ČETVRTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 10.04.2003.

3. dan rada

OBRAĆANJA

Dragan Ljubojević

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, u pravnom sistemu naše zemlje postoje tri grane vlasti, to su zakonodavna, izvršna i sudska vlast. Sudska vlast bi trebalo da bude nezavisna, posebno nezavisna od izvršne vlasti. I Ustav u svom 103. članu definiše javno tužilaštvo kao samostalni državni organ, a vi članom 22. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o javnom tužilaštvu, odnosno članom 77. ovog zakona dajete Vladi da javni tužilac, odnosno zamenik javnog tužioca, zahtev za prestanak funkcije podnosi Narodnoj skupštini, odnosno Vladi.
Ono što mi, srpski radikali, smatramo da je izuzetno značajno, to je da, u svakom slučaju, ni na koji način izvršna vlast ne bi smela i ne bi trebalo da utiče na sudsku vlast. Činjenica je da je bilo velikih problema, da i dan - danas ima velikih problema u pravosuđu ove zemlje, međutim, ovakvim izmenama i dopunama Zakona o javnom tužilaštvu vi taj problem nećete rešiti.
Vi ovim članom i prethodnim članovima, kao i nekim narednim članovima, samo proširujete ingerencije, odnosno dajete izvršnoj vlasti nešto što joj u suštini ne pripada, niti bi smelo da joj pripada, posebno ako imamo u vidu ovaj član Ustava, član 103, koji sam citirao.
Vi možete, kao što je to slučaj u nekim zemljama, da javno tužilaštvo vežete za izvršni organ vlasti, ali morate da menjate Ustav da biste to učinili. Kod nas u tužilaštvu nije bio problem u zakonskoj regulativi, nego pre svega u kadrovskoj politici, koju vi iz DOS-a sprovodite, evo, preko dve i po godine. To je suština.
Sve ove tužioce i sudije koje ste razrešili, pritvorili, pod pritiskom naterali da podnesu ostavke, vi ste imenovali - i Milana Sarajlića, i Radeta Terzića, je li tako beše, i još neke sudije koji su sada u ovom paketu, unazad mesec dana smenjivani, pritvarani i na raznorazne načine naterani da podnesu ostavke.
Dakle, suština nije samo u zakonskoj regulativi, nego pre svega u kadrovskoj politici. Ako mislite da ćete ovim izmenama i dopunama Zakona o javnom tužilaštvu rešiti probleme u pravosuđu, vi se grdno varate. Ovim ćete samo dati neka ovlašćenja izvršnoj vlasti, koja joj u stvari ne pripadaju, niti bi na bilo koji drugi način trebalo da joj pripadnu.
Ima već nedelju dana kako je Ministarstvo unutrašnjih poslova izašlo sa jednim saopštenjem, gde su otkriveni nalogodavci za ubistvo Ivana Stambolića i naloženo je, praktično, javnom tužilaštvu da po tom pitanju sasluša Slobodana Miloševića i Mirjanu Marković. Raspisana je plava poternica za Mirjanom Marković, međutim, još uvek niko iz tužilaštva nije uputio zvaničan zahtev za saslušanje Slobodana Miloševića u Hagu, koji se oglasio i rekao da prihvata. Kad god vi odavde pošaljete tužioca u Hag, on će se odazvati tom saslušanju i reći sve što zna. Ko je kriv i šta je sad tu sporno? Da li ćete ovim zakonom regulisati to ili ćete promenama ovog zakona naterati tužioce da rade? Grdno se varate.

Ljubiša Maravić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Ovo je amandman na član 22. Predloga zakona, a ovaj predloženi član ima nekoliko velikih problema. Jedan je što se nikada u pravnoj normi ne piše sledeće: "Javni tužilac i zamenik koji žele da im dužnost prestane". Tako nešto u pravu ne postoji, tako nešto se ne piše u jednoj pravnoj normi. Morate malo da vodite računa o ovome, jer ipak je ovo profesija, ipak je ovo zanat. Svaka reč ima svoju težinu, logičku i gramatičku i istorijsku, ako hoćete, tako da se na ovaj način izražavaju neke želje, a pravna norma nikada nije tumač želja.
Glavna stvar zbog koje je podnet ovaj amandman odnosi se na organ koji se obaveštava o podnetom zahtevu za prestanak funkcije. To nikako ne bi smela da bude Vlada Republike Srbije, već Narodna skupština. Dovoljno je da se zahtev uputi Narodnoj skupštini, pa organu koji bira i imenuje. Dovoljno je tom organu da se podnese zahtev, jer taj organ treba da se obavesti i on treba da konstatuje da je određenom licu prestala dužnost javnog tužioca, odnosno dužnost zamenika javnog tužioca.
Ubacivanje Vlade u ovaj posao praktično bi značilo, a možda je to najava nekih budućih poteza, da će već kroz nedelju dana sudije biti dužne da obaveštavaju Vladu da žele da im prestane sudijska funkcija, što bi bilo krajnje neprihvatljivo i nedozvoljeno. Svako uplitanje Vlade ili bilo kog dela izvršne vlasti u poslove koji su Ustavom i zakonima rezervisani za druge grane vlasti nesumnjivo je znak da je na delu diktatura ili da smo na dobrom putu da nam se to desi. Diktature su zabranjene. Diktatura kao oblik monopola, monopola na život, monopola na razum, na misao, zabranjena je.
Ukoliko želite da ovaj predlog zakona na nešto liči i da ljudi koji preko ovakvih normi dobijaju poruku od države gde im je država namenila mesto, gde ih država vidi, kako ih država vidi, šta država od njih očekuje, ako su to poruke koje se šalju ovim predlogom zakona, verujte da ni one odredbe o minimalnim godinama radnog staža neće biti dobre i neće biti dovoljne, jer niko više neće hteti da se bavi ovim poslom pod ovakvim uslovima i sa ovakvim nipodaštavanjem. Trunka dostojanstva koja postoji kod svakog čoveka ne dozvoljava da se na ovakav način, ne konkretno samo ovim članom, nego celom ovom idejom koja se zove projekat promene Zakona o javnom tužilaštvu, ovako devalvira struka i funkcija.

