ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE, 21.07.2004.

12. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE

12. dan rada

21.07.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:55 do 18:00

OBRAĆANJA

Emilija Krstić

| Predsedava
Kada budem utvrdila kvorum, a utvrdićemo ga odmah po vašoj reklamaciji, onda ćemo prekinuti rad ukoliko kvoruma nema.
Što se tiče toga da li ja nekog ovde volim ili ne volim. Niti volim, niti ne volim ikog, zato ne treba da imate taj problem.
Molim narodne poslanike da utvrdimo kvorum.
Pošto elektronski sistem pokazuje da u sali ima 66 narodnih poslanika i da nemamo kvorum za rad, određujem pauzu od 10 minuta.
(Posle pauze - 12,25)
Nastavljamo rad. Molim da pre početka nastavka utvrdimo kvorum.
Molim narodne poslanike da ubace svoje kartice u poslaničke jedinice.
Konstatujem da je, primenom elektronskog sistema, utvrđeno da je u sali prisutno 85 narodnih poslanika.
Na član 59. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Mićović.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 62. amandman je podneo narodni poslanik Dobrica Janković.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 66. amandman je podneo narodni poslanik Petar Jojić.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor predlaže da se amandman odbije.
Da li neko želi reč?
(Paja Momčilov, sa mesta: Preskačete amandman. Preskočen je amandman na član 57, nije pročitan.)
Žao mi je, gospodine Momčilov, konsultovan je zapisnik, amandman na član 57. završen je pre pokušaja utvrđivanja kvoruma. Posle ćemo zajedno proveriti.
Da li se javljate o članu 66?
Izvolite.

Paja Momčilov

Srpska radikalna stranka
Poštovane koleginice i kolege, posle pauze nastavljamo. Znam da je teško raditi u ovim uslovima i znam da možda ovako veliki broj amandmana predstavlja opterećenje za sve nas. Međutim, verujte, iza nekih amandmana ne možemo da ne stojimo i da ih ne branimo.

Mi smo došli do jednog amandmana koji je blizu onoj ključnoj ideji vodilji, koja nas tera da stalno ukazujemo na nelogičnosti ovog zakona. Naime, citiraću član 66. koji kaže: "Zahtev za dobijanje dozvole za proizvodnju lekova podnosi se nadležnom ministarstvu. Nadležno ministarstvo u roku od 90 dana, od dana prijema potpunog zahteva izdaje dozvolu za proizvodnju lekova ako su ispunjeni uslovi". Dalje se kaže da nadležno ministarstvo od podnosioca zahteva da zatraži potrebne podatke. To nije ni bitno.

Gledajte kakav smo odgovor dobili mi na naš amandman. Mi smo kazali samo da umesto "Ministarstvo" stoji "Uprava".

Ako pođemo od vašeg objašnjenja da je agencija jedna stručna i moćna institucija, koja struku objedinjuje, koja objedinjuje administrativni postupak, koja je nezavisna od uprave, kako sada ovde nadležnom ministarstvu dajete i delegirate ova prava? Zašto odjedanput ministarstvo? Kada smo dali naš amandman i kada smo rekli uprava za lekove, hteli smo da oslobodimo ministarstvo da može da se bavi politikom, donošenjem zakona, da bi kvalitetnije radilo. To je intencija Evropske unije.

Vaše objašnjenje, koje ste dali za ovaj amandman, molim ministra da izađe i da kaže da li ono što ste vi nama dali, vi stojite iza toga, jer je to potpuno nelogično. Vi nama tvrdite da mi ovim rešenjem kršimo zakone. Stalno to tvrdite, stalno se služite neistinom.

Pročitaću šta ste napisali: "Dobijanje dozvole za proizvodnju podrazumeva i sprovođenje inspekcijskog nadzora nad oblašću proizvodnje. Kako je Zakonom o državnoj upravi propisano da su inspekcijski poslovi isključivo u nadležnosti državnog organa, odnosno da se ne mogu poveriti drugim organizacijama, pa time ni regulatornom telu za oblast lekova, inspekcijski poslovi, odnosno nadzor nad oblašću proizvodnje i prometa lekova regulisani su čl. 101. i 104."

