DESETO VANREDNO ZASEDANjE, 09.07.2003.

4. dan rada

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Ljubomir Mucić, ovlašćeni predstavnik, poslanička grupa SPS.

Ljubomir Mucić

Gospođo Čomić, dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, mislim da ako postoji dobra volja, ovaj amandman može da se prihvati imajući u vidu da sa određene tačke ovaj amandman upotpunjuje ono što ovaj član reguliše. Mogu da kažem da je poslanička grupa SPS  podnela tri amandmana na Predlog izmena i dopuna ovog zakona.
Što se tiče političkih stavova naše poslaničke grupe, mogu da kažem da zaista podržavamo pojedine odredbe koje stimulišu oblast finansijskog lizinga u poreskoj politici, pa još to da regulišemo carinskim i ostalim pratećim propisima. Mislim da do kraja godine finansijski lizing treba da zaživi i da krenu privredne aktivnosti u ovoj zemlji. Sa tog stanovišta, predložili smo samo da se u ovom članu 4, ove tačke koje su ovde, znači, već predložene članom 9. a logično bi bilo da posle prodajne cene i vrednosti uvezenog proizvoda stoji i tržišna, odnosno prodajna, odnosno fakturna cena proizvoda koja je predmet finansijskog lizinga, imajući u vidu da posle toga nastupaju odredbe i tačke koje regulišu prodaju, zatim, vrednost iskazanog manjka i vrednost iskazanog viška i koje uopšte nisu vezane za nabavku osnovnih sredstava i za ono što je regulisano Zakonom o porezu na promet.
Mislim da je logično, imajući u vidu da je u članu 7. predloženih izmena i dopuna ovog zakona, u stvarnom članu 18. ovog zakona, a član 18. reguliše obaveze obračunavanja poreza na promet, kada ona nastaje i u tom članu je predviđeno da poreska obaveza nastaje danom izdavanja fakture, odnosno računa o prodaji proizvoda ili izvršenja usluge, odnosno danom zaključenja ugovora o finansijskom lizingu. Ako smo već u ovom članu momenat nastajanja poreske obaveze regulisali datumom izdavanja, onda treba i visinu poreske obaveze da vežemo za iznos fakture za nabavljenu robu, odnosno za nabavljen proizvod. Sa te tačke gledišta, treba prihvatiti ovaj amandman, imajući u vidu da ne reguliše nikakve druge ni poreske obaveze, ni poreska oslobađanja, već samo sa ovog stanovišta reguliše ono na šta se utvrđuje poreska obaveza.
Samo bih da prokomentarišem član 3. Mislim da zaista ne postoji nikakav zakonski osnov da primalac lizinga bude obveznik poreza na promet automobila. Primalac lizinga od davaoca finansijskog lizinga zahteva nabavku i vlasnik je sve dok ne izvrši otplatu, znači davalac lizinga. Kroz naknadu za finansijski lizing, može se regulisati i otplata glavnice, mogu se regulisati rate, ali porez na promet, u ovoj državi ne može da bude obveznik onaj ko nije vlasnik imovine na koju se plaća porez na promet. To se može regulisati posebnim ugovorom o finansijskom lizingu, znači, da plati primalac lizinga, ali obveznik uvek mora biti onaj ko je poreski obveznik, odnosno ko je vlasnik imovine na koju se plaća porez na promet.
Zbog toga, mislim da je prihvatljiv amandman, jer je predloženo brisanje ovog člana, znači da poreski obveznik, obveznik poreza na promet proizvoda pri davanju novih motornih vozila bude primalac lizinga. Mislim da je prihvatljiv i ovaj amandman na član 4, gde se posebno uz tržišnu vrednost koja može biti predmet ugovora o finansijskom lizingu i prodajna, odnosno fakturna vrednost, treba da bude osnovica za utvrđivanje poreza na promet. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč? (Ne.)
Na član 4. amandman je podneo narodni poslanik Dragan Ljubojević.
Predstavnik Vlade i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Dragan Ljubojević.