Ljubiša Maravić

| Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč? (Ne.)
Na član 23. amandman je podneo narodni poslanik Veroljub Arsić.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Veroljub Arsić.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici, svojim amandmanom sam tražio da se član 23. Predloga zakone briše. Staro rešenje je bilo mnogo bolje nego novo, predloženo u ovom članu, da o prestanku dužnosti javnog tužioca odlučuje Narodna skupština, a o prestanku dužnosti njegovog zamenika odlučuje Vlada Republike Srbije.
Amandman je podnet iz razloga što nismo zaboravili vaša obećanja, koja ste davali i pre izbora, a i kada ste počeli da ostvarujete vlast u ovoj skupštini, o nezavisnom školskom, srednjem i osnovnom obrazovanju, o nezavisnosti univerziteta, o nezavisnosti sudova. Mnogo je bilo polemike do sada da li je tužilaštvo sudska vlast ili organ državne uprave. Svejedno da li je, ali u svakom slučaju mu je potrebna nezavisnost u radu.
Sada sa ovakvim predlogom zakona imamo primer da Vlada može da utiče na rad tužilaštva. Kako to izgleda u praksi? Recimo da neki zamenik tužioca pokrene postupak da li su istiniti navodi da je potpredsednik Vlade Republike Srbije Čedomir Jovanović stvarno bio u Šilerovoj i Čedomir Jovanović na prvoj sednici Vlade pokrene postupak za razrešenje takvog zamenika tužioca. Zar to nije klasična zloupotreba? Do sada je o tome mogla da raspravlja samo Narodna skupština. Pa, čak i da je takav zamenik tužioca u nemilosti većine, postoji javna debata, rasprava. Verovatno će se takav tužilac obratiti za zaštitu poslanicima opozicije. Ako ništa drugo, bar bi se znalo za prave razloge njegove smene.
Izgovor za ovakav zakon o javnim tužilaštvima, kako to reče ministar pravde u Vladi Republike Srbije Vladan Batić, jeste taj da je ovoj državi potrebna borba protiv organizovanog kriminala, brza i efikasna, i da je ta borba isključivo u interesu građana. Moram da kažem da gospodin ministar ne treba da nas zamajava ni ovde, a ni u javnim nastupima, da je nešto u interesu građana, pogotovo ova borba, jer je niste poveli pre dve godine, nego ste je poveli kada su vaši interesi protiv tog organizovanog kriminala bili ugroženi, kada su vas oni koji su vas sponzorisali i protežirali počeli da ugrožavaju, kada ste počeli i sami da se petljate u njihove poslove, kumujete i naređujete. Tada vam je organizovani kriminal otkazao poslušnost i desilo se to što se desilo.

