Poštovani predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, danas razmatramo Predlog zakona o porezu na dodatu vrednost. To je ključni poreski zakon u svim zemljama. Mi i Bosna smo jedine zemlje u Evropi koje još uvek nemaju uveden porez na dodatu vrednost. Zaista, krajnje je vreme da i Srbija zameni porez na promet porezom na dodatu vrednost.
Porez na dodatu vrednost je opšti porez na potrošnju, koji se, za razliku od poreza na promet, obračunava i plaća na isporuku dobara i pružanje usluga u svim fazama proizvodnje i prometa dobara i usluga, kao i na uvoz dobara. Dakle, porez na dodatu vrednost nije novi poreski oblik dodat na ove postojeće poreze. Porez na dodatu vrednost zamenjuje porez na promet. Prema ovom predlogu zakona, porez na dodatu vrednost bio bi uveden od 1. januara 2005. godine. Tada bi istovremeno prestao da važi porez na promet.
Takođe, velika je razlika između ovog poreskog oblika i poreza na promet, jer u svakoj fazi onaj ko kupuje sirovine obračunava porez na njih, a ovde se plaća porez samo na novostvorenu vrednost i zato se i zove porez na dodatu ili novostvorenu vrednost.
Za razliku od bilo kog drugog poreskog oblika, poreski obveznici kod ovog oblika mogu imati i povraćaj. Dakle, ovo je jedini porez kod koga država vraća više plaćeni porez poreskom obvezniku.
Zašto je uvođenje poreza na dodatu vrednost ključno za uspostavljanje stabilnog ekonomskog sistema? Zato što on na sistemski način motiviše privrednike da plaćaju porez na promet dobara i usluga. Naime, onaj ko ne uđe u sistem poreza na dodatu vrednost, taj gubi, jer niko neće hteti od njega da kupuje dobra i usluge, jer gubi pravo na odbitak poreza. Dakle, ovo je jedini porez koji na sistemski način dovodi do smanjivanja sive ekonomije, jer ko posluje sa poreskim obveznikom koji nije u sistemu poreza na dodatu vrednost, gubi pravo na povraćaj poreza. Ovaj poreski oblik će sam uvesti selekciju privrednika i sam će eliminisati sivu ekonomije.
Želeo bih da kažem i o nekim iskustvima suseda pri uvođenju poreza na dodatu vrednost. U svim zemljama uvođenje poreza na dodatu vrednost značajno je proširilo poresku osnovicu i povećalo naplatu prihoda, dakle, smanjilo sivu ekonomiju. U različitim zemljama u okruženju taj procenat rasta prihoda u prvoj godini primene bio je različit.
Obično zemlje koje imaju viši rast i viši nivo društvenog proizvoda imaju manji efekat širenja osnovice, jer u tim zemljama već, inače, ima manji obim sive ekonomije. Tako je, recimo, uvođenje poreza na dodatu vrednost u Sloveniji uzrokovalo širenje poreske osnovice i rast prihoda za 9% u prvoj godini uvođenja. Međutim, Slovenija je imala jako nizak obim sive ekonomije kada je uvodila porez na dodatu vrednost, a i sada je nizak.
U Hrvatskoj su prihodi porasli u prvoj godini za 26%, u Makedoniji, koja ima visok obim sive ekonomije, baš kao i Srbija, prihodi su porasli čak za 60%, dok je u Crnoj Gori rast prihoda iznosio 220%. Crna Gora je pre godinu dana uvela porez na dodatu vrednost.
Mi očekujemo da će realni rast prihoda u prvoj godini primene ovog zakona iznositi najmanje 50%. Dakle, jedan dobar deo sive ekonomije dobrovoljno će biti preveden u legalni sistem, jer ako imamo dva dobavljača nekom proizvođaču, od kojih jedan želi na sivo tj. crno da proda robu, a drugi legalno posluje, niko se u ovom sistemu poreza na dodatu vrednost neće odlučiti za onoga koji dobavlja robu na crno, jer neće moći da uračuna porez koji mu plaća uz cenu svoje robe tj. neće moći da odbije taj porez i imaće veće troškove.
Dakle, ovde su prodavci i proizvođači motivisani da posluju samo sa onima koji su u legalnom sektoru privrede.
Različita su iskustva naših suseda kada se radi o uticaju poreza na dodatu vrednost na stopu inflacije. Nije pravilo, kao što se ponekad u javnosti kaže, da uvođenje poreza na dodatu vrednost povećava cene. Naprotiv, zemlje koje su izvršile adekvatnu pripremu za uvođenje poreza na dodatu vrednost nisu imale udar na cene.
