde vlada neka sistemska korupcija. Pa kad kažete za nekoga da je koruptivan kad kažete za nekoga da je ukrao, onda to mora da kažete kada, gde, koliki je to novac, šta je to urađeno, da ponudite neke dokaze. A ovakve paušalne ocene na ovim odborima i sve to, ponavljam i uvek ću to da kažem, se čini da bi se ovaj govor snimio, nakon toga puštao odmah po društvenim mrežama i po principu, po principu evo ja njima rekoh ono, pa oni sad neka misle šta će i kako će. Prema tome, sve ove obojene i nasilne revolucije su prošle. Sad se očekuje ozbiljna jedna kontrarevolucija i uzvraćanje udarca od strane države svima onima koji su pokušali da otmu državu, da je daju nekome i da ona služi tuđim, a ne srpskim interesima.
00:35:39 - Dragan Nikolić: Dakle, Srbija sedi na jednoj stolici, uvek će tako biti. Mi smo jedna suverena i ozbiljna država. Mi smo jedna koalicija koja je vrlo stabilna i koja zna šta radi i građani Srbije, pogotovu mladi ljudi, moraju da imaju poverenja, jer svaki problem koji njih tišti ova vlast pokušava da reši, naravno, u okviru finansijskih mogućnosti, odnosno u okviru onoga što država kao deo kovača može da posveti određenim ministarstvima, nameštenicima i svima koji su tamo zaposleni. Dakle-Ovoga što ste predložili je vrlo pozitivna mera. Jedino što bi bilo možda još bolje da to, eh, da taj zakon stupi u celosti na snagu.
00:36:25 - Dragan Nikolić: Međutim, potpuno je jasno da on tehnički ne može da se, da se te tehni-tehničke radnje ne mogu da izvedu u nekom kraćem periodu, a sve što je brzo, to je i kuso. Bolje da rezultati vu-budu nakon dve ili tri godine, ali kada budete potpuno perfektuirali situaciju u tom domenu. Zato vam se zahvaljujem i ponavljam, mislim da će sve kolege se izjasniti da glasaju za ovaj vaš predlog. Hvala vam.
00:36:51 - Uglješa Mrdić: Zahvaljujem, gospodine Nikoliću. Sledeći prijavljeni govornik je gospodin Milija Miletić. Gospodine Miletiću, izvolite.
00:37:02 - Milija Miletić: Zahvaljujem se, uvaženi predsedniče. Uvaženi predstavnici Ministarstva državne uprave, evo, ja ću gledajte da budem kratak, eh, ja ću podržati u potpunosti predlog koji je sada govorio gospodin Kasalović, jer čovek koji ima iza sebe iskustvo, koji je već dugi niz godina bio u državnoj upravi i ministarstvu, sve ono što ste rekli vezano za i ovaj prvi i za ove druge zakone vezano za povećanje ovih naknada zarada, eh, potpuno ste u pravu. Mislim da je to neophodno baš zbog toga što, što su plate tih naših radnika u tim lokalnim samoupravama veoma, veoma malo u odnosu na neka druga javna preduzeća. A vi, mi s-vi znamo koji smo tu i koji znamo sve što nam treba, mi idemo u opštinsku upravu da tražimo ili gradsku upravu da traži neke stvari, da završi neki posao. Tamo ljudi nešto rade, muče se i kad bude nešto uvez za njih najveća, kad budu neki izbori, kad bude bilo šta, najveća povika je na te ljude koji su radili, zapošljavali u opštinskoj upravi.
00:37:57 - Milija Miletić: Tako da ovo što je predložio, to je dobra stvar, da mlađi re, mlađi savetnik ne bude više nego savetnik, što je isprana stvar da bismo mogli tim mladim ljudima koji završavaju fakultete ili koji su počeli da rade da im se obezbedi veća plata. Minimalac koji će sada bit i povećan u toku ovog narednog perioda, da minimalac tamo povećano, svi ljudi sa srednjom školom primu taj minimalac, s-s-ovih šezdeset i nešto hiljada dinara. Tako da, trebalo bi da se nađe načina da tim našim ljudima koji vladaju u tim opštinskim i gradskim upravama se obezbede bolji uslovi, odnosno veće, veće naknade zarada i mislim da imamo situacije, recimo opštinskih uprava. Primjer, ima neki seminar, to je dobra stvar što reklete da su sve more edukacije svako, svako, svake godine edukacija da ljudi znaju da vide šta se radi, a s druge strane, eh, troškovi putovanja, recimo za te ljude koji dolaze je bilo skoro sto pedeset dinara, sad je hiljadu dinara. A opštine osnivač, recimo u nekim, nekim javnim preduzećima, nekim eh, nekim institucijama gde je dnevnica je tim ljudima šest, šest i po hiljada dinara.
