ŠESTO VANREDNO ZASEDANjE, 14.07.2004.

8. dan rada

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Zahvaljujem. Reč ima narodni poslanik Darko Glišić. Nije tu. Reč ima narodni poslanik Veroljub Arsić. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, kada se pročita ovaj predlog zakona, i obrazloženje i razlozi za donošenje, čini se da neko potcenjuje poslanike Skupštine Republike Srbije ili je neko slagao gospodina ministra.
Srpska radikalna stranka je bila protiv uvođenja fiskalnih kasa. O tome smo iznosili svoje stavove. Tvrdili smo da će biti zloupotreba prilikom uvođenja. Da će određeni ljudi imati privilegije da uvoze ili proizvode fiskalne kase, jer je Ministarstvo finansija podzakonskim aktom regulisalo standarde koje kase moraju da ispune, i ko će biti ovlašćeni uvoznik, proizvođač, distributer i serviser fiskalnih kasa. Način na koji se fiskalizuje kasa kada uđe u radnju - sve se to reguliše uredbama. Znači, jedan uži krug ljudi moći će da naplati tu uslugu.
To je bio jedan od razloga zbog koga je Srpska radikalna stranka bila protiv uvođenja fiskalnih kasa. Sada bih samo postavio pitanje - osim ovog vakuuma koji će da bude 1. januara 2005. godine tj. da će odredbe zakona o porezu na promet, koje regulišu fiskalizaciju ili fiskalne kase, da zameni zakon o porezu na dodatu vrednost, gde nema ovih odredbi, tako da će postojati jedan pravni vakuum oko primene tih kasa, da li Vlada opet razmišlja da nekim podzakonskim aktom ili uredbom reguliše fiskalne kase.
Ali, sam način obračuna poreza na dodatu vrednost, koji je bio najavljen još kada se uvodila fiskalizacija, dovodi u pitanje uopšte - zašto se i vrši fiskalizacija. Jer, najčešći fiskalni obveznik jeste onaj koji poslednji u nizu pruža neku uslugu ili daje nekakav proizvod.
Svi porezi su već zaračunati, obračunati i uplaćeni u budžet Republike Srbije, tako da se dovodi u pitanje uopšte opravdanost uvođenja fiskalnih kasa, naročito ako imamo u vidu da uvodimo i porez na dodatu vrednost.
Sam ovaj član, kojim se dopunjuje Zakon o porezu na promet, predviđa da Vlada Republike Srbije, na predlog ministarstva nadležnog za poslove finansija i ministarstva nadležnog za poslove trgovine, turizma i usluga, utvrđuje koja će lica biti oslobođena uvođenja fiskalnih kasa.
Dalje se u razlozima za donošenje zakona tvrdi da postoji inicijativa asocijacija i udruženja raznih delatnosti i komore da se od obaveze evidentiranja prometa preko fiskalnih kasa izuzmu pojedine delatnosti, a navodeći kao razlog nemogućnost iznalaženja adekvatnog softverskog rešenja za evidentiranje tog prometa usled specifičnosti njihove delatnosti i predlaže se da ta lica nekim podzakonskim aktom Vlade Republike Srbije budu oslobođena uvođenja fiskalnih kasa.
Mogu da kažem da je ovo jedna od najvećih gluposti koju sam mogao da pročitam u Narodnoj skupštini Republike Srbije. Prvo, zato što je Vlada Republike Srbije propisivala uslove koje fiskalne kase moraju da ispunjavaju. Izgleda da je taj standard bio izuzetno nizak, tako da se sada dovodi u pitanje tehnički kako da se taj problem reši, a glupost je zato što živimo u 21. veku i zato što fiskalna kasa nije jedini način fiskalizacije. Može da se radi na običnom računaru, uz podršku fiskalnog štampača. Najnesposobniji programer koji se bavi ovom problematikom uradiće vam softver koji će da ispunjava uslove svih mogućih delatnosti koje postoje na teritoriji Republike Srbije.
Čini mi se da se ovaj zakon donosi ne iz tog neznanja, jer verujem da predlagač i ovo zna, nego se donosi pod pritiskom određenih lobija koji bi hteli da izbegnu plaćanje poreza, bez obzira da li je to porez na usluge ili porez na promet robe. To je jedini razlog.