Primer za to je Slovenija, koja je pre uvođenja poreza na dodatu vrednost imala godišnju stopu inflacije od 8,8%, a u prvoj godini kada je uveden porez na dodatu vrednost ta stopa je bila 6%. To znači da je inflacija opala. S druge strane, u Hrvatskoj je ona povećana. Bila je 3,6% godišnje pre uvođenja, a 5,7% posle uvođenja poreza na dodatu vrednost. U Makedoniji je takođe znatno povećana. Interesantno je da je u Crnoj Gori stopa inflacije smanjena nakon uvođenja poreza na dodatu vrednost sa 9,5% na 6,7% godišnje.
Naša procena je da uvođenje poreza na dodatu vrednost u Srbiji neće uticati na rast cena, odnosno inflaciju. Naprotiv, mi očekujemo da ćemo sledeće godine imati nižu inflaciju nego što je u ovoj, a daću vam detaljna objašnjenja kada dođemo do objašnjavanja načina obračuna poreza na dodatu vrednost.
Ko su obveznici ovog poreza? To su sva pravna lica, koja su u prethodnih 12 meseci ostvarila ukupan promet veći od 2 miliona dinara, faktički oni koji danas nisu paušalci, po sadašnjim propisima, ili ona pravna lica koja u početnoj delatnosti procene da će u narednih 12 meseci ostvariti ukupan promet veći od 2 miliona dinara. S tim što se daje i pravo izbora: sva ona pravna lica koja su ostvarila promet od preko milion dinara mogu dobrovoljno da se uključe u sistem poreza na dodatu vrednost, pri čemu onda, ako se već dobrovoljno opredele da učestvuju u ovom sistemu, moraju da imaju obavezu plaćanja poreza na dodatu vrednost najmanje dve kalendarske godine od momenta prijavljivanja.
Što se tiče poreske stope, u različitim zemljama i one su različite. Neke zemlje imaju jedinstvenu poresku stopu. Mi smo se opredelili za slučaj druge grupe zemalja, koje imaju opštu ali i posebnu, odnosno sniženu stopu. Kada uporedimo predlog opšte stope poreza na dodatu vrednost, u zakonu koji mi predlažemo ona bi iznosila 18%, dok bi snižena ili posebna stopa bila 8%.
Sa opštom stopom od 18% Srbija spada u grupu zemalja sa najnižom stopom poreza na dodatu vrednost u Evropi, jer čak 80% evropskih zemalja ima višu opštu stopu od ovih 18%. Primera radi, Danska, Švedska i Mađarska imaju 25%, Hrvatska, Češka, Poljska i Finska imaju 22%, Austrija, Belgija, Bugarska, Slovenija i Italija 20%, Makedonija, Holandija, Portugalija i Rumunija imaju 19%. Nižu stopu od Srbije ima Velika Britanija 17,5%, Crna Gora 17% i Nemačka 16%. Niko nema nižu stopu od Nemačke, gde je 16%. Sa stopom od 18% mi bismo imali jednu od najnižih stopa poreza na dodatu vrednost.
Što se tiče posebnih stopa, one variraju od 4% do 12%. Mi smo se opredelili za posebnu stopu od 8%. Dakle, za razliku od sadašnje stope poreza na promet od 20%, stopa poreza na dodatu vrednost bi bila niža i iznosila bi 18%.
Mi smo vršili kalkulacije - kakav bi efekat bio na cene.
S obzirom da svi poreski obveznici imaju obavezu da evidentiraju porez na dodatu vrednost na dva računa, tj. na jednom računu se evidentiraju sva prethodno izvršena plaćanja po osnovu sirovina i inputa, a na drugom računu se evidentiraju obaveze koje neko ima po osnovu dodate vrednosti na gotove proizvode.
Ukoliko je iznos plaćenih poreza na sirovine veći od poreza koji treba platiti na gotov proizvod, onda poreski obveznik ne prijavljuje ništa, već, naprotiv, traži povraćaj više uplaćenog poreza. Mi smo izračunali da kod onih proizvoda kod kojih se stopa poreza na promet od 20% zamenjuje stopom poreza na dodatu vrednost od 18% nivo cena pri istim maržama će pasti za 7%.
Dakle, Srbija može imati i deflaciju nakon uvođenja poreza na dodatu vrednost, jer kod svih proizvoda koji imaju opštu stopu od 18%, pri istim trgovačkim maržama, u proseku cene mogu da se snize za 7%. Da li će tako biti u praksi ili ne - drugo je pitanje, zbog toga što će verovatno trgovci želeti da povećaju marže, ali konkurencija će neke od njih naterati da to iskoriste i da snize cene.
