PETA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 17.04.2003.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PETA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

3. dan rada

17.04.2003

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 10:55 do 18:00

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Slobodan Janjić. Posle njega narodni poslanik Dragan Jovanović.

Slobodan Janjić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, predlogom ovakvog  zakona, najblaže rečeno, izneverili ste očekivanja građana da ćete u sklopu ove borbe i vanrednog stanja završiti i sa urbanističkom mafijom, a samim tim i povući ovakav  zakon iz procedure.
Donošenjem ovakvom zakona ne da nećete privući strane investitore, već će i ovi domaći pobeći glavom bez obzira.
Predlagač zakona je rekao da mu nije uspela legalizacija. Normalno kada cene ugovorene da se plati i legalizuje neki objekat nisu bile primerene platežnoj moći stanovništva. Takođe, građanima niste objasnili, recimo da bi se izvršila legalizacija nekog divljeg naselja, da će se tačno i pošteno sva prikupljena sredstva potrošiti u tom naselju, pa bi gađani bili voljni da plate legalizaciju, ali da budu sigurni da će sredstva za legalizaciju biti iskorišćena za rešavanje njihovih problema.
Vašim dolaskom na vlast i sprovođenjem vaše politike u ovoj oblasti, stavili ste katanac na vrata svih građevinski firmi, koje su bile na dobrom putu oporavka, jer su posle rušenja i razaranja od strane NATO zločinaca ovi kapaciteti bili stavljeni u funkciju obnove zemlje.
Ne samo da ste zaustavili završetak i popravku porušenih i oštećenih objekata, već niste platili izvođačima ni do tada završene radove. Naime, obmanuli ste ih. Pozivali ste predstavnike građevinskih firmi u Ministarstvo i Vladu, obećavali da ćete im platiti izvršene usluge, tražili ste od njih da cene skinu za 20 do 30% od cene koje su ugovorene. Kada su oni i na to pristali i potpisali, onda ste odbili da im bilo šta više platite.
Imamo takvih firmi više na jugu Srbije, koje ste zavili u crno, jer im niste izmirili ni osnovnu cenu repromaterijala koji su utrošili za vreme popravke tih objekata porušenih u NATO bombardovanju.
Moje duboko uverenje je da ste to namerno uradili, jer ste time, pored gašenja građevinskih firmi, zadali udarac i drugim industrijskim granama koje su povezane sa građevinarstvom. Time ste stotine hiljada ljudi ostavili bez posla. Umesto polikolora i ostalog građevinskog materijala, vi brigu vodite o tome da vam ne ponestane kolestona i siguran sam da ga ima čak i u robnim rezervama. Bolje je da su farbane fasade nego da pojedinci iz vlasti farbaju brade i brkove.
Očekivao sam da će se najžešće argumentima opozicije da je zakon loš suprotstaviti ministar građevina. Međutim, najviše se uzbudio predsednik Izvršnog odbora gradske Vlade Beograda, gospodin Bogdanović, neprestano dobacujući govornicima iz klupe.
Predlažem, zbog njega lično, da Skupština formira anketni odbor i ispita dodelu svih atraktivnih lokacija u Beogradu i Novom Sadu, jer ste iz medija, a i iz usta predlagača i šefa poslaničke većine čuli da je mafija glavna u ovom poslu, da se plaćao i plaća veliki reket onima koji odlučuju o davanju lokacija i dozvola.
Šta još vi radite? Ovde po Beogradu ovoj sirotinji, koja ima kioske, jedne nedelje ih sklanjate iz jedne ulice, nakon sedam dana dolaze neki drugi ljudi na ista mesta, postavljaju slične objekte. A ko to radi? Naravno da to radi urbanistička mafija.
Drugo je da ih sklonite i da se tu više nikad ne postavi kiosk ili trafika. Međutim, za sedam dana dođu neki drugi ljudi. Najbolje je da rašćavanjem sa urbanističkom mafijom krenete što pre, jer to je veoma humano. Ti će ljudi vrlo brzo otići u zatvor. Što pre odu u zatvor, pre će izaći. Znači, izaći će mlađi iz zatvora. Naravno, tada će biti prosedi. I nije šteta za nas što nismo podneli amandmane na ovaj zakon. Vi ste nas u proceduri obmanuli, dali nam dva sata da podnesemo amandmane. Hiljadu amandmana je malo da popravi ovako loš zakon. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Dragan Jovanović. Posle njega narodni poslanik Slavoljub Martić.
...
Srpska napredna stranka

