PETA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 22.04.2003.

5. dan rada

OBRAĆANJA

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
 Gospođo predsedavajuća, član 101 - održavanje reda na sednici, članovi 102, 103. i 104. itd, sve u poglavlju 4: "O radu na sednici Narodne skupštine stara se predsednik Narodne skupštine. Zbog povreda reda na sednici predsednik Narodne skupštine može da izrekne meru opomene, oduzimanje reči ili udaljenja sa sednice."
Ne znam šta znači upozorenje u smislu ovog poslovnika, osim eventualno neke pretnje. Obogatili ste verovatno rečnik i odredbe ovog poslovnika, ali moraćete to izmenama i dopunama Poslovnika da ugradite u ovaj poslovnik, pa da koristite tu meru.
Što se tiče računarskog izvoda koji smo tražili o broju prisutnih poslanika, koji su dali kvorum za nastavak sednice, sednici u vreme utvrđivanja kvoruma nisu prisustvovali Dušica Anđelković, Neda Arnerić, Anita Beretić, Vlastimir Budimirović, Aleksandra Joksimović, Bojan Kostreš, Milan Marković, Nataša Mićić - i ne postoji u Poslovniku ništa što se posebno odnosi na predsednika Narodne skupštine u smislu da njena kartica mora da bude stalno u poslaničkoj jedinici ili mi vi recite u kom to članu Poslovnika piše - zatim, Srđa Popović, dr Živorad Raković, Alen Selimović, Aleksandar Stefanović, dr Predrag Stojanović, sasvim dovoljno.
Da tražim od vas da prebrojavate poslanike, nije mi to cilj. Mi možemo da nastavimo da radimo čak i da svi vi izađete, jer smo uložili amandmane i hoćemo da ih obrazložimo da bi oni ušli u stenogram. Jednog dana će se taj stenogram čitati. Neko će biti zainteresovan kako je radila ova skupština u vreme dok je DOS bio na vlasti. Dakle, nemojte da mislite da nama smeta što vas ovde nema 84. Nama je drago što vas nema 84, ali izlazimo samo da vam ukažemo na tu činjenicu da bi to bilo zapisano.
Vi pokazujete zaista neverovatnu nervozu ili nerazumevanje materije koju gospodin Krasić ovako stručno obrazlaže, pa verujem da je nekima teško da prate. Zaista je to na malo višem nivou od nivoa mnogih koji to slušaju.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Član 102. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije  jasno kaže - ako poslanik i pored upozorenja  predsednika Narodne skupštine govori o pitanju koje nije na dnevnom redu; dakle, imam prava da upozorim da se ne govori o pitanju koje nije na dnevnom redu. Vaše poimanje listinga, upotrebljeno na takav način da čitate imena narodnih poslanika po vašem slobodnom odabiru, vaše je pravo, a ti poslanici su svojom karticom konstavovani, na listingu su bili prisutni.
To što ste vi izneli za govornicom ne predstavlja ništa više osim vašeg izbora načina na koji se koristi poslaničko pravo.
Da li hoćete da se Administrativni odbor izjasni? (Da.)
Administrativni odbor će se izjasniti o povredi članova Poslovnika koje je izrekla narodni poslanik Gordana Pop-Lazić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS.
Da li se povodom amandmana o nazivima iznad člana 7. i člana 7. neko javlja za reč? (Ne.)
Prelazimo na amandman koji su na član 7. zajedno podneli narodni poslanici Dragan Todorović i Žarko Obradović.
Odbor za saobraćaj i veze predlaže da se ovaj amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Na član 8. amandman je podneo narodni poslanik Srboljub Živanović.
Odbor za saobraćaj i veze i Zakonodavni odbor predlažu da se ovaj amandman odbije.
Podnosilac amandmana nije prisutan.
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
 Mi predložemo brisanje ovog člana iz potpuno principijelnih razloga, pošto imamo drugačiju koncepciju kako to treba da izgleda, da stručne poslove treba da radi ministarstvo, a ono što bi bilo suzbijanje monopola i eventualno dodela tih dozvola, to treba da radi posebna komisija, formirana pri ministarstvu, prilično udaljena od ministarstva, ali da to bude makar u jednoj istoj funkciji. Ali, to je već nešto drugo.