Pitam vas kako mi to kršimo zakon, kad mi u upravu za lekove delegiramo ova zaduženja. Nemojte da tvrdite neistinu. Obrazložite usput, pošto imate eksperte pravnike, šta vam je to regulatorno telo. Takav termin ne postoji u našem zakonodavstvu.

Ovo su vam advokati pisali, pa objasnite. Nezgodan prevod?! Bili ste pre neko veče na emisiji, bavili ste se sa ovom nedonesenom decom i prevremeno rođenim i mogao bih s punim pravom da nazovem da je to jedan lex praematuritas i pretemporarius. Mi vam upravo na to ukazujemo.

Da ne zloupotrebljavam i da ne izlazim drugi put za govornicu, sada nam objasnite ključnu stvar: kako je dozvoljeno agenciji da daje dozvole za klinička ispitivanja i praćenje kliničkih ispitivanja? Kako se to može dati bez inspekcijskog nadzora? Kako ste to dozvolili agenciji, kako vi smete da kršite Zakon o upravnom postupku i kako ste dozvolili dozvole za puštanje u promet leka, kada je za to neophodan inspekcijski nadzor, pogotovu kad povlačite lek?

Odgovorite na to konačno. Znam da vi jednostavno ćutite kada odgovora nemate. Ćutite vi kada vam nekoliko hiljada nezaposlenih lekara traži da im rešite status. Ćutite vi i kada mi pomenemo da postoji korupcija, a sinoć ste videli na televiziji da smo vodeći po korupciji i da nas građani u anketama tako ocenjuju, odnosno da je jedna trećina anketiranih građana izjavila da su morali da plate mito.

Gospodine ministre, molimo vas, da ubrzamo ovu raspravu, izađite i kažite poslanicima SRS da ova obrazloženja, kako nam ih vi tumačite, stoje ili ne stoje. Izjasnite se o tome. Ako se ne izjasnite i dalje ćemo insistirati na ovome - našim građanima i javnosti da ukažemo na sve mane ovog zakona, a ovo nije dobar zakon u ovom trenutku ni za naše građane a ni za našu farmaceutsku industriju.

Pričali ste, biće dobro - farmaceutskoj industriji. Kojoj? Prodali ste zrenjaninsku fabriku onom sumnjivom tipu iz Makedonije, leskovačku fabriku ste prodali albanskom lobiju. "Galenika", čuli smo, izgubila je na međunarodnoj arbitraži i treba da plati 500 miliona dolara. Da li je to tačno? Obavestite nas i o tome. O kom dobitku naše farmaceutske industrije vi govorite?

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč o amandmanu? (Ne.)

Na član 68. amandman je podnela narodni poslanik Živodarka Dacin.

Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.

Da li neko želi reč? (Ne.)

Na član 70. amandman je podneo narodni poslanik Goran Ilić.

Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.

Da li neko želi reč? Izvolite, gospodine ministre.

Tomica Milosavljević

Poštovane dame i gospodo, u amandmanu 56. na član 70. Predloga zakona predlaže se da, zapravo, za promet lekova namalo, u smislu ovog člana, je odgovoran kvalifikovani farmaceut za celokupnu izradu i rukovanje lekovima u apoteci.
Mi smatramo da amandman ne treba prihvatiti s obzirom na to da bi prihvatanje predloženog amandmana, u ovom trenutku, ugrozilo veliki broj diplomiranih veterinara u tim apotekama, stav je Vlade - u prelaznom periodu, do potpunog usklađivanja sa propisima Evropske unije za oblast veterine, možemo očekivati posle prvih aktivnih i kvalitetnih poteza u Ministarstvu poljoprivrede, da ćemo do kraja godine imati set zakona iz ove oblasti, pa, između ostalog, i zakon o veterinarstvu. Do tada jeste celishodno dati mogućnost diplomiranim veterinarima da rukuju lekovima koji se upotrebljavaju isključivo u veterinarskoj medicini, kako postojećim diplomiranim veterinarima ne bi bilo uskraćeno pravo na rad.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Izvolite, za reč se javio narodni poslanik Goran Ilić, koji je podneo amandman na član 70.

