ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE, 21.07.2004.

12. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTO VANREDNO, ZASEDANjE

12. dan rada

21.07.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:55 do 18:00

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 135. amandman je podneo narodni poslanik Zoran Mićović.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 138. amandman je podneo narodni poslanik Mileta Poskurica.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor predlaže da se amandman odbije.
Reč ima narodni poslanik Mileta Poskurica.
...
Srpska napredna stranka

Mileta Poskurica

Srpska radikalna stranka
Budući da je ministar prisutan, imam štošta  da ga pitam. Kao prvo - da se ministar ne sekira, oni će zakon da usvoje. Evo, pođimo od toga šta smo amandmanom hteli. To što smo podneli, promenu koncepta, stvarno je dosadno da se više ponavlja ista priča, ali, evo znamo, usvojiće se zakon. Evo, donosim dobre vesti. Da bi mogli na miru da se odmore predlagači zakona od ovog dosadnog zakona i trodnevne rasprave.
Ali, i da sve bude tako i da zakon usvojite, evo, postavljamo vam pitanje baš u vezi sa ovim amandmanom - šta će biti kada inspektor krene a i ministar je bio u poseti našem Centru. Ali, moj direktor je stalno osetljiv i kad pomenem Centar misli da govorim loše o svojoj instituciji. Naprotiv, ne. Hlebom me hrane, tamo mi je radna knjižica, ništa loše o instituciji ne govorim, nego, video je ministar, pre nekoliko dana, u toj poseti relikvije na brzinu sklonjenog materijala, po hodnicima, magacinima itd. Nisu stigle žene sve da sklone. Brzo je došao kod nas, pa je sve mogao da vidi. Zna da kuburimo sa prostorom. Znam i ja da on zna da ćemo dobiti pare da ga proširimo, ali deceniju i više (nije za sve kriva reformska vlada) živimo u takvim uslovima.
Šta će sada kada dođe ponovo ministar. Zakon stupi na snagu, nisu nam povećali prostor, nemamo gde magacine. Magacin je smešten među bolesnike. Inspektor koji je pod direktnom kontrolom ministra, takoreći ministar - kontrolor (je jednako, ili može i tako A jednako B, po analogiji) dođe i to ustanovi. Hoće li zatvoriti Centar za dijalizu? Naravno da neće.
Dakle, sledi niz nesuvislih odluka, koje se daju do tako visokog ranga odlučivanja ministar - inspektor. Da je to u nekoj drugoj instituciji, ne verujem da bi to bilo nikakvo opravdanje za stanje u kome jeste, ali bi ministar imao vremena, formalno pokriće i paravan, da udesi da se stvari tako, drugačije reše.
Uzmimo jedan drugi problem za primer. Ovim zakonom u distribuciji medicinskih sredstava nije predviđeno da se ona distribuiraju direktnim korisnicima. Ostavljeno je - specijalizovanim institucijama i apotekama. Hajde da razumem za institucije, za bolnice, biće verovatno u bolničkoj apoteci. E, sad, zamislite kakva će nam biti bolnička apoteka da bi samo primila materijal za dijalizu, onda ćemo morati ono što su magacini da napišemo - apoteka, da bi zadovoljili zakon.
Nešto tu nedostaje, neko nedovoljno sagledavanje činjenica. Kako će bolesnici na lečenju peritonuskom dijalizom, koji dobijaju 30-tak paketa kesa (verovatno dva do tri kubna metra) i to mesečno, prenosi se direktno iz fabrike njihovim kućama, šta će sada da rade? Nađimo neku apoteku, pa apotekarice sa "naputovaše" od farmaceutske korupcije. Još da im kažemo - uzmite fino materijal, pa se vi takmičite koji ćete, pa ćemo mi u vašu apoteku da dođemo. Pa, sjajno, one obiđoše i krsno i zapadno, direktorice apoteka po unutrašnjosti, i kamile im daju, da plaćaju vodiče kamila. Zato što ih kod kuće plaćaju.
Ako sada damo apotekama to, da s tim raspolažu, oni će nas dovesti u poziciju da lekar neće moći da propiše adekvatno, jer će reći - ovo mi ne ide, prodaj mi ovo, stavi na tržište ... pa, može i to za dijalizu. Ma šta znaju, pusti ti doktore. Vrlo je delikatna situacija - kako se taj materijal distribuira. Nekako nije precizno definisano. Možete da izmislite i nov zakon, sad ja ne znam koji, ili neki podzakonski akt, ali u zakonu to mora da stoji - ili apoteka, ili je direktna dostava. U svetu se to radi. Evo da kažemo - Evropska unija.
Pa, i ono što sam govorio - farmakopeja, razlog za donošenje je harmonizacija, standardizacija, piše u predgovoru pokojnog Kovača, pa je i Kovač, doduše iz onog - vaši, svi su oni bili vaši, i Krapović, svi su oni bili vaši iz DOS-a, pa i oni su znali za harmonizaciju. I oni su to hteli. I oni su hteli sa Evropom. Tu sam prošao za godinu dana, samo bio i video kako rade.
Dakle, ako to već prepisujete i svetski standard je da prilikom tendera tražite od dobavljača i snabdevača da vam bolesnike snabdevaju direktno materijalom, i za hemodijalizu. Zamislite mašinčinu za hemodijalizu, gde da je stavite. Pa, ona je ogromna, ovolika (pokazuje rukom). U kakvu apoteku. Gde? Specijalizovanu prodavnicu? Pa, ko će da je drži? Treba li i tu nekom da se plaća nekakav rabat, porez?
Malo je nejasno, tako da ne znam šta će taj inspektor da radi, (konačna priča) kada se nađe u situaciji koju sam pomenuo, ili će kao i svi dosadašnji da piše zapisnike koji će završavati u fiokama, bez konačnog epiloga.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Molim narodne poslanike, po Poslovniku član 81. stav 1. svi to dobro znate, Skupština radi u periodu od 10,00 do 16,00 sa prekidom od jednog sata. Nije definisano kada, ali vas obaveštavam imamo tri amandmana. Zamolio bih ministra za petominutnu završnu reč i u tom slučaju možemo pre pauze da završimo, ako se slažete.
Molim vas da nastavimo, da završim ova tri amandmana, vrlo kratko, i da onda imamo pauzu. Zahvaljujem.
Na član 151. amandman je podneo narodni poslanik Vojislav Milajić.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? Izvolite, gospodine Paja Momčilov.