Ovde priča kako će da se naplaćuje na blagajnama javnih komunalnih preduzeća isto pada u vodu. Bilo ko da je dobio račun bilo kog komunalnog preduzeća, dobija i tekući račun na koji može da uplati iznos koji duguje komunalnom preduzeću, gde je fino i taksativno navedeno kolika je cena usluge, kolika je kamata, koliki je porez, pa ko se malo razume u analitiku i sintetiku, zna kako se zadužuju kartice toga koji izdaje taj račun i na osnovu čega će on porez da prosledi državi.
Čitavo vreme slušao sam i prethodnog ministra Đelića i sadašnjeg ministra Dinkića, a ondašnjeg guvernera Narodne banke Jugoslavije, kako treba težiti da država postepeno izbacuje iz prometa gotovinski novac i da se plaća bezgotovinski, da li čekovnim karticama, da li kreditnim karticama ili na bilo koji drugi način. Znači, sami sebe demantujete ovakvim pričama.
Kada se priča o tome da li privatna lekarska praksa treba da ima ili ne treba da ima fiskalne kase, zašto bi neko bio izuzet kada ste već rešili da uvodite fiskalne kase. Navodno ne može da se napravi aplikacija i softver. Maločas sam o tome pričao. Uopšte nije problem preko računara i fiskalnog štampača, čak je ta verzija i jeftinija nego kupovina gotove fiskalne kase. Može da se napiše bukvalno šta god hoćete, da se iskaže cena, da se iskaže vrsta usluge, koliki je porez i da se izda fiskalni isečak i račun.
Oni koji se zalažu za tajnost pacijenata, u ovoj priči mogu da pribegnu i drugom rešenju, kojem i prebegavaju lekari koji rade u državnoj službi, a to je da se umesto dijagnoze na tom fiskalnom računu ispiše šifra bolesti, kao što se to ispisuje pri svakom specijalističkom pregledu kome neki pacijent podleže. Čini mi se da je tu želja da neko pokuša da izbegne obavezu plaćanja poreza na promet, pod izgovorom da se bavi humanim poslom.
Unapred se izvinjavam lekarima koji taj posao rade časno i pošteno, ali ne vidim zašto bi privatna praksa bila izuzeta, privatna lekarska praksa, od fiskalizacije. Prvo, zato što je vrlo teško da bilo koji poreski organ ili poreski inspektor utvrdi koliko je usluga pružio taj lekar, koliko je naplatio tih usluga i kolika mu je osnovica za plaćanje poreza na dohodak građana, jer niko nije tog poreza oslobođen ni jednim zakonom do sada.
Kada su trgovine u pitanju, to je vrlo lako. Vrlo je teško utajiti bilo kakav promet u trgovini, jer postoji ulazni dokument koji kvalifikuje robu po vrsti i po količini, zaduženje i izlaz. Ako saldo unete robe, razlike u ceni, poreza, predatog pazara, nije jednak nuli, znači da je tu došlo do zloupotrebe.
Kada je u pitanju ova delatnost, kako mislite to da uradite? Izgovor da se bave humanim poslom, u redu ima i toga, ali za taj posao on naplaćuje svoju uslugu, radi to zbog toga da bi obezbedio sebi prihod, a država valjda radi na tome da obezbedi prihode iz svih grana podjednako i ravnomerno, i da optereti sve građane Republike Srbije i sve delatnosti na teritoriji Republike Srbije.
Ova materija koju je predlagač dao u svakom slučaju treba da bude rešena zakonom i zato predlažem da se ovaj amandman, koji sam podneo u ime SRS da se ovaj član zakona briše, usvoji, da ministar konačno kaže za ovom govornicom koje su to asocijacije i udruženja, koje su to komore, koje su to delatnosti i koji su to ljudi koje on namerava da oslobodi fiskalizacije, a poslednji koji treba o tome da se pita i da konačnu odluku jesu poslanici u Skupštini Republike Srbije, a ne Vlada na predlog nekog ministra.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Pošto na listama poslaničkih grupa više nema prijavljenih za reč, pre zaključivanja načelnog pretresa pitam da li žele reč predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa? (Ne.)
Da li želi reč još neko ko nije iskoristio svoje pravo iz člana 89. Poslovnika? (Ne.)
Zaključujem načelni pretres.
Saglasno članu 136. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Veroljub Arsić.
Predstavnik predlagača nije prihvatio ovaj amandman, Odbor za finansije predlaže da se ovaj amandman ne prihvati, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li predstavnik predlagača, Mlađan Dinkić, ministar finansija, želi završnu reč? (Da.)