Goran Ilić

Dame i gospodo narodni poslanici, u ime Demokratske stranke Srbije predložio sam amandman koji imate u tekstu pred sobom i kojim se za promet lekova na malo odgovornost svodi na kvalifikovanog farmaceuta, za celokupnu izradu i rukovanje lekovima u apoteci.
Ovo stručnjaci nisu osporili, znači i pravnici i stručnjaci iz ove oblasti, jer svakako farmaceuti moraju biti odgovorni za ovu oblast, pošto je ona usko stručna. S obzirom na to da bi primena ovog amandmana, u ovom trenutku, ugrozila delatnost velikog broja veterinara, (pa se navodi argument da bi oko 300 veterinara ostalo bez posla) DSS u skladu sa svojim principima, da se organizacija zemlje mora izvršiti, ali uz minimalnu cenu koju treba da plate građani, i s obzirom na to da bi ovim amandmanom bila ugrožena radna mesta velikog broja veterinara mi smo odlučili da ovaj amandman, u ovom prelaznom periodu, povučemo i da se u periodu usklađivanja stvore uslovi da ovu delatnost preuzmu farmaceuti u celokupnoj oblasti.
Prema tome, u interesu građana je, naročito veterinara, koji bi bili pogođeni ovim amandmanom, da se on povuče i DSS ga povlači.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Zahvaljujem, jasno je da je amandman povučen.
Na član 79. amandman je podneo narodni poslanik Živodarka Dacin.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 79. amandman je podneo narodni poslanik Dobrica Janković.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? Izvolite, reč ima narodni poslanik Dobrica Janković.
...
Demokratska stranka

Dobrica Janković

Demokratska stranka – Boris Tadić
Gospodine predsedniče, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, DS je podnela više amandmana na ovaj predlog zakona. U radu Odbora za zdravlje i porodicu, na kome smo učestvovali, prihvatili smo niz obrazloženja, objašnjenja i argumenata da većinu ponuđenih amandmana na ovaj zakon povučemo.
Oko ovog, ipak, imamo dobre razloge da probamo da ga odbranimo i da ponudimo Skupštini da ga prihvati. On se potpuno odnosi na brigu prema pacijentima, prema kojima je, u smislu ovog zakona, ona neophodna, naročito kada je reč o ovom članu koji govori o tzv. orfan lekovima, o lekovima koji se retko koriste, a zbog toga, naravno, i retko nabavljaju. Mogli bi da kažemo da se radi o jednom specijalnom slučaju ukupnoj kategoriji lekova i medicinskih sredstava.
U tom smislu odrednica da se određuju jednogodišnje potrebe, ili se na neki drugi način vremenom kvalifikuje planiranje potreba za tim lekovima dovodi u opasnost i ugrožava ostvarenje neophodnih potreba za lečenje tih pacijenata, što se tiče tih lekova o kojima se radi. Prema tome, predlogom ovog amandmana bi se obezbedilo da se sagleda potreba lečenja tih pacijenata, a to znači ad hok pojava takvih pacijenata i potreba za takvim lekovima.
Mislim da ostaje potpuno jasno da ne treba odrediti, kao što u Predlogu zakona stoji, jednogodišnja a ni šestomesečna ili dvogodišnja potreba i slično, znači, u tom smislu planiranje, nego da se treba odrediti prema pojavi potrebe za tim lekovima, za te određene pacijente. Ponavljam da se radi o grupi lekova koji se u praksi i struci nazivaju orfan lekovima, pa u tom smislu, pošto se radi o specifičnoj kategoriji, insistiram, odnosno skrećem vašu pažnju na ovaj amandman, iz navedenih razloga, i molim da glasate da ovaj amandman prođe.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč o amandmanu? (Ne.)
Na član 82. amandman je podneo narodni poslanik Živodarka Dacin.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 82. amandman je podneo narodni poslanik Branislav Blažić.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? Izvolite, reč ima narodni poslanik Branislav Blažić.
...
Srpska napredna stranka