Paja Momčilov

Srpska radikalna stranka
Hvala.
Smatramo da je i ovaj amandman dosta važan, a evo iz kojih razloga. Šta mi kažemo? Mi sugerišemo da uprava, kako smo mi zamislili, započne sa radom 1. juna 2005. godine. Naime, smatramo ako počne, po ovom zakonu koji će biti usvojen, to nam je jasno, da radi već od jeseni, da će nastati veliki problemi za kompletnu farmaceutsku industriju i za čitavo operativno telo, koje treba da radi ove poslove. Moram ponovo da istaknem činjenicu koju vam stalno ponavljam, ne ulazi se u Evropu prihvatanjem zakona koji Evropska unija neće da reguliše, i nijednom svojom direktivom to ne zahteva.
U Evropu se ulazi prihvatanjem standarda koji su obuhvaćeni na nekoliko hiljada stranica, u fajlovima Evropske unije, koji regulišu ovu materiju. Šta nama sada sledi?
Vratolomni skok, da sve to pokušamo da primenjujemo, što Evropa zahteva. To je jako teško. Rekao sam već da je Francuska 1998. usvojila agenciju i prešla na nov način rada. Dve godine su ostavili za polako prihvatanje svega onoga što treba ubaciti u to. Nama to apsolutno treba.
Pošto je ovo moje zadnje izlaganje, dozvolite mi da se osvrnem sa par opservacija na čitav tok rasprave. Prvo, izražavam svoje nezadovoljstvo što nam je ovlašćeni predlagač na ovakav način tumačio naše amandmane. Drugo, zato što nije odgovorio na suštinske stvari koje smo zamerili. Izbegava to. Može se neprincipijelnom koalicijom usvojiti sve, ali mi smo dužni da srpskom narodu ukažemo na opasnosti koje ovaj zakon sa sobom nosi.
Ovaj zakon je dozvolio da uprava bude izmeštena na dva mesta, krijući, ne pominjući je, dozvolio je agenciji da, kao samostalnoj i samofinansirajućoj ustanovi, koja će isključivo zavisiti od stranih fabrika, koje će biti zainteresovane da dođu na ovo tržište, omogući lak pristup. Nije smela da se dozvoli kontrola kliničkih ispitivanja i kvaliteta leka, apsolutno.
Zbog toga mi smatramo da ovde, jednim produženim rokom, treba dozvoliti i mogućnost da se uoče opasnosti, zamke koje vrebaju iz svega ovoga, da se lakše prilagodimo svemu tome. To je razumno. To velike zemlje čine. I, zato apelujemo na vas da ovo usvojite. Znamo da usvojiti nećete, ali je žalosno i opet ponavljam da predstavnici SRS treba da brinu o parama poreskih obveznika Evrope, koje se troše na jedan loš način. Ovim što se sada usvaja, privileguje se uvoznički, strani lobi i to jasno kažimo.
Četiri projekta još postoje iz ove oblasti, koje je radila Evropa. Prvi projekat im je bio - došli su i snimili stanje naših fabrika. Drugi projekat im je bio - ova zakonska regulativa i ovaj zakon koji je proistekao, koji Evropa ne poznaje. Treći im je projekat bio - to gospodin ministar dobro zna, smernice. Znači, opredelili su lekove koji će doći. Već su ih ubacili u okvir lekova koje ćemo mi koristiti i sada ide četvrti projekat, koji je još u toku, a to takođe gospodin ministar dobro zna, koji prati potrošnju ovih lekova.
Sve im to treba, da jednostavno uđu slobodno na ovo tržište i da ostvaruju veliki profit. To je osnovna intencija ovog zakona. Stranci su ga radili, na našu žalost i na našu sramotu. Ne kažem da Evropska unija nema dobre namer, ali ovi ljudi koji su se predstavljali kao Evropska unija imali su loše namere. Neću da pričam o njima pojedinačno. Imamo dokumentaciju i o svemu tome.
Znači, sve ovo što se usvaja nije dobro. Nismo mi protiv puta u Evropu, što vi kažete. Nemojte to da nam pričate. Mi samo kažemo - standarde moramo da ispunjavamo, pa ćemo biti Evropa. Mi, poslanici SRS, sledbenici našeg predsednika Vojislava Šešelja, koji je arestiran u toj vašoj Evropi, od tih vaših eksperata, koji trune bez razloga u toj Evropi, sanjamo dan kada će nam se predsednik vratiti i kada ćemo još jače i intenzivnije nastaviti da pričamo istinu srpskom narodu i da se borimo za naš boljitak. Hvala vam.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li ima još neko o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 152. amandman je podneo narodni poslanik Nemanja Šarović.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 156. amandman je podneo narodni poslanik Branislav Blažić.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč?
...
Srpska napredna stranka

