Poštovani predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, poštovani gospodine ministre, danas imamo pred ovim parlamentom jedan ozbiljan zakon koji će, nadam se, na osnovu ovih diskusija koje sam čuo, biti usvojen. S obzirom da se neke poslaničke grupe premišljaju, ali nisu izričito protiv ovog zakona, nadam se da će ih moja diskusija u narednih 20 minuta ubediti da ovaj zakon ima smisla i puno dobrih strana i da će biti usvojen jednoglasno od Narodne skupštine.
Dozvolite da ukratko, bar u dve-tri rečenice, na početku samo razjasnim nešto što možda nije dovoljno precizno i jasno objašnjeno. Dakle, potpuno je nebitno u ovom trenutku za građane Srbije, čini mi se i za narodne poslanike, da li je neka vlada u prethodnom sazivu bila ona koja je imala ovaj zakon u svom posedu. Mnogo je bitnije, ako ćemo već o tome, zašto ga ta prethodna vlada nije usvojila ili zašto ga prethodni parlament nije usvojio.
Ako ćemo pošteno da pričamo, ovaj zakon se umnogome zasniva na preporuci Saveta Evrope iz februara 2002. godine. Kada pročitate tu preporuku, videćete da je potpuno jasno da se ovaj zakon uopšte ne razlikuje od onoga što su ljudi preporučili, predložili da ustanovimo ili da usvojimo.
Na kraju krajeva, u ovom predlogu zakona prilično su učestvovale nevladine organizacije. Znam da u Srbiji postoji strah od, čini mi se, dve stvari: promaje i nevladinih organizacija. Nevladine organizacije su dale pun angažman u pripremi ovog zakona i nadam se da će ga dati i u njegovoj realizaciji. Ostavimo na stranu ko je, kada, šta i zašto. Ovaj zakon je danas pred vama, pred skupštinskom većinom, pred svim parlamentarcima i nadam se da ćemo ga usvojiti i dati mogućnost građanima da imaju dostupnost informacijama od javnog značaja.
Elem, potpuno je jasno da je pre nekoliko nedelja, kada je bila rasprava o tome kojim putem i na koji način treba da idemo u Evropsku uniju, jedan od poslanika rekao da je nebitno to što mi svi želimo načelno da budemo deo Evrope, već je bitno šta mi to radimo. Potpuno se slažem sa tim da je bitno šta mi to radimo, kakve zakone usvajamo.
Dakle, hajde da vidimo šta je pozitivna praksa negde u Evropi, tamo gde smo mi izgubili određeno vreme zbog dobro poznatih događaja u protekloj deceniji. Hajde da vidimo koji su to zakoni koji su se pokazali kao nešto što je efikasno, kao nešto što je potrebno građanima Srbije, kao nešto što čini društvo mnogo demokratičnijim nego što jeste i hajde da ih usvajamo, ali i da ih sprovodimo.
Čini mi se da je mnogo bitnije za ovaj zakon ne samo da se usvoji, nego njegovo sprovođenje. Ne zbog toga što govori Evropska unija, OEBS ili bilo koji drugi od stranih partnera ili ljudi koji hoće da nam pomognu na putu ka Evropskoj uniji, šta oni govore o nekim zakonima. Mnogo je bitnije da ako oni kažu - treba vam ovaj zakon, mi imamo odgovor, da znamo da nam je potreban. Dakle, da mi sami tražimo neke zakone koji će nam omogućiti da naše društvo bude otvorenije i demokratičnije; da naši građani koji plaćaju porez i tako pune budžet ove države zaista imaju mogućnost i da kontrolišu kako se raspolaže njihovim budžetom.
E, pa, upravo ovaj zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja omogućuje građanima da na pravi način kontrolišu kako oni koje su izabrali ili oni koji u njihovo ime vrše vlast, to i rade. Dakle, ovaj zakon nije samo za novinare. Čini mi se da je mnogo manje za novinare, a mnogo više za građane ove države. On ima prilično antikorupcijsko utemeljenje.