Branislav Blažić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, podneo sam amandman na član 82. zato što je on napisan krajnje nestručno, u stvari ne poznaje ko treba tom oblašću uopšte da se bavi.
Član 82. glasi "Lekovi kojima je istekao rok važnosti ili utvrđena neispravnost u pogledu njihovog propisanog kvaliteta i drugi lekovi kojima je zabranjen promet, moraju se uništiti". U drugom stavu tog člana se kaže "Način uništavanja lekova iz stava 1. ovog člana propisuje ministar nadležan za poslove zdravlja".
Moj amandman glasi - u članu 82. stav 2. reči "poslove zdravlja" zamenjuju se rečima "nauku i zaštitu životne sredine".
Gospodo draga, lekovi kojima je istekao rok, koji se ne upotrebljavaju spadaju u grupu tzv. opasnog otpada. Propisivanje načina uništavanja opasnog otpada, njegovog deponovanja ili na bilo koji način sklanjanja, spada u nadležnost Ministarstva. Sada nije Ministarstvo nego je sektor u Ministarstvu za nauku i zaštitu životne sredine.
Način njegovog uništavanja, praćenje, merenje emisije, filtera, peći, bilo kakav način predviđa se nacionalnom strategijom o uništavanju opasnog otpada. Mi se nalazimo sada upravo u donošenju takvog jednog akta, koji treba da predvidi i finansijski aspekt. Da vidimo da li je jeftinije izvoziti takav otpad u inostranstvo, gde će se on spaljivati ili je jeftinije da se ovde, u ovoj zemlji, naprave postrojenja koja će vršiti uništavanje svakog opasnog otpada, a i farmaceutskog otpada.
Ovo nimalo nije naivno. Radi se o nečemu što treba da se objasni ko šta radi u ovoj zemlji, ali nije naivno u tom smislu, što mi imamo veliku količinu opasnog otpada, što se tiče lekova kojima je prošao rok upotrebe. Posebno smo to dobili kao humanitarnu pomoć iz Evrope, nakon bombardovanja. Da bi pokazali svoju humanost, mnoge evropske zemlje su preko nekih humanitarnih organizacija slale lekove da pomognu ovoj zemlji. Većini tih lekova je bio prošao rok upotrebe. Ili su mnogi bili pola kutije potrošeni, a nekoliko tableta je u kutiji je prisutno. Kako je vreme prolazilo svim tim lekovima je prošao rok upotrebe. Svi oni danas predstavljaju balast. Evropa se na taj način oslobodila svog opasnog farmaceutskog otpada.
Mi tone i tone takvih lekova danas imamo smeštene u bolnicama, da ljudi ne znaju šta sa tim da rade i to pitanje nije nimalo naivno. Prema tome, bez veze je to trpati da ministar zdravlja određuje način uništavanja opasnog otpada, niti on čovek to treba da zna, niti zna. Zna se ko u ovoj zemlji to treba da radi. Iz čiste preciznosti da tačno definišemo to, želim da se taj amandman usvoji, ali ova rečenica u obrazloženju prethodnog člana u kojem se kaže – da način uništavanja lekova kojima je istekao rok važenja ili kod kojih je utvrđena ispravnost u pogledu njihovog propisanog kvaliteta podrazumeva propisivanje identifikacije tih lekova, vođenje nekih dokumentacija itd, radi se o uništavanju.
Kada taj pojam koristite, onda se to radi da to spada u opasni otpad i radi se o uništavanju opasnog otpada. To može da radi Ministarstvo za zaštitu životne sredine i niko drugi.