ČETVRTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 09.04.2003.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ČETVRTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

2. dan rada

09.04.2003

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 11:10 do 18:05

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Ljubiša Maravić.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Izvolite.

Ljubiša Maravić

Poštovane kolege, gospodine ministre, u skladu sa opštom tendencijom da se pravdom uredi borba protiv organizovanog kriminala i terorizma, a što mi poslanici koji dolazimo sa prostora južne srpske pokrajine Metohije i Kosova najbolje znamo, želeo sam da dam svoj prilog u ime SPS-a, sa nadom da će ovaj amandman biti prihvaćen.
Načelno smatram da naš pravni sistem treba da se kreće u okviru drugih zemalja koje su se sa ovim zlom suočile mnogo pre nas. Tu pre svega mislim na iskustva koja dolaze iz Italije, Francuske, Nemačke, ali i iz SAD-a. Dakle, kako to naš narod voli da kaže, ne treba da izmišljamo toplu vodu, već da koristimo ta iskustva i iskustva onih koji su mnogo pre nas u tome postigli nesumnjive uspehe, osluškujući pri tom i stavove Saveta Evrope u koji smo upravo primljeni.
Naime, u članu 1. stav 2. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o nadležnosti i organizaciji državnih organa u suzbijanju organizovanog kriminala stoji da organizovani kriminal u smislu ovog zakona predstavlja vršenje krivičnih dela od strane organizovane kriminalne grupe, odnosno druge organizovane grupe ili njenih pripadnika za koja je predviđena kazna zatvora od četiri godine ili teža kazna.
Moj predlog amandmana na član 1. stav 2. bio bi da se on promeni i da glasi: "Organizovani kriminal, u smislu ovog zakona, predstavlja vršenje sledećih krivičnih dela od strane organizovane kriminalne grupe, kada je prisutan element organizovanog kriminala i to: protiv ustavnog uređenja i bezbednosti države; protiv čovečnosti i međunarodnog prava; falsifikovanja i pranja novca, neovlašćena proizvodnja i stavljanje u promet opojnih droga, nedozvoljena trgovina oružjem, municijom ili eksplozivnim sredstvima, trgovina ljudima, razbojništvo, razbojničke krađe, davanje i primanje mita, iznude, otmice i druga krivična dela za koja je kao najmanja zaprećena kazna zatvora u trajanju od najmanje pet godina."
Predložio sam ispred Socijalističke partije Srbije ovakvu definiciju, jer je definicija organizovanog kriminala sa taksativnim nabrajanjem oblika krivičnih dela bolje rešenje, jer onemogućava zloupotrebe koje se u primeni zakona mogu pojaviti usled neprecizne definicije ovog pojma, date u Predlogu zakona. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč?
Reč ima narodni poslanik Dragan Todorović, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe Socijalistička partija Srbije.
...
Srpska radikalna stranka