Ljubiša Maravić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Gospodin Arsić je dao jednu dimenziju ovog člana i ovog amandmana. Amandmanom se traži brisanje člana 23. On je naveo razloge koji su ga motivisali da podnese ovaj amandman. Da bi se bolje shvatilo o čemu se radi, član 23. Predloga zakona glasi  da se menja član 78. Na koji način? Kaže ovako: "O prestanku dužnosti javnog tužioca odlučuje Narodna skupština, a o prestanku dužnosti zamenika odlučuje Vlada. Odluka o prestanku dužnosti objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije"," i jedna i druga, u zavisnosti od toga.
Postojeći zakon, znači ovo što je praktično još uvek na snazi, taj član 78. glasi: "O prestanku dužnosti javnog tužioca i zamenika javnog tužioca odlučuje Narodna skupština. Na odluku o razrešenju ..." (Znači, to je jedan od razloga za prestanak funkcije, razrešenje.) "... dopuštena je žalba Ustavnom sudu u roku od 15 dana od objavljivanja odluke u "Službenom glasniku Republike Srbije"".
Znači, ovom izmenom zakona, ovim članom, Vlada nam kaže da protiv odluke o razrešenju ne postoji nijedno pravno sredstvo. To je nekoliko koraka unazad od postojećeg zakona, i to nije dobro.
SRS predlaže da se zadrži postojeće rešenje, u kome protiv eventualne odluke Narodne skupštine o razrešenju tužioca ili njegovog zamenika postoji mogućnost da se ostvari neko pravo u sudskom postupku i da taj nadležni organ bude Ustavni sud Republike Srbije; on je i nadležan za, tamo je široko napisano, izborne sporove, a ovo je otprilike jedna vrsta tih izbornih sporova.
Ali, moram da obavestim sve narodne poslanike da bi i ta odluka Ustavnog suda imala jedan ograničeni domet, jer ne postoji praktično mogućnost vraćanja na funkciju, nego samo da se konstatuje da je eventualno prekršeno neko pravo i da se uspostavi ono stanje povređenih ličnih prava, pa eventualno i pravo na naknadu štete, ali teško da bi neko mogao da pojedinačnu odluku Narodne skupštine promeni.
Zato je ovo rešenje koje postoji u zakonu dobro i Vlada ne bi smela da ga dira, jer ovom promenom Vlada nam kaže da može sve i svašta da uradi u tužilaštvu i da ne postoji nikakav oblik zaštite funkcije; dužnosti, dostojanstva i ličnih prava ljudi koji obavljaju ove funkcije.
Narodna skupština mora da se zamisli nad ovim i da se orijentiše da vidi kojim to putem idemo, gde nas to vodi Vlada, da nije moguća možda sledeća promena - da Vlada odlučuje o statusnim pitanjima narodnih poslanika, da možda u nekoj budućoj fazi Vlada donosi odluke u ime Ustavnog suda; šta je to sledeće, šta je to teže što još može da bude da bi nam skrenulo pažnju da je ova vlada vlada destrukcije, jer samo onaj koga rukovodi destrukcija i na vlasti želi da bude, isto kao što je bio opozicija može da predloži ovo.

Ljubiša Maravić

| Predsedava
Pošto se više niko od ovlašćenih predstavnika ne javlja za reč, prelazimo na sledeći amandman.
Na član 23. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Joca Arsić i Momir Radoičić.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li se neko javlja za reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik, u ime podnosilaca, Joca Arsić.

Joca Arsić

Poštovane koleginice i kolege poslanici, razumem nervozu, ali smo glasali da radimo do 20,00 časova i molim onda da to pravo koje smo tražili i iskoristimo. Da bismo bili efikasni produžili smo rad da bismo na vreme doneli ove važne zakone.
Momir Radoičić i moja malenkost u ime SPS-a smo podneli amandman na član 23. koji predlaže izmenu člana 78.
Predloženo rešenje od strane predlagača tj. Vlade glasi: "O prestanku dužnosti javnog tužioca odlučuje Narodna skupština, a o prestanku dužnosti zamenika odlučuje Vlada. Odluka o prestanku dužnosti objavljuje se u "Službenom glasniku Republike Srbije"".
Mi predlažemo da se član 23. izmeni i da glasi: "Član 78. menja se i glasi: Narodna skupština Republike Srbije odlučuje o prestanku dužnosti javnog tužioca i zamenika javnog tužioca, a na odluku o razrešenju u roku od 15 dana od dana objavljivanja dopuštena je žalba Ustavnom sudu".
Obrazloženje - kako Narodna skupština odlučuje o izboru javnog tužioca i zamenika javnog tužioca, tako treba da donosi odluke i o prestanku dužnosti i javnog tužioca i zamenika javnog tužioca.
U našem konceptu smo predložili da se ovo izjednači. Naša osnovna primedba je, i prilikom ranijeg donošenja zakona o tužilaštvu i tužiocima, da su potpuno ravnopravni tužioci i zamenici tužilaca, u stvari najveći, "rudarski" posao u ovom delu nose zamenici tužilaca, a tužioci su bili i ostali i u ovom delu više političke ličnosti, nego što su se bavili čistim zanatom, odnosno profesijom. Nažalost, tako je.
Kako se ovim promenama predviđa da njih imenuje Vlada, a ne bira Skupština, tim pre treba da se prihvati i ovaj amandman, pored drugih amandmana, a treba zadržati i ranija rešenja, za koja mislim da su kvalitetnija; data su obrazložnja na ovu temu, ali ja ne bih da ih ponavljam. Želim samo da podsetim na to. Mislim da ne postoji nijedan dobar razlog da se ovaj amandman ne prihvati.

Ljubiša Maravić

| Predsedava
Da li se neko od ovlašćenih predstavnika javlja za reč? (Ne.)
Na član 24. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Petar Petrović i Miloš Lukić.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Podnosioci ovog amandmana nisu prisutni.
Da li se neko od ovlašćenih predstavnika javlja za reč? (Ne.)
Na član 24. amandman je podneo narodni poslanik Srboljub Živanović.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Srboljub Živanović.