Dragan Ljubojević

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine Mitroviću, SRS je podnela amandman na član 4. ovog zakona i tu intervenišemo ne u delu u kome je intervenisala Vlada Republike Srbije, dodajući ovaj deo vezan za finansijski lizing, već u stavu 4. koji tretira, odnosno koji kaže da naknadno odobreni popusti u ceni proizvoda ne mogu se odbiti od poreske osnovice.
Nama je sasvim jasno da je budžet Republike Srbije prazan. Nama je sasvim jasno da veliki finansijski ekspert, čovek koji je svoje reforme sprovodio u istočnoevropskim zemljama, čovek kome je ulazak u te zemlje gde je sprovodio reforme poreskog sistema zabranjen, zabrinut i nema načina i nema mogućnosti da napuni budžet Republike Srbije. Zato traži načine kako da "ošiša" poreske obveznike, kako što više da zahvati od ono malo privrede koja funkcioniše, od ono malo privrednih subjekata koji nešto rade danas u Srbiji.
Međutim, ovaj i ovakav stav člana 9. Zakona, smatramo da je neodrživ i zato smo iskoristili priliku, jer je Vlada Republike Srbije nekim drugim članom intervenisala u ovom članu 9. Dakle, iskoristili smo priliku da pokušamo da još jednom ubedimo Vladu Republike Srbije u stav 4. unese jedan dodatak i da se mogu odobriti, odnosno da se može porez obračunati i na manju vrednost od one koja je naznačena prvobitno u fakturi, ako je taj rabat, odnosno ako je umanjenje, odnosno ako je popust naznačen u fakturi, jer se obično u otpremnici ne naznačava i to iz razloga što se dešava da neko drži određenu robu po ceni od 100 dinara i da na to plaća porez, i da mu ta roba dugo stoji na skladištu, u prodavnici i da mu je jeftinije i praktičnije i racionalnije da odobri popust i od 50%, kako bi došao do gotovog novca i kako bi plasirao tu robu, nego da mu ona i dalje stoji u skladištu.
Ako uzmemo ovakav stav 4. člana 9. dolazimo u situaciju da će on, iako je na gubitku, iako će prodati robu možda i manje od proizvođačke cene, manje od nabavne cene, mora da plati onaj osnovni na prvobitni iznos poreza. Sigurno jeste da je u praksi bilo zloupotreba, da su pravljene fiktivne fakture da bi se na taj način zakinula država i da bi se na taj način umanjilo davanje državi.
Ovde jeste problem u tome što ministar, odnosno što Vlada Republike Srbije razmišlja na onaj način na koji razmišljaju kriminalci. Kada hoće da prevare državu, ona razmišlja na taj način, jer hoće da prevari poreske obveznike, hoće da otme od poreskih obveznika. Umesto da razmišlja na način kako da omogući poreskim obveznicima, kako da omogući onima koji učestvuju u privrednim aktivnostima da mogu da zaposle još više kapaciteta, da mogu da ostvaruju veći promet i da samim tim što ostvaruju veći promet i veći porez plaćaju državi.
Ovako, bojim se da ćemo doći u situaciju da ovakvom poreskom politikom gotovo sva privredna aktivnost u Srbiji zamre. Onda se postavlja pitanje od koga će Vlada Republike Srbije, odnosno od koga će ekspert Božidar Đelić u nekom narednom periodu naplaćivati poreze, kako će i sa čime puniti budžet Republike Srbije, jer iz godine u godinu donacije i krediti su sve manji i sigurno je da u nekom narednom periodu toga neće biti uopšte. Nažalost ni u Srbiji neće imati od koga da se naplati porez, pa samim tim ni da se napuni budžet.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko želi reč od ovlašćenih učesnika?
Reč ima narodna poslanica Gordana Pop-Lazić, zamenik predsednika poslaničke grupe Srpske radikalne stranke.