Dragan Todorović

Dame i gospodo, uz poštovanje svih namera da se malo "prišrafe ventili" organizovanom kriminalu, koji postoji u svim zemljama, a postojao je i u svim prethodnim režimima, manje ili više, a u skladu sa onim što sam naveo, što je prisutno u naučnim teorijama o organizovanom kriminalu, užem i širem definisanja tog pojma organizovanog kriminala, žao mi je što uvaženi gospodin ministar nije bio tu u toku načelne rasprave, kada sam detaljno izložio sve odredbe koje definišu organizovani kriminal na uži i širi način.
Uži način je bio predviđen u izvesnoj meri u postojećem tekstu Zakona o organizaciji i nadležnosti državnih organa u suzbijanju
organizovanog kriminala i u naučnoj teoriji postoji preovlađujući stav da prilikom definisanja organizovanog kriminala treba primenjivati taj uži metod.
Nažalost, u predloženim izmenama i dopunama ovog zakona koji je danas na dnevnom redu predložen je taj širi način definisanja organizovanog kriminala, pa se kaže da organizovani kriminal u smislu ovog zakona predstavlja vršenje krivičnih dela od strane organizovane kriminalne grupe, odnosno druge organizovane kriminalne grupe ili njenih pripadnika za koja je predviđena kazna zatvora od četiri godine ili teža kazna.
Ovde se radi o širokom definisanju organizovanog kriminala koje omogućava vrlo veliku arbitrarnost onih koji treba da procenjuju o tome da li se u konkretnom slučaju radi o organizovanom kriminalu ili ne.
Podsetiću vas da ta takozvana uža definicija organizovanog kriminala u sebi sadrži odrednice koje definišu organizovani kriminal sa četiri odrednice. Prvo, postojanje organizovane kriminalne grupe; drugo, postojanje kriminalizovane korporacije; treće, upotreba nasilja; i četvrto, ono što je najbitnije u političkoj teoriji i teoriji kriminologije, to je povezanost te kriminalne grupe sa nosiocima političko izvršne, sudske, zakonodavne, ili bilo koje druge vlasti.
Pozivam se na mišljenja renomiranih pravnika i profesora kriminologije; tačno kažu da onaj ko se poziva na postojanje organizovanog kriminala, a pri tom izostavlja činjenicu da je svaki kriminal odraz sredine u kojoj se dešava, prenebregava činjenicu da je taj organizovani kriminal u četvrtoj karakteristici upravo sadržan u povezanosti organizovanog kriminala sa aktuelnim nosiocima vlasti, izvršne, policijsko izvršne i sudske, ili neke druge.
Stoga je naš predlog da se član 1. briše, da ostane formulacija definicije organizovanog kriminala koja slovi u postojećem tekstu Zakona.
Činjenica je da je postojeći tekst Zakona mnogo bolji nego ovaj koji se nalazi u Predlogu o izmenama i dopunama Zakona i zbog toga mi podržavamo stav da se organizovani kriminal definiše makar na ovaj postojeći način, koji kaže, navodeći četiri elementa organizovanog kriminala, da je to: 1. delovanje protiv ustavnog uređenja ili bezbednosti države; 2. protiv čovečnosti i međunarodnog prava; 3. falsifikovanje i pranje novca, zatim neovlašćena proizvodnja i stavljanje u promet opojnih droga, nedozvoljena trgovina oružjem, municijom ili eksplozivnim sredstvima, trgovina ljudima, razbojništva, razbojničke krađe, davanje i primanje mita, iznuda i otmica; 4. druga krivična dela za koja je najmanja zaprećena kazna zatvora u trajanju od pet godina.
U četvrtoj tački pominje se zaprećena kazna kao jedan od elemenata obeležja organizovanog kriminala, što je mnogo bolje od predviđene formulacije - zatvorska kazna od četiri godine; zbog toga, nadam se da ćete imati razumevanje za navedene argumente i da ćete prihvatiti predloženi amandman. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima ministar pravde u Vladi Republike Srbije, gospodin Vladan Batić.