Mi predlažemo da se ovaj član briše, i ujedno, pošto će verovatno to većina da preseče i da odluči kako da bude, ujedno da vam ukažemo na nedostatke u članu 8. Predloga zakona. Ovim članom vi definišete praktično pravni subjektivitet jedne agencije. Znate, ako je ta agencija pravno lice, ako treba da bude upisana u neki registar i otpočne da radi, onda je neophodno makar minimalno poštovanje odredbi koje se tiču svakog pravnog lica.
Praktično, vi ovde imate upravni odbor i imate nešto što bi se zvalo stručna služba agencije. Da biste registrovali pravno lice treba da imate još neke druge organe, treba da imate i odgovorno lice. Praktično, napravili ste jednu zbrku: upravni odbor je kolegijalni organ, a u nekome od kasnijih članova vi kažete da predsednik ima prava i dužnosti direktora preduzeća itd. Ali, na bazi ove odredbe teško da možete kod suda da registrujete agenciju, nećete biti u mogućnosti da registrujete agenciju jer vam fali sve ono što je potrebno za jedno pravno lice da bi se registrovalo.
Verovatno odgovarajućim intervencijama možete nešto da postignete, ali vam kažem da u ovoj odredbi postoji ta manjkavost i taj nedostatak. Posebno je problematičan poslednji stav, gde govorite o mogućnosti da upravni odbor angažuje domaća i strana pravna ili fizička lica za pojedine stručne poslove.
Mi iz SRS se najviše plašimo toga i angažovanja tih stručnjaka, jer je očigledno da je to manir prisutan i u ostalim ministarstvima i posebnim stavkama budžeta, zaključenje ugovora, posebne usluge po ugovoru itd. Budite uvereni, ako vam je agencija samostalna i nezavisna i budete koristili usluge nezavisnih stručnjaka, odavde i iz inostranstva, onda se neće razlikovati ništa od Saveznog ministarstva za veze, onog prethodnog, pre 5. oktobra 2000. godine, neće ništa da se razlikuje.
U tim stručnim i konsalting uslugama budite uvereni da će među uslovima za obavljanje delatnosti koje bude propisala agencija biti i takvih uslova koji neminovno znače obezbeđenje opreme samo jednog proizvođača. Zapamtite, samo jednog proizvođača. Ovo što je vraćeno kad je u pitanju "Telekom" za 300 miliona, a što realno vredi milijarde, tek treba da se odmota. Zašto bi Italijani nešto što vredi milijardu prodali za 300 miliona? Nađite vezu između te činjenice, samostalnosti agencije i mogućnosti da angažuje sve i svašta i neke nazovistručnjake, da preporuče samo opremu nekih proizvođača da bi direktno ušli u uslove koje propisuje agencija.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč? (Ne.)
Na naslov iznad člana 9. i na član 9. amandman je podnela narodni poslanik Nataša Jovanović.
Odbor za saobraćaj i veze i Zakonodavni odbor predlažu da se ovaj amandman odbije.
Da li podnosilac amandmana želi reč?
Reč ima narodni poslanik Nataša Jovanović.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Dame i gospodo narodni poslanici, ceo amandman koji sam u ime SRS podnela na član 9. i na naslov odnosi se na 99% ekspozea, ako to tako može da se nazove, ministra gospođe Marije Rašete-Vukosavljević, jer je ona danas u kratkom vremenu od šest minuta, koliko je govorila, govorila  samo o agenciji. Pa, niste uspeli sve za tih šest minuta, gospođo Rašeta, da pročitate i da nam obrazložite zašto taj monopolski položaj agencije i tačno je da ste rekli - nadorgan. Ispravljali ste i odmahivali odrečno, a da se niste uopšte danas u toku rasprave, ni u načelu, ni u pojedinostima, javljali za reč, da to eventualno potkrepite novim dokazima.