Mlađan Dinkić

Gospodine predsedniče, dame i gospodo, kao što znate, Zakon o porezu na promet prestaje da važi od 1. januara 2005. godine. U tom zakonu propisano je da svi, osim poljoprivrednika koji na tezgama prodaju svoju robu, moraju da uvedu fiskalne kase.
Ni u jednoj drugoj zemlji ne postoji obaveza da toliko široki krug potencijalnih obveznika ima fiskalne kase. Dakle, to je zakon koji smo mi zatekli. Mi smo preuzeli da vodimo Ministarstvo finansija u jednom trenutku kada je već maltene istekao rok za uvođenje fiskalnih kasa. Kao što znate, tada niko nije uveo fiskalne kase.
Imali smo veliki problem kako da ovu situaciju na odgovarajući zakonski način definišemo i potpuno je jasno da, imajući u vidu da Zakon o porezu na promet važi samo do 1. januara 2005. godine, ako se usvoji zakon o porezu na dodatu vrednost, a ubeđen sam da će ova skupština taj zakon izglasati, da će Vlada Republike Srbije izaći do kraja godine sa posebnim zakonom o fiskalnim kasama, gde će biti tačno pobrojane one delatnosti koje moraju da imaju fiskalne kase, a samim tim i svi koji ne budu pobrojani nemaju tu obavezu.
Međutim, naša je namera, pošto smo preuzeli maltene na pola procesa postupak uvođenja fiskalnih kasa, jer to nije postupak koji smo mi predvideli, već smo preuzeli njegovu implementaciju, mi moramo da stvorimo zakonsku osnovu, imajući u vidu da rokovi cure, da jedna grupa poreskih obveznika treba do 30. septembra, prema odgovarajućoj uredbi, da uvede fiskalne kase.
Mi moramo da imamo zakonsku podlogu da neke od poreskih potencijalnih obveznika oslobodimo od toga, iz prostog razloga što oni nisu budući obveznici poreza na dodatu vrednost, iz razloga što u drugim zemljama ne postoji obaveza da oni imaju fiskalne kase.
Mi smo zbog toga jednim saopštenjem, koje svakako je neobavezujuće, već dali informaciju da neće morati da uvode fiskalne kase sledeći obveznici: svi oni koji prodaju karte putnicima u drumskom, železničkom, vodenom i vazdušnom saobraćaju, oni koji prevoze robu u drumskom saobraćaju, taksisti, banke i druge finansijske organizacije, osiguranje, reosiguranje i PTT usluge, putničke agencije i tur-operateri, verske organizacije, advokatski poslovi, ulična prodaja sladoleda, lozova, kokica i štampe, odnosno kolporteri, prodaja proizvoda preko štampanih i elektronskih medija koji se naplaćuju pouzećem, usluge čistača cipela i nosača, prodaja proizvoda preko automata.
To su oblasti koje smo već jednim saopštenjem unapred obavestili da ne moraju da uvode fiskalne kase. Međutim, mi nemamo zakonski osnov da ih oslobodimo, ukoliko se ne usvoji ovaj zakon, na osnovu čega će dva ministarstva predložiti Vladi konačan spisak svih onih koji ne moraju 30. septembra da uvode fiskalne kase.
Svi oni koji su obveznici bili do 15. juna, oni će ostati. To su uglavnom trgovine. Moram da vam kažem da je stepen discipline u uvođenju fiskalnih kasa veoma visok, jer svega oko 4 do 5% kontrolisanih obveznika nije uvelo fiskalnu kasu. Jedan ogroman broj, oko 60%, jeste uveo fiskalnu kasu.
Kazne su rigorozne. Zatvaraju se trgovine i radnje onima koji te fiskalne kase nisu uveli u ostavljenom roku. Naravno da u ovom procesu ima i nesavesnih proizvođača, ali ukoliko je SRS navikla da posluje tako što uzima provizije u lokalnim samoupravama u Zemunu i u drugim gde je radila, zaista nemate pravo da bilo koga, bez ikakvih dokaza, čak i sumnjičite za tako nešto.
