TREĆE VANREDNO ZASEDANJE, 13.02.2003.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

TREĆE VANREDNO ZASEDANJE

2. dan rada

13.02.2003

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:45 do 18:45

OBRAĆANJA

Bojana Aleksić

Ovo je ponovo jedan amandman koji se odnosi na razliku u koncepcijama između predlagača i DSS-a. Ponovo se u stavu 1. ovog člana reči "poslanička grupa" zamenjuju rečima "političke stranke", još jedanput ću to ponoviti zbog onih naših televizijskih gledalaca koji su pre podne radili i nisu bili u mogućnosti da prate naš TV prenos, zbog toga što mi smatramo da poslaničke grupe ne mogu da figuriraju kao faktor u političkom životu. One ne izlaze na izbore. One ne osvajaju glasove.
Poslaničke grupe prave se u parlamentu posle izbora od jedne ili više stranaka, da bi taj parlament mogao bolje i efikasnije da radi. Sastav poslaničkih grupa je relativan. Dolazi vrlo često do pregrupisavanja stranaka, kao što smo mi u ovom parlamentu imali prilike da gledamo tokom protekle dve godine. Svašta se ovde dešavalo i to dobro znaju građani ove zemlje.
Dobro znaju za koje su stranke glasali, a ko je trenutno na vlasti. Dobro znaju da trenutno manjina vlada nad većinom umesto da se raspišu vanredni parlamentarni izbori na svim nivoima i da su bili raspisani takođe pre usvajanja Ustavne povelje. Da su se poslanici birali neposredno, kao što u Ustavnoj povelji i stoji, jer stoji da izborni princip mora biti zasnovan na demokratskim principima koji važe u Evropskoj zajednici i celom svetu, u svim normalnim, civilizovanim i demokratskim zemljama, mi danas ne bismo bili u ovoj situaciji.
Narod bi izrazio slobodno svoju volju. Na vlasti bismo danas imali one u koje narod zaista ima poverenja. Ovako smo svi svedoci vladavine manjine, koja se svuda zove samo jednom rečju a to je diktatura. Ovaj zakon i predlog koncepcijski, pošto stalno provlači reči - poslanička grupa i poslaničke grupe, jeste instrument za sprovođenje te diktature.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi javlja za reč? (Ne.)
Na član 13. amandman je podneo narodni poslanici Miroljub Veljković.
Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć. Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio amandman.
Izvolite, reč ima narodni poslanik Miroljub Veljković.