Dragan Jovanović

Dame i gospodo narodni poslanici, uvaženo predsedništvo, nema ministra, poslanici Socijalističke partije smatraju da je ideja o donošenju Zakona o planiranju i izgradnji pozitivna u svojoj suštini, jer nije ništa loše, smatramo čak da je dobro da se zakoni koji regulišu ovu materiju, a bilo ih je više, od Zakona o uređenju građevinskog zemljišta, preko Zakona o planiranju, Zakona o gradnji, čitavog niza izmena i dopuna zakona, uredbi donetih 1995, 1996. godine, objedine. Ima od toga dosta koristi, a biće koristi i za građane Srbije. Pojednostaviće se procedura, smanjiće se mogućnost subjektivnog tumačenja zakona od strane onih koji tumače zakon i još čitav niz korisnih stvari za građane Srbije.
Međutim, ono što je nas zapanjilo i što baca senku na donošenju ovog zakona, i ne samo na donošenje ovog zakona nego uopšte na parlamentarizam danas u Srbiji, to je način na koji se ovaj zakon donosi. Najblaže rečeno mi smo bili zapanjeni saznanjem da je u dnevni red zakon uvršćen 24 sata posle isteka roka za podnošenje amandmana. Mogu da vam kažem da smo imali napisanih 26 amandmana i da ovaj način komunikacije u parlamentu ne da baca senku, nego predstavlja mrak parlamentarizma u Srbiji.
Mnogi su juče govorili o medijskom mraku. Mislim da je mnogo opasniji ovaj mrak parlamentarizma i komunikacija među poslanicima na ovakav način. Možda je mrak i blaga reč. Moj kolega Hranislav Perić ima jednu dobru izreku, kaže kada je nešto više od mraka - tamnina brate.
Mislim da ovo nije način za komunikaciju. Malo me teši što sam u razgovoru sa ozbiljnim poslanicima iz DOS-a video da su i oni zbunjeni, nisu mogli da shvate zbog čega ovako i na ovakav način. Mene je još više danas povredilo kao čoveka objašnjenje gospodina Pajtića i nekih poslanika da je sve u proceduri. Nismo mi mali. Mi znamo da je zakon došao pre mesec dana, međutim, postoji neka naša dobra parlamentarna praksa iz prošlog perioda.
Dva meseca je zakon u proceduri. Međutim, dame i gospodo, mi imamo 107 zakona u proceduri i nemojte da nam kažete da treba da napišemo amandmane na 107 zakona. Pre godinu dana je došao zakon o železnici i mi imamo 107 zakona u proceduri. Niste ni vi očekivali da mi napišemo amandmane na svih 107 zakona, da se zakoni povlače i da se igramo.
Znači, bilo je kolegijalno u najmanju ruku, da tri dana pre svega ovoga predsednica Skupštine obavesti predsednike poslaničkih grupa da će najverovatnije ovaj zakon biti u proceduri. Malo mi je jasnije postalo danas zašto je to urađeno. Gospodin Pajtić i gospodin ministar obrazlažući zakon otprilike su rekli da je ovaj zakon maltene neka vrsta genijalnog zakona, pa verovatno nisu hteli da poslanici opozicije, a mi smo možda bili spremni da za ovo glasamo, učestvuju u donošenju tako genijalnog zakona.
Rekao sam da zakon ima dobre strane i spremni smo da ono što je dobro uvek podržimo. Mislimo čak da su principi i načela, ciljevi ovog zakona sasvim dobri, primereni nekim savremenim kretanjima i to nije bilo sporno. Vi još bolujete od sindroma, za koji se nadam da ćete vremenom izlečiti, a to je politizacija svega i svačega. Vi ste i ovaj zakon politizovali.