Mi smo prvi rekli da postoje proizvođači koji ne ispunjavaju svoje obaveze i prema njima će se primenjivati takođe sankcije. Ova vlada je, za razliku od prethodne, otvorila mogućnost konkurisanja novih proizvođača fiskalnih kasa. Dakle, monopol koji je bio stvoren prethodnom uredbom je razbijen time što je data slobodna mogućnost konkurisanja i danas oko 25 različitih proizvođača postoje koji su licencirani od strane Vlade.
Konačno, slažem se sa diskutantima koji su pominjali da zaista nije adekvatno da, s jedne strane, advokati budu oslobođeni korišćenja fiskalnih kasa, a da, sa druge strane, lekari, stomatolozi moraju da ih koriste.
Zbog toga želim da na kraju ovog izlaganja kažem da ću Vladi Republike Srbije predložiti da, osim ovih grupa koje su sada u saopštenju bile oslobođene uvođenja fiskalnih kasa, budu oslobođene i sledeće kategorije: celokupno zdravstvo, dakle i privatno i državno, bolničko, zubna tehnika, zubna protetika, takođe sve ustanove socijalne zaštite, uključujući domove za stare i promet dobara koji je sa njima neposredno povezan; sve ustanove koje su povezane sa brigom o deci, sve što je vezano za predškolski odgoj, dakle, obdaništa; školsko i univerzitetsko obrazovanje.
To su zaista oblasti koje nigde, ni u jednoj zemlji, nemaju obavezu uvođenja fiskalnih kasa.
Prethodni zakonodavac, uključujući i poslanike SRS-a koji su glasali za zakon da moraju svi da imaju fiskalne kase, predvideo je da i škole, i bolnice, i privatni i društveni lekari, moraju da imaju fiskalne kase. Ova vlada će te kategorije osloboditi, jer nije primereno da imaju fiskalne kase.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Po Poslovniku, Nataša Jovanović
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Srpska radikalna stranka
Gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, reklamiram Poslovnik o radu Narodne skupštine, član 100, koji se odnosi na istupanje za skupštinskom govornicom i koji vi znate, ali podsetiću vas.
Možda je malo koncentracija popustila i kod poslanika koji čine kakvu-takvu klimavu većinu ovde, pa nisu bili u stanju da reaguju na izlaganje ministra, nažalost ministra za finansije, Mlađana Dinkića.
Član 100. govori o tome da su narodni poslanici dužni da poštuju dostojanstvo Narodne skupštine i da se jedni drugima obraćaju sa uvažavanjem. Mlađan Dinkić, naravno, nikada ne bi mogao da bude ministar finansija da nije bilo Vojislava Koštunice i takvog njegovog izbora. I onoga dana kada je Koštunica u svom ekspozeu govorio o potezima koje planira na polju finansija i ekonomske politike u Srbiji, mi smo mu sa ove skupštinske govornice rekli da čovek koji je eksponent finansijsko-mafijaškog lobija, čovek koji bi trebalo da bude na dugogodišnjoj zatvorskoj...
(Predsednik: Gospođice Jovanović, isti član se odnosi i na vas. Budite ljubazni, poštujte ga.)
... robiji, ne može nikako da bude ministar u Vladi Republike Srbije. Sada se istim metodima koristim, s tim što govorim istinu, dakle, da je Mlađan Dinkić eksponent mafijaško-finansijskog lobija...