Dakle, ako vi znate da neko može slobodno da dobije informaciju o tome kako i na koji način radi bilo koji državni organ, vi ćete se pitati da li ćete raditi mimo znanja javnosti, da li ćete raditi neke, možda, "mutne" radnje i da li ćete izbegavati sud javnosti. Pa naravno da je to potrebno ovom društvu. Jer, podsetiću vas, ako je možda nekada bila intencija vlasti da što više krije, da narod drži u neznanju i da tako što duže ostanu na vlasti, cilj moderne države je da radi transparentno, da javnost ima uvid u to što ona radi, da javnost može da je kontroliše i da da svoj sud na izborima.
Naravno da je ova javnost i ključni parametar zbog čega i postoji vlast. Pa, vlast ne postoji radi sebe, već upravo zbog građana Srbije. Dakle, ti građani Srbije su oni koji konačno presuđuju na koji način jedna vlast radi. Presuđivaće na pravi način, ako budu imali prave informacije.
Znači, ovo što mi danas treba da usvojimo, a zove se zakon o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, na korist je građanima Srbije. E, to pokazuje demokratičnost jedne vlasti. To pokazuje koliko vi zaista želite da budete deo Evropske unije i koliko brinete o građanima Srbije.
Čini mi se da je jako bitno da jedna vlast ne vidi opasnost po sebe u tome što će demokratski otvoriti mogućnost građanima da je kontrolišu. A, potrebna je i promena svesti.
Promena svesti podrazumeva da činovnici moraju da shvate da su u službi građana pre svega, da obavljaju posao za koji ih građani konačno i plaćaju, da su građani deoničari države i da ti deoničari države imaju pravo da znaju na koji način se raspolaže njihovim sredstvima.
Što građani više budu znali, što više budu dostupne informacije kojima raspolažu državni organi, naravno da će ta vlast sebi obezbediti demokratski legitimitet, i naravno da će takva vlast imati potpunu potporu u tome da radi u ime naroda.
Postoje četiri razloga zbog kojih se donosi ovaj zakon. Nije prvi i osnovni razlog to što ćemo, ako ga ne usvojimo, biti među tri poslednje države u Evropi koje usvajaju ovaj zakon. Podsetiću vas samo da Makedonija, Srbija i Crna Gora nemaju na zakonski način propisana pravila o dostupnosti informacijama od javnog značaja. To samo po sebi može da znači nekome ko hoće da bude deo Evrope, ali ne mora da znači.
Ali, ako vam kažem da u 57 zemalja postoji ovaj zakon, da je u 33 zemlje od ovih 57 zemalja ustavom garantovano pravo na slobodan pristup informacijama od javnog značaja, i ako vam kažem da je Bugarska 2000. godine usvojila ovaj zakon, Rumunija 2001, Slovačka 2000, pa sve te nove demokratije koje su već ušle u Evropsku uniju ili su na pragu Evropske unije, ili su na pragu demokratičnosti i izlaska iz tranzicije, to može da govori o tome da smo na pravom putu da jedan od zakona koji se tiče građana Srbije na pravi način ovde bude prezentovan i usvojen.
Dakle, možemo da se koristimo i onim što su ljudi u međuvremenu u nekim drugim zemljama radili, a da ne govorim o zapadnoj Evropi koja, naravno, takav zakon poodavno primenjuje.
Dakle, rekoh, postoje četiri razloga. Savremena demokratska društva počivaju na ideji da je dostupnost informacijama od javnog značaja jedan od temelja demokratije, da građani mogu efikasno da kontrolišu vlast tako što znaju informacije koje ta vlast poseduje.
Druga stvar, već smo to ovde čuli, bilo je o tome reči, ovaj zakon će pomoći novinarima i medijima, koji jesu na neki način kontrola rada državnih organa, da brže dolaze do informacija, da ako im ne date informaciju oni mogu da kažu - u redu, ali mi imamo pravnog zastupnika koji će nam omogućiti da nam to pravo koje imamo i ostvarite.
I, samo ću navesti jedan primer koji će vam možda biti zanimljiv - 1776. godine švedski zakon o slobodnom informisanju je imao (znači 1776. godine, ponavljam još jednom, zato što je godina prilično daleka) deo koji je govorio o tome da novinari, kada dođu kod državnog organa, mogu besplatno i odmah da dobiju informaciju koja ih se tiče.