Slušam vaše priče o bespravnoj gradnji i stalno pričate o nekome u trećem licu, o nekom trećem, a zaboravljate da je od 1996. godine u 50 najvećih gradova u Srbiji na vlasti opozicija u raznim oblicima i trebalo je bar te stvari realno sagledati. Svi smo svesni problema bespravne gradnje i uvek smo spremni da tome stanemo na put.
Ono što još više brine, za to sam prošli put rekao da prelazi u patologiju mišljenja, ali već prelazi u patologiju dela. To je priča i delovanje na diskontinuitetu. Dame i gospodo, to nikome nije donelo sreću. Meni je danas bilo simpatično što je gospodin Pajtić, kada sam čuo šta priča, maltene ubeđen da sve počinje od DOS-a. Mene zabrinjava ne što to pričate, nego što vidim da vi pomalo na taj način počinjete da razmišljate, a to je jako opasno i to nikome nije donelo sreću.
Pogledajte prostorni plan, deo koji govori o strategiji prostornog planiranja. Dame i gospodo, ima ovde i stručnih ljudi. Prostorni plan je rađen sedam godina. Sve institucije, sticajem okolnosti bio sam uključen u to, od Građevinskog fakulteta, Udruženja arhitekata, ne postoji profesionalna institucija u ovoj zemlji koja nešto znači, a da nije učestvovala u izradi prostornog plana. Potrošene su milijarde, snimanja na terenu, prostorni plan je donet.
Sada čitam da će se raditi strategija prostornog razvoja, a prostorni plan će da važi dok se ne donese strategija. Da li smo mi toliko bogata zemlja da radi diskontinuiteta po svaku cenu ostavimo nešto što niko u stručnim krugovima ozbiljnije nije osudio, a radi se o velikoj stvari, ne znam da li ste imali prilike da vidite, da pročitate, o nečemu što reguliše razvoj Srbije u sledećih 20 godina.
Prihvatam promene nastale sticajem okolnosti, promenom koridora ili nečeg sličnog, ali za stavljanje van snage jednog takvog dokumenta nisam mogao da nađem razlog. Jedino, možda sam shvatio, da je to zbog toga što je taj projekat vodio profesor Branislav Ivković, koji danas predvodi jednu posalničku grupu za koju ste vi shvatili da radi protiv vas tako što vam daje kvorum i što glasa za vaše loše zakone, hoće da donesete loše zakone, da vas što pre skine sa vlasti. To ste shvatili, pa ste za to da se taj prostorni plan stavi ad akta. Mislim da nije dobro i da ne treba tako raditi. To ste spustili i na niže nivoe.
Pomenuću članove od 88. do 98. koji regulišu gradnju. Sa previše optimizma govorite o ubrzanju postupka izdavanja dozvole. Slažem se da je jako dobro i pozdravljam, sedam godina sam bio predsednika opštine i znam kakva je muka. Promenio sam šest garnitura koje su radile na tim poslovima i jako je dobro što je smanjen broj saglasnosti, da ne treba 30 saglasnosti, ali ove dve koje ste ostavili u praktičnoj primeni, znači izvod iz urbanističkog plana i dokaz o vlasništvu, mogu u praktičnoj primeni da građanima zadaju ogromne muke, jer građanin mora da donese izvod iz urbanističkog plana, a da bi doneo izvod iz urbanističkog plana urbanistički plan mora da postoji.
Nema ministra, žao mi je, da nam kaže koliko gradova u Srbiji ima generalne urbanističke planove na osnovu kojih se posle rade regulacioni ili urbanistički planovi. Ima ih vrlo malo, a vi ste, tu dodajem mojoj priči malopre o diskontinuitetu, zaustavili usvajanje planova u preko 50 gradova iako su prošli javnu diksusiju, bili su doneti, samo zato da bi promenili nešto tek da bi promenili.