Branislav Blažić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, podneo sam amandman na član 156. i sada pogledajte kako vi radite. Ovde je zakon - 24. april 2003. godine. To je bio član 155.  isti zakon je u pitanju -  pravna i fizička lica koja proizvode, uvoze ili izvoze, vrše promet lekova i medicinskih sredstava na veliko i malo, da smo tražili da se briše to "na malo lekova", vi to verovatno ne biste prihvatili.
Međutim, sada ste sami to izmenili i u članu 156. ovog istog zakona, koji donosite godinu i nekoliko meseci kasnije, vi pravite ovakav član: "Pravna i fizička lica koja proizvode, vrše promet lekova i medicinskih sredstva na veliko i medicinskih sredstava na malo, ispituju lekove i medicinska sredstva, dužna su da svoje poslovanje usklade sa odredbama ovog zakona" itd. Sada već eliminišete pravna i fizička lica koja vrše promet na malo. Prošli put to niste radili, sada izbacujete. To je jedna diskriminacija.
U čemu je razlika između onih koji vrše promet "na malo lekova" i onih koji vrše promet "na malo medicinskih sredstava" ili je ovo sada neka štamparska greška u prepisivanju ovog zakona, koji je bio aprila dat u proceduru, ili se je sa određenom namerom to urađeno. To je teško dešifrovati, ali ono što je zabrinjavajuće i što pokazuje jedan visokog stepen isključivosti, koja možda može da bude karakteristična za neke druge oblasti, ali za zdravstvo, ne bi smela tolika politizacija da bude.
Neshvatljivo je neprihvatanje amandmana na član 133. da se brišu reči "ako je to potrebno", kada ste već prihvatili taj amandman. Ako ostavite te reči, imaćete potpuno nakaradni tekst koji isključuje sada onaj amandman koji ste prihvatili.
Mislim da bi trebalo malo korektnije to da se radi, jer ostaju vam u tekstu reči "ako je to potrebno" i onda imate tekst, da se kontroliše svaka serija medicinskog sredstva, ako je to potrebno ili može neko da kaže da nije potrebno.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 157. amandman je podneo narodni poslanik Goran Cvetanović.
Vlada i Odbor za zdravlje i porodicu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč?