Dakle, informacija će novinarima pomoći da na pravi način kontrolišu kako rade državni organi, a ta informacija će zaista biti od presudnog značaja i za objektivnost rada novinara.
To znači - novinari će se baviti istraživačkim novinarstvom, a pri tome, što je jako bitno, te informacije koje dobijaju će biti slobodne, blagovremene i tačne.
Ono što smo negde na početku pomenuli – zaista, preporuka ministara Saveta Evrope je preporuka, nije obavezujuća, ali ona još od 2002. godine ustanovljava mogućnost i osnivanja poverenika, ustanovljava mogućnost na koji način možete građanima da obezbedite slobodan pristup informacijama od javnog značaja. Ako želimo da budemo faktički deo Evrope, a ne samo na rečima, naravno da ćemo svoje zakonodavstvo usklađivati sa onim zakonima koji su već svoju primenu doživeli u nekim zemljama koje imaju mnogo moderniju demokratiju, ili u nekim zemljama koje, poput nas, prolaze kroz tranziciju.
Dozvolite mi da se malo više pozabavim ovim zakonom. Dakle, sam zakon je zanimljiv i, dozvolio bih sebi da kažem, vrlo precizan u mnogim svojim stavkama. Osnovne odredbe zakona jasno definišu predmet zakona. U samom predmetu zakona se utvrđuje pravo na slobodan pristup informacijama od javnog značaja i ustanovljava se poverenik. O povereniku ću nešto kasnije.
Šta su to informacije od javnog značaja? To su informacije... i ovo ne govorim samo zbog poslanika nego zbog javnosti, zbog toga što mi se čini da će primena ovog zakona biti u punoj meri efikasna u zavisnosti od toga na koji način poverenik sprovodi zakon i na koji način mi, preko medija, potrebu sprovođenja ovog zakona predstavimo građanima Srbije.
(Predsednik: Da li koristite i sledećih deset minuta?)
Da. Džabe mi donosimo ove zakone koje niko neće sprovoditi ili zakone za koje građani Srbije neće znati, odnosno neće znati na koji način mogu da ostvare svoja prava.
Malopre sam spomenuo Bugarsku; reći ću vam još i to da je prve godine kada je ona usvojila ovaj zakon bilo 23.000 potraživanja za informacijama od javnog značaja, a tri godine kasnije taj broj je bio tri puta veći, znači 66.000. To znači da su građani kroz funkcionisanje ovog zakona, kroz informacije koje su davane građanima, omogućili sebi da koriste to pravo.
Informacije od javnog značaja su one informacije kojima raspolaže državni organ, ili ih ima u posedu državni organ, a nastale su u radu ili u vezi sa radom državnog organa. Šta su to državni organi? To nije samo vlada, kako je neko ovde želeo da predstavi, ili se koncentrisao samo na rad vlade. To su svi državni organi. To su organi autonomne vlasti, organi lokalne samouprave, to su i organizacije kojima je povereno da rade u ime državnih organa. To su i pravna lica koja u većinskom delu finansira i formira državni organ.
Dakle, širok je spektar državnih organa koji obavljaju vlast u ime građana i naravno da građani Srbije imaju interesa da znaju informacije kako iz onih najviših organa, tako i iz najmanje opštine u Srbiji - na koji način se troše budžetska sredstva.
Koje su zakonske pretpostavke za sprovođenje ovog zakona? Uvek kada se radi o ugrožavanju i zaštiti zdravlja stanovništva i životne sredine građani imaju pravo, a državni organi imaju obavezu da im daju informacije. Tako, ako se dogodi, ne daj bože, neka havarija, ako se prolije sumporna kiselina, državni organi imaju obavezu da građanima daju tu informaciju. I, državni organi imaju obavezu da im daju sve druge informacije koje ovim zakonom nisu ograničene.
Dakle, sve je dostupno javnosti, sve je javno, osim nekih izuzetaka, a zakon na jasan način precizira te izuzetke. Šta ne može da bude predmet interesovanja građana? Postoji nekoliko stvari. Postoje neka ograničenja.