Gordana Pop-Lazić

Srpska radikalna stranka
Poštovane kolege ukoliko je i postojala potreba da ova odredba u stavu 4. člana 9. koji se menja amandmanom i samim Predlogom zakona o izmenama i dopunama ovog zakona o porezu na promet, i ukoliko je postojala potreba da to bude tako reuglisano onda kada je zakon donet, sada sigurno ne postoji, jer u međuvremenu smo uveli fiskalnu kasu. Ona, iz nje i na osnovu nje, jasno može da se utvrdi po kojoj ceni je roba prodata, ili će u najskorije vreme moći da bude utvrđeno, s obzirom na to da smo produžili rok za uvođenje fiskalnih kasa, ali smo u međuvremenu i omogućili i obavezali prodavce da izdaju račun, a obavezali kupca da račun iz radnje iznese i da podleže kontroli.
Prema tome, ukoliko se smatralo da postoji mogućnost zloupotreba u iskazivanju prave cene po kojoj se neka roba prodaje kao osnovica za naplatu poreza, sada ima nekih drugih mehanizama ili će vrlo skoro postojati takvi mehanizmi, tu pre svega mislim na fiskalnu kasu, da se utvrdi po kojoj ceni je određena roba prodata. Ovako, ako ostane u stavu 4. da naknadno odobreni popusti u ceni proizvoda ne mogu da budu odbijeni od poreske osnovice, bojim se da to pre svega destimuliše uopšte prodavce da te popuste odobravaju ili proizvođače da te popuste odobravaju, a znamo da se porez prelama u ceni poslednjeg kupca tj. na nama koji čekamo te rasprodaje ili popuste, barem kod robe široke potrošnje da bismo nešto mogli da kupimo.
Ako se daju, u svetu je to već odavno slučaj, a vidimo i kod nas to počinje da biva u vansezonskim prodajama, već su počele rasprodaje letnje garderobe, pa imate popust 50%. Ako je nešto koštalo 3.000 sada košta 1.500 dinara. To nije mali popust, ali ako on na tih 1.500 dinara, odnosno na 3.000 mora da plati porez od 20%, to je 600 dinara, znači od tih 1.500, 600 mu je porez, a on je praktično prodao robu verovatno ispod nabavne cene i onda nema interesa da takav popust daÄ.
Mislim da to nije dobro, prvo zbog obrta, zbog stvaranja povoljnijih uslova za promet, a nije dobro ni za onog koji kupuje robu, odnosno zbog građana koji su poslednji kupci, a koji zbog teške ekonomske situacije čekaju da nešto kupe na popustu, a to bi trebalo da bude stimulativno na neki način i za onoga ko daje robu na prodaju i za onoga ko čeka da dođe u takvu situaciju da roba bude na popustu, pa da može sebi nešto da pribavi.
Naravno, nas ministar uopšte ne sluša. Pojavljivanje ministra u Skupštini je interesantno samo za određene poslanike koji pokušavaju nešto da izdejstvuju kod njega za sebe ili nekog sebi bliskog, i ne znam zašto ovde sedi. Ni ovo nije čuo što sam mu rekla, a izaći će kada završimo raspravu u pojedinostima da nam se osvrne na našu raspravu, kojim povodom, to ćemo videti kada za to dođe vreme. Nažalost, nas zaista ovde niko ne sluša, a zbog takve situacije smo krivi samo mi i niko drugi.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika javlja za reč? (Ne.)
Na član 5. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Živanko Radovančev i Golub Rajić.
Predstavnik Vlade i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
U ime podnosilaca amandmana reč ima narodni poslanik Golub Rajić.