Gospođa Gordana Pop-Lazić, zamenik šefa poslaničke grupe, kao iskusan pravnik i kao neko ko odlično, široko tumači celokupnu pravnu oblast rekla vam je da to nikako ne može da bude nikakav nadorgan. I da on to jeste, i da ne može da bude, vi to dobro morate da znate, i ovi vaši poslanici koji baš ništa ne čitaju i pojma o životu nemaju, ni šta se ovde radi, ni o čemu se priča, oni bi morali da znaju, baš kao i vi, gospođo Rašeta, da postoji Zakon o koncesijama, a to je onaj isti zakon koji nekako u isto vreme, kada vama nije došao ovaj zakon na dnevni red, nije prošao, jer niste obezbedili skupštinsku većinu.
Taj stari Zakon o koncesijama, koji je još uvek na snazi, i zakon koji se priprema, dovoljan je razlog da se prihvati amandman SRS na član 9. zbog toga što po tom zakonu i po onome koji se priprema Vlada donosi odluku o koncesionaru. Nikako niste mogli ono što treba da bude striktna nadležnost vašeg ministarstva da prebacite na agenciju koja se ustanovljava i samo je jedna u nizu.
Ovde mnogo stvari nama smeta, mnogo je tehnički loše urađenih i spornih stvari kod nadležnosti agencije. Pre svega, agencija ne može uopšte, po Ustavu naše zemlje i po pozitivnim pravnim propisima, da opstane, da se bavi upravnim sporovima.
Tačka 14) o radu agencije kaže - "rešava sporove, u slučajevima predviđenim ovim zakonom odnosno aktima Agencije, između korisnika i telekomunikacionog operatora i između telekomunikacionih operatora". Upravni spor u prvom, drugom i trećem stepenu ne može u ime nadležnih sudova da vodi nekakva agencija.
Sa druge strane, tačno je da je sporno da Agencija bliže uređuje obavljanje delatnosti u oblasti telekomunikacija. Mi našim amandmanom tražimo da se briše reč: "naročito". To tražimo iz prostor razloga što se već tu vidi monopolski položaj agencije kao takve, koja nije mogla da bude ustanovljena, zbog suprotnosti sa Ustavom, Zakonom o koncesijama i Zakonom o ministarstvima; tu je reč "naročito" tendenciozna i potpuno nepotrebna.
Što se tiče tačke 5), mnogo bi moglo da se govori o svim ovim nadležnostima agencije. Tačka 5) kaže - "bliže uređuje uslove korišćenja radio frekvencijskog spektra i priprema predloge Plana namene radio frekvencijskih opsega i Plana raspodele radio frekvencija". Gospođo Rašeta, sinoć ste potencirali u centralnoj informativnoj emisiji na RTS-u, a danas reč o tome niste rekli za skupštinskom govornicom, a radi se o nacionalnim frekvencijama za televizijske stanice, iako je to direktno vezano za nedavno usvojeni Zakon o radiodifuziji.
Mogli ste o tome da upoznate poslanike i javnost koja to na kašičicu prati. Rekli ste da uslove ispunjava samo RTS, pažljivo sam pratila, i da je moguće, zbog gledanosti na području cele državne zajednice i tehničke opremljenosti, da to uradi televizija bivšeg čelnika JUL-a, koji nije mogao nikako nama poslanicima u prošlom sazivu Savezne skupštine da objasni odakle mu novac, dakle, Željka Mitrovića, koji je pod vašom direktnom kontrolom. Sporan je deo programa i verujem da ćete mu vi, pošto vam on sada verno služi u hajci i u kampanji koju sprovodite, a naročito se tiče predsednika SRS, omogućiti da ispuni dodatne uslove, da stvara profit i da se enormno bogati dok narod nema šta da jede i ostaje bez posla.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč?
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Zamolio bih predlagača da samo pogleda član 9, šta su napisali.
Kada se kaže nadležan, misli se na organ. Organ je nadležan da nešto uradi. Vi ste ovde napisali "agencija je nadležna", kao da je pravno lice nadležno. Možete da zamislite - pravno lice "Frikom" je nadležno da pravi sladolede! To tako ispada, kako ste vi napisali. Znači, kada se kaže reč nadležnost, onda se misli na neki organ ili organizaciju koja vrši javna ovlašćenja. Vi ste ovde rekli da je agencija nadležna, a to je pogrešno i praktično to ništa ne znači.