Što se tiče proizvoda kod kojih se zamenjuje današnja nulta stopa poreza na promet sa posebnom stopom od 8% poreza na dodatu vrednost, kod njih će pad cena iznositi 2%. Zašto? Mnogi će se u javnosti pitati kako je moguće da nekom proizvodu, koji danas ima nultu stopu poreza na promet, a sada se uvodi stopa poreza od 8% na dodatu vrednost, ne samo da ne poraste cena, nego da pada.
Moguće je zato što sistem poreza na dodatu vrednost, kao što sam već naveo, nalaže da se prvo izmiruju obaveze za sirovine, za inpute i oni, ako je proizvođač hleba u pitanju, mleka ili ulja, evidentiraće sve obaveze koje plaća za sirovine po stopi od 18%. Obaveza za njihov proizvod je 8%. Međutim, ono što su oni platili za sirovine je više od onoga što treba da plate za gotov proizvod. Oni ništa neće plaćati za gotov proizvod, naprotiv, tražiće povraćaj više uplaćenog poreza i njihov pad cena će iznositi 2% u proseku.
Dakle, oni kojima se porez na promet od 0% zamenjuje porezom na dodatu vrednost od 8% neće imati udar na cene. Naprotiv, čak i oni imaju prostora da snize cene za 2%.
Mi smo predložili da se sledeći proizvodi oporezuju po posebnoj stopi od 8%, to su - hleb, mleko, brašno, šećer, jestivo ulje od suncokreta, kukuruza, uljane repice, soje i masline, jestive masnoće od biljnog i životinjskog porekla, zatim sveže i rashlađeno voće, povrće, meso, riba i jaja. Zatim, lekovi sa pozitivne liste, ortotička i protetička sredstva, kao i medicinska sredstva, proizvodi koji se hirurški ugrađuju u organizam, materijal za dijalizu, đubrivo, sredstva za zaštitu bilja, seme za reprodukciju, sadni materijal i priplodna stoka; udžbenici i nastavna sredstva, dnevne novine, monografske i serijske publikacije, ogrevno drvo, usluge smeštaja u hotelima, motelima i odmaralištima, domovima i kampovima i komunalne usluge.
Ovo je u skladu i sa odgovarajućim direktivama Evropske unije, koja ograničava koji se proizvodi mogu svrstati u grupu koja se oporezuje po posebnoj stopi. Ali, ono što bih naglasio je - neki od ovih proizvoda, kao što su hleb, mleko, brašno, šećer, jestivo ulje i drugi, danas imaju nultu stopu poreza na promet. Uvođenjem, zamenom nulte stope poreza na promet stopom poreza na dodatu vrednost od 8% neće se povećati cene tih proizvoda, jer će im prethodni odbitak za sirovine, za koje plaćaju po 18% poreza, biti veći od iznosa potencijalne poreske obaveze.
Dakle, oni neće uplaćivati nikakav porez, već će tražiti od države povraćaj poreza, tako da oni imaju prostor da spuste cene za oko 2%, pri istim trgovačkim maržama.
Zakon, takođe, predviđa i odgovarajuća poreska oslobađanja u skladu sa šestom direktivom Evropske unije. Postoje tri vrste oslobađanja. Prvo, to su poreska oslobađanja sa pravom na odbitak prethodnog poreza, dakle nulta stopa uz mogućnost da se odbije prethodni porez, zatim poreska oslobađanja bez prava na odbitak prethodnog poreza, i poreska oslobađanja kod uvoza dobara.
Spisak ovih oslobađanja smo bukvalno prepisali iz šeste direktive Evropske unije, dakle, potpuno smo uskladili ovaj zakon sa evropskim standardima.
Ne bih nabrajao sve ove usluge koje se oslobađaju od poreza, sa pravom ili bez prava na odbitak, jer to je detaljno navedeno u zakonu. Želim samo da još jednom naglasim da smo koristili pri tome iskustva iz šeste direktive Evropske unije.
Što se tiče obaveza poreskih obveznika, oni imaju obavezu da evidentiraju porez na dodatu vrednost. Ključna stvar je uzimanje fiskalnih računa i zato se sada uvode fiskalne kase. Dokaz za odbijanje prethodno plaćenog poreza ili zahtev za povraćaj poreza, ako ste platili više nego što vam je obaveza, jeste fiskalni račun.
Porez se obračunava i plaća podnošenjem poreske prijave. Poreska prijava se podnosi mesečno za ona pravna lica koja imaju promet veći od 20 miliona dinara za prethodnih 12 meseci ili procenjuju da će u narednih 12 meseci ostvariti promet veći od 20 miliona dinara. Za ona pravna lica koja imaju manji promet od 20 miliona dinara za prethodnih 12 meseci ili procenjuju da će u narednih 12 meseci ostvariti promet manji od 20 miliona dinara, oni poresku prijave podnose tromesečno.