Golub Rajić

Poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre ispred poslaničke grupe SPS ja i kolega Živanko Radovančev i ja podneli smo amandman na član 5. Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o porezu na promet. Predložili smo da se u članu 5. u stavu 1. posle tačke 8) dodaju nove tačke 8a) i 8b) koje glase - "8a) maslac i sirevi kravljeg, ovčijeg i kozijeg porekla; 8b) bebi oprema, dečija hrana, obuća i odeća do konfekcijskog broja 8".
Ovaj član 5. Predloga zakona ili člana 11. osnovnog Zakona reguliše poreska oslobođenja i mi smatramo da treba da se uvedu i poreska oslobođenja za proizvode navedene u novim tačkama 8a) i 8b). Poreska oslobođenja za proizvode 8a) tražimo zbog činjenice da je neophodno obezbediti niže cene ovih prehrambenih proizvoda, čija potrošnja u ishrani stanovništva zauzima značajno mesto i troši veliki deo porodičnog budžeta.
U Republici Srbiji godišnja potrošnja svih vrsta sireva je oko 90.000 tona. Od ukupne potrošnje sireva samo oko 8.000 tona se proizvede i proda u industrijskim mlekarama pod nadzorom veterinarske inspekcije. Ostala proizvodnja, znači 90%, se ostvaruje i realizuje na pijacama bez nadzora sturčnih ljudi i mimo kontrole i primena Zakona o porezu na promet. Ukoliko bi amandman bio prihvaćen izjednačili bi u ekonomskom smislu položaj proizvođača sireva koji svoje proizvode plasiraju kroz trgovinsku mrežu sa proizvođačima sireva iz domaće radinosti koji svoje proizvode plasiraju na pijaci i drugim mestima bez poreza na promet.
Izjednačavanjem uslova prodaje i oporezivanja podstakli bi potrošnju sireva koja se ostvaruju u registrovanim i kontrolisanim objektima, i na taj način bi smanjili rizik mogućih problema u ishrani stanovništva zbog činjenice da je više od 90% sireva na pijacama mikrobiološki neispravno. Ukidanjem poreza na promet na sirevima i maslacu doprineli bi značajnijem smanjenju cena za nekih 25% i na taj način bi povećali potrošnju sireva i doprineli zdravijem načinu ishrane stanovništva.
Poreska oslobađanja za bebi opremu, obuću i odeću do konfekcijskog broja 8 predlažu se u cilju rasterećenja porodičnog budžeta, ali i kao stimulativna mera za povećanje nataliteta u uslovima izuzetno suženih prava u oblasti društvene brige o deci. Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć, Odbor za finansije ga nije prihvatio, mišljenja Vlade nema, a verovatno bi bilo da, ukoliko se ovo prihvati, otvorilo bi pitanje poreskog oslobođenja za druge prehrambene proizvode, što ne mora da znači. Ministar nije ni slušao, izašao je, i bez obzira na sve ja predlažem da u Danu za glasanje prihvatite ovaj amandman, da izuzetno tešku ekonomsku i materijalnu situaciju stanovništva bar malo poboljšamo.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? Izvolite, reč ima narodni poslanik Ljubomir Mucić, ovlašćeni predstavnik poslanička grupa SPS.

Ljubomir Mucić

Pa, nije baš da sam dosadan, ali kako kome, neko će i da shvati da nekada više puta ponovljena laž postane istina, a više puta ponovljena istina samo kod gospodina ministra neće da bude priznata, da su poslaničke grupe, pa i poslanička grupa SPS u decembru predlagala izmenu i oslobađanje od poreza na promet štampe  i publikacija i tada je bilo dosta problema oko prihvatanja ili neprihvatanja, ali evo, posle šest meseci ministar posle sastanka sa predstavnicima štampe i izdavačima je predložio da se dnevna štampa, monografske i serijske publikacije oslobode od obaveze plaćanja poreza na promet.
I, baš kad krene ova oblast oko oslobađanja po osnovu poreza na promet proizvoda i usluga ono što je najinteresantnije u svemu ovome ministar izađe napolje. Mislim da je ovo treći put predložen amandman od strane poslaničke grupe SPS-a za oslobađanje od plaćanja poreza na promet, bebi opreme, hrane za odojčad, obuće i odeće za najmlađe i nadam se da će, ako ne ovog puta, onda verovatno pri kraju godine, prilikom kreiranja poreske politike za narednu godinu ovo uroditi plodom.
Objašnjenje da u ovom trenutku ne postoji jasna klasifikacija - šta se smatra pod brojevima dečje obuće i odeće je zaista neprihvatljivo, imajući u vidu da je to mnogo lakše definisati nego pojam publikacije, a mogu da vam kažem - evo, na pola strane, ova dva stava regulišu pitanje šta su monografske publikacije pa sve do serijskih publikacija, i na taj način ova delatnost i oblast izdavanja publikacija je regulisana kao i način ostvarivanja i oslobađanja po osnovu poreza na promet.
Mislim da je u ovom trenutku dečja hrana zaista veliko opterećenje za porodične budžete i da bi na ovaj način, kroz oslobađanje od plaćanja poreza na promet zaista doprineli da u narednom periodu naše socijalno ugrožene porodice mogu pružiti zadovoljstvo najmlađima, svojim potomcima, u njihovoj ishrani. Iz tih razloga predlažem da ministar, a i vi poslanici da prihvatite ovaj amandman kako ne bismo opet u decembru pričali istu priču koliko puta smo predlagali oslobađanje od obaveze plaćanja poreza na promet bebi opreme, potreba za ishranom, naših najmlađih i sve ostalo što smo predložili u našem amandmanu. Hvala.