Tu su vam namestili direkcije za izgradnju gradova i urbanisti. Oni su kao oni advokati. Znate ono kad otac kritikuje sina što je rešio parnicu. Oni su jedva dočekali da neko kaže da ovaj urbanistički projekat nije dobar, generalni plan nije dobar i da radimo novi. Opet ga rade oni isti koji su radili i prethodni. Prema tome, mislim da će u izdavanju dozvola za gradnju veliki problem predstavljati izvod zbog nedostatka urbanističkih planova i dokaz o vlasništvu.
Sećate se, sa ove govornice sam raspravljamo sa nekim drugovima, kolegama iz DSS-a, kada smo usvajali Zakon o katastaru nepokretnosti. Vi ste se zaklinjali da ćete za godinu dana, za dve godine, da uspostavite kompletan katastarski operat u Srbiji. Voleo bih da ministar izađe i kaže dokle se došlo u Srbiji sa tim. Ta dva pitanja će biti praktični problem u rešavanju ubrzanja i u dobroj nameri zakonodavca da ovu veoma važnu oblast uredi; verujte da nam je svima stalo da se ta oblast uredi.
Rekao bih još nešto oko implementacije zakona. Imam utisak da je ministar prilazi profesorski ovoj ideji. Zakon kada se pročita za mene je dobar i daje fina rešenja koja mogu da posluže kao priručnik za studente kako treba napraviti urbanističke planove, projekte, kako treba izdavati dozvole. Međutim, kada siđete u praksu sukobite se sa životnim problemima i mislim da će ih biti dosta, kao i do sada, jer dobar zakon o braku ne znači dobar brak. Vi napišete dobar zakon, idealan, ali brak pukne. Prema tome, dobar zakon o planiranju i gradnji ne znači da će rešiti sve probleme.
Predstoji velika borba na terenu. Birokratija je ista, bila je u svakoj vlasti ista i sa njom se teško izboriti. Pozdravljam donošenje kaznenih odredbi za administraciju. Mislim da će to delimično popraviti stanje.
Kod kaznenih odredbi mislim da se i suviše iracionalno prilazi tome. Član 161. prelaznih i završnih odredbi kaže da ko nema i ne pribavi upotrebnu dozvolu u roku od šest meseci, plaćaće stostruku vrednost naknade za korišćenje građevinskog zemljišta. To je jedna ovako mini bajka.
Neću da maltretiram poslanike, ali ne verujem da ima možda par poslanika u ovoj sali koji imaju kuće, a imaju upotrebnu dozvolu, ako to nije poslovni prostor. Mi znamo da 95% nas nema upotrebnu dozvolu za kuću (jedan sam od tih). Prema tome, nije trebalo pisati u zakonu nešto što znamo da je trebalo da formulišemo možda na drugi način. Ne treba pisati ono što znamo da neće nikada da se sprovede. To devalvira svaki zakon.
Imali smo mi sedamdesetih godina Zakon o zabrani klanja sitne stoke, koji je i danas na snazi, ali nikada nije zaživeo. Prema tome, ne treba unošenjem ovakvih odredbi devalvirati zakon. Treba ga očistiti od tih stvari i naći primerenije odredbe.
Mislim da ni prošli zakoni nisu bili do te mere loši, mogli su da dovedu do boljeg stanja, ali smatram da je nadzor i praktičan rad na terenu prava stvar i mislim da tu ovoj vlasti i lokalnoj samoupravi predstoji veliki posao. Mislim da ćete imati vremena, jer su sada građani prilično osiromašili za ovo vreme, tako da će mali broj njih krenuti u neku masovniju gradnju. Imate vremena da pripremite organe uprave za posao koji im predstoji, da ojačate inspekcijske službe, da bi ovaj zakon bilo kako, ali na kraju ipak zaživeo. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
 Reč ima narodni poslanik Slavoljub Matić.