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Ovo je prvo upozorenje, sledeći put ću vas udaljiti sa govornice ako ne poštujete član.
...
Srpska napredna stranka

Nataša Jovanović

Srpska radikalna stranka
Ministar Dinkić je malopre uvredio čitavu poslaničku grupu SRS i trebalo je vi, Predraže Markoviću, predsedniče Skupštine, da ga upozorite na činjenicu da on vređa dostojanstvo najbrojnije poslaničke grupe, 82 poslanika SRS, milion i po birača u Srbiji, na način koji je neprimeren za nekoga ko dolazi sa ulice, a kamoli ministra u Vladi Republike Srbije.
Ne samo da poslanici SRS i Srpska radikalna stranka, Mlađane Dinkiću, nikada nije uzela ni jedan jedini dinar od bilo koga u ovoj zemlji, i to građani Srbije znaju, nego će nastojati, i u narednom periodu i dokle god postoji, a uvek će biti najsnažnija politička grupacija u Srbiji, u to budite sigurni, da razobličava i raskrinkava sve vaše mahinacije, vaših prijatelja, kumova, kao što su Hamović i Lazarević, i svih onih sa kojima vi delite provizije od raznih poslova, basnoslovno se bogatite na grbači ovog jadnog, napaćenog i osiromašenog naroda.
Umesto da ste danas došli ovde da predložite nešto normalno, da ljudi žive bolje i da rade, vi dolazite u „audiu A8" najbolje klase, sa punom opremom. Čude se i ljudi ovde, koji rade 20–30 godina u Skupštini Srbije, i oni koji imaju rashodovana vozila na raspolaganju, šta vi radite. Umesto da ste došli sa poreskom politikom koja će da podstakne razvoj naše privrede, vi iznosite takve gluposti, primerene vašoj inteligenciji, i vređate ljude koji su svojim poštenjem, svojim znanjem, svojim obrazovanjem i onim što su uradili za Srbiju i srpski narod, kao i predsednik naše stranke dr Vojislav Šešelj, činili u Zemunu.
Ne samo da treba da se stidite, već da znate da na takav način to vam niko od radikala neće dozvoliti. Više tako nikada nećete moći da govorite sa ove govornice.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Po Poslovniku Ksenija Milivojević, a potom po Poslovniku Veroljub Arsić.

Ksenija Milivojević

Dakle, reklamiram član 100. Poslovnika Narodne skupštine. Vrlo je teško pobrojati i zapamtiti broj uvreda koji je iznet u prethodnom izlaganju, da ne govorim o izrazima koji su korišćeni, a koje zaista za ovom skupštinskom govornicom iz poštovanja, kako prema Narodnoj skupštini, tako i prema prisutnim predstavnicima Ministarstva, apsolutno ne želim da ponovim. Smatram ih, najblaže rečeno, ponižavajućim.
Ono što zaista molim ubuduće, s obzirom da za to postoji osnov u Poslovniku, da se zaista ne dozvoljava ovakvo ponašanje, mada je prethodni govornik nekoliko puta bio i opomenut za sve ono što je izrečeno. Da, bio je opomenut u nekoliko navrata, ali zahvaljujući toleranciji predsednika Skupštine, gospodina Markovića, mikrofon nije isključen.
Dakle, to je jedno demokratsko ponašanje s jedne strane, a sa druge strane imamo potpuno nepoštovanje kako Narodne skupštine, tako poslanika i na kraju ministra u Vladi, što smatram apsolutno nedopustivim.
Takođe smatram nedopustivim da se konstantno sa ove govornice iznose optužbe na račun kako ministra finansija, tako i drugih ministara u Vladi Republike Srbije, bez toga da se u svakom od tih slučajeva iznese i najmanji, i jedan jedini dokaz za te optužbe, a posebno da se sve optužbe kvalifikuju rečnikom koji je za ovu skupštinu apsolutno neprimeren.
Ako već razgovaramo o poštovanju države, odnosno o poštovanju državnih institucija, onda je krajnje vreme da počnemo da komuniciramo u skladu sa funkcionisanjem rada tih institucija. Ministarstvo finansija, a još manje poslanička grupa G17 plus, neće ubuduće tolerisati ovakve istupe, a posebno istupe koji ne samo da nemaju osnova u zakonu i Poslovniku Narodne skupštine, nego, što je za naše građane još važnije, nemaju nikakvog osnova u samoj istini, a istina je ta koja pokazuje dostojanstvo. Hvala vam.