Poštovani gospodine predsedavajući, poštovane dame i gospodo, koleginice i kolege narodni poslanici, meni je žao što gospodin ministar opet nije prisutan na ovoj raspravi, jer mislim da je rasprava vrlo bitno, zbog toga što retko imamo priliku da se baš ovakav zakon nalazi pred narodnim poslanicima.
Dakle, ovoliko loš zakon odavno verovatno niko nije video u ovoj Narodnoj skupštini. Prosto se postavlja pitanje zašto mi, praktično već drugi dan, odnosno treći dan raspravljamo o ovom zakonu i zbog čega smo juče samo četiri amandmana za ceo dan prešli.
Kada sam razmišljao o tome, shvatio sam da je razlog za to upravo loš zakon. Koliko je ovo loš zakon, daću vam samo kroz jedan primer. Ovaj zakon želi da uredi procesnu materiju, i to je vama svima jasno, dakle, postupak kojim treba da se utvrde nečija prava i nečije obaveze.
Vidite, i drugi zakoni koji uređuju procesnu materiju imaju po par stotina članova. To je prosto neophodno da bi se sam postupak osvetlio sa svih mogućih aspekata. Ali, ovaj zakon sveukupno ima pedesetak i nešto članova. ZKP, ZPP, Zakon o upravnom postupku, pa to su zakoni od po četiri stotine članova.
Znači, sa četiri stotine članova se uređuje ono što je postupak, postupanje stranaka pred odgovarajućim organom, njihova prava, njihove obaveze, pa i veštačenja koja smo ovde pomenuli juče itd. A, ovaj zakon, koji ima i materijalno-pravnih i procesno-pravnih odredbi, ima sveukupno pedeset članova.
Stvarno mi nije jasno da neko misli sa ovakvim zakonskim rešenjem će se urediti bilo kakav postupak, pa makar to bio i postupak mirenja, pa makar tu postojala i najbolja namera onih koji postupaju, odnosno onih koji se nalaze pred odgovarajućim organom da se izmire.
Što se tiče člana 36, samo ću da kažem jednu reč, koliko je prosto sve nedorečeno. Recimo, u članu 35. kaže: "Ako arbitar smatra da je predmet spora raspravljen tako da može da odluči, zaključuje raspravu".
Nemamo mi ideju da li ovde postoji bilo kakav rok u kome on traži da izradi rešenje, izuzev onog opšteg roka da treba za 30 dana da se završi postupak. A on može u roku od pet dana da završi raspravu, željni ljudi da se izmire, dođu, izmire se i onda on čeka, može da čeka 25 dana da izradi to.
U krajnjem slučaju, da li je to instruktivni rok, da li je prekluzivni rok, pa to niko ne zna. I šta će biti ako ne izradi u roku od 30 dana? Evo, šta će biti u koliko on ne izradi u roku od 30 dana to rešenje. Ministar nije tu, meni je strašno žao. Evo, to je još jedno pitanje na koje bih hteo da čujem odgovor.
U članu 36. se kaže: "Arbitar donosi rešenje o predmetu spora u roku od 30 dana od dana otvaranja rasprave". Dakle, opet isti rok i opet isto pitanje, instruktivni i prekluzivni rok, šta ako ne donese rešenje u roku od 30 dana?
Verujte mi, sinoć sam još jedanput uzeo prosto da prelistam ovaj zakon, svestan činjenice da dosta izlazimo za govornicu i da pokušavamo da ukažemo na mane ovog zakona, prosto u želji da još jedanput potvrdim neki svoj stav, da ovo zaista ne valja. I opet nisam mogao da nađem odgovore na ova pitanja na koja bih prosto želeo da mi ministar da odgovor.
Sada, jedno po meni veoma značajno pitanje. Meni je ostala velika dilema i voleo bih da mi neko kaže, govorim sve vreme o članu 36, da li kao u članu 26, dakle deset članova ranije, kada se govori o kolektivnim sporovima, da li ovde ovo rešenje ima snagu sudske presude?
Molim vas, obratite pažnju, vrlo bitno pitanje - da li ima snagu sudske presude, da li se nakon donošenja ovakvog pravosnažnog, izvršnog rešenja, kako ovde piše, da li važi pravilo, da li je to res iudicata? Da li važi pravilo neb is in idem?
Nadam se da me razumete. Znači, pitanje nad svim pitanjima u ovom delu zakona jeste - da li je u pitanju presuđena stvar, ukoliko se ovde ovako postavlja. Ako jeste u pitanju presuđena stvar, zašto je onemogućeno pravo žalbe na takvu presudu, odnosno na takvo rešenje?
Pa, ne možemo u stvarima u kojima se rešava o nečijim pravima i obavezama, uprkos načelu dobrovoljnosti koje je ovde pod velikom sumnjom, onemogućiti pravo na žalbu koje je ustavno pravo i koje je, da kažem, civilizacijska tekovina, kao i svako pravo na delotvoran lek.
Praktično, ista priroda spora kao i onih koji se rešavaju pred sudom. Samo ima jedna razlika - tamo ima dvostepenosti, ovde nema. Samo ima još jedna razlika - tamo taj spor vode sudije po Zakonu o parničnom postupku, znači detaljno uređenoj materiji, ovde to vodi neko ko sigurno nije sudija, jer kasnije ćemo videti, kada dođemo do uslova, koje on uslove mora da ispunjava, a to su visoka stručna sprema.
Ne znam da li je vama to poznato, ali u postojećem Zakonu o parničnom postupku toliki je značaj dat ovim pitanjima da je čak u radnim sporovima dozvoljena revizija kao vanredni parni lek. Naravno, dozvoljena je revizija i kad je imovinski spor, pa preko određene sume novca. Mi dolazimo ovde u situaciju da u ovom sporu ne samo da nije dozvoljena revizija, nego ljudi nemaju čak ni pravo žalbe.
Prema tome, ovaj zakon, kroz sve ove članove i kroz ono o čemu ćemo kasnije govoriti, zaista pokazuje da je neodrživ u našem pravnom poretku. Činjenica je da nama treba zakon koji bi regulisao ovu materiju i stoga ponovo molimo ministra da učini najbolje rešenje za Vladu, za nas narodne poslanike i za Srbiju, a to je da povuče ovaj predlog zakona iz procedure.