Potpuno je prirodno da javnost zna, a znaće kroz priručnike i informatore, kroz ono što će raditi poverenik na informisanju javnosti, koja su to ograničenja. Život, zdravlje i sigurnost nekog lica; na kraju krajeva, možete da kažete da ćete ugroziti život jednog lica ako otkrijete podatke, recimo, da je on saradnik nekog organa, da je izvršio plastičnu operaciju, a vi želite da znate gde se nalazi zaštićeni svedok. Naravno da ćete ugroziti njegov život.
Ne možete da otkrijete informacije koje se tiču postupka u pravosuđu, presude, da utičete na bilo koji način. Ne možete da znate informacije koje će uticati na odbranu zemlje, na nacionalnu, javnu bezbednost. To zakon precizira.
Ne možete da znate informacije koje se tiču mogućnosti da se podriva ekonomski sistem zemlje i ne možete da znate informacije koje se podvode kao poslovna, državna ili neka druga tajna, koje su, u skladu sa zakonom, određene kao tajne.
Takođe, organ državne vlasti može da vam uskrati pravo na informaciju koja je već dostupna kako građanima u Srbiji, tako i na internetu. Može ali i ne mora da vam dostavi tu informaciju. Ono što treba državni organ da uradi jeste da vas uputi gde se nalazi nosač te informacije, da vam kaže – u toj i toj publikaciji, u tom "Službenom glasniku", tu možete da nađete tu informaciju.
Ono što organ državne vlasti može da uradi kada je u pitanju neizdavanje informacija jeste da proceni, a to će uraditi organ predviđen zakonom, službeno lice, da li neko zloupotrebljava pravo na dostupnost informacijama tako što traži da se fotokopira 3.000 stranica nekog dokumenta, da li nekoliko puta traži isti dokument na uvid, što je sve na izvestan način zloupotreba prava koje mu se daje.
Ono što je ovde bilo pomenuto, to je privatnost. Privatnost štiti građane i državne organe od toga da se daju informacije o njima, ali naravno da je privatnost manja što je funkcioner države veći. Ako vam je predsednik države bolestan, javnost ima opravdani interes da zna na koji način se on leči, koliko je bolestan. Ako javnost treba da bude i glasačko telo, mora da zna ako se neko od predstavnika političkih stranaka predstavlja za nekog tradicionalistu, a kući bije ženu i dete; naravno da mora da zna i na to ima pravo, jer funkcija koju političar ima ga onemogućava da bude zaštićen kao običan građanin, i to je potpuno jasno.
Kakav je postupak pred organom javne vlasti? Ja kao građanin pišem zahtev koji prosleđujem organu državne vlasti; u tom zahtevu trebalo bi da bude jasno šta želim tim zahtevom da dobijem, koje informacije su mi potrebne, napišem svoje ime i prezime, adresu na koju će mi kasnije organ vlasti dostaviti tu informaciju. Organ vlasti može da vam dostavi informaciju tako što će vam dozvoliti da imate uvid; ako ste nepismeni, hendikepirani možete da tražite od organa vlasti da vam da uvid usmeno, i to će vam biti dozvoljeno, ili pismeno tražite od organa vlasti da vam dostavi informaciju i ta informacija će vam biti dostavljena, biće tačno određen način i koliko će to koštati.
Dakle, organ vlasti propisuje, a pre svega vlada, minimalne troškove koje će državni organ imati prilikom fotokopije dokumenta, prilikom izdavanja tog dokumenta i vama će biti dostavljeno, kao građaninu koji traži, kolika su ta sredstva.
Kako se odlučuje po zahtevu? Odmah ili najkasnije za 15 dana. Dakle, ovaj zakon se primenjuje odmah i o vašem zahtevu se odmah odlučuje. Nećete morati da čekate 15 dana, nego će vam odmah biti odgovoreno; ako je organ vlasti u mogućnosti, dostaviće vam informaciju koju tražite ili najkasnije u roku od 15 dana. Organ vlasti će vas obavestiti o tome da li poseduje informaciju i omogućiti vam uvid, fotokopirati i poslati informaciju koju vi tražite, najkasnije u roku od 48 sati ako su informacije značajne za zaštitu slobode i života nekog lica, ili informacije koje se tiču ugrožavanja ili zaštite zdravlja stanovništva i životne sredine. Dakle, tada je organ vlasti dužan da u roku od 48 sati svoje obaveze ispuni, a ako ne može, iz opravdanih razloga, u roku od 40 dana. To je onaj konačan, maksimalan rok.