Vladan Batić

Ja bih predlagače amandmana upozorio na jedan detalj. Taj detalj je da nisu stavljene van snage odredbe Zakona o izmenama i dopunama Zakona o krivičnom postupku, koje unose novu glavu 19a, koja se zove: "Posebne odredbe o postupku za krivična dela organizovanog kriminala".
Prema tome, pojedine opservacije koje smo čuli od narodnih poslanika koji su obrazlagali amandmane potpuno su apsorbovane u citiranoj odredbi člana 504a. Zakona o krivičnom postupku, koja nije brisana. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč?  Ako niko ne želi reč, sledeći amandman na član 1. zajedno su podneli narodni poslanici: Ljubiša Kesić, Sima Radulović, Mirko Rosić i Miloš Lučić.
Odbor za pravosuđe i upravu je prihvatio amandman, sa pravnotehničkom redakcijom koja glasi - posle reči "kazna zatvora od" dodaje se reč "najmanje" i posle reči "godine" stavlja se tačka, a reči do kraja stava se brišu, sa kojom su se saglasili podnosioci amandmana.
Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li ima potrebe da se izjasni predlagač? (Ne.)
Da li neko drugi od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Krasić.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Ovim amandmanom smo tražili da se iz stava 2. člana 1. izbrišu reči "ili njenih pripadnika", iz razloga što po logici stvari tim rečima nije mesto u ovom tekstu, jer ako je organizovani kriminal vršenje krivičnih dela od strane kriminalne grupe i krivična odgovornost podrazumeva odgovornost fizičkog lica, onda posebno navoditi "njenih pripadnika" praktično ništa ne znači, jer je to već sadržano u prethodnim pojmovima koji se nalaze u ovom članu.
Mislim da je amandman dobar povod da se ukaže na još neke stvari. Mi realno imamo problem da definišemo šta je to organizovani kriminal. Iznosim svoj lični stav da nijedan amandman niti ovaj ponuđeni predlog ne sadrže sve ono što bismo mi svi želeli da bude u definiciji organizovanog kriminala.
Plašim se da će članovi 1. i 2. Predloga zakona stvoriti zabunu, stvoriti problem onim ljudima koji treba da primene ovaj zakon. Nalazimo se na terenu definisanja organizovanog kriminala i složićemo se da je to otprilike način izvršenja krivičnog dela ili jedna mašinerija za činjenje raznih krivičnih dela. To treba nekako ne da se sankcioniše, nego da se opiše, definiše da bismo mogli da prepoznamo gde postoji organizovana grupa. Svi ćemo da se složimo oko toga da grupu mogu da sačinjavaju tri i više osoba koje svesno pripadaju nekoj i neformalnoj organizaciji, mašineriji za činjenje krivičnih dela.
Postavlja se odmah jedan drugi problem. Već nešto slično imamo u saveznom Krivičnom zakonu. Obično ta krivična dela počinju sa rečima udruživanje, dogovor, zločinačko udruživanje, ali to je nešto drugo. Nije to organizovani kriminal. Kod organizovanog kriminala potrebno je svršeno delo, a kod ova tri udruživanja se kažnjava dogovor i zločinačko udruživanje, za pokušaj i za sam akt stvaranja profilisane grupe za činjenje nekih kažnjivih dela.
Šta bi trebalo da imamo u vidu zbog ovakve formulacije, pre svega iz članova 1. i 2 Predloga? Sudovi će imati problema kako da to primene i sa gledišta člana 22-26. saveznog Krivičnog zakona. Pričamo o saučesništvu u krivičnim delima, podstrekavanju, pomaganju i organizatoru zločinačkog udruživanja. Ako se primeni kriterijum tri ili više osoba, naravno ako je u pitanju neko delo za koje je propisana kazna duže od četiri godine zatvora, kako je to navedeno u predlogu, onda možemo doći u situaciju da klasičan podstrekač, saizvršilac, pomagač, onaj koji prikriva nesvesno dolaze u situaciju da padaju pod udar ovog zakona, gde se primenjuju neke potpuno drugačije norme u rasvetljavanju, istrazi itd, a što su suštinski ne pripada organizovanom kriminalu, jer se radi o nečemu što se desilo, jedno krivično delo, možda i sporadično, možda jedino, i tu Predlog zakona ne pravi jasnu granicu, jasnu razliku.
Definicija organizovanog kriminala nam je potrebna zbog specijalnih ovlašćenja, ne zbog sankcija. Doduše zbog sankcija, naročito zbog teškog oblika izvršenja krivičnog dela ili zbog višestrukog povrata ili zbog okolnosti koje ukazuju na svirep način, gde se može primeniti odredba o pooštravanju sankcija. Smatram da članovi 1. i 2. Predloga zakona treba da idu u opšti deo Krivičnog zakona, gde se praktično reguliše način izvršenja ovog i drugih krivičnih dela, specifičnih krivičnih dela. On treba da bude precizan, ne sme da se osloni samo na pojedine grupe krivičnih dela.
Neko je malopre rekao - imovinska dela. Ne, jer ako primenimo ovo što je Vlada predložila doći ćemo u situaciju da možemo da uhapsimo celu redakciju, jer krivično delo klevete u stavu 3. ima propisanu kaznu pet godina zatvora, gde je glavni i odgovorni urednik podstrekač, novinar koji je autor teksta je izvršilac, onaj koji je tamo još nešto radio može da se takođe podvede pod ovako formulisani član 1. i 2. Predloga zakona.
Mislim da ova formulacija ne odgovara, a intervencijom koju smo predložili ovim amandmanom samo smo hteli da logički sredimo neke stvari, jer ako je grupa onda pripadnik grupe naravno odgovara, jer je krivična odgovornost uvek lična odgovornost fizičkog lica.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)
Na član 2. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Ljubiša Kesić, Sima Radulović, Mirko Rosić i Miloš Lučić.
Odbor za pravosuđe i upravu je prihvatio amandman sa pravno-tehničkom redakcijom, sa kojom su se saglasili podnosioci amandmana. Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Milan Janković.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Milan Janković.

Milan Janković

Dame i gospodo narodni poslanici, poslanička grupa Socijalističke partije Srbije podnela je amandman na Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o organizaciji i nadležnosti državnih organa u suzbijanju organizovanog kriminala. Član 2. menja se i glasi: "Elementi organizovanog kriminala, u smislu ovog zakona, postoje kada ima elemenata dela udruživanja radi vršenja krivičnih dela određenih Opštim krivičnim zakonom, dogovor radi izvršenja krivičnog dela određenog Opštim krivičnim zakonom ili zločinačkog udruživanja određenog Krivičnim zakonom Republike Srbije".
Celishodnije je definisati organizovani kriminal pod obrazloženjem sadržanim u Opštem krivičnom zakonu i Krivičnom zakonu Republike Srbije (krivična dela, dogovor za izvršenje krivičnih dela ili zločinačko udruživanje) od definicije organizovane kriminalne grupe date u Predlogu zakona. Ovako data definicija daje prostor za preširoko i neprecizno tumačenje koje u primeni zakona može dovesti do velikih zloupotreba ovog zakona.