Dalje, mi smatramo da sve ovo što ste naveli treba da bude nadležnost Ministarstva za poslove telekomunikacija. U prilog tome je i tačka 18). Vi ste ovde naveli da donosi tehničke propise. To su standardi. To Ministarstvo treba da radi. Ono treba da propiše standarde, kao što Ministarstvo građevine propisuje standarde kad je u pitanju građevina; kad je u pitanju oblast zaštite životne sredine takođe postoji nadležno ministarstvo koje propisuje standarde, iako postoji i tamo neka agencija.
Znači, sve ono što je struka, tehnički propisi, standardi, to mora da propisuje nadležni državni organ, da bi tako taj propis dobio obavezujuću snagu. Ukoliko to propiše ovakvo regulatorno telo, postavljeno da ne odgovara nikome, ne zavisi ni od koga i može sve, prepuno kapaciteta vlasti kad je u pitanju telekomunikacija, dolazimo u situaciju da nemamo pravni poredak kad je u pitanju ova vrlo značajna oblast.
Verovatno se slažete da u tački 1) reč "naročito" apsolutno ništa ne znači. Apsolutno ništa ne znači da se sa tom rečju nešto posebno ističe, kad je to redovan posao koje bi, po logici stvari, moralo da radi Ministarstvo. Naravno, mi nismo amandmanom obuhvatili još neke stvari. Postoji tu još najmanje sedam tačaka koje bi, ako se sledi naš amandman, morale da budu u nadležnosti Ministarstva; ovde su ti poslovi dati agenciji. Pošto su naši amandmani više upućujući i nešto što upozorava predlagača koliko zakon ima manjkavosti, koliko je nedorečen, nadam se da ste shvatili što nismo do krajnjih konsekvenci razvili ovu osnovnu ideju kojom, praktično, predlažemo da ovo bude u nadležnosti Ministarstva.
Još jedanput vas upozoravam da i u ovom članu, kao i u nekoliko narednih članova, imate isprepletane odredbe koje agenciji daju i prvostepenu, i drugostepenu i apsolutnu nadležnost da rešava o nekim stvarima. To nije dobro i tako nešto ne sme da se da ni jednom organu. Takvo pravo ne poseduje čak ni Republička skupština. Budite uvereni da čak ni Republička skupština ne raspolaže sa tim kapacitetom vlasti. Opasno je, zapamtite, opasno je, jer će preko takve agencije sa ovakvim, kako vi kažete, nadležnostima, u stvari se radi o poslovima i ovlašćenjima, sve i svašta da se dešava na našem tržištu.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Na član 9. amandman je podnela Vlada Republike Srbije.
Odbor za saobraćaj i veze je prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 10. amandman je podnela Vlada Republike Srbije.
Odbor za saobraćaj i veze je prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 10. amandman je podneo narodni poslanik Slobodan Janjić.
Odbor za saobraćaj i veze i Zakonodavni odbor predlažu da se amandman odbije.
Da li želi reč podnosilac amandmana?
Reč ima narodni poslanik Slobodan Janjić.
(Milka Marinković, sa mesta: Ne lupaj.)

Slobodan Janjić

Srpska radikalna stranka
Gospođo predsedavajuća, mislim da je krajnje vreme da gospođici Milki sad izreknete opomenu ili hoćete incidentnu situaciju u Skupštini. Ne može da vređa i da dobacuje dok još idem iz klupe i nisam došao do govornice. Stvarno više nema smisla. U sali je  ukupno 52 čoveka. Tolerišemo vam 85 kartica. Dozvoljavate jednoj nevaspitanoj osobi da dobacuje sve vreme. Stvarno više nema smisla. Ili upristojite ovu skupštinu ili da prekinemo zasedanje.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Narodni poslaniče, molim vas da sa punom koncentracijom obratite pažnju na temu vašeg amandmana. Imate vaših pet minuta i niko ne sme da vas ometa u onom što imate nameru da iznesete na sednici Narodne skupštine. To se odnosi na poslanike iz svih poslaničkih grupa. Molim vas da dopustimo narodnom poslaniku da započne izlaganje.

Whoops, looks like something went wrong.