Rekao sam da naknadu određuje vlada. To su oni nužni troškovi, ali od naknade će biti izuzeti novinari kada obavljaju svoj posao, udruženja građana koja se bave zaštitom ljudskih prava i sva lica kada se informacije tiču ugrožavanja i zaštite zdravlja i životne sredine.
Poverenik, ono telo koje štiti građanina Srbije, u roku od 15 dana treba da odgovori na eventualnu žalbu i u roku od 30 dana saznaje od organa državne vlasti da li je ispoštovao sve ono što piše u zakonu ili nije; ako nije, naloži državnom organu da ispuni svoje obaveze koje ovaj zakon predviđa.
Slažem se, Odbor za kulturu i informisanje je bio jednoglasan u tome da član 22. stav 2. ovog zakona isključuje najviše vršioce vlasti, a naravno da su građani zainteresovani i za najviše državne organe i zato apelujem na Vladu da prihvati ovaj amandman i da oni, kao i svi drugi državni organi, imaju svoja lica koja će ovlastiti da daju informacije koje građane interesuju, one treba da budu dostupne, a sve u skladu sa zakonom.
Izbor poverenika – poverenika bira ova Skupština, najviši zakonodavni organ, na predlog Odbora za kulturu i informisanje. Taj poverenik treba da ima završen pravni fakultet, da bude ugledan, što znači da se bavio zaštitom ljudskih prava, jer ovo je jedno od osnovnih ljudskih prava, pravo na informisanje. Njegov mandat može prestati tako što će jedna trećina poslanika Skupštine reći da on ne radi u skladu sa zakonom, da nesavesno i nestručno obavlja svoj posao. Na taj način može da bude smenjen, ali ne može da bude smenjen zato što će se skupštinska većina promeniti, pa će biti možda sutra neka druga politička stranka na vlasti, pa će promeniti poverenika.
Poverenik je državni organ kome se daje ovlašćenje da radi, da bude nezavisan u svom radu i da štiti interese i prava građana. Zbog toga taj državni organ treba da bude nezavisan od politike i zbog toga u jednoj od preporuka jasno piše da ne može da obavlja državnu funkciju i da ne može da bude funkcioner političke stranke.
(Predsednik: Vreme.)
Završavam za jedan minut. Izvinjavam se zbog prekoračenja.
Ono što je za mene najbitnije kada je ovaj zakon u pitanju, to je na koji način će se on sprovoditi. Sprovodiće se tako što će poverenik imati obavezu da izda priručnik kojim se objašnjavaju prava građana; da ne pominjem, zbog isteka vremena, koliko je zemalja i na koji način uradilo te priručnike, koliko su oni praktični i koliko omogućavaju građanima da znaju koja su njihova prava pred organom vlasti.
Svaki organ vlasti u roku od 30 dana po usvajanju ovog zakona ovlastiće jedno ili više lica koja će se baviti samo prikupljanjem ovih podataka, obaveštavati javnost, izdavati informator na godišnjem nivou koji će obaveštavati građane čime se bavi taj državni organ, šta radi, kako mogu građani da ostvare svoja prava.
Na kraju krajeva, sve će to biti u formi jednog izveštaja koji će taj poverenik davati Skupštini jednom godišnje, kada se završi fiskalni obračun. Imaće obavezu da građane Srbije izvesti o tome kako organi državne vlasti rade, kako on radi i koje je pare potrošio.
Zahvaljujem na pažnji. Samo da kažem da će poslanička grupa G17 plus podržati ovaj zakon, jer kao što smo do sada podržavali sve reformske zakone, ne samo na rečima, nego i na delu, tako ćemo raditi i nadalje.