00:39:01 - Milija Miletić: Tako da neke stvari moramo da sagledamo, da nađemo načina da tim ljudima damo veću podršku, ne-ne vakoretoričnog, nego finansijsku podršku i normalno, ti ljudi koji tamo rade, to su servisi građana, mi bez njih tamo ne možemo da opstanemo, a s druge strane mogu ponovo da kažem male sredine, male opštine, eh, veoma je veliki problem i deficit kvalitetnih i dobrih kadrova zato što neće da rade za tako, za te male plate. Još jednom očekujem narednu godinu biti će skoro ti platnik, platnih razreda o kome pričamo, da na neki način da znamo ko gde kako radi. Još jednom ću podržati eh, predloge ovih zakona zato što mislim da su, po istini su dobri i dobro je da to odradimo i da nađemo načina ako može, jer da pospešimo finansijski tim ljudima u gradskim upravama i opštinskim uprava da mogu tamo da eh, imaju ono za ono šta adekvatnu zaradu za to što rade. Hvala još jednom.
00:39:56 - Uglješa Mrdić: Zahvaljujem, gospodine Miletiću. Imamo na listi samo još jednog prijavljenog govornika, pa idemo dalje. Gospodin Risto Kostov. Gospodine Kostov, izvolite.
00:40:07 - Risto Kostov: Zahvaljujem. Govoriću u ime, vrlo kratko u ime PUPS-a Partije ujedinjenih penzionera, poljoprivrednika i proletera Srbije. Pre svega, gospodine Mrdiću, dobrodošao na svoju staru poziciju. Drago mi je- -da si se vratio u formu posle tih deset, jedanaest dana ovaj glađu i štrajka, ovaj štrajka glađu.
00:40:29 - Milija Miletić: Hvala.
00:40:31 - Risto Kostov: Posle izuzetno opsežnog, razložnog, bih rekao obrazloženja, po-po-potkrijepljen konkretnim činjenicama gospodina Kasalovića, eh, mi iz PUPS-a ne bismo ponavljali, ovde je već rečeno, to je signal da Srbija ide napred, da se mnoge stvari modernizuju i da razmišlja o zapošljavanju u javnoj upravi, u ministarstvima. Možda bi trebale još veće plate biti, verovatno će te plate, ne verovatno, nego sigurno pra-plat-pratiti i sva druga povećanja plata u javnom sektoru u Srbiji i preduslov ka-preduslov za tako nešto je, naravno, ekonomsko jačanje Srbije, tako da će PUPS podržati sve ove predloge zakona, kako danas, tako i na plenarnoj sednici i smatramo, eh, da je sve ovo što je predloženo veoma pozitivno. Hvala.
00:41:27 - Uglješa Mrdić: Zahvaljujem gospodine Kostov, na svemu što ste rekli. Pošto više nema prijavljenih za reč, zaključujem objedinjenu raspravu o tačkama jedan, tri i četiri. Prelazimo na odlučivanje. Prva tačka. Stavljam na glasanje predlog da Odbor predloži Narodnoj skupštini da prihvati Predlog zakona o matičnom registru koji je podnela Vlada u načelu, kao i da za izvestioca Odbora na sednici Narodne skupštine bude određen doktor Ugleša Mrdić, predsjednik Odbora.
00:41:55 - Uglješa Mrdić: Molim vas da se izjasnite. Zaključujem glasanje i saopštavam. Za je glasalo jedanaest.Za, protiv nije bilo, uzdržanih dvoje. Nije glasalo nije bilo. Konstatujem da je Odbor sa jedanaest glasova za prihvatio navedeni predlog.