Miroljub Veljković

Predsednik Zakonodavnog odbora, gospodin Bojan Pajtić, malopre nas je informisao da u stvari mi imamo kontinuitet stvaranja i formiranja fantomskih poslaničkih grupa od 1992. godine.
Nije mi jasno, gospodine Pajtiću, šta ste hteli time da kažete? Taj kontinuitet moramo po svaku cenu, znači, da zadržimo i ubuduće, odnosno da ste vi čuvari te tradicije; da li je tako? Ako je tako, onda vam čestitam. Ako je po Zakonu o izboru narodnih poslanika, ako je po nekoj ljudskoj pravdi i božijim zakonima, mi ćemo Skupštinu zajednice Srbije i Crne Gore popuniti proporcionalno prema snazi izbornih lista sa zadnjih izbora.
Svi znamo da su poverenje naroda na zadnjim, decembarskim izborima 2000. godine, dobile četiri izborne liste: DOS - Vojislav Koštunica; to je onaj gospodin koga sad narod zove od milošte Jovan bez zemlje; zatim SPS-a, SRS i SSJ. Znači, tako bi trebalo da bude, ukoliko imamo nameru da poštujemo izbornu volju naroda.
Može gospodin Jovanović ovde da verbalno gimnasticira koliko hoće i da objašnjava nama u ovoj sali i nrodu koji nas gleda kako je to sve po zakonu. Potpuno je jasno svima vama ovde i svima nama u sali, a posebno je jasno narodu, da to nije po Zakonu o izboru narodnih poslanika.
Mi smo već dve godine ovde svedoci, neko svedok a neko učesnik, jednog svojevrsnog političkog i skupštinskog inženjeringa, sa krajnjim ciljem da se menja izborna volja naroda, odnosno sa krajnjim ciljem da se očuva gola vlast. Glavni projektant tog inženjeringa je Vlada Srbije, odnosno predsednik Vlade Srbije gospodin Zoran Đinđić, a izvođači radova su gospodin Jovanović i gospodin Vesić.
Kada je to u interesu Vlade, striktno se primenjuje Zakon o izboru narodnih poslanika. Setimo se Perišićevih poslanika. Bili su izbačeni iz stranke i normalno, primenio se Zakon o izboru narodnih poslanika, samim tim što su izbačeni iz stranke, odmah im je i prestao status narodnih poslanika. To je bilo u redu i tako treba i da bude.
Međutim, što kaže naš narod u šali, mož da bidne ali ne mora da znači. Kada je to u interesu Vlade imamo drugu situaciju, da političke partije izbace iz partije svoje članove, a da se sada suverenitet prenosi na poslanika, a ne na političku partiju na čijoj je listi on bio. Onda oni formiraju neke fantomske političke grupacije ovde, koje treba da posluže kao logistika Vladi Republike Srbije u izglasavanju zakona, budžeta itd.
Tako imamo ovu grupaciju oko ovog kukavnog Baneta Ivkovića, a još drastičniji primer, imamo grupaciju oko ovog već legendarnog, ovog iz Kraljeva, Marka Petrovića, tog istaknutog borca za demokratska načela. To tako funkcioniše. Nekada se primenjuje zakon, a nekada se primenjuje go interes Vlade Republike Srbije.
Napravili smo praktično pravu papazjaniju u Skupštini. Pošto tu sedi sekretar Skupštine, postavio bih mu dva pitanja: koliko danas ljudi u Srbiji poseduje poslaničku legitimaciju; da li 250, 280, 300, 350? Koliko ste vi poslaničkih legitimacija do sada izdali; koliko ljudi poseduje tu legitimaciju? Ta legitimacija automatski znači imunitet i ljudi ostvaruju neka prava po tome.
Zamolio bih da nas informiše o tom podatku, kakva je tu situacija.
I, šta se sada dešava - ovo nelegalno stanje u Republičkoj skkupštini sada želimo da prenesemo u skupštinu zajednice Srbija i Crna Gora. Potpuno je jasno zašto to želi ova tanka ili nelegalna vladajuća većina u ovoj skupštini da uradi. Međutim, upozorio bih vas da je temelj funkcionisanja svake države poštovanje zakona. Jednom prerkšiti zakon, napraviti presedan, to će se, normalno, kao talas produžiti dalje.
Apelovao bih na vas da vrlo pažljivo slušate ovo što izlažemo već dva dana mi radikali ovde i da nas poslušate. Trebalo bi, u stvari, da malo oslušnete ovu zaglušujuću tišinu u Srbiji. Savila se Srbijica do zemlje, savila se i ćuti, i verovatno ste zbog toga u zabludi da je sve u redu. Međutim, svi vi dobro znate da iza one najteže, najveće omorine leti, i te kakva i najžešća oluja dolazi. Da li treba da vas podsećam da je 29. maj vrlo blizu.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč?
Ima reč narodni poslanik Tomislav Nikolić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, član 13. ima makar dve manjkavosti na koje bih želeo da ukažem, a mogle da se poprave leksičkom obradom ili amandmanom koji bismo čak mi prihvatili, iako dođe u nedoba.
Naime, svako ko pročita stav prvi člana 13. neće znati o čemu se ovde radi, jer je besmislen, što bi rekao neko od narodnihi poslanika u Skupštini Srbije, a on glasi: "Izbori se sprovode na osnovu zbirne liste kandidata koje su podnele poslaničke grupe". Ako neko zna o čemu se tu radi i kako ova norma izgleda; šta će to biti? Mislim da ne zna niko. Ali, postoji nedostatak koji je vezan za rad RIK-a, oko sastavljanja zbirne izborne liste, pošto je to njen posao.
U kom roku će RIK da sačini zbirnu listu kandidata? Koji je rok po ovom zakonu, a ovo je zakon o izboru poslanika, koji je rok za RIK da sačini zbirnu listu kandidata? Kome dostavlja zbirnu listu kandidata? Član 14. kaže da dostavlja narodnim poslanicima, ali narodni poslanici nisu predlagači. Ako sprovodimo izbore, zbirna lista se dostavlja predlagačima, a ne narodnim poslanicima, zato što su narodni poslanici kandidati za poslanike.
Na izborima za narodne poslanike, kandidati sa izbornih lista i kandidati sa zbirne izborne liste ne dobijaju zbirnu izbornu listu. Ona se objavljuje i mora da bude istaknuta na biračkom mestu, a to znači da nam nedostaje raspisivanje izbora, datum u kome će izbori biti održani, biračko mesto (to je verovatno sala Narodne skupštine i u njoj istaknuta zbirna lista kandidata) za izbore poslanika u skupštinu zajednice ove dve države; i naravno, narodno veselje, i da se isturi po neka puška, izbori su, da se opali puška, šta fali, i da se propagiraju izbori na državnoj televiziji.
To nisu izbori za predsednika Republike, gde vlast nema jakog kandidata. Ovo su izbori za skupštinu, gde vlast ima stvoreno mnogo kandidata. Ovi će izbori da uspeju, ovo nisu oni izbori gde vi ne smete da učestvujete, gde narod bira. Ovo su izbori gde vi birate i zato samo mogu da uspeju, jer ste prvo složili kockice, da imate dovoljno poslanika, kada dođe do tog biranja.
Vidite kako danas radi Narodna skupština Republike Srbije - predsedavajući kaže: donećemo odluku o produženju kad bude dovoljno poslanika u sali. Kakva je to Narodna skupština koja ne zna kada će neku odluku da donese, nego čeka kada će da se iskupe poslanici u sali, pa će onda da glasalu. A kada ja predložim, po Poslovniku, da tog časa Skupština za nešto glasa, da predsedavajući stavi na glasanje moj predlog da Skupština o nečemu glasa, to se ne stavlja kao predlog, zato što predsedavajući vidi da će da uspe moj predlog.
Skupštinu vodi tako da uvek uspe njen predlog i izbore organizuje tako da uvek ona uspe na izborima. To se naziva demokratijom? E, nađite mi jednu zapadnu demokratiju da ovo prihvati kao principe koje želi da primenjuje kod sebe.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi javlja za reč? (Ne.)
Na član 13. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Srđan Sikimić i Nada Kolundžija.
Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, a Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman.
Da li podnosioci amandmana žele reč ?(Ne.)
Da li neko drugi od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Na član 15. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Srđan Sikimić i Nada Kolundžija.
Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, a Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Ne.)
Da li neko drugi od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Na član 15. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Bojana Aleksić, Đorđe Mamula i Petar Cvetković.
Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, a Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio amandman.
Ima reč narodni poslanik Bojana Aleksić, u ime podnosilaca amandmana.