Kao što sam već rekao, evidencija se vrši na dva računa. Jedan račun za prethodno izmirene obaveze, za sirovine, za inpute; i drugi, za obaveze po osnovu poreza na dodatu vrednost za gotov proizvod. Obveznik ima pravo na povraćaj razlike ako je iznos prethodnog poreza veći od iznosa poreske obaveze. Zakon predviđa da je rok za povraćaj, maksimalni rok za povraćaj onima koji su više obračunali porez nego što treba da plate, 45 dana po isteku roka za predaju poreske prijave.
Ovde su rešenja u različitim zakonima različita, ali u svim evropskim zemljama taj rok se kreće između 30 i 60 dana. Mi smo izabrali sredinu, s tim što smo dali jednu vrstu stimulansa za pretežno velike izvoznike, kod kojih će rok za povraćaj poreza iznositi maksimalno 15 dana po isteku roka za predaju poreske prijave.
U sistemu poreza na dodatu vrednost postoji mogućnost totalnog povraćaja, odnosno refakcije, i to stranom obvezniku, humanitarnim organizacijama, stranim donatorima i stranom državljaninu kada napušta zemlju ako je nešto kupovao ovde u zemlji, a nije naš poreski obveznik.
Hteo bih da kažem da se Ministarstvo finansija i poreska uprava ozbiljno spremaju za uvođenje ovog poreskog oblika. Bilo bi daleko bolje da je ovaj zakon usvojen ranije, međutim šest meseci je dovoljan rok nakon usvajanja ovog zakona da se dobro pripremimo za sprovođenje zakona. Mi smo pripremili sve pravilnike i do 1. avgusta ćemo ih objaviti, podzakonska akta na osnovu ovog zakona, a do 1. oktobra biće spremna sva uputstva za primenu ovog zakona.
Želim da kažem da rizik koji će neki trgovci i proizvođači imati svakako jeste likvidnost, jer potrebno je u prvom krugu imati adekvatna sredstva da započnete da plaćate taj porez, jer kasnije kada uđete u sistem onda tu nema nikakvih problema. Moguće je da će neki privrednici morati da se zaduže da bi taj prvi krug poreza platili, ali smo napravili i tu kalkulaciju.
Ako pretpostavimo da neko umesto poreza na promet sada plaća porez na dodatu vrednost dva posto niže, dakle 18%, imajući u vidu da će pri istim maržama njegove cene realno opasti za 7%, dakle ima prostor da ih snizi za 7% i, čak i ako plati neke troškove finansiranja, imaće prostor da zadrži u najmanju ruku nepromenjene cene, ako ne da ih snizi.
Naša procena je da efekat eventualnog zaduživanja nekih poreskih obveznika iznosi maksimalno 2% od maloprodajne cene, tako da za one koji prelaze sa 20% na 18% imaju mogućnost snižavanja cena za 5%, a oni koji prelaze sa nulte stope poreza na promet na sniženu stopu od 8% mogu da imaju nepromenjene cene, uz potpuno istu zaradu ako zadrže iste trgovačke marže.
Konačno, mi smo zaista veoma ozbiljno krenuli sa projektom uvođenja fiskalnih kasa, koje treba da olakšaju poreskoj upravi kontrolu primene poreza na dodatu vrednost. Kao što znate, rokovi za neke poreske obveznike su već istekli, a za drugu grupu poreskih obveznika ističu 30. septembra. Moram da kažem da su kontrole koje vršimo pokazale da je 60% obveznika uvelo fiskalnu kasu, a da je dodatnih 34% obveznika sklopilo ugovor i platilo 100% avans, ali proizvođači kasne sa isporukama. Svega 6% nije uvelo fiskalne kase.
Mi smo zbog toga tim obveznicima zatvorili privremeno radnje na rok od 30 dana, sa mogućnošću da im, čim uvedu fiskalnu kasu, radnja bude otvorena. Moram da kažem da je sve veći broj fiskalnih kasa na terenu.
Naravno, kontroliše se da li oni koji imaju fiskalne kase izdaju fiskalne račune. Oni koji to ne izdaju takođe imaju privremeno zatvaranje objekata i mi smo ubeđeni da ćemo do 1. januara imati 100% pokrivenost Srbije fiskalnim kasama i da će ovaj zakon efikasno biti sproveden.
Dakle, uvođenje poreza na dodatu vrednost predstavlja malu revoluciju u oblasti poreskog zakonodavstva u Srbiji. Bilo bi nam draže da je to ranije učinjeno, ali mislim da je poslednji čas da Srbija dobije ovaj moderni poreski oblik koji će sam po sebi dovesti do značajne redukcije sive ekonomije i do davanja stimulansa onima koji regularno posluju i plaćaju svoje poreske obaveze državi.