00:42:26 - Uglješa Mrdić: Prelazimo na treću tačku. Stavljam na glasanje Predlog da Odbor predloži Narodnoj skupštini da prihvati Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o platama državnih službenika i namještenika koji je podnijela Vlada u načelu, kao i da za izvestioca Odbora na sednici Narodne skupštine bude određen dr Uglješa Mrdić, predsjednik Odbora. Molim vas da se izjasnite. Zaključujem glasanje i saopštavam. Za je glasalo jedanaest, protiv nije bilo, uzdržanih dvoje, nije glasalo nije bilo.
00:43:02 - Uglješa Mrdić: Konstatujem da je sa jedanaest glasova za Odbor prihvatio navedeni predlog. Prelazimo na četvrtu tačku. Stavljam na glasanje Predlog da Odbor predloži Narodnoj skupštini da prihvati Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnim službenicima koji je podnijela Vlada u načelu, kao i da za izvestioca Odbora na sednici Narodne skupštine bude određen dr Uglješa Mrdić, predsjednik Odbora. Molim vas da se izjasnite. Zaključujem glasanje i saopštavam.
00:43:38 - Uglješa Mrdić: Za je glasalo jedanaest, protiv nije bilo, uzdržanih je bilo dvoje, nije glasalo nije bilo. Konstatujem da je sa jedanaest glasova za Odbor prihvatio navedeni prijedlog. Zahvaljujem se Zoranu Ga-Kasaloviću, državnom sekretaru u Ministarstvu državne uprave i lokalne samouprave. Eh, prelazimo na drugu tačku razmatranje Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o registru administrativnih postupaka koji je podnijela Vlada, broj nula jedanaest crtica dva, dva, tri, devet kroz dvadeset pet od sedmog novembra dvije hiljade dvadeset pete godine u načelu. Reč dajem gospođi, eh, Sanji Volić.
00:44:22 - Uglješa Mrdić: Izvolite, gospođo... Volić.
00:44:27 - Uglješa Mrdić: Ne znam koliko da- Da, da, da, da, da, da, možete. Gospodine Kasaloviću, gospodine Kneževiću, hvala vam na prisustvu i učešću u sednici. Gospođo Volić, izvolite.
00:44:41 - Sanja Volić: (kašalj) Dobar dan. Hvala, predsjedavajući. Poštovani članovi Odbora za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu. Eh, ja bih vam u ime Republičkog sekretarijata za javne politike predstavila, eh, osnovne novine u izmenama i dopunama Zakona o registru, eh, u Za-, u Zakonu o registru administrativnih postupaka. Eh, ovim Zakonom, ovim predloženim izmenama i dopunama uvodi se jedinstvena evidencija neporeskih prihoda.
00:45:09 - Sanja Volić: I ove evidencije će sadržati sve podatke o taksama i naknadama koje građani i privreda plaćaju za korištenje javnih dobara ili za pružanje javnih usluga. Eh, ja bih se kratko osvrnula i na jedan širi kontekst ove reforme, gde je, gde su izmene i dopune ovog zakona samo jedan konkretan korak u sprovođenju ove reforme, a to je da je u oktobru 2024. godine Vlada Republike Srbije usvojila reformsku agendu Republike Srbije, u kome je reformu sistema neporeskih prihoda stavila kao jednu od strateških, eh, eh, eh, reformi za naredne tri godine. Eh, ova reforma predviđa, eh, u-uvođenje mogućnosti elektronskog plaćanja svih neporeskih prihoda u Srbiji. Eh, rokovi na koje smo se obavezali su da ćemo do kraja 2026.
00:45:58 - Sanja Volić: godine omogućiti elektronsko plaćanje svih neporeskih prihoda, odnosno taksi i naknada. Eh, pod okriljem Ministarstva finansija je oformljena radna grupa za podršku razvoju arhitekture sistema za elektronsko plaćanje neporeskih prihoda, i ova radna grupa je usvojila operativni plan gde je, kao jedan od načina kako će se omogućiti elektronsko plaćanje za sve usluge, eh, državne uprave, eh, biti predloženo uspostavljanje jedinstvene evidencije neporeskih prihoda, koja će služiti kao osnovni registar sa podacima potrebnim za plaćanje svih usluga na republičkom, pokrajinskom i lokalnom nivou. Ova jedinstvena evidencija će se uspostaviti kao deo već postojećeg registra administrativnih postupaka, imajući u vidu da registar sada već sadrži preko tri i po hiljade, eh, postupaka na svi, na sva tri nivoa vlasti, kao i oko, d-v-, eh, tri i po, izvinite, tri i po hiljade postupaka za privredu i građane na republičkom i pokrajinskom nivou, a također i oko dve i po hiljade administrativnih postupaka koji se sprovode na nivou lokalne samouprave. Na ovaj način će se završiti up-punjavanje, eh, svih informacija koje su potrebne građanima i svim potencijalnim korisnicima usluga javne uprave da mogu doći do, eh, eh, do podataka, a samim tim i do ostvarenja i sprovođenja usluge koja im je potrebna. Eh, ova evidencija će biti uspostavljena č- kao softversko rešenje, biće interoperabilna sa drugim sistemima elektronske uprave, eh, te ovim zakonom mi uređujemo njeno postojanje, kao i podatke koji će se razmjenjivati između ovih sistema.
00:47:36 - Sanja Volić: Znači, glavni cilj je omogućavanje elektronskog plaćanja i samim tim smanjujemo le-, administrativne troškove za privredu i za građane. Ovom evidencijom upravljače R-republički sekretarijat za javne politike, a obveznici upisa ovih podataka biće organi koji su nadležni za izradu propisa kojima se definišu iznosi neporeskih prihoda. Ono što je bilo prepoznato u toj reformskoj agendi jeste da ne postoji jedinstveno mesto na kome se nalaze sve evidentirane, eh, takse i naknade, odnosno svi propisi po kojima državni organi i organi jedinica lokalne samouprave naplaćuju svoje usluge, te na ovaj način eh, omogućavamo jednu transparentnost i uspostavljanje sistema koji će (kašalj) na jednom mestu eh, sadržati sve informacije o svim eh, eh, zakonima kojima na osnovu kojih drž-organi državne uprave i lokalne samouprave, eh, naplaćuju eh, svoje usluge. Eh...Eh, znači, ja bih samo onda sumirala koji bi bili najznačajniji efekti ovog zakona. Znači, imamo elektronsko plaćanje.
00:48:42 - Sanja Volić: Samim tim će biti, eh, posledično ukinuta potreba da se dostavlja ka-dokaz o uplati, eh, jer će organi poslužbenoj dužnosti vršiti proveru ovih podataka. Eh, smanjiće se administrativni troškovi za građane i za privredu, jer će se, eh, umanjiti sami-samim tim, eh, eh, troškovi ti koji se iskazuju kroz odlazak do banke, do pošte, eh, lično da se nešto plati, bilo da se plaća ovaj provizija preko pošte ili preko banke. I na ovaj način, eh, naravno, eh, podižemo i transparentnost celokupne, eh, državne i javne uprave. Hvala lepo. Tu sam za sva pitanja, ukoliko budete imali da pojasnim.
00:49:27 - Uglješa Mrdić: Zahvaljujem, gospođo Volić. Otvaram raspravu u vezi sa ovim tačkama dnevnog reda. Za reč se javila gospođa Verica Milanović. Gospođo Milanović, izvolite.
00:49:41 - Verica Milanović: Eh, ovim predlogom izmena i dopuna Zakona o registru administrativnih postupaka predviđa-predviđate takođe objedinjavanje svih administrativnih postupka-postupaka i to je dobro. Eh, prednost je što će građani moći da vide i koji su postupci u toku i mogućnost plaćanja i mogućnost elektronskog plaćanja. To je sve u redu. Međutim, i kod ovog registra vođenja administrativnih postupaka i kod registra matične evidencije rođenih, venčanih i umrlih- -i kod registra o dr-o državljanstvu, zakonodavac, to jest vi, predvideo je da baze podataka, eh, su dužni da nanose i dostave organi koje iste podatke i vode. Eh, da li ste svesni u kom stanju se nalaze državni organi, a posebno lokalne samouprave, odnosno u koje stanje ste ih vi doveli političkim zapošljavanjem?
00:50:45 - Verica Milanović: Mladi ljudi, stručni ljudi su vam napustili lokalne samouprave. Lokalne samouprave trenutno imaju probleme u funkciji običnog funkcionisanja u izdavanju najosnovnijih rešenja, a da ne govorim o svim ovim bazama koje će biti dužne da u određenom, eh, roku, eh, dostave. Ono ljudi što je znalo nešto odlazi u penziju, tako da, eh, uz svu pohvalu ovoga što imate vi dobre namere da sve to objedinite, smatram da su vam nikakve šanse da ovo realizujete, čak ni u one tri godine koje ste predvideli za registar matični, matični registar i registar za državljanstvo. Zahvaljujem.
00:51:30 - Uglješa Mrdić: Zahvaljujem, gospođo Milanović. Hoćete vi, gospođo Volić, javili ste se? Izvolite.
00:51:40 - Sanja Volić: Hvala lepo, predsedavajući.
00:51:45 - Sanja Volić: Eh, ja bih samo htela da vam objasnim- (glasno kašljanje u pozadini) -kakav je rad Republičkog sekretarijata za javne politike. Eh, mi u ovom momentu na javno dostupnom portalu Registra administrativnih postupaka imamo tri i po hiljade postupaka za privredu i građane. Znači, šta god vam padne na pamet, možete pronaći sve informacije o tom postupku na našem portalu, kako se taj postupak sprovodi, eh, šta je potrebno da se plati, koja dokumentacija se priprema i na koji adresu se ona dostavlja. Eh, naš registar je započeo sa prikupljanjem ovih podataka 2017. godine, a javno dostupan je od 2021.
00:52:20 - Sanja Volić: I da, to jeste veliki posao, ali smatramo da je upotrebna vrednost ovog registra jako velika. Samim tim, eh, takođe bi se nadovezali i na rad sa jedinicama lokalne samouprave, zato što, eh, su i jedinice lokalne samouprave takođe u obavezi da objave svoje registre, odnosno da objave postupke iz svoje izvorne nadležnosti na portalu registra, odnosno moraju biti sastavni deo našeg celokupnog registra administrativnih postupaka. I svesni smo da postoje ograničenja u kapacitetu, eh, i u radu jedinica lokalne samouprave. Svakodnevno se sa tim susrećemo i kada smo se pripremali za popis, eh, mi smo, eh, gledali da što više tog posla njima, eh, kako da kažem, olakšamo. Mi smo prije, za njih pripremili takozvane modele u saradnji sa stalnom konferencijom za g-gradove i opštine, gde smo, eh, njima ponudili da na što lakši način do-popune te podatke, eh, kako bi im olakšali posao, tako da oni nisu počinjali od nule, nisu počinjali od praznog papira, već su imali o-određenu stručnu i tehničku podršku sa naše strane kada su počeli da rade na popisu i na objavljivanju sopstvenih, eh, registara.
00:53:33 - Sanja Volić: U planu je da prilikom uspostavljanja ove jedinstvene evidencije takođe jedan veći, eh, deo posla preuzmemo na nas kako bismo, eh, eh, smanjili pritisak na državne organe koji obavljaju, naravno i svoje druge redovne poslove, kao i na jedinice lokalne samouprave, gde ćemo pronaći načina kako ćemo omogućiti da taj unos bude što brži i što lakši. Eh, onog momenta kada se to sve bude našlo na jednom mestu, interoperabilnost i razmena tih podataka će nesumnjivo dovesti do efikas, do veće efikasnosti i do ubrzanja rada. To je nesumnjivo, ovaj, pokazatelj u svim, eh, u svakoj praksi koju smo mi imali prilike da, da, da istražimo i da analiziramo, tako da očekujemo da bi benefid bio mnogo veći kad, onog momenta kada se ove evidencije budu uspostavile. Hvala vam.
00:54:23 - Uglješa Mrdić: Zahvaljujem, gospođo Volić. Imamo samo još jednog prijavljenog govornika, gospodin Dragan Nikolić. Gospodine Nikoliću, izvolite.