Bojana Aleksić

Ovaj član krije izvesne nejasnoće i molila bih predlagača, kada budem završila svoje obrazloženje, da mi to pojasni.

U članu 15. se kaže sledeće: "Za poslanike u Skupštini izabrani su kandidati sa zbirne liste, pod uslovom da je zbirna lista kandidata dobila većinu glasova narodnih poslanika, na sednici na kojoj prisustvuje većina od ukupnog broja narodnih poslanika".

Amandman DSS glasi vrlo jednostavno: "Za poslanike u Skupštini izabrani su svi kandidati sa zbirne liste"; da nam se ne bi slučajno ponovila situacija, o kojoj smo već slušali, od pre nekoliko godina, kada gospodin Koštunica i jedan broj poslanika SRS nisu izabrani u Veće republika, iako se glasalo sa zbirne liste.

Ako se napravi koncepcija da se poslanici iz jedne skupštine delegiraju u drugu skupštinu, onda se to čini putem zbirne liste. Zbirna lista podrazumeva samo jedan način glasanja, a to je glasanje za ili protiv te liste u celini.

Iz ovog stava moglo bi se zaključiti da ćemo mi ovde sada birati 91 poslanika, jednog po jednog, pa ćemo, recimo, glasati za Peru, a nećemo za Žiku, pa hoćemo za Miku. To, jednostavno, ne može i nije u duhu Predloga zakona, nije u duhu Ustavne povelje, Zakona o sprovođenju Ustavne povelje, i uopšte, svega onoga što je dogovoreno. Pa, ukoliko postoji dobra namera, a verujem da postoji, nema nikakvog razloga da predlagač ne prihvati ovaj naš amandman, koji će samo otkloniti svaku sumnju i nejasnoće, uz dobru volju, da upravo na taj način zbirna lista bude i izglasana.

Druga stvar koju smo predložili to je da se, umesto primenom elektronskog sistema, glasa prozivkom. Naravno da ne sumnjamo da će svi poslanici u ovoj skupštini, odnosno sve političke stranke koje predlože kandidate za poslanike u skupštini zajedničke države Srbija i Crna Gora, ako ništa drugo zbog tih svojih ljudi, za njih glasati.

Međutim, značaj ovog glasanja je izuzetno velik. Ipak je to jedan istorijski trenutak, koji ostaje zabeležen. Svedoci smo da vrlo često u ovoj skupštini, zbog primene elektronskog sistema, dolazi do neželjenih situacija prilikom glasanja, da dolazi da izražavanja sumnje, pa jednostavno želimo da se unese malo ozbiljnosti u taj momenat samog glasanja i, u krajnjoj liniji, da ostane u nekakvom stenogramu zabeleženo ko je kako glasao, a da to imaju prilike da vide i naši gledaoci.

 
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Ne.)

Na član 15. amandman sa ispravkom podnela je narodni poslanik Zlata Đerić.

Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je pravno moguć.

Izvolite, reč ima narodni poslanik Zlata Đerić.
...
Nova Srbija

Zlata Đerić

Gospodo, kolege poslanici, mislim da je ovaj amandman vrlo nužno i razložno prihvatiti jer  se brišu reči "upotrebom elektronskog sistema za glasanje". Dakle, mi u članu 113. i 114. Poslovnika Narodne skupštine imamo vrlo jasno objašnjeno šta znači javno glasanje i ono može biti izvedeno na tri načina - upotrebom elektronskog sistema, diznjem ruke ili pojedinačnim izjašnjavanjem.
Da ne bi bilo sumnje, koja se često javljala kod upotrebe elektronskog sistema za glasanje, treba ostaviti samo mogućnost javnog glasanja, a mi ćemo se dogovoriti, pošto je to član koji će se samo jednom upotrebiti, kako će se tog trenutka to izvesti. A, i da bismo bili transparentni pred svojim biračima.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč o ovom amandmanu?
Izvolite, reč ima narodni poslanik Dejan Mihajlov, predsednik poslaničke grupe DSS.