Slavoljub Matić

Poštovana gospođo Čomić, poštovani poslanici, želim poput svojih kolega iz lokalnih samouprava da se osvrnem na ono što je najdelikatnija tema za mnoge lokalne samouprave, a to je svakako legalizacija objekata. Smatram da u toj oblasti uvodimo napredak, da to ne bude samo za privilegovane moguće, a to je da su neki bitni objekti, koji štrče, izazivaju pažnju, možda su i paradigma neke oholosti ili ekstraprofita, ostali nekažnjeni, tj. ostali na svojim mestima, pa čak je zbog njih mnogo štošta i menjano.       
Usput da podsetim sve ovde prisutne, mislim da je jako nekorektan nastup bio kolege Bogdanovića iz Gradske vlade Beograda pre podne, kada je napao i podmetnuo kukavičije jaje poslanicima DSS, i DSS uopšte, rekavši da legalizaciju zgrade TV Pink učiniše ljudi iz moje stranke. Da se podsetimo nekih činjenica, pošto nisam bio lenj, pa sam se raspitao kod svojih kolega iz Gradskog odbora DSS, ovde iz Beograda.
Naime, dužan sam da istaknem u ime svih poslanika DSS, odnosno da podsetim na osnovu činjenica koje bolje od svih ostalih svakako znaju poslanici DSS, a to je da je pre godinu i po dana predsednik Izvršnog odbora Skupštine grada Beograda Nenad Bogdanović pokrenuo proces legalizacije bespravno sagrađene zgrade TV Pink tako što je urbanistički plan prilagođavao već sazidanom objektu.
Naime, Željko Mitrović, vlasnik TV Pinka, u vreme vladavine SPS i JUL-a, kupio je plac na kome je bez ikakve dozvole i mimo urbanističkog plana sagradio objekat za potrebe svoje televizije. Kroz tzv. verifikaciju urbanističkog plana, odnosno propisivanjem tehničkih uslova za gradnju, Nenad Bogdanović pokušava da postigne izmenu urbanističkih uslova na placu na kome se nalazi zgrada TV Pink. Dakle, urbanistički uslovi se prilagođavaju Mitrovićevom objektu, umesto obrnuto, da se regulacionim planom prostorne celine Dedinje prvo odredi šta i potom gde sme da se gradi, pa tek potom da se gradi.
Ako Bogdanovićev plan uspe, naknadnom pameću dobili bismo novi regulacioni plan prostorne celine Dedinje baš na tom mestu. Dosadašnji plan predviđa, da se podsetimo, stambeni objekat. Međutim, novi regulacioni plan, da bi legalizovao postojeći objekat, predviđa poslovni objekat, naravno. Inače, treba se takođe podsetiti da ta zgrada nije onog gabarita kako je predivđeno već je ...
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
 Narodni poslaniče, dovedite u vezu informacije koje iznosite neposredno sa Predlogom zakona koji je na dnevnom redu ili nas obavestite da ste predsednik, zamenik predsednika ili ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe DSS i da koristite pravo na repliku, jedno od ta dva u daljem izlaganju.

Slavoljub Matić

Poštovana gospođo Čomić, znate o čemu se radi - radi se o tome da vaša prethodnica nije nijednog trenutka prekidala gospodina Nenada Bogdanovića kada je ovde iznosio neistinu. Molim vas, završiću jednom rečenicom, reći ću ono što zastupaju, o čemu razmišljaju svi poslanici DSS.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
 Molim vas, vratite se na temu.

Slavoljub Matić

Evo, vraćam se na temu. Ukoliko dopuštamo da se menjaju regulacioni planovi, kako bi se gabariti ili namena nekih objekata promenili, time stižemo do legalizacije, mislim da idemo u krivom smeru. Oni koji će sprovoditi čak i ovaj novi zakon, mislim da nas vode u krivom smeru.
Čini mi se da je jako opasno da prilagođavamo svo naše ponašanje i da radimo u okviru postojećeg, jer mislim da postoje takvi objekti koje valja srušiti, za to se zalaže DSS i zato nijedan čelnik iz lokalnih samouprava, kao do sada, niti ubuduće neće učestvovati u takvim rabotama; a pre svega mislim, a to je i poruka ovom parlamentu, da je preko potrebno da se donese zakon o finansiranju političkih stranaka, koji je, naravno, početak borbe protiv svih vidova korupcije, pa čak i kad je u pitanju urbanistička mafija i korupcija.