00:54:31 - Dragan Nikolić: Hvala predsedniče. Ja i ovde nisam imao nameru da se javim, ali kad čujem predstavnika opozicije-Eh, jednostavno osjetim potrebu da, da se javim. Ako vi kažete da administracija po lokalnim opštinama ne funkcioniše, da tamo nemamo stručne ljude, da se tamo zaposljuju samo oni koji su stranački opredeljeni, koji imaju partijsku knjižicu. Toga smo se naslušali u obavljanju svakog od ovih odbora, pa evo i danas. Ja mislim da bi koleginica to trebala, taj deo govora da ostavi za tribine koje treba da drže, jer biće uskoro izbori, pa oni treba da ponude tamo na tim tribinama ljudima dvoje, troje, petoro kol'ko dođe da im kažu šta bi oni to uradili, kako bi oni poboljšali, koliko je to kvalitetnih kadrova koje oni imaju, koliko su tamo svi sa fakultetskom diplomom, svi doktori nauka, svi su akademici, a sa druge strane smo svi mi krezubi, nepismeni, neobrazovani, neki koji nemaju, nemamo pojma.
00:55:40 - Dragan Nikolić: U Vranju imate uslužni centar i kad uđete tamo, oni službenici su tako poređani kao vojnici na straži i svakog momenta daju vam sve moguće informacije. Upućuju vas gde trebate da odete. Sve službe funkcionišu na perfektan način. Niko se do sada nije požalio. Ljudi čak nemaju vremena ni za doručak, toliko je jedno opsadno stanje tamo, ali oni sve čine da bi građanima izašli u susret.
00:56:13 - Dragan Nikolić: Dakle, ova vlast se stvarno trudi da izađe u susret svim građanima Srbije, pa i vama iz opozicije, a vi stalno nezadovoljni. Mislim da ste vi nezadovoljni svojim rezultatima kad se otvore biračke kutije, a to kad budu ovi sledeći izbori će da bude za vas kukanje i plakanje do neba, jer ja vidim kakvo je raspoloženje u narodu. Vi ste sami sebe poništili ovakvim negativnim vođenjem politike i sa ovim što pričate svaki put misleći da na taj način, da samo kritikom i time kako ništa u ovoj zemlji ne valja, kako je sve propalo, kao da mislite da je narod ćorav, da ne zna, da ne, da li ima autoputeva, da nema železnica, da nema novih obdaništa, da nema novih škola, da nema novih bolnica, eh, zdravstvenih centara, kliničkih centara. Ja sam bio u univerzitetsko-kliničkom centru prošle godine. Mislio sam da se snima neki film u-u-u Holivudu, u Americi, jer onakvu opremu i onakvu organizaciju vi to možete samo na filmu da vidite.
00:57:15 - Dragan Nikolić: Prema tome, mi ćemo da radimo ovo što najbolje znamo, a radimo odlično, a to narod ume da ceni. Ume da ceni onoga ko radi, ko se trudi i ko pomaže i ko hoće da ovom narodu svakog dana bude bolje nego što mu je bilo juče. Hvala predsedavajući.
00:57:32 - Uglješa Mrdić: Zahvaljujem, gospodine Nikoliću. Pošto više nema prijavljenih za reč, zaključujem raspravu. Stavljam na glasanje predlog da Odbor predloži Narodnoj skupštini da prihvati Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o registru administrativnih postupaka koji je podnela Vlada u načelu, kao i da za izvestioca Odbora na sednici Narodne skupštine bude određen dr Uglješa Mrdić, predsednik Odbora. Molim vas da se izjasnite.
00:57:59 - Dragan Nikolić: (smišljeni smeh) Na teretili me mnogo s tim. Sve moraš ti, jel.
00:58:09 - Uglješa Mrdić: Zaključujem glasanje i saopštavam. Za je glasalo jedanaest, protiv nije bilo, uzdržanih jedan, nije glasalo nije bilo. Konstatujem da je sa jedanaest glasova za Odbor prihvatio navedeni predlog. Pošto smo završili rad po svim tačkama dnevnog reda, zaključujem Osmu sednicu Odbora za pravosuđe, državnu upravu i lokalnu samoupravu. Zahvaljujem se svima na učešću.
NAPOMENA: Transkript sednice odbora generisan je pomoću softvera za automatsko prepoznavanje govora. Uloženi su značajni napori da se osigura tačnost, ali se mogu javiti manje netačnosti. Za potpuno pouzdani pregled koristite video zapis sa sednice.