Goran Cvetanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, osim tri inficirane osobe HIV virusom, više dece inficirane virusom zarazne žutice, kupljenih 16 sanitetskih automobila u vrednosti od 366.000 evra, sačinjenih pismenih uputstava i nastale krize zbog slabog odziva dobrovoljnih davalaca krvi, ne vide se drugi rezultati reforme od kada je naš Tomica Milosavljević, ministar zdravlja.
Naš je zbog toga što smo svi lekari, zbog toga svi koji su lekari, onda je naš, u tom smislu, inače hvala Bogu neka ostane tamo gde je i do sada. Zbog toga sam podneo amandman na član 157. - gde agencija donosi odluku o prestanku odobrenja iz stava 1. ovog člana, odnosno obaveštava nadležna ministarstva da obustavi i zabrani promet, odnosno povuče lek i medicinsko sredstvo iz prometa, ako postoje razlozi iz člana 41. stav 1, 2. i 4. ovog zakona.
Mi tražimo da se briše "odnosno obaveštava nadležna ministarstva" i da glasi - "obustavi, zabranjuje promet, odnosno povlači lek i medicinska sredstva iz prometa".
Pošto kažete da je vaš ministar i pošto je on pripadnik jedne stranke koja umesto naziva nosi šifru, sebe proziva ekspertom, koja stavlja ruke na svaku instituciju gde ima para, konkuriše na tendere, evropske agencije za razvoj namenjene reformi farmaceutske službe, a videli ste dokaze za 200.000 evra koja ne oseća potrebu da posle svih ovih kritika podnese ostavku, bio bi smenjen u svakoj državi.
Zbog grubog kršenja odredbi zakona o zdravstvenoj zaštiti, zbog arogantnog zauzimanja mesta ne koja dolazi uz njegove stručne i moralne kapacitete, jer je narušio član 56. Zakona o zdravstvenoj zaštiti, gde je Ministarstvo dužno da sprovodi spoljašni nadzor, a umesto toga samo menja garniture rukovodstva.
U Užicu je četiri garniture promenio. Ovaj čovek iz DSS-a, Ljubiša, sedeo je u prvoj klupi, koji je bio direktor Kliničkog centra u Kraljevu, sada je od sramote morao da napusti ovu sednicu, a na kraju kako vi funkcionišete vidi se iz naloga za uplatu, gde je donacija Hirurškoj klicini KBC "Zvezdara" Beograd, jer žena da bi mogla da se operiše, morala je 15.000 dinara da uplati, na taj način funkcionišete, navodno donacije, u stvari direktno se brka u džep pacijenata.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi o ovom amandmanu? (Ne.)
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li predlagač – predstavnik predlagača želi završnu reč? Izvolite.

Tomica Milosavljević

Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, ovaj zakon zasluživao je ovoliko energije.
On daje prave osnove za uvođenje visokih standarda i kvaliteta i istovremeno uvodi vrlo precizne i stroge kaznene mere za prekršaje u oblasti koja je od interesa za svakog građanina Srbije, koji je imao prilike da sluša i naša izlaganja ovih nekoliko dana.
Monopol agencija nema, ona ima sa nekoliko članova obavezu da u svemu u čemu su joj potrebne dobre usluge, dobrih laboratorija, hvala Bogu u ovoj zemlji postoje već dugo, da ih iskoristi, ali na način kako je predviđen zakonom i uz poštovanje nečega što je pre svega procedura, zapisani i dogovoreni postupak koji onda svi moraju da poštuju.
To se može onda nazvati jednim od glavnih kvaliteta, pre svega, stvaranje osnova za precizne procedure i postupke za pravila i za uređenost sistema koji nam je neophodan, koji je sredinom 90-tih godina narušen na način da ni posle 10 godina nismo zadovoljni stanjem u sistemu. Naravno da nismo, problemi postoje i Ministarstvo ih rešava. Građani vide i osećaju kako i koliko brzo.
Želeo bih da kažem da vam dugujem zahvalnost i da želim da vam čestitam, svim poslanicima, na uloženoj energiji i naporu, jer je ovo veliki sistemski korak za zdravstvo Srbije i za očuvanje zdravlja, sprečavanje i lečenje bolesti svih naših građana. Uveren sam da će građani moći na dobar način da prepoznaju i da razumeju naše napore i da će to posle donošenja ovog zakona, a u to i verujem, da bude razlog za njihov veći optimizam i zadovoljstvo. Ja vam čestitam